handdator

Visa fullständig version : 671 miljoner till statskassan

Nitrometan
2010-07-29, 08:48
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortkorare-far-fart-pa-statens-finanser-1.1145094

Statens intäkter från fortkörningsböter har ökat lavinartat de senaste åren. Orsaken är fler fartkameror och högre bötesbelopp.

Polisens jakt på fartsyndare har blivit en kassako. Staten tjänar mångmiljonbelopp på personer som bryter mot trafikreglerna. Förra året drog polisen in över 671 miljoner kronor i så kallade ordningsböter, där den största delen kommer från trafikbrott. Beloppet kan jämföras med 285 miljoner kronor år 2005, visar siffror som Dagens Nyheter har tagit del av. Ökningen motsvarar över 135 procent.

Ordningsböter är den enklaste formen av böter och utfärdas direkt av en polisman. Ökningen beror dels på höjda bötesbelopp, dels på nya och effektivare fartkameror. Numera finns över tusen kameror i Sverige fast placerade längs närmare 300 mil väg.

En stor del av inkomstökningen beror även på höjda bötesbelopp. I oktober 2006 fördubblades exempelvis böterna för att köra bil mot rött.

Vad tycker ni om att staten drar in så mycket pengar på det här?

Är det en bra åtgärd?

Sir Anselm
2010-07-29, 08:53
Bra! Tycker dock att pengarna borde öronmärkas till säkerhetshöjande åtgärder på vägarna.

Ungrim
2010-07-29, 08:55
Det är ju kanon :thumbup:

Vill man inte vara med å betala dessa pengar får man se till att hålla hastigheten, Så det är ju valfritt.

Tryman
2010-07-29, 08:58
Det är väl bra att fartsyndare får betala, dock känns det som att polisen satsar mer på att ta fartsyndare för att de inbringar pengar än att försöka minska rattfylleri.

Nitrometan
2010-07-29, 08:59
Bra! Tycker dock att pengarna borde öronmärkas till säkerhetshöjande åtgärder på vägarna.
Ah. Mycket bra förslag. :thumbup:

xkurdi
2010-07-29, 09:08
Tycker polisen borde ha mer koll på rattfylleri som tryman säger och andra saker istället.
Men visst, alla vi kan erkänna här i tråden (eller iaf dom flesta av oss?) att vi tycker om att köra bil i typ 180 på en 110 väg eller så, eller vara med om sånt :P

men är huvudet dumt får kroppen lida, sen tycker jag att vi borde utöka sjukhusen lite eller göra dom bättre, mer anställda, nyare operations maskiner osv, allting kan förbättras.

O_Wao
2010-07-29, 09:09
:thumbup:
+1, mitträcken etc räddar många liv och kommunerna säger ju otroligt ofta att de inte har råd att rusta upp olycksdrabbade vägar.

martikainen
2010-07-29, 09:22
Det jag tycker vore intressant att veta är hur mycket dessa fartkameror och polismän som står på vägarna kostar oss, går man plus på böterna är det väl bra. Annars är det ju bara en onödig kostnad, bättre att satsa pengarna på vägunderhåll och utveckling av smartare vägsystem.

coxie
2010-07-29, 09:29
Det jag tycker vore intressant att veta är hur mycket dessa fartkameror och polismän som står på vägarna kostar oss, går man plus på böterna är det väl bra. Annars är det ju bara en onödig kostnad, bättre att satsa pengarna på vägunderhåll och utveckling av smartare vägsystem.

Hur tror du olycksstatistiken skulle se ut om vi i praktiken hade fri fart?

Tycker det är bra att fortkörare får böta rejält, visst svider det när man åker dit men bara att betala och se glad ut.

Ungrim
2010-07-29, 09:41
Annars är det ju bara en onödig kostnad, .

Tar vi bort all fartövervakning så skulle jag gissa att sjukhus räkningen skulle överskrida räkningen för fartkoll.

Ignatius72
2010-07-29, 09:46
Det tråkiga är att satsningen på detta görs för att det är så enkelt. Om det är effektivitet man är ute efter så borde ju intäkterna minska. Plocka fortkörare är som att skjuta på sittande ankor, ta godis av småbarn. Majoriteten av de som åker fast kör Max 15km/h för fort. Det gör vare sig till eller från vad gäller trafiksäkerheten. Vårdslöst beteende, risktagande, rattfylla- det är det allvarliga och samtidigt det som inte prioriteras.

Fru_Flisa
2010-07-29, 10:08
Jag tycker straffen för fortkörning är lite löjliga. En "pytteliten" överskridning av hastigheten, som enligt min åsikt lär vara mycket mindre farligt än många andra riskfaktorer som kan förekomma, ger straff och böter som verkar mest avskräckande.
Vad gäller den ekonomiska biten tycker jag det är en bra inkomstkälla som till skillnad från tobak & alkoholsskatten inte har nån insnöad dubbelmoral.

D Andersson
2010-07-29, 10:36
Det tråkiga är att satsningen på detta görs för att det är så enkelt. Om det är effektivitet man är ute efter så borde ju intäkterna minska. Plocka fortkörare är som att skjuta på sittande ankor, ta godis av småbarn. Majoriteten av de som åker fast kör Max 15km/h för fort. Det gör vare sig till eller från vad gäller trafiksäkerheten. Vårdslöst beteende, risktagande, rattfylla- det är det allvarliga och samtidigt det som inte prioriteras.

Det är uppenbart att det är detta, d.v.s. att dra in pengar till statskassan, som är det primära, inte trafiksäkerhet. Varför skulle annars polisen stå på en raksträcka på en 100-väg, mitt på dagen och i fint väder, med vajerräcken i gles trafik och försöka bötfälla vanligt, skötsamt folk som kör 5-15 km/h för fort där, när det finns ett 70-parti med en utfart, där det är betydligt mer angeläget att folk håller hastigheten, alldeles i närheten (för att bara ta ett exempel)? Man är fel ute, försiktigt uttryckt finns det så oerhört mycket bättre, mer meningsfulla och produktiva uppgifter för polisen att syssla med. Ur trafiksäkerhetssynpunkt har det verkligen ingen som helst betydelse. Samma med alkoholkontroller, man är alldeles för inriktad på antal kontroller, inte förbättrad trafiksäkerhet. Felprioriteringar är tyvärr alldeles för vanligt inom polisen, jag anser att de ska vara något mer/annat än indrivare av straffskatt från vanligt folk.

Loke
2010-07-29, 10:53

Nehejdu, det vill vi inte se. Det är nästan lika illa som om trafikpoliser fick alla böter utdelade som bonus före jul.

Det håller ju inte att trafikverket förväntas göra objektiva studier kring säkerheten på vägarna om resultaten på studierna påverkar hur många nya kameror som sätts upp och detta i sin tur bringar pengar som avlastar trafikverkets budget.

Rätt ska va rätt när det kommer till myndigheter och öronmärkning av pengar är nästan alltid dåligt.

G_lund
2010-07-29, 11:00
Mer kontroller utanför skolor och andra områden där mycket folk är nära vägen istället för motorvägar.
MYCKET mer blåskontroller.
Självklart ska det inte vara fri fart på våra vägar, men att betala stora belopp för att ligga några få km/h över på en motorväg tycker jag bara är lätta pengar till statskassan.

Så skulle jag vilja ha det iaf :)

PixelMiner
2010-07-29, 12:04
Fick själv en bot för ett tag sedan. Och då var det inget snack. Hade kört alldeles för fort och poliserna var "schyssta" nog att skriva boten på en lägre hastighet än var det var, så jag fick behålla körkortet. Dock dryga 3000 kr fattigare...

Däremot så kan jag ibland tycka vissa böter verkar löjliga. T.ex:
* En kompis fick böter för att han körde 90 kmh på 70-väg. Dock var hastigheten uppmätt när han körde om en lastbil. Personligen tycker jag det gynnar trafiksäkerheten mer om man genomför en omkörning snabbt för att sedan lägga sig i rätt hastighet igen.
* En annan kompis som blev tagen för att han körde 120 khm på 110 väg. Detta i klart och soligt väder. Detta känns bara sniket av polisen.

Det största problemet som jag ser det med hastigheten är att folk inte anpassar sig efter trafik- och väderförhållanden. Bara för att det står 90 kmh på skylten så innebär det inte att det är lämpligt att köra i den hastigheten om det är snömodd och tät trafik.

Däremot så kan det vara helt lugnt att köra i 140-150 på en bred fin motorväg när trafiken är väldigt gles.

derko
2010-07-29, 12:23
Skulle vara trevligt om de skulle sluta sätta orimligt låga hastighetsbegränsningar.

Arnesson
2010-07-29, 12:41
Lite irriterande när de kan prioritera andra brott kan tyckas men jag vet ju själv att jag gör något olagligt när jag kör för fort så inte kan jag skylla på någon annan när jag får böter för det.

Ganymedes
2010-07-29, 12:48
Det är väl skitbra, det är ju valfritt om man vill köra för fort och riskera böter eller ej. Har själv blivit av med kortet på 2 månader i min ungdom, så jag hycklar inte. Det var mitt eget fel.

martikainen
2010-07-29, 12:55
Hur tror du olycksstatistiken skulle se ut om vi i praktiken hade fri fart?
Tycker det är bra att fortkörare får böta rejält, visst svider det när man åker dit men bara att betala och se glad ut.

Tar vi bort all fartövervakning så skulle jag gissa att sjukhus räkningen skulle överskrida räkningen för fartkoll.

Jag tycker straffen för fortkörning är lite löjliga. En "pytteliten" överskridning av hastigheten, som enligt min åsikt lär vara mycket mindre farligt än många andra riskfaktorer som kan förekomma, ger straff och böter som verkar mest avskräckande.
Vad gäller den ekonomiska biten tycker jag det är en bra inkomstkälla som till skillnad från tobak & alkoholsskatten inte har nån insnöad dubbelmoral.

Det är uppenbart att det är detta, d.v.s. att dra in pengar till statskassan, som är det primära, inte trafiksäkerhet. Varför skulle annars polisen stå på en raksträcka på en 100-väg, mitt på dagen och i fint väder, med vajerräcken i gles trafik och försöka bötfälla vanligt, skötsamt folk som kör 5-15 km/h för fort där, när det finns ett 70-parti med en utfart, där det är betydligt mer angeläget att folk håller hastigheten, alldeles i närheten (för att bara ta ett exempel)? Man är fel ute, försiktigt uttryckt finns det så oerhört mycket bättre, mer meningsfulla och produktiva uppgifter för polisen att syssla med. Ur trafiksäkerhetssynpunkt har det verkligen ingen som helst betydelse. Samma med alkoholkontroller, man är alldeles för inriktad på antal kontroller, inte förbättrad trafiksäkerhet. Felprioriteringar är tyvärr alldeles för vanligt inom polisen, jag anser att de ska vara något mer/annat än indrivare av straffskatt från vanligt folk.

Coxie och ungrim: jag sa väl inte att vi skulle ta bort trafikövervakningen? Men frågan är hur mycket det här påverkar egentligen, precis som ignatus säger så är det ju säkert majoriteten av dessa böter på 10-15km/h överskridelser, inte de som kör som blådårar och gör idiotiska manövereringar.

Andersson och Fru_Flisa har väldigt bra synpunkter!

Jag tycker absolut att det är bra att denna satsning görs, men tycker det är klent att gå ut med "XXX miljoner till statskassan" när man inte får några siffror på vad satsningen kostar.

Det finns fler sätt än fortkörningskontroller för att höja säkerheten på vägarna!

-squat-
2010-07-29, 13:50

Det primära för polisen är inte att dra in pengar till statskassan - Det primära är att bygga bra statistik. Polisen prioriterar medvetet lättuppklarade brott som enkla trafikförseelser och narkotikabrott, då detta leder till bäst statistik. Med denna statistik vänder man sig till politikerna och säger "se så många brottslingar vi har tagit, och detta är endast
toppen på isberget, ge oss mer resurser så ska vi gripa fler brottslingar". Oftast får dom mer resurser, som leder till att proceduren återupprepas. Detta leder till att vi får en stor, dyr och ineffektiv poliskår. Detta är inget unikt för polisen, man kan även se det inom sjukvården och i stort sett alla typer av byråkratiska organisationer. Polisens prioriteringar borde i större utsträckning villkoras. Jag håller med om att dessa pengar som man drar in till statskassan borde investeras i trafiksäkerhet och andra förebyggande åtgärder.