Visa fullständig version : En ny och uppdaterad "Deff Guide a´la King Grub"?
Go_to_heaven
2010-07-28, 14:20
Jag tar förgivet att de flesta vet vilken guide jag menar, om inte så sök på "Deff - en guide." så ser du.
Nu har ju den här förträffliga guiden ett antal år på nacken och många nya forskningar har tittat fram under dessa år.
Jag undrar om den har uppdaterats löpande under åren?
(Eller om nu allt som står i den även är "sant" efter alla dessa år)
Annars så är iaf jag väldigt intresserad av en uppdaterad "Deff-guide"
gärna av kungen himself, om han själv nu har tid, ork och lust med detta!
Tack på förhand!
King Grub
2010-07-28, 14:43
Ät mindre än du gör av med, styrketräna, och håll proteinintaget högt. Uppdaterat och klart.
Grundläggande fakta behöver inte ändras, och att introducera nya rön i en "guide" så fort dom dyker upp bara förvirrar, inte minst när man måste skriva om saken igen ett par månader senare då ytterligare rön säger emot dom förra, eller visar att dom bara kunde appliceras under det eller det förhållandet.
Go_to_heaven
2010-07-28, 14:56
Jag förstår vad du menar Grub, och givetvis kan man ju inte skriva om guiden var tredje månad, men det har ändå gått 6 år, så inte så konstigt om en hel del saker inte längre ansågs som det bättre alternativet.
Och att skriva "Ät mindre än du gör av med, styrketräna, och håll proteinintaget högt. Uppdaterat och klart. " är verkligen att ge din guide mindre "cred" (i brist på bättre ordval) än den är värd. Den beskriver ju så mycket mer än så.
Med det sagt tack för en väldigt bra guide och ett grymt jobb på forumet!
King Grub
2010-07-28, 15:18
Guiden är inte, och har aldrig varit, riktad till personer som ämnar ta sig till tävlingsform för scenen. Har man kommit så långt, skall man också känna sin kropp så väl att man kan utforma ett bättre individuellt upplägg på egen hand, eller anlita någon som kan göra det personligen.
Den är ämnad för personer som för första gången vill komma i bra form, på ett icke plågsamt sätt, och den är tänkt att vara tillämpbar på så många som möjligt. Dvs inga ketodieter, fasteupplägg eller liknande. Och fungerade den då, så fungerar den nu. Inget har ändrats. Dom tre punkterna i mitt inlägg ovan är A och O. Allt annat är sekundärt.
Nog har väl guiden fått en del justeringar med åren eller har jag bara blivit gammal?
Frågan är snarare: vad skulle justeras i såfall?
Datumet, så folk som läser den kan känna sig tryggare ;)
Har för mig att småsaker blivit lite djupare förklarat eller så har jag blivit gammal? :Virro
Jag tycker guiden är skitbra och har läst den om och om och om igen.
en stor stark
2010-07-28, 20:04
Guiden är bra och lätt att förstå, sålänge det inte står något som är direkt farligt eller dåligt så tycker jag inte att det behövs någon ändring.
Själv tycker jag King Grub skall skriva en träning och kost bok. Hade själv köpt den och tro många här skulle göra det.
Haha det vore så jävla kul om han skrev en bok, jag hade köpt en, garanterat! Lite offtopic kanske :D
tossefar
2010-07-30, 09:29
Haha det vore så jävla kul om han skrev en bok, jag hade köpt en, garanterat! Lite offtopic kanske :D
Det vore en kort bok om allt kan sägas i titeln :)
Eddie Vedder
2010-07-30, 09:37
Med tanke på att Grub har varit forumets kostguru i typ 7-8 år nu känns det osannolikt att han idag kommer på att "Oj, vissa vill ju faktiskt läsa vad jag tror!" så den boken skulle nog redan varit skriver om han hadelust att skriva en bok överhuvudtaget.
Men vad vet jag?;)
Med tanke på att Grub har varit forumets kostguru i typ 7-8 år nu känns det osannolikt att han idag kommer på att "Oj, vissa vill ju faktiskt läsa vad jag tror!" så den boken skulle nog redan varit skriver om han hadelust att skriva en bok överhuvudtaget.
Men vad vet jag?;)
Hur går det med eran Träningslära-bok? :)
Eddie Vedder
2010-07-30, 19:56
Hur går det med eran Träningslära-bok? :)
Vi gör korrigeringar i manus för närvarande.
Anders The Peak
2010-07-31, 09:36
Jag tar förgivet att de flesta vet vilken guide jag menar, om inte så sök på "Deff - en guide." så ser du.
Nu har ju den här förträffliga guiden ett antal år på nacken och många nya forskningar har tittat fram under dessa år.
Jag undrar om den har uppdaterats löpande under åren?
(Eller om nu allt som står i den även är "sant" efter alla dessa år)
Annars så är iaf jag väldigt intresserad av en uppdaterad "Deff-guide"
gärna av kungen himself, om han själv nu har tid, ork och lust med detta!
Tack på förhand!
Jag har tittat på deffguiden och det som kan läggas till är egentligen bara en sak och det är att undvika fruktos (http://physrev.physiology.org/cgi/content/abstract/90/1/23)i så stor utsträckning som möjligt annars är den helt i sin ordning enligt min åsikt.
Jag har tittat på deffguiden och det som kan läggas till är egentligen bara en sak och det är att undvika fruktos i så stor utsträckning som möjligt annars är den helt i sin ordning enligt min åsikt.
Orsak?
Orsak?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fruktos
Beror ju helt och hållet på mängd vad jag förstått. Ska väl till rätt extrema mängder innan det blir nått att bry sig om (litervis sötläsk tex)?
Ola Wallengren
2010-07-31, 10:49
Jag har tittat på deffguiden och det som kan läggas till är egentligen bara en sak och det är att undvika fruktos (http://physrev.physiology.org/cgi/content/abstract/90/1/23)i så stor utsträckning som möjligt annars är den helt i sin ordning enligt min åsikt.
Så du tror att fruktos i rimliga mängder vid energiunderskott är ett problem? Hur kom du till den slutsatsen?
Anders The Peak
2010-07-31, 11:03
Så du tror att fruktos i rimliga mängder vid energiunderskott är ett problem? Hur kom du till den slutsatsen?
Vad är rimliga mängder för dig Ola?
Nej jag tror mer att det går lättare att tappa kroppsfett om man minimerar fruktosintaget.
Nej jag tror mer att det går lättare att tappa kroppsfett om man minimerar fruktosintaget.
Kroppen har ju en förmåga att förbränna 70kcal/kg fett/dygn har jag för mig och om man minimerar fruktos samt även andra typer av kolhydrater skulle man kunna höja den siffran då till typ 100kcal/kg/dygn?
Vid kaloriunderskott är glykogenlagren små och insulinkänsligheten hög. Med stor säkerhet kommer glukagonsignalen vara stark och fruktosen blir till blodglukos.
Varför skulle det vara en avgörande skillnad ifall man tappar kroppsfett eller inte ?
Anders The Peak
2010-07-31, 13:21
Vid kaloriunderskott är glykogenlagren små och insulinkänsligheten hög. Med stor säkerhet kommer glukagonsignalen vara stark och fruktosen blir till blodglukos.
Varför skulle det vara en avgörande skillnad ifall man tappar kroppsfett eller inte ?
Kanske inte avgörande skillnad men fruktosen stör regulationen av energiomsättningen.
Hur då ?
Fruktosen rusar in i levern och blir till glukos. Finns det någon reglemekanism där via fruktoskinaset ?
Nu har vi inte det metabola syndromet där insulinkänsligheten är låg och fruktosen smyger in bakvägen och gömmer sig bakom glukosen.
OT.
För ett par år sedan satt en kille med apatiska ögon på en motionscykel och trampade kraftlöst. Killen skulle tävla om några veckor och jag pratade lite allmänt med honom. Jag var rädd att han skulle kolapsa på vägen hem så jag tyckte han skulle ta en banan innan han körde hem.
- Nej det kan jag inte !, sa han. - Bananen innehåller fruktos och det bli till fett.
- Visst, sa jag.
Det var inte rätt tidpunkt att övertyga honom. Bättre att han kör på det han tror på och kommer upp på scenen än att förklara vad som händer i en utsvulten kropp.
Anders The Peak
2010-07-31, 14:36
Hur då ?
Fruktosen rusar in i levern och blir till glukos. Finns det någon reglemekanism där via fruktoskinaset ?
Nu har vi inte det metabola syndromet där insulinkänsligheten är låg och fruktosen smyger in bakvägen och gömmer sig bakom glukosen.
OT.
För ett par år sedan satt en kille med apatiska ögon på en motionscykel och trampade kraftlöst. Killen skulle tävla om några veckor och jag pratade lite allmänt med honom. Jag var rädd att han skulle kolapsa på vägen hem så jag tyckte han skulle ta en banan innan han körde hem.
- Nej det kan jag inte !, sa han. - Bananen innehåller fruktos och det bli till fett.
- Visst, sa jag.
Det var inte rätt tidpunkt att övertyga honom. Bättre att han kör på det han tror på och kommer upp på scenen än att förklara vad som händer i en utsvulten kropp.
Jag associerar inte fruktos till en banan eller annan frukt i normala portioner utan mer till godis och andra sötade produkter tex träningsdrinkar med hög fruktoshalt.
OT.
Om man ser på den forskning som görs kring fruktosen så är den rätt övertygande.
Antagligen handlar det om evolutionen och att fruktos är en signal som säger att nu är det dags att lagra energi för nu finns det mat i överflöd och kroppen slår om energiomsättningen efter vinterns svält och överlevnad på LCHF kost.
Ola Wallengren
2010-07-31, 14:58
När du säger minimera fruktosintaget så menar du alltså i stort sett bara fruktos i godis, dryck och liknande, tillsatt socker alltså. Där är jag helt med.
Med rimliga mängder menar jag cirka 50g eller så.
Men hur får vi en signal av fruktos:confused:
Fruktosen kommer inte längre än till levern i normalfallet.
Jag TROR, precis som Ola, att gränsen går någonstans kring 50 g fruktos. Innan eländet kommer ut i blodet och kan börja reagera kemisk både här och där.Vad jag vet finns inget livsmedel som innehåller mer än 50 % fruktos av samtliga kolhydrater i livsmedlet. Det betyder ett kolhydratintag på ca 100 g på ett bräde. 100 g av något som är sött som strösocker.
Det finns inte, vad jag vet, några pollymerer av fruktos. Alltså måste träningsdrycken vara baserad på fruktos och då blir inte koncentrationen högre än 6 % innan drycken blir hyperton. 1 liter vätska i timmen ger då maximalt 60 gram fruktos.
Antar att all fruktosen förbränns under träningen, sk exogen oxidation.
Anders The Peak
2010-07-31, 17:42
Riktlinjerna ligger under 75 gr fruktos så 50 gr bör inte ge några risker ifråga om de sjukdomar som nämns kring fruktos. Men som jag sa tidigare så stör fruktosen energireglering negativt vid bantning.
creperiet
2010-07-31, 18:44
Kan du hänvisa till hur? Återigen hävdar du något utan att motivera vidare.
Att söt smak manipulerar aptiten och på så vis kan bidra till onaturliga mättnadssignaler och därmed stört energiintag, det är det nog ingen som ifrågasätter. Men du svarar ju inte på Sverkers fråga.
Anders The Peak
2010-07-31, 22:44
Riktlinjerna ligger under 75 gr fruktos så 50 gr bör inte ge några risker ifråga om de sjukdomar som nämns kring fruktos. Men som jag sa tidigare kan antagligen fruktosen störa energireglering negativt både vid bantning som vid normalkost.
Bättre så Creperiet?
Anders The Peak
2010-07-31, 23:05
Bättre så Creperiet?
In summary, these data show a significant immediate lipogenic effect of fructose in healthy, lean research subjects that was associated with greater serum TG concentrations in the morning and after a subsequent meal. The data suggest that an early stimulation of lipogenesis after fructose, consumed in the fasted state (even as a small amount in a mixture of sugars) augments subsequent postprandial lipemia. The additional postlunch elevation in TG was only partially due to a carry over from the morning, suggesting that fructose consumption creates a metabolic milieu that alters subsequent handling of nutrients flowing to the liver
Artikel (http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/6/1039?maxtoshow=&hits=10&RESULTFORMAT=&author1=Parks+&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT)
Artikel (http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/6/1039?maxtoshow=&hits=10&RESULTFORMAT=&author1=Parks+&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT)
Finns ingen kalorirestiktion med hos deltagarna. Tvärtom fick de äta som de ville inför försöken.
Artikleln visar att fruktos kan stimulera levern att bilda VLDL. Kanske inte från fruktos utan från andra källor i levern ( fria fettsyror från blodet ? ).
Mer intressant vad som händer ifall deltararna i de inledande veckorna gått ned 0.5 - 1 kg / vecka.
Jag tror inte heller fruktos ställer till problem vid fettreducering förrän det är för stora mängder. Och på kaloriunderskott bör det ju fungera bra som kolhydratskälla då levern oftare har plats för fruktosen. Tas det i samband med träning kan man oxidera mycket av fruktosen som Sverker säger.
Men det får ju självklart vara med måtta och källor med hög mängd fruktos (kakor, viss typ av flingor, vissa sportdrycker) är inte direkt mättande, vilket kan vara en nackdel beroende på hur svårt man har att gå ner i vikt.
Sen ska man förstås betänka den prestationshöjande effekten av kolhydrat (där fruktos kan ingå) för att kunna spendera mer kalorier:
OT.
- Visst, sa jag.
Tyckte detta var ett jättebra exempel på när man är onödigt rädd för kalorier/kolhydrater/fruktos/återhämtning. 1 timmes cardio kommer inte alltid att förbruka, säg 600 kcal, speciellt inte om man är tömd och utsvulten, då kommer träningen att verkligen gå på sparlåga och man kanske måste köra 3 timmar för att uppnå samma förbrukning av energi.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.