Visa fullständig version : Tråden för oss som prokrastinerar
Doctor Snuggles
2010-07-21, 21:42
Jag förklarar poängen med tråden lite senare.
Jag ville skriva nåt bra svar men jag gör det sen istället...
I'm in. Ska bara diska o kolla fejjan innan jag skriver mer, återkommer..
Nja, ska sova. Gonatt
:laugh:
Lychgate
2010-07-21, 21:47
Måste kolla klart roliga katter på youtube..
miss_incorrigible
2010-07-21, 21:48
Det känns lite som att jag borde göra något annat...
Scratch89
2010-07-21, 21:51
Snart...
kalle_banan
2010-07-21, 21:51
Jag orkar inte komma på något fyndigt att skriva här, jag gör det sen istället. Jag måste surfa på flashback nu.
Jag är tvungen att skriva ett likadant inlägg som alla andra i tråden först.
Jag prokastrinerar helt klart för mycket. Moste ha jelp snela.
Jag prokastrinerar helt klart för mycket. Moste ha jelp snela.
http://tnaron.files.wordpress.com/2008/02/gabriel-byrne-in-treatment.jpg
kontakta denna man
Jag tror inte jag någonsin har lämnat in utläggskvitton yngre än tre månader.
Jag ska fundera på om jag verkligen gör det. Återkommer
Tänkte steka hamburgare idag, men skjuter upp det till i morn. Hoppas färsen överlever en till natt i kylen. Stryktvätten också för den delen, och lite till.
MasterChief
2010-07-21, 22:14
Jag tror inte jag någonsin har lämnat in utläggskvitton yngre än tre månader.
Som ekonomichef vill jag införa spöstraff på sådant. Tänk på momsdeklarationen!
Som ekonomichef vill jag införa spöstraff på sådant. Tänk på momsdeklarationen!
Amen åååh! Det är ju papper inblandat. Dels kvittona, dels ett papper med kolumner som har redovisningstermer som rubrik.
Man skulle kunna tro att en som jobbar med data och kallar sig ekonom tycker att det är en smal sak att fylla i, men för mig är det bara ångest.
Jag har ibland blivit utan vab bidrag pga detta.
Inte hämtat ut återbetalningar då man råkat pröjsa in dubbelt eller för mycket.
Båten blev stående naken och utan kapell 2 vintrar irad.
OSV!!
Helt fel tråd för mej.
Jag slutför allt jag kan, så fort som det bara går.
Behöver jag hjälp ???
Helt fel tråd för mej.
Behöver jag hjälp ???
Önskar att fler vore so
Doctor Snuggles
2010-07-22, 00:12
Helt fel tråd för mej.
Behöver jag hjälp ???
Du kan bidra med information till oss mindre lyckligt lottade om tanke- och känsloprocessen som föregår detta konstanta avslutande av saker.
Som dom säger i Kung-Fu filmer:
"Tänk inte, bara gör"
Har ingen fyndigt kommentar. Tänkte bara titta förbi och säga att jag känner igen mig allt för väl. :/
Ska kolla upp vad prokrastinerar betyder, sen...
Har länge varit sugen på att köpa den här tröjan, men kommer lixom inte till skott.
http://www.threadless.com/product/487/Procrastinators_Leaders_of_Tomorrow
http://media.threadless.com/product/487/view1.jpg
Har funderat på om att jag borde prata med ngn om min problem, men vafan orka, det löser sig väl, och det funkar rätt ok hittills.
Ps. Jag är 100% allvarlig Ds.
Musselbank
2010-07-22, 07:01
Jag tror att prokrastineringen får vänta lite ändå. Jag lovar att skjuta upp ordentligt i morgon eller i övermorgon.
Nitrometan
2010-07-22, 07:13
Jag tror att prokrastineringen får vänta lite ändå. Jag lovar att skjuta upp ordentligt i morgon eller i övermorgon.
Bra. Då är vi två. Jag orkar inte heller riktigt skjuta upp nåt idag.
http://pici.se/pictures/GVEEGVhKt.png
Det finns så många bra anledningar för att prokrastinera:
http://pici.se/pictures/miMwYNpUi.gif
Musselbank
2010-07-22, 07:27
Skämt åsido är det väl en sak när privatpersoner prokrastinerar. Det är, enligt min mening, allvarligare när stora resursstarka organisationer gör det; jag tänker särskilt på hur NASA vid upprepade tillfällen skjutit upp sina rymdskyttlar.
prOtotype
2010-07-22, 08:17
Har länge tänkt att jag skulle skapa en sån här tråd.
Har funderat i några år på om man kanske skulle försöka ändra sitt beteende, men jag upplever att det är svårt att komma till skott i saken...
Det var inte nådigt att plugga in hela kemi B dagen innan slutprovet men gick bra, med tanke på omständigheterna, ändå. Alltid när vi får en uppgift som inte ska vara klar förns om några veckor eller kanske ett par månader så är det dömt att misslyckas för mig. Tänker alltid "äsch finns ju gott om tid, börjar nästa vecka.. eller kanske veckan efter den..."
Jag har blivit bättre senaste åren. Eller snarare så har väl absolut-deadline-för-att-börja-jobba hamnat tidigare för att jag har mer att göra, och således börjar jag med saker "tidigare" men egentligen med lika dålig framförhållning.
miss_incorrigible
2010-07-22, 08:45
Det var inte nådigt att plugga in hela kemi B dagen innan slutprovet men gick bra, med tanke på omständigheterna, ändå. Alltid när vi får en uppgift som inte ska vara klar förns om några veckor eller kanske ett par månader så är det dömt att misslyckas för mig. Tänker alltid "äsch finns ju gott om tid, börjar nästa vecka.. eller kanske veckan efter den..."
Samma här fast jag tänker istället: "Right, då sätter jag igång direkt för jag vet hur det blir, jag kan inte ha ångest två dagar innan för att den här uppsatsen, igen".... ok, då börjar jag nu.... telefonen ringer, jag dammsuger väldigt gärna.... ok, nu måste jag veeeerkligen sätta igång... fast fan tänk om jag fått viktigt mail.... ska titta igenom posten också, betala räkningar så jag slipper göra det natten innan. Jag ska gå och återvinna och bara diska upp den enorma diskhögen väldigt gärna (trots att jag hatar att diska) men vill belöna mig själv genom känslan av att ha åstadkommit något även om jag inte ens rört uppsatsen... som jag sätter igång alldeles strax med... nu... fast fan, nu är det så sent... och bra sömn är viktigt om man ska vara klar i huvudet och orka fungera imorgon... då jag ska, jag ska, jag ska sätta igång med uppsatsen.
*gah!*
miss_incorrigible
2010-07-22, 08:47
Fast egentligen undrar jag varför man glömmer den fantastiska känslan när man gör allt i tid och till och med får tid över för roligare saker? Livet blir enklare.
miss_incorrigible
2010-07-22, 09:39
Exakt så! *gah!*
Jag lovar att jag ska göra det idag...
Önskar att fler vore so
m du.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/92/Piratens_gravsten%2C_Ravlunda.jpg/487px-Piratens_gravsten%2C_Ravlunda.jpg
Nitrometan
2010-07-22, 09:50
Stoltz - du skulle bara ha lämnat den hängande. ;)
Edit: Avesta - Piraten!
Om jag hade varit en Superhjälte hade mitt namn varit The Procrastinator.
Hade jag varit en Romare hade mitt namn varit Procrastinatus Maximus.
Hade jag haft en polare som hette "Beng-Ha" hade mitt smeknamn varit "Procke" eller "Skjutet"
Jag har kvitton på 13k som jag måste lämna in till jobbet och få ersättning för, men det får bli efter semestern.
Scratch89
2010-07-22, 10:06
Samma här fast jag tänker istället: "Right, då sätter jag igång direkt för jag vet hur det blir, jag kan inte ha ångest två dagar innan för att den här uppsatsen, igen".... ok, då börjar jag nu.... telefonen ringer, jag dammsuger väldigt gärna.... ok, nu måste jag veeeerkligen sätta igång... fast fan tänk om jag fått viktigt mail.... ska titta igenom posten också, betala räkningar så jag slipper göra det natten innan. Jag ska gå och återvinna och bara diska upp den enorma diskhögen väldigt gärna (trots att jag hatar att diska) men vill belöna mig själv genom känslan av att ha åstadkommit något även om jag inte ens rört uppsatsen... som jag sätter igång alldeles strax med... nu... fast fan, nu är det så sent... och bra sömn är viktigt om man ska vara klar i huvudet och orka fungera imorgon... då jag ska, jag ska, jag ska sätta igång med uppsatsen.
*gah!*
Hahaha. Exakt träff på mig. Jag har aldrig så rent och snyggt hemma dagarna innan en tenta.
Doctor Snuggles
2010-07-22, 10:34
Som dom säger i Kung-Fu filmer:
"Tänk inte, bara gör"
Bra tips. Ungefär som att säga "ryck upp dig" till någon med depression.
Bra tips. Ungefär som att säga "ryck upp dig" till någon med depression.
Så prokrastination är en typ av psykisk sjukdom?
Doctor Snuggles
2010-07-22, 10:59
Så prokrastination är en typ av psykisk sjukdom?
Varför frågar du det? Analogin jämförde tillvägagångssätten, inte "tillstånden".
Nej, det är ingen sjukdom. Prokrastinering kan dock vara symptomatiskt för tillstånd som just depression och ADHD. Det är ansett som en ångesthanteringsmekanism.
Har inte kollat min franska mailbox sedan jag lamnade universitetet dar. Jag vet att jag borde kolla den, for det kan finnas viktig information dar som behover ha svar, men funderar pa att ge det 3 veckor till.
Doctor Snuggles
2010-07-22, 11:07
Internet är nog för övrigt prokrastinerarens bästa vän (eller mardröm, beroende på perspektiv). Det finns alltid ngt att sysselsätta sig med istället för att göra det man bör göra. Det värsta är om man bör göra något på just datorn. :D
Jag har tre brev i Limp-listan att läsa igenom om kända buggar. De har stirrat på mig i över ett halvår nu. Bara för att jag får sån ångest av att två-tre kända buggar (som jag dessutom troligtvis vet hur jag ska fixa).
Internet är nog för övrigt prokrastinerarens bästa vän (eller mardröm, beroende på perspektiv). Det finns alltid ngt att sysselsätta sig med istället för att göra det man bör göra. Det värsta är om man bör göra något på just datorn. :D
...särskilt om ens arbete går ut på att koda en webbläsare! :-(
Lelle Pelle
2010-07-22, 12:08
Jag har inte gått till jobbet ännu, jag skulle vara där 0900 egentligen. Jag är en dålig människa.
Jag skiter i er. Jag tränade imorse!!!111
Jag är ganska dålig på att prokastrinera, vilket är bra. Konkrastinerar jag? Det är dock inte alltid bra att göra saker långt i förväg, speciellt om förutsättningar och förhållanden hinner ändra sig.
...särskilt om ens arbete går ut på att koda en webbläsare! :-(
Lust att göra Chrome och Firefox stabila i Windows 7?
kalle_banan
2010-07-22, 12:18
"Skjut alltid upp till i morgon, det du kan göra idag."
Nitrometan
2010-07-22, 12:20
Opera.
"Skjut alltid upp till i morgon, det du kan göra idag."
Skjut upp till imorgon det du kan göra idag, då kan du alltid få nån annan att göra det. ;)
http://opera.com
Just do it.
Opera är inte heller stabil, glömde jag att nämna. Verkar endast vara Safari som klarar av jobbet. (IE vill jag inte veta av)
Vad har du för problem med Opera? (10.60?)
Eller nej förresten, kom just på att det inte var krashandet som var problemet med Opera, det var bokmärkessystemet jag inte tyckte om.
Doctor Snuggles
2010-07-22, 12:58
Opera är inte heller stabil, glömde jag att nämna. Verkar endast vara Safari som klarar av jobbet. (IE vill jag inte veta av)
Byt till mac. Man prokrastrinerar mindre med en mac. Eller mer, beroende på vad man behöver. Mac balanserar din själ.
kalle_banan
2010-07-22, 13:37
Byt till mac. Man prokrastrinerar mindre med en mac. Eller mer, beroende på vad man behöver. Mac balanserar din själ.
Jag orkar inte förklara varför men jag håller med.
Båda är stabila i Windows 7.
Ganymedes
2010-07-22, 13:55
Tänkte själv skapat en sådan tråd för några dagar sedan, men något kom ivägen.
Jag skjuter upp det mesta hust nu, komiskt jag brukade vara en som tog hand om allting direkt, men fick skit för det så nu slog det över åt andra hållet, borde gå in på internet banken och betala lite räkningar har tänkt på detta i 2 veckor. Massa saker man borde göra eller ha gjort som fortfarande ligger... Sen blir det för mycket för att man skall orka bry sig.
Nu börjar man förstå alla trådar "vi som blabla "eller vi som tänker börja göra det""
Jag är expert på att prokrastinera. Anledningen är internätet som ständigt vilseleder mig! IT'S A CUUURSE!
Men lol, just nu håller jag på att stryka kläder och det går ungefär såhär:
Stryka ett klädesplagg
Uppdatera Kolo.
Läsa lite.
Svara på tråd.
Stryka ett klädesplagg
Uppdatera Kolo.
etc.etc. :D
Stryka ett klädesplagg
Uppdatera Kolo.
Läsa lite.
Svara på tråd.
Stryka ett klädesplagg
Uppdatera Kolo.
Om man läser på wiki om prokrastinering och kollar längst ner = "se även datorberoende" ;)
Stryka ett klädesplagg
Uppdatera Kolo.
Läsa lite.
Svara på tråd.
Stryka ett klädesplagg
Uppdatera Kolo.
Internet's a bitch!
Jag ska bara läsa kolo, kolla forumen, facebook, spela värdelösa flashspel och läsa lite politik sen kanske jag kan återkomma. Sen ska jag göra mitt jobb.
Fransisco
2010-07-22, 16:27
Jag orkar inte förklara varför men jag håller med.
Jag med.
Att skjuta upp saker är jobbigt i slutändan.
Ignatius72
2010-07-23, 08:32
Av mina dåliga egenskaper så är detta det som retar mig själv mest och som jag kan tycka är obegriplig när jag vill att andra ska få fingrarna ur arslet. Det är ju som sagt bara att göra det. Inte.
jag vill dock skilja på vardagstråkigheter-typ betala räkningar, diska, lämna kvitton, handla osv och på uppskjutande pga av att det är problematiskt, svårt, jobbigt etc.
Tråden för oss som prokrastinerar, vadå prokrastinerar!? Jag ska visa er att jag inte alls gör det. Kommer tillbaks om en stund med bevis!
Såg en t-shirt idag på en marknad där det stod.
"det man inte gör idag slipper man göra om senare"
http://media.lawrence.com/img/blogs/gavon/frog/frog6.jpg
KungFredda
2010-07-23, 15:00
"Skjut inte upp till imorgon, det du kan skjuta upp till i övermorgon!"
Ja ska snart börja med matteläxan, har ju nästan halva sommarlovet kvar :D
NoPainNoGain
2010-07-23, 15:48
The sooner you fall behind, the more time you will have to catch up.
TommyBoy
2010-07-23, 17:52
Hehe, tänkte skriva att tråden är genialisk men det får vänta tills imorgon...
Arf Pingvin
2010-07-23, 18:51
Det här är en tråd för mig. Orkar inte förklara varför men jag tror jag har nån slags rekord.
Doctor Snuggles
2010-07-23, 19:09
Jag måste göra en massa grejer så jag tänkte att jag skriver nåt i tråden istället.
wintersnowdrift
2010-07-25, 14:25
Är det här en hjälp-till-sjävlhjälpstråd, en tråd där likasinnade kan få förståelse för sina böjelser eller bara en skriva av sig/skriv något fyndigt-tråd? Jag skulle behöva lite pepp/styrka att inte prokrastinera, kanske är jag på fel ställe.
Jag borde verkligen packa nåt ton kläder, två cyklar, en massa skor, en fiol, en systemkamera, en verktygslåda, en dator och säkert något mer som jag har glömt eftersom jag ska åka hem från landstället idag, men jag pallar verkligen inte. Ska soloköra två timmar och bör inte komma iväg för sent. Hur finner jag kraften att sluta spamma kolo och ta tag i mig själv?
//Kristin
Är det här en hjälp-till-sjävlhjälpstråd, en tråd där likasinnade kan få förståelse för sina böjelser eller bara en skriva av sig/skriv något fyndigt-tråd? Jag skulle behöva lite pepp/styrka att inte prokrastinera, kanske är jag på fel ställe.
Jag borde verkligen packa nåt ton kläder, två cyklar, en massa skor, en fiol, en systemkamera, en verktygslåda, en dator och säkert något mer som jag har glömt eftersom jag ska åka hem från landstället idag, men jag pallar verkligen inte. Ska soloköra två timmar och bör inte komma iväg för sent. Hur finner jag kraften att sluta spamma kolo och ta tag i mig själv?
//Kristin
Det gäller bara att komma igång så be om en temporär ban från forumet av en mod kanske? :)
//Kristin
Antar att du inte kommer besöka landstället inom den närmaste framtiden?
wintersnowdrift
2010-07-25, 16:17
Det gäller bara att komma igång så be om en temporär ban från forumet av en mod kanske? :)
Jag klarade det utan temporär ban! Eller ja, nästan i alla fall. Cyklarna hänger på cykelstället och alla miljarder plastkassar som jag har för vana att packa mina prylar i ligger i bilen. Ska bara stänga av datorn också...
Antar att du inte kommer besöka landstället inom den närmaste framtiden?
Nej, tyvärr inte. Just nu anstränger jag mig för att prokrastinera tanken på att jag måste jobba imorgon.
//Kristin
Doctor Snuggles
2010-08-24, 16:03
//Kristin
Det kan den vara. Räkna inte med omedelbar hjälp bara. ;)
Jag har nu t.ex. en massa grejer jag bör göra, som faktiskt är ganska roliga. Ändå så lyckas jag inte göra dem, bara för att de kräver lite förberedelse.
http://www.youtube.com/watch?v=AAxailJPU5Q
Verbatim
2010-08-28, 11:24
Ni anar inte vilken ångest denna tråd har gett mig den senaste månaden.
kalle_banan
2010-08-28, 12:10
http://img411.imageshack.us/img411/522/dogchillinprofilepage.jpg
Ångest är en grym motiveringsfaktor :D.
Doctor Snuggles
2010-08-28, 13:23
Ångest är en grym motiveringsfaktor :D.
...eller så får den en att prokrastinera ännu mera.
Återkommer lite senare med något smart.
samma här fast jag tänker istället: "right, då sätter jag igång direkt för jag vet hur det blir, jag kan inte ha ångest två dagar innan för att den här uppsatsen, igen".... Ok, då börjar jag nu.... Telefonen ringer, jag dammsuger väldigt gärna.... Ok, nu måste jag veeeerkligen sätta igång... Fast fan tänk om jag fått viktigt mail.... Ska titta igenom posten också, betala räkningar så jag slipper göra det natten innan. Jag ska gå och återvinna och bara diska upp den enorma diskhögen väldigt gärna (trots att jag hatar att diska) men vill belöna mig själv genom känslan av att ha åstadkommit något även om jag inte ens rört uppsatsen... Som jag sätter igång alldeles strax med... Nu... Fast fan, nu är det så sent... Och bra sömn är viktigt om man ska vara klar i huvudet och orka fungera imorgon... Då jag ska, jag ska, jag ska sätta igång med uppsatsen.
*gah!*
+1000
Nattljus
2010-08-28, 14:24
har tänkt läsa igenom den här tråden i flera veckor. så var det gjort :)
synd bara att jag gjorde det när jag skulle plugga matte :smash:
börjar på matten snart. ska bara koka kaffe först.
bertbert
2010-08-28, 14:56
Jag tänkte... nej vänt
Ni kan ju kika på den här! Sen... Om ni hinner... Och inte har någonting annat att göra...
4P785j15Tzk
Chrillee
2010-08-28, 18:50
Haha det finns ett ord för denna hemska företeelse. Man känner ju sig, bland många andra förmodagar jag, rätt så träffad. :D
prOtotype
2010-08-31, 07:40
Så: Hur fan blir man av med det?
Jag är beredd att göra nästan vad som helst...
imorgon...
//Kristin
Jag skulle tro att det är svårt att ha en seriös tråd om detta ämnet här :o.
Det är förundrande hur mycket man får gjort ibland, när man egentligen skulle göra något annat.
Istället för att göra allt det där i iCal, så har jag äntligen skaffat en signatur! :thumbup:
Skulle tvätta idag.
Sitter här och äter godis! *popcorn*
Jag skjuter upp allt och sitter på kolo istället!
Doctor Snuggles
2010-10-27, 17:18
Något för iphone-ägande prokrastinerare kanske?
http://www.rexbox.co.uk/epicwin/
har kvitton på saker jag lagt ut i jobbet på 11400kr fortfarande som jag måste scanna in och skicka in till chefen. Men jag har ingen scanner. Blir helt plötsligt ett jävla jobb.
"det du inte gör idag behöver du inte göra om imorgon"
Om man prokrastinerar själva prokrastinerandet då, vad är man då? Det tar helt enkelt ut varandra och man blir en anti-prokraster, en DOER! jag skjuter sällan upp saker, jobbigt, skapar stress och ångest. Våga vägra prokrastinera säger jag!
har 3 dagar på mig att betala min telefonräkning. haft räkningen liggandes i en dryg vecka nu. Kan gått ligga någon dag till :)
Doctor Snuggles
2010-10-27, 18:44
Om man prokrastinerar själva prokrastinerandet då, vad är man då? Det tar helt enkelt ut varandra och man blir en anti-prokraster, en DOER! jag skjuter sällan upp saker, jobbigt, skapar stress och ångest. Våga vägra prokrastinera säger jag!
Du kan inte dela med noll.
Du kan inte dela med noll.
Men jag kan skjuta upp prokrastinerandet. Då blir det noll :)
Doctor Snuggles
2010-10-27, 19:26
Men jag kan skjuta upp prokrastinerandet. Då blir det noll :)
Den här meningen är falsk.
Har tänkt att söka jobb i över en månad nu men får inte fingret ur röven och gör annat onödigt istället..
terapi?!
Nattljus
2010-10-30, 09:17
min digitalkamera har varit trasig i två års tid nu, och så sent som igår kom jag mig för med att beställa en ny :hbang:
såatte... kanske ska ta tag i något mer som har legat efter ett tag. hänga upp vägghögtalarna som har tagit upp onödig plats på skrivbordet det senaste halvåret?
Har startat en tråd om hur man knäpper sina byxor och tittat på ett YT-klipp där en katt bajsar i en toalettstol, när jag borde göra annat. Undrar om det inte är något spännande på TV också...
Finns det något smart sätt att sluta prokrastinera eller ska man ta sig i kragen bara? Varför är detta ett så stort problem? Denna folksjukdom måste utplånas allvarligt talat. Kan man bemästra förmågan att inte skjuta på saker så kan man uppnå så otroligt mycket i livet.
Inb4 "jag svarar imorgon"
Hmm, jag prokrastinerade att fila mina fötter i ett och ett halvt år. Är jag onormal?
//Orolig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.