Visa fullständig version : Hur mycket sömn behöver ni?
Scorpionida
2010-08-01, 12:17
Aight koloitz, hur mycket sömn kräver ni?
Enligt egen erfarenhet är detta högst individuellt. Känner en som tränar triathlon seriöst med tre-timmars pass dagligen, och för honom räcker sex timmars sömn för att hålla sig lika pigg varje dag. Själv kan jag också sova sex timmar och hålla mig lagom pigg max en eller två dagar, den tredje däremot brukar jag dö på. Jag KRÄVER minst sju till åtta timmars sömn för att hålla mig pigg och glad. Enligt en "vetenskaplig" studie är sju timmar det optimala, länkar till svd:s artikel.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sju-timmar-magiskt-grans-for-somn_5069311.svd
I några år har jag gått runt på 5-6 timmar, trott att jag inte behöver mer. Men så pang bom adderade jag 2 timmar, och tja, från att må bra till att må bäst ungefär. *cupid*
Sover jag idag 6 timmar så är det helt ok, men jag vet ju att jag kan må bäst.. så det lockar oftast mer.
4 timmar mår jag kass på, men känner sällan att jag har tid att sova ikapp, 8 h brukar vara vad jag har tid med så tar mig helst den tiden.
Om det var en optifråga är det för mig ca 7, kanske 8 h, och har jag tränat mig bortom slut är det superjätteopti med en tupplur efteråt på säg 30 min. Superjättemegaanabåålt. :thumbup:
powderdog
2010-08-01, 12:24
Alltid sovit ganska lite. Skulle tippa på att jag snittar ca 4-5h per natt. Mår utmärkt på det, sover jag mer än 8h så blir jag hängig hela dagen.
stockinger
2010-08-01, 12:35
ca 6-7 timmar är helt perfekt för mig, sover jag mer går jag bara och är trött hela dagen
Det enda som skiljer sig när jag sover lite från mycket är att det är svårare att ta sig upp på morgon. Annars är jag i samma superform som vanligt.
Behöver tyvärr 9-12h, ganska tråkigt. :(
6-7h, men det var förut, nu ska jag försöka få in 8h lite mer regelbundet.
ViktorLarsson
2010-08-01, 13:13
Skall jag jobba på morran så får jag sova 7 timmar. Sen när jag äntligen är ledig och får sova ut blir det 10 timmar, ibland mer. Vet ej vad som hänt då jag tidigare varit morgonpigg och klarat mig på 7-8 timmar alltid, men inte längre.
/Peace.
8-9H. Mer än så kan jag typ inte sova.
King Grub
2010-08-01, 13:19
Behöver 4-5, men föredrar 6-7.
Sovit 5-7h per natt i snart en månad och det fungerar hyfsat bra, men optimalt är 8h för min del.
Kan klara att sova 2-3 h per natt ett antal dygn också om det skulle behövas och ändå fungera någorlunda normalt.
Jockefoten
2010-08-01, 14:21
Vardagar: 22 till 6.
Helgdagar: 01 till 9.
Vanligtvis ca 7 timmar eller mer.
Runt åtta för maximal njutning.
Jag kräver 6-7 timmar, men det blir aldrig mer än 4-5 timmar
Jag skulle helt klart behövt ett lite längre dygn ca 27-28 timmar för allt skulle gå ihop någorlunda.
Carolinew
2010-08-01, 15:00
Snittar ca 6-7 timmar när jag jobbar (lägger mig då vid 22-23, har svårt att somna tidigare än så) men sover lite extra på helgerna.
creperiet
2010-08-01, 15:03
7-8 funkar emellanåt, 9-10 är bäst.
försöker alltid få 8h, på helgerna kan det bli bra mycket mer när alarmet är avstängt :)
7 funkar, mindre ibland mer ibland. brukar aldrig sova samma antal timmar flera dagar irad :)
7-8 timmar för att hålla mig på topp. 4-5 timmar klarar jag i ett par veckor, men sen blir det ett helvete.
~7 timmar på vardagar. opti!
Behöver 8 timmar för att fungera på riktigt, men brukar nog landa på 5-7 h. Funkar ett tag men därefter behöver jag ta mig en rejäl sovmorgon.
Richthofen
2010-08-01, 22:34
10 är opti för mig
5-6 h funkar men jag föredrar helt klart 7-8, helst åtta. Har dock svårt att somna före 22, så när jag går upp tidigare än sex på morgonen blir det ofta mindre. Är ofta gråtfärdig av trötthet framåt torsdag-fredag om jag fått hålla mig på 5-6 h hela veckan, alt toksomnar på eftermiddagarna.
exevision
2013-04-18, 09:39
Hmmm, så enligt den där studien så är jag helt opti?
Har sovit runt 7 timmar rätt länge och det har fungerat väldigt bra. Har dock försökt ganska mycket senaste månaden att snitta 8 timmar utan att det riktigt fungerat. Har jag lyckats sova 8 timmar två dagar i rad så är jag nästan bara tröttare.
Hmmm, så enligt den där studien så är jag helt opti?
Har sovit runt 7 timmar rätt länge och det har fungerat väldigt bra. Har dock försökt ganska mycket senaste månaden att snitta 8 timmar utan att det riktigt fungerat. Har jag lyckats sova 8 timmar två dagar i rad så är jag nästan bara tröttare.
If it aint broken dont fix it :)
Sover lätt 10 timmar om jag inte ställer klockan. Vill ha 7-8h. Klarar mig ett par dagar på 4-5h. Sover oftast 6-7h
Får jag sova utan alarm o skit blir det typ alltid 10h. Så antar att det är det som min kropp vill ha och behöver men ddt kan man ju glömma i dagens samhälle.
exevision
2013-04-18, 10:58
Får jag sova utan alarm o skit blir det typ alltid 10h. Så antar att det är det som min kropp vill ha och behöver men ddt kan man ju glömma i dagens samhälle.
Eller så är du bara slö ;)
ddt kan man ju glömma i dagens samhälle.
Ja det var ju säkert mer möjligt för 100 år sedan :d
JakeShaft
2013-04-18, 11:06
Mellan 8 timmar 17 minuter och 8 timmar 25 minuter är optimalt för mig.
Eller så är du bara slö ;)
Trodde det förut men efter år av efterforskning och jmförelse med andra så, som "vanliga människor" mår efter typ 3h/natt mår jag om det blir under 7,5 timme. Känner sig bakis nästan, sjuk smak i munnen, irriterade ögon/näsa/humör, dimma, energilös. Får jag mina 10h eller åtminstone 9/natt så mår jag normalt.
Ja det var ju säkert mer möjligt för 100 år sedan :d
Nej men vafan det är inte roligt att vara trött konstant. Kommer till jobbet och folk ser ut som modeller 08 på morgonen pigga och alerta medans en annan funderar på självmord tills efter 15 när man börjar vakna till. Hade det varit 100 år sen hade mina kossor på bonngårn fan fått lära sig att dom blir mjölkade i sinom tid. Eller om jag hade en affärjävel så nog fan öppna den typ 11 på dagen eller nånting. Eller vafan man nu gjorde. 10,000 år sen hade varit optimalt. Sova, chilla, fälla ett vildsvin, chins i ett träd, chilla, sova.
olle lindblad
2013-04-18, 11:27
Klarar mig på fem timmar utan att bli grötig i huvudet. Oftast blir det en timme till, men skulle vilja sova åtta timmar för att känna mig på topp.
Hackenschmidt
2013-04-18, 11:43
Varierar väldigt mellan ca 5-10h beroende på schema.
En sak jag tycker mig ha märkt är att jag kan/vill sova otroligt länge om jag har kört tunga marklyft och/eller knäböj på dagen.
Klarar mig hyffsat på runt 5h per natt men känns som att 6-7h är optimalt för mig.
Har även en övre gräns på någonstans runt 9-10h, mer än det så får jag nästan garanterat kraftig huvudvärk/migrän dagen efter.
Raschmus
2013-04-18, 13:48
Jag provade att gå lägg mig så att jag hade minst 9h sömn varje dag (klockan ringde 06:45) och till slut vaknade jag alltid efter 8tim o 10-30min utan larm. Gissar därför att min kropp mår bäst av drygt 8h.
Däremot kan jag klara mig en vecka på 5-6h per natt men blir till slut väldigt trött.
Runt 9h måste jag ha. Blir inte sällan mer.
För något år sen sov jag utan problem 10-11h. Nu verkar jag ha blivit vuxen och sover moderata 8h, mer går inte :)
Gissar att jag har ett lättare form av sömn apne. För jag verkar aldrig bli vuxen och mitt sömnbehov sjunker inte. Kan också ha att göra med att jag tränar ganska mycket.
Minst 7 tim kvalitetssömn, under perioder av tung träning. Annars räcker 6.
Skillnaden är markant i sömnbehov och pigghet under perioder av tung träning kontra vilo perioder.
Ytterligare ngn timma på det och man kommer i oslagbar toppform. Finns ingen bättre uppfriskande drog än en god natts tillräckligt lång sömn!
Sover mellan 5-7 timmar. Gjort det sedan 3e året av gymnasiet, dvs i två år nu.
Får jag sova 7-8h så mår jag som bäst, 6h klarar jag mig ok på. Kommer jag däremot ner på under 5h mer än några dagar i sträck så går jag in i zombie-mode.
exevision
2013-04-18, 15:02
Gissar att jag har ett lättare form av sömn apne. För jag verkar aldrig bli vuxen och mitt sömnbehov sjunker inte. Kan också ha att göra med att jag tränar ganska mycket.
För mig så vände det helt plötsligt. Tränade hårdare och bättre, blev morgonpigg som aldrig förr! Tror jag sover betydligt hårdare med bättre kvalité eller något de gissningsvis 4-5 första timmarna och det gör att 7 timmar är helt perfekt för mig. Händer väll ibland att jag sover 8 timmar, men det är inte så ofta och som jag skrev tidigare, tvingar jag mig att sova minst 8 timmar två dagar i rad så blir jag tröttare.
Har jag rutin på det så brukar kroppen vakna automatiskt efter ungefär 7½ timme. Då är den nöjd. Men så måste man ju ligga och dra sig i minst en halvtimme om klockan tillåter, så det får bli 8.
exevision
2013-04-18, 15:18
Kom just på en sak. Ni som säger att ni behöver sova 9-10 timmar, det är inte så att ni äter en massa ost/kvarg/kasein och sånt? Det kan ju orsaka att man blir tät i näsan pga påverkan av slemhinnor. Det borde ju orsaka sämre sömnkvalité.
Kom just på en sak. Ni som säger att ni behöver sova 9-10 timmar, det är inte så att ni äter en massa ost/kvarg/kasein och sånt? Det kan ju orsaka att man blir tät i näsan pga påverkan av slemhinnor. Det borde ju orsaka sämre sömnkvalité.
Varför vet jag inte nått om det här? Vem har sagt?
Jag tycker min näsa är svår att andas genom ibland, speciellt när man ska sova och jag trycker 1kg kvarg/dag utom lördagar :(
exevision
2013-04-18, 18:05
Varför vet jag inte nått om det här? Vem har sagt?
Jag tycker min näsa är svår att andas genom ibland, speciellt när man ska sova och jag trycker 1kg kvarg/dag utom lördagar :(
Då kan det vara värt att prova att minska på kvarget!
När jag tänkte efter så minskade mitt sömnbehov samtidigt som jag minskade på keso och kvarg. Och jag hadde ofta tätt i näsan!
Första gången jag hörde om detta var här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5971648&postcount=28
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.