Visa fullständig version : mat på morgonen...
Jag försöker äta nyttigt för det mesta... men ofta blir jag sugen på onyttiga saker på morgonen... Då kan jag äta godis, kakor, glass å allt annat som e gott! :D Jag har fått för mej att det är bättre att äta sånna onyttiga saker på morgonen än under resten av dagen, då hinner man ju lixom förbränna den energin under dagen... Hmm... är det så?!
Sen undrar jag oxå... ibland brukar jag gå morgonpromenader före frukosten för att bränna lite fett... Jag undrar då om det är nån skillnad ur fettförbränningssynpnkt om man äter frukosten direkt efter promenaden eller om man väntar en timme? :confused:
Ta och ät en måltidsersättare på morgonen så slipper du en massa sötsug. NyTro med chokladsmak och bara ca 2 dl mjölk i så har du en fin chokladpudding *mums* :)
Hmm...det låter ju spännande! Kanske man skulle prova... Frukosten utöver menar du va?! Kan man inte använda det som mellanmål på dagarna? Hade ju vart bra å slippa å ta me sej en massa käk i onödan... Vad kostar det förresten? Dyrt va? :(
Måltidsersättare är bara ta för att ersätta vilket mål som helst. Kör själv med NyTro och dem kostar 21 kr/portion men dem e jävligt goda. :D
An.g när frukosten skall intas efter promenade, så är nog det bästa att äta den så fort som möjligt efter promenaden, dels för att du förmodligen är hungrig ;), och dels för att du är i ett kataboliskt tillstånd...
Mina funderingar över det hela...
Rätta mig gärna om jag har fel..
Just vad man ska äta efter morgonpromenad har jag funerat på också. Här kommer min teori:
Låt oss säga att man tar protein och lite omega3 och sen ger man sig ut och traskar i en timme. När man kommer hem vill man ju absoulut bli så anabol man kan så lite mera vassle i mjölk. Sen vill man ha lite energi också, men det sista man vill är att den ska åka in i de öppna fettcellerna. Därför tar man MCT som även passar utmärkt att dryga ut fett mängden med på morgonen. Ca 1 timmer efter detta kalaset äter man frukost med ägg och havregryn....
min åsikt om det hela är att äta direkt efter promenaden kroppen behöver energi efter en ansträngning!!!
gröt är en perfekt frukost ... kollisarna i gryn blir dessutom långsamma o bra när de kokas ... jättegott att blanda i choklad protein pulver eller vanilj proteinpulver o kanel
innan min morgon promenad tar jag bara en skopa glutamin är jag hungrig tar jag 20gr protein innan promenaden o de andra 20gr efter
Rob The Man
2002-07-09, 09:27
Instämmer med det Janna säger
Kokt fiberhavregrynsgröt med en proteindrink gjord på vatten
och 1msk udos choice olja och 1 cla är en bra start på morgonen
efter morgonpromenaden.
Själv så tar jag mig en liten bit banan för att bli varm i kroppen
sedan lite protein och 1msk olja innan min promenad.
Lycka till med allt
/Robban
Hittade svaret på min fråga på pauluns sida. Så här skriver han:
"Det är mycket svårt att bli tjock på att äta frukost medan senare mål är mer kritiska. Det har två skäl. För det första är din metabolism, dvs förbränning, större tidigt på dagen och för det andra sjunker insulinkänsligheten ju senare på dagen det blir. Det är lätt att förstå att du förbrukar energi på dagen och det du äter till frukost kommer därför att gå åt, medan ett mål strax före läggdags inte kommer att användas som energi utan lagras till dagen därpå istället."
Känns ju bra å veta! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.