Visa fullständig version : Värk i armvecken vid bicceövningar.
gleipner
2003-10-20, 17:21
Jag undrar vad det är för sorts värk och hur allvarligt det är, när jag kör bicceövningar,och en del ryggövningar, som chins eller vanliga nerdrag kommer en värk i högra armvecket, särskilt vid biccecurl (uppåtrörelsen)då armvecken (böjningen av övre och nedrearm), så kommer en värk, som gör att man inte vill fortsätta.
Är det en led som kommit i kläm, eller något annat?
JAg har nu vilat från träning 1 vecka, enligt schemat dessutom, har vidare haft på mig mina vulcan-armbågsskydd, även nu när jag vilat, i tron att uppvärmnning av lederna förbättrar och gör att värken försvinner.
Tänkte börja träna i morgon, men känner när jag böjer armarna (även vänster är det lite värk i, men inte lika mkt), att eländet sitter kvar. Kanske jag blivit lite bättre, det märks i morgon , tänkte köra bröst, där de inte tar så mkt stryk.
När man spänner armen i en biccepose, så sitter värken nästan precis i armvecket.
Någon som har varit med om liknande, el som vet vad det kan vara för åkomma:confused:
Langster
2003-10-20, 19:22
Antagligen nån lätt inflammation i bicepsfästet där. Jag har nåt liknande just nu och hoppade över senaste bicepspasset. Känns redan bättre.
gleipner
2003-10-20, 19:34
Till saken hör väl,att jag de senaste åren alltid tränat triceps och bröst med vulcanskydd ( tack för att dessa finns) och nu sista månaden alla muskelgrupper utom ben/vader, med vulcanskydden.
Armbågarna blir utslitna annars. Får värk.
Och denna inflammation el vad det är, har jag nog dragits med i c:a en månad...:(
Tack för svaret, btw.
Gå till läkarn människa!
allan
King Grub
2003-10-20, 20:16
Alltså, jag begriper inte att folk går med gnagande smärta i månader eller år utan att ta reda på vad det är!!!
"Jag tror jag väntar tills det blir kroniskt eller tills något går av." :smash:
Karl_alfred
2003-10-20, 20:54
Hur länge har du tränat?
Jah hade samma problem. Trode det berode på tekniken mm. Nu tror jag att problemet var att muskelfästena i armvecket inte är van vid höga belastningar. Efter att ha kört scottcurlen på ganska lätta vikter i några veckor var problemet som bortblåst. Scottcurlen stressar på detta området extra hårt och fästena vänjer sig efter ett tag. Har inte haft problem de senaste året så det var lösningen för mig! Var noga med en full rörelse där du sträcker ut armen ordentligt.
gleipner
2003-10-20, 21:06
Värken kommer enbart vid träning, alltså, det har blivit värre de sista veckorna, förr så kunde jag inte träna utan att bli "trött" i armbågar vid framförallt triceps/bröst övningar, nu är det alltså på andra sidan armen i armvecket, som är värre. Jag kände aldrig av värk utanför träningen som jag gör nu, om jag använder armvecken vid "lättare" vardagslyft.
:naughty: :cryout:
Inflammation! Iväg till doktorn!
allan
gleipner
2003-10-20, 21:47
Ok, ja Allans order är ju bara att lyda..:naughty:
jag har tränat sedan ´96, kör efter max-ot, inte fullfjädrat, men tror på tunga lyft med få reps, det passar dessutom bra, då mångreppare sliter ont på armbågarna vid triceps och bröst..och nu då alltså biceps-rygg med...då får man ringa doktoren och boka tid då...
>>Karl alfred
De är vana vid tunga påfrestningar, mina problem med armbågar kom pga att jag tränade och utförde övningar fel i början:em:
Annars har max-ot gett goda resultat, det är bara viktuppgången som är trög, min förbränning är väl för en elefant el liknande:smash:
Jag passar på att "bulka" upp vikten med lite serious mass så man gör lite nytta:insane: :insane:
Originally posted by King Grub
Alltså, jag begriper inte att folk går med gnagande smärta i månader eller år utan att ta reda på vad det är!!!
"Jag tror jag väntar tills det blir kroniskt eller tills något går av." :smash:
Vaddå.. e du kvinna eller? :notme:
Har en känsla av att man inte bryr sig efter ett tag. Kan ta exemplet när jag satte in en plåtbit i handleden vid rostlagning. Tog lite gaffatejp och en trasa men sådär 30 minuter senare så läckte det igenom och så vart det blod överallt. Slutade i att jag fick klistra ihop såret hos en läkare i släkten som bor ngra hus längre bort :D
Which reminds me att jag nu efter sådär 2 år har bokat tid för undersökning av min fotled och mitt knä som knakat och spökat ett bra tag. Börjar bli skraj att jag fan inte kommer kunna klara mig igenom lumpen pga det :insane:
va fasen det får jag varje gång... alltid tagit det som lite hederlig träningsvärk...
Langster
2003-10-21, 07:10
Jag ser det som VÄXTVÄRK!!!:hbang:
gleipner: Låter som du körde för tungt med en gång och sen inte fått leden att bli bra efter det. Inte så lätt med det träningsupplägget då det ju inte finns någon tid för återhämtning från tunga vikter.
Läkare låter som en väldigt bra idé, tills dess är ju vila inte helt fel heller.
Originally posted by MrT
Vaddå.. e du kvinna eller? :notme:
Har en känsla av att man inte bryr sig efter ett tag. [...]
Tur att du är hård! :rolleyes:
Dessutom säger du emot dig själv eftersom du uppenbarligen bryr dig om både din fotled och ditt knä...
Nä, det är nog snarare tvärt om, att det är först efter ett tag som man verkligen börjar lyssna på kroppen. Du skriver att du snart ska göra lumpen. De som i denna tråd uppmanar till läkarbesök har alltså tränat under nästan hela ditt liv...
Originally posted by Karl_alfred
Hur länge har du tränat?
Jah hade samma problem. Trode det berode på tekniken mm. Nu tror jag att problemet var att muskelfästena i armvecket inte är van vid höga belastningar. Efter att ha kört scottcurlen på ganska lätta vikter i några veckor var problemet som bortblåst. Scottcurlen stressar på detta området extra hårt och fästena vänjer sig efter ett tag. Har inte haft problem de senaste året så det var lösningen för mig! Var noga med en full rörelse där du sträcker ut armen ordentligt.
Min erfarenhet är att man INTE ska sträcka ut armen fullt i bottenläget när man curlar, åtminstone inte vid Scottcurl då de blir en rejäl belastning på senor och leder. Kanske e olika men för mig blev allt bra när jag undvek detta.
gleipner
2003-10-21, 11:59
Hmm, har nu varit och fått en tid på Måndag hos en läkare, hon som bokade tid sa att jag kunde träna så länge det inte gör ont.
Sedan var jag och körde bröst/triceps, allt kändes fint (ökade tom lite i vissa övn) förutom i snedbänk i hantelpress, i bottenläget när hantlarna är vid axlarna ungefär, så kom värken i armvecken,+ några cm neråt (underarm)+ ett par cm uppåt(precis innan min grova bicce;) ),
Vet att jag ant borde vila, men har ju redan vilat i 10 dagar:em: :notme:
gleipner
2003-10-29, 14:31
Originally posted by Allan
Inflammation! Iväg till doktorn!
allan
Så rätt du hade Allan.
Var hos doktoren i Måndags, "hon knackade" på bägge armarna för att testa reaktionsförmågan för känseln i armarna.I höger där inflammationen i armvecket sitter var den nedsatt.
Ordination: Voltaren, 3 tabletter om dagen a´ 50mg vardera, nästa vecka 2 tabletter, synd att receptet bara räcker för denna vecka:confused:
Samt hon rekommenderade sjukgymnastik...sagt å gjort idag ska jag iväg till första besöket...blir intressant:naughty:
Vila från träning denna vecka minst lät det som, (misstänker de vill att jag ska vila en månad, men det vill jag inte....), ska man fjolla runt med sjukgymnastikövningar nu:cryout: :
...efter besöket hos gymnasten:
Det var kul med en söt jämnårig sjukgymnast som klämde på biccarna:D , nästan pinsamt faktiskt,hehe.
Hon tyckte jag kunde träna lättare vikter (såklart), och köra bla halva rörelser, (då det gäller tex skivstångscurl), inte den översta rörelsen med hanteln mot axeln. (Den rörelsen gör mest ont)
Samt att stretcha biccarna, och lägga ispåse 3 ggr om dagen en kvart per tillfälle.låter det vettigt:confused:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.