Visa fullständig version : Vid eventuell skada på arbetsplats, vad händer?
Vad händer om en person på jobb skadar sig och blir sjukskriven pga av att han inte använder skyddsutrustning som han blivit tilldelad.
Får han någon ersättning?
Och kan företaget kräva honom på ersättning, för att de i sin tur blir tvungna att betala ut övertidsersättning etc.
Vad händer om en person på jobb skadar sig och blir sjukskriven pga av att han inte använder skyddsutrustning som han blivit tilldelad.
Får han någon ersättning?
Och kan företaget kräva honom på ersättning, för att de i sin tur blir tvungna att betala ut övertidsersättning etc.
Man får ingen övertidsersättning när man är sjukskriven.
Man får ingen övertidsersättning när man är sjukskriven.
Om A skadar sig så kanske firman måste tvinga B till övertid, om de inte kan lösa det på annat sätt.
Har det hänt något?
Nä inte än.
Men vissa här på jobb springer runt i foppatofflor och liknande. Undrar lite vad som skulle hända om de skulle krossa foten eller något.
Om A skadar sig så kanske firman måste tvinga B till övertid, om de inte kan lösa det på annat sätt.
Precis så.
En olycka är en olycka även om det var ditt eget fel pga vårdslöshet med skyddsutrustningen. Ersättning kommer du att få från försäkringskassan och troligen även från eventuella försäkringar.
Huruvida du personligen får böta behövs mer information för att bedöma men återbetalningsskyldig för förlorad arbetsinkomst blir du inte. Böter och vite kan delas ut av arbetsmiljöverket men tror det är väldigt ovanligt att det sker om det enbart är du själv som skadats pga du bröt mot några regler.
Spiffy, det kanske är nåt att rapportera till diverse skyddsombud som kan ta upp det med arbetsledare, eller om du själv säger till arbetsledarna.
Är det regler som säger att skyddsskor ska användas?
I så fall har arbetsledarna ansvar över att skyddsutrustning som finns ska användas, om arbetarna vägrar så kan arbetsledarna skicka hem dem utan lön tror jag. Visst, varken arbetsledarna eller arbetarna vill det, men det kanske är såna "hot" som krävs iaf. Arbetsledarna har högsta ansvaret på arbetsplatsen.
Jag har iaf gått in till min högsta chef och berättat om att det slarvas med skyddsskor (hade tagit upp det med personalen först obv).. "Jag ska kolla upp det där" sa han
1½ vecka senare hade de fortfarande inte skyddsskor, det här gäller alltså kontorspersonal som är ute på "golvet" o springer..
så frågade jag igen
"Alla ska ha" sa han då..
En vecka senare skrev jag tillbudsrapport på det, o samma dag hade de skyddsskor..
Arbetsledare hatar tillbudsrapporter ;) (även om de är till för att hjälpa arbetsledarna själva)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.