handdator

Visa fullständig version : rostade nötter och frön

aliquis
2003-10-20, 14:49
Jag är vegan och har väl på senare tid försökt öka upp mitt fettintag lite, det mest utav linfröolja, tahini och avokado.

Det senare i form utav pålägg på brödet. Det jag nu undrar är hur pass nyttig tahinin är, jag äter den för att fettet i sesamfrön är bättre än det i jordnötter och dom innehåller även med kalcium, men sesamfrönen är rostade före malningen (vilket ju även jordnötter är), försämras fettkvaliten avsevärt utav detta?

fisk
2003-10-22, 14:26
Har ingen aning om vad tahinin är men däremot vet jag att alla fleromättade fetter är väldigt känsliga för upphettning. Finns säkert variationer men i regel så rekommenderas inte rostade frön.

'Försämrad fettkvalitet' = farligt fett

Andra fettips:

Knapra på solrosfrön
Grovt bröd med olivolja som 'pålägg'
Valnötter

Då du är vegan kan du kolla om det finns Omega-3 produkter utvunna från tång att köpa (eller tång rent av). Läste nyss att kroppen är inte så duktig på att omvandla Linolensyra (Omega-3 fettsyran du hittar i bla linfrön, hampafrön och valnötter) till EPA and DHA som finns i fiskoljor. (Rätt sorts) tång innehåller EPA and DHA-fettsyror och bör således ses som en väldigt viktig födokälla för veganer.

Det är ur EPA and DHA och som 'typ-3' prostaglandiner skapas som har många viktiga funktioner för hjärnen mm.

aliquis
2003-10-22, 15:47
Ok, känns ju lite värdelöst att äta det och tro det är nyttigt om det nu inte skulle vara det. Förstår inte varför dom inte maler frön som inte är rostade, själv har jag ju inget som kan mala så fina saker.

Solrosfrön innehåller ju bara enorma mängder omega6, så nej tack.
Olivoljan fungerar väl, men är nog inget jag vill ha på bröd.
Valnötter vore schysst.

Ok, intressant det där med tången, vanlig tång lär ju dock inte innehålla så mycket fett? och man behöver säkert äta stora mängder och frågan är om det är nyttigt med så mycket jod, som oljetillskott är det ju dock intressant. Förövrigt äter jag rätt mycket linfröolja så ett lite sämre upptag/funktion kanske inte gör så mycket.

Men fasiken, jag vill veta om jag skall låta bli tahinin helt, men det verkar ju så, men hur skall jag då lösa det här? Kan ju iofs köpa valnötter och mandlar och mixa ihop det till en lite knaprigare gröt utan att det blir alltför illa kanske.

Btw, det råkar inte vara fISK som i Örebroaren? =D

z_bumbi
2003-10-22, 16:01
aliquis: Vad är tahini ? Malda rostade sesamfrön?
Om det är det så är det väl bara att köpa icke rostade sådana och mala själv?

Att mala något fint gör man ju vädligt lätt med en liten mixer, mandelkvarn eller om man vill ha det riktigt finmalet en kaffekvarn.
Är det en liten kvantitet så funkar en mortel eller varför inte en skärbräda och ett tungt föremål.

En mandelkvarn funkar nog inte så bra på sesamfrön iofs :D

aliquis
2003-10-22, 16:06
Ja, tahini är malda rostade sesamfrön. Sesamolja skall ju vara nyttigt och sesamfrön innehåller en massa kalk så det är ju ett praktiskt sätt att få i sig en hel del nyttigheter, trist om dom blir förstörda pga rostningen :/

Precis, mandelkvarn till sesamfrön är ju garanterat kört, och att "mixa" dom går inte heller för dom flyger bara omkring, går knappt ens tillsammans med vatten. Återstår om det finns någon fiffig manick som man kan mala dom med, mortel o så går ju men fasiken vilket jobb =D

z_bumbi
2003-10-22, 16:24
aliquis: Finns elektriska kaffekvarnar som gör allt till pulver om det bara är arbetsinsatsen som det gäller.
För att tillgodogöra dig fettet måste du nog inte mala ner fröna heller utan bara krossa dem lite grovt, en hammare, handduk och en skärbräda fixar det.
Två skärbrädor som man lägger fröna mellan och sen krossar med kroppsvikt eller trä/gummiklubba borde också funka.

Iofs borde det väl gå med en mindre mixer också? Jag brukar göra senap i en sådan och de fröna är väl t o m mindre än sesamfrön?

aliquis
2003-10-22, 16:47
Oh, där ser man. Skall försöka hitta en sådan då, eller fråga på vegan.nu om dom har andra finurliga tips på saker att mala nötter o frön med.

Men fasiken att jag har ätit onyttiga saker som jag har trott har varit nyttiga, men det händer väl jämt o ständigt iofs :/.

Samma butik säljer även malda mandlar men dom är minst dubbelt så dyra så det blev inget med det tidigare, men det kanske man kan överväga, annars fungerar ju avokado på mackan också, men det är trevligt med lite variation.

z_bumbi
2003-10-22, 16:59
Om du mal mandlarna så utsätt ju fettet för luft och kan väl i teorin på bli sämre.
Varför inte äta mandlarna som de är?

aliquis
2003-10-22, 17:01
Går väl fint det med, men då kan jag inte ha dom på mackan =D, men visst, går väl att ta en brödbit o knapra några nötter till den. Solrosfrön är ju annars smidigast där.. eller ha avokado som pålägg som visserligen kanske ger lite lite fett men det går ju att kompensera genom att ta en mandel bredvid.

aliquis
2003-10-22, 17:03
btw, varför skall dom alltid envisas med att elda på maten? (steka, osv), jag har inte bett om rostade sesamfrön.

Inte heller har jag bett om kräm med socker, varför finns det ingen utan socker? (sockerfri med aspartam o dylikt finns ju, men det e ju kanske inte alltför bra egentligen det heller). Listan kan göras längre.

fisk
2003-10-23, 07:55
För att inte tala om yoghurt... sockerlag! Det gäller väl i regel för svenskt grovt bröd med.

Om du fixar en bra mixer förresten, kolla om du kan hitta hampafrön. De har den bästa fettinnehållet av alla frön (mycket Omega-3). Har provat att knapra på dem, men de smakar inget vidare. Och även om de är 'avknarkade' så finns det en liten risk att åka dit i en drogtest.

Originally posted by aliquis

Btw, det råkar inte vara fISK som i Örebroaren? =D

Nix. Den här fisken kommer från Kil. Har även spenderat några år i Göteborg.

aliquis
2003-10-23, 08:28
Hampa innehåller ju protein av bättre kvalite än sojabönan också. Rätt värdelöst att odling är förbjuden (men det kanske den inte är längre?), speciellt med tanke på att tobak och alkohol är ok. Men dom borde väl också förbjudas iofs, men industrihampa kunde dom väl tillåta iaf tycker man.

z_bumbi
2003-10-23, 09:34
aliquis: Det är ju iofs ingen som tvingar dig att köpa några produkter med rostade frön eller socker i antar jag? Köper du det så har du ju visat ett intressa av att det ska finnas kvar på marknaden.
Det är ju inte så svårt att läsa en innehållsdeklaration och kolla efter saken man inte vill ha med i maten och har man hittat en bra produkt så behövar man ju inte kolla igen. Jag gissar att du redan gör det pga att du är vegan så några saker till att titta efter skadar väl inte?

aliquis
2003-10-23, 10:04
Tahinin köper jag ju för att det har sagts att den är nyttig. Brödet undviker jag väl det med mycket socker, men det var först nyligen jag märkte dom 10-15g "varav sockerarter" i en del grövre bröd. Brukar föredra fazers bröd och deras uhm, må bättre råg innehåller väl lite mindre, skepparhalvor är väl helt ok, däremot dom däringa, uhm, lila förpackning, rågkusar? dom smakar för illa. Bäst är säkert fazer real som väl har båda väldigt lite socker, hela korn och 12.5g kostfibrer/100g bröd (och bara 170kcal).

och jag tittar ju redan, men så onödigt att smuggla in skiten överallt. Folk tänker ju inte på att dom häller i sig en halv påse godis när dom dricker en dricka osv (relativt sett).

z_bumbi
2003-10-23, 10:17
Originally posted by aliquis
Folk tänker ju inte på att dom häller i sig en halv påse godis när dom dricker en dricka osv (relativt sett).

Går det att köpa så små påsar med godis? :eating: :D

Jag kan hålla med om det ingår lite väl mycket socker i många produkter (Light-tjafs är ju oftast värst.) men om man inte tar ett eget ansvar för vad man äter så har man sig själv att skylla.

Det är väldigt många som säger sig bli lurade (Pratar i allmänna ordalag nu.) av att det finns saker de inte vill ha i maten men då får man väl lära sig vad mat ska innehålla och välja efter det.
Baskunskaperna för en bra kost fick jag lära mig mellanstadiet så att säga att det är svårt är ju att ta i, finare detaljer kan ju vara krångliga men det är ju inget som man måste sätta sig in i för att kunna äta bra mat.

aliquis
2003-10-23, 13:36
10g/dl dricka, 1/2l dricka=50g socker, ja.

för att inte tala om typ branflakes och kelloggs special osv, åh, inget fett, men en jäkla massa socker och puffat/rostat/något ris? så bra...