Visa fullständig version : grundämnen och aminos
Hej
Någon som vet vilka grundämnen som aminosyrerna i proteinsyntesen består utav? Dom mineralerna borde det vara viktigt att ha en hög omsättning av om man vill bygga!?
Fast en cell kan väll inte bygga samman grundämnen till en aminosyra, antar jag?
Greenman
2003-10-20, 15:13
kol, syre, väte och kväve, Methionin innehåller svavel liksom cystein, sen har du de baser som DNA och RNA består av, utan RNA ingen proteinsyntes så att säga.baserna, adenin, guanin och Thymine, Uracil och Cystosine. de består också av kol, väte, syre och kväve, sen behöver du fosfatgrupper för att "få ihop " det hela, där fosfor och syre ingår.utöver detta behövs socker....kol, väte, syre....
du bör inte försöka intaga någon av dessa grundåmnen för sig då det kan sluta illa.......utom möjligvis kol som du väl skiter ut, aktivt kol är väl rent kol om jag inte minns fel.
Sen är kroppen dålig på att syntetisera direkt från grundämnen utan är i första hand bra på att byga om existerande molekyler, till skillnad mot exempelvis autotrofa växter som kan fixera kväve ur luften och på så sätt själva framställa sina aminosyror......
/mvh
Allt som behövs för syntes av aminosyror och proteinsyntes får vi i oss genom aminosyrorna vi äter. Kolhydrater ger oss kol så det räcker. Tillgången på dessa grundämnen är inte något hastighetsbegränsande för proteinsyntes.
Utöver de ämnen som greenman nämner så är zink och magnesium viktiga beståndsdelar i många enzym. ATP är dessutom nästan alltid i komplex med magnesium, vilket är viktigt för ATP molekylen (för anledningar som inte hör hit).
Av dessa anledningar och många fler är det viktigt med tillräckligt av mineralerna.
Vitaminerna har också viktig roll i enzym och som coenzym, elektronbärare bla.
9 av dom 20 aminosyrorna är essentiella. De andra 11 kan vi framställa själva i kroppen.
Originally posted by Ozz
Allt som behövs för syntes av aminosyror och proteinsyntes får vi i oss genom aminosyrorna vi äter. Kolhydrater ger oss kol så det räcker. Tillgången på dessa grundämnen är inte något hastighetsbegränsande för proteinsyntes.
Utöver de ämnen som greenman nämner så är zink och magnesium viktiga beståndsdelar i många enzym. ATP är dessutom nästan alltid i komplex med magnesium, vilket är viktigt för ATP molekylen (för anledningar som inte hör hit).
Av dessa anledningar och många fler är det viktigt med tillräckligt av mineralerna.
Vitaminerna har också viktig roll i enzym och som coenzym, elektronbärare bla.
9 av dom 20 aminosyrorna är essentiella. De andra 11 kan vi framställa själva i kroppen.
Okej, Jag tänkte att om man intog grundämnena som dom icke essentiella aminosyrerna bestod av i stor omfattning så skulle det hjälpa produktionen av dem (fast vem vill sitta och käka svavel:D )
Men byggs samtliga av cellens beståndselar upp av aminosyrer(grundämnen)?
Föresten, hur är det med hypotrofi(stavning?). Vad är det som händer? Handlar det om celldelning? Kan man "trigga" processen då RNA kopierar DNA?
Är ingen biolog! Fast det kanske inte går att förklara på lekmanna nivå, men försök uppskattas.
Originally posted by Vic
Okej, Jag tänkte att om man intog grundämnena som dom icke essentiella aminosyrerna bestod av i stor omfattning så skulle det hjälpa produktionen av dem (fast vem vill sitta och käka svavel:D )
Men byggs samtliga av cellens beståndselar upp av aminosyrer(grundämnen)?
Föresten, hur är det med hypotrofi(stavning?). Vad är det som händer? Handlar det om celldelning? Kan man "trigga" processen då RNA kopierar DNA?
Är ingen biolog! Fast det kanske inte går att förklara på lekmanna nivå, men försök uppskattas.
Grundämnen bygger upp allt, precis ALLT! Inte bara aminosyror.
Aminosyror bygger upp proteinen i cellen, de utgör ungefär hälften av torrvikten på en cell. Förutom de så är det de andra makromolekylerna som bygger upp cellen. Nukleinsyror (DNA och RNA), kolhydrater (är mer än något vi käkar) och lipider (ffa viktiga i cellens olika membran).
På sätt och vis ökar du produktionen genom att äta grundämnen, men du äter dom i form av kolhydrater, protein, fett etc.
Hypertrofi handlar inte om celldelning. Skelettmuskelceller genomgår i princip aldrig mitos (celldelning). Hypertrofi handlar om att cellen växer i storlek, hos skelettmuskler är det väl främst actinfilament och myosin antar jag, plus tillhörande protein, och vatten såklart som ökar.
Självklart kan man trigga processen då DNA transkriberas till RNA.
Det kallas genreglering. Vi ska väl inte gå in i detalj på det.
Men när det handlar om styrketräning kan det på okänt sätt (vad jag vet) trigga syntes av mer muskelprotein. Ett annat sätt är anabola steroider som aktiverar androgen-receptorn som i sin tur binder till DNA och reglerar ett antal gener.
Mer frågor? Svarar gärna på sånna här frågor :D
Jag har en fråga: Vad har du läst för att kunna allt det där? :)
Jag pluggar Biomedicin :)
Greenman
2003-10-21, 15:24
coolt, vilket år?
Pluggar själv molekylärbiologi, kom inte in på biomedicin.....fast jag kan ändå läsa era kurser med förtur hoho.
Andra året,du? Var pluggar du?
Dom brukar ju säga att dom som inte kommer in på biomedicin läser mol.biol. :D
I ume kan inte mol.biol. läsa alla våra kurser tror jag, men biomedicin skiljer sig ganska mycket mellan de orter de finns på i sverige.
Vad har du tänkt läsa för kurser? Ni har väl ganska fritt 3:e och ev. 4:e året? Ska du läsa biomedicinarkurserna eller?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.