Visa fullständig version : socker sjukt samhälle!
Kurtfield
2003-10-19, 20:29
man tror att man är nytting när man går in i affären och plockar på sig grovbröd, lättyoughurt, musli m.m. men egentligen är man ohälsosam om man ska tro aftonbladet.
man känner sig minst sagt lurad av livsmedelaffärerna!
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,376121,00.html
finns det ingen som har några tips på produkter som inte innehåller något socker? Hur gör ni diabetiker, som inte tål socker, när ni ska handla?
Glenner_84
2003-10-19, 20:53
Såg den här artikeln i GT för några dagar sen, och det känns precis som att man blir blåst.... typ 16 sockerbitar i blodpudding för fasen
:insane:
Mitt tips är att du ska köpa boken "Stenålderskost" av Loren Cordain. Där hittar du det du letar efter.
Hmm.... om man ska köpa yoghurt, ska man då köpa
fetare eller lättarre fast med mer socker? ;)
"Biologens råd är att rensa kosten från alla snabba kolhydrater, inte bara socker utan även till exempel potatis som också är blodsockerhöjande."
Ytterligare ett ljushuvud på korståg mot potatis. Dessutom är personen biolog och docent vid Stockholms universitet, smurf också, vart är världen på väg... :smash:
Mannen ifråga verkar utifrån sina uttalanden vara kraftig anhängare av Keto-diet....
Originally posted by Grandi
"Biologens råd är att rensa kosten från alla snabba kolhydrater, inte bara socker utan även till exempel potatis som också är blodsockerhöjande."
:laugh: gav hon något exempel på kolhydrater som inte höjer blodsockret då?:smash:
Slutar vi att höja blodsockert kommer det nog sluta jätteilla :)
Originally posted by Grandi
Ytterligare ett ljushuvud på korståg mot potatis. Dessutom är personen biolog och docent vid Stockholms universitet, smurf också, vart är världen på väg... :smash:
Mannen ifråga verkar utifrån sina uttalanden vara kraftig anhängare av Keto-diet....
Keto diet? Förstår inte hur du kan dra den slutsatsen. Vet inte hur mkt du läst om kost och näringslära men jag tvivlar på att du kommer ha samma inställning om ett par år.
Om vi tar Atkins, en keto-diet, som exempel ska man äta runt 20-30 gram kolhydrater per dag. För en normal person innebär det att 2-4% av näringsintaget består av kolhydrater. Hur mkt frukt och grönt tror du man får i sig då?
Jämför det med Paleolitisk kost (stenålderskost) där man äter så mkt frukt och grönt man orkar. Dessutom äter man inga spannmål-/mejeriprodukter, inget socker eller potatis för den delen. Ändå ligger näringsintaget på mellan 22-47% för kolhydrater, beroende på vilken inriktning man ser på.
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____7427.asp
PS. Att Aftonbladet som vanligt gör bort sig blir man inte förvånad över. ;)
Originally posted by Kurtfield
[Bfinns det ingen som har några tips på produkter som inte innehåller något socker? Hur gör ni diabetiker, som inte tål socker, när ni ska handla? [/B]
Läs innehållsdeklarationerna.
Köp inte halvfabrikat överhuvudtaget.
Jo, det stämmer att mina kunskaper inom området är långtifrån goda, knappt att de finns, men ska på gyminstruktör-kurs om 3 veckor + att det ligger en hel del böcker på skrivbordet som ska studeras noggrannt så månne inte man ska lära sig mera och mera med tiden :cheers:
Mitt uttalande var kryddat med lite ironi, men här kommer i varje fall en kort resume av min tankemodell.
1. Som du själv skrev, Atkins tillåter 20g kolhydrater per dag. Inte så värst mycket i mitt tycke.
2. "Biologens råd är att rensa kosten från alla snabba kolhydrater, inte bara socker utan även till exempel potatis som också är blodsockerhöjande." Vilka kolhydrater är inte blodsockerhöjande??
3. Om man ska käka utan att höja blodsockret överhuvudtaget blir det väl att undvika kolhydrater helt-->I praktiken keto-diet eftersom man alltid får i sig någon kolhydrat per dag.
Eftersom jag i hela 2 veckor ( :D ) orkade köra på med keto-diet i våras så kan jag med största säkerhet säga att 20g kolhydrater får man från 2 mellanstora tomater, 500g gram gurka och 1 liten morot.
Och det tränar man inte på i mitt tycke, så de blev mera kolisar och hårdare :bpump: istället, vilket gav önskade resultat.
King Grub
2003-10-20, 11:25
Jag tycker att det verkar som artikelt tar alla kolhydrater för socker, helt urskiljningslöst. Messmör över 60 sockerbitar per ask? :confused: På min ask står det "Socker 5%". Visst finns det mycket kolhydrater utöver dessa 5 gram per 100 gram messmör, men inte är det strösocker.
Greenman
2003-10-20, 11:45
undrar hur de klassificerar gräs? en ruska, 20 sockerbitar.
Ek- Ett träd, 1 miljard sockerbitar.
Cartwright
2003-10-20, 13:01
Originally posted by King Grub
Jag tycker att det verkar som artikelt tar alla kolhydrater för socker, helt urskiljningslöst. Messmör över 60 sockerbitar per ask? :confused: På min ask står det "Socker 5%". Visst finns det mycket kolhydrater utöver dessa 5 gram per 100 gram messmör, men inte är det strösocker.
Ja, just det. Det vore ju intressant att veta om "socker" i den här artikeln bara innebär tillsatt socker, eller även naturligt förekommande sockerarter.
Hur mycket väger en sockerbit förresten?
Att något innehåller socker i sig är väl inte illa. Det är väl på det stora hela man ska se. Den totala blodsockereffekten och insulinutsöndringen.
Läste inte artikeln som det länkades till men verkar som att AB publicerar ännu en överdriven artikel från en sensationslysten forskare som bara vill ha uppmärksam.
ivandrago
2003-10-20, 16:19
Som grub sade, de överdriver ofta grovt genom att kalla nästan alla kolhydrater för socker. De pratar ju ofta om att ett glas juice motsvarar si och så många sockerbitar utan att nämna att det är fruktsocker man jämför med :smash:.
jag har inte läst artikeln själv men hörde någon referera till en artikel där de redogjorde för socker i mat.
Tydligen så tillsätter livsmedelsbranchen socker i mat även bacon av någon anledning. Dvs rent socker och inte det naturliga socker som finns i vissa livsmedel.
Antagligen så gör de det efter att ha testat livsmedlen på smak paneler dör jag kan tänka mig att de sötare livsmedlen får bättre resultat.
I fruktyoghurt så är det så att de tillsätter socker. Nyckelhålsmärkningen baseras endast på fetthalten om jag har förstått det rätt.
Det pågår en diskussion om att ändra kriterierna för nyckelhålsmärkning. Den nuvarande utarbetades väl när alla utgick ifrån att fettet var människans fiende #1. Så det kommer nog en ny märkning inom 10-20 år om vi har tur.
Är lite olika för olika livsmedel när det gäller nyckelhålet:
Nyckelhålsmärkning (http://www.livsmedelssverige.org/halsa/halsa_nyckelhal.htm)
Kurtfield
2003-10-21, 14:29
det var nog en överdriven artikel från AB(ovanligt)
jag vet iallafall ett bröd som inte innehåller nåt sötningsmedel.
Fazers "Råg kusar" herre jösses! säger jag bara, man blir mätt på en macka!
biologen.. lars wilsson har skrivit en bok om detta (välfärdens ohälsa) som är riktigt bra! där man kan läsa om vad människan är anpassad till för kost. och vad vi äter nu.. och varför han anser att socker eller produkter med högt GI är skadliga för oss.
kan rekomendera denna bok. betdligt intressantare än aftonbladets hälsa-del :D
/jebu
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.