Visa fullständig version : Star Nutrition Whey 100??
pontaiis
2010-07-20, 00:20
Tjena, jag skulle bara vilja höra vad ni just tycker om Star Nutrition Whey 100 som jag använder mig av just nu. Hur många gånger om dagen tar ni det ? , tar ni det det på era vilodagar också ? och sen framförallt vad ni tycker om det :)
Och skulle även höra om det är ''okej'' att man tar både VIP-X som är prestationshöjande och whey 100 innan träning ?
mvh Pontus
Vassle brukar man ta innan och efter träning. Sedan kan du ta det under dagen hur du vill, om du vill öka det total proteinintaget. Sedan kan det vara bra att ta det på vilodagar också. Se till att få i dig nog med proteiner från maten, räcker det inte till kan du ta en vassledrink.
pontaiis
2010-07-20, 22:54
Vassle brukar man ta innan och efter träning. Sedan kan du ta det under dagen hur du vill, om du vill öka det total proteinintaget. Sedan kan det vara bra att ta det på vilodagar också. Se till att få i dig nog med proteiner från maten, räcker det inte till kan du ta en vassledrink.
vad menar ud med vassle :P ?
Tjena, jag skulle bara vilja höra vad ni just tycker om Star Nutrition Whey 100 som jag använder mig av just nu. Hur många gånger om dagen tar ni det ? , tar ni det det på era vilodagar också ? och sen framförallt vad ni tycker om det :)
Och skulle även höra om det är ''okej'' att man tar både VIP-X som är prestationshöjande och whey 100 innan träning ?
mvh Pontus
dyr produkt. köp whey 80 istället.
eller om du ska ha vip-x så köp body science whey100% därifrån.
går utmärkt att använda samtidigt och på vilodagar är det kanon att ta vassle
Albin Eriksson
2010-07-21, 00:46
För det första tycker jag whey80 och whey100 smakar totalt skit om man jmf med vilket annat protein som helst nästan.
För det andra är prisskillnaden dom emellan inte motiverad, köp hellre whey80 eller något annat protein.
pontaiis
2010-07-21, 17:26
För det första tycker jag whey80 och whey100 smakar totalt skit om man jmf med vilket annat protein som helst nästan.
För det andra är prisskillnaden dom emellan inte motiverad, köp hellre whey80 eller något annat protein.
okej när jag beställde lite prylar på *************, så fick jag även med ett smakprov av ett protein som heter ''Scitec Nitrition'' är det något att rekommendera ? det smaka iallafall väldigt gott :)
WHITEFOLKS
2010-07-21, 17:32
Det är säkert lika "bra" som alla andra.
Tycker du att smaken är värd priset det kostar så är det bara att köpa.
pontaiis
2010-07-21, 21:41
Det är säkert lika "bra" som alla andra.
Tycker du att smaken är värd priset det kostar så är det bara att köpa.
okej, tack för svar :)
De smakar och kostar olika. Någon annan skillnad kommer du inte märka av.
GreekPoW
2010-07-23, 00:21
Whey-100 är laktosfri och är 100% protein, 0% kolhydrater.
Whey-80 är 80% protein och sen 20% kolhydrater..
Båda smakar bra beroende på smaken
WHITEFOLKS
2010-07-23, 00:54
Whey-100 är inte 100% protein men det är mindre kolhydrater och mer protein.
Du bör nog kolla upp din källa där:whipped:
Albin Eriksson
2010-07-23, 11:32
Whey-80 ligger på 76gram protein per 100gram pulver, och 5gram kolhydrater.
Whey-100 ligger på 86gram protein och är inte laktosfri.
Vart får du allt från?
edit:pucktvåa. albin var snabbare
båda är 100% vassleprotein. sen är renhetsgraden den stora skillnaden och det enda skälet att välja whey 100 är om man är laktosintolerant
whey 80 per 100g
Kolhydrater 5 g
Laktos 4,5 g
Protein 76 g
Fett 8 g
Whey 100 per 100g
Kolhydrater 0,4 g
Laktos 0,2 g (relativt laktosfri)
Protein** 86 g
Fett 3 g
pontaiis
2010-07-24, 02:12
funderar på att testa Scitecs protein pulver
Albin Eriksson
2010-07-24, 03:08
Just do it, annars har jag två rekommendationer:
1. Body Science wheyprotein, bra pris och bra smak.
2. All the whey, godaste protein jag smakat på.
Fredrik_S
2010-07-24, 03:47
Testa vad du vill det är som sagt bara pris och smakskillnaderna som är märkbara. Sen är det den med mest flashig ettikett och mest avancerad hypnings text där ord som renast super bästa högsta omedelbarast snabbast osv osv.... som vinner mark hos de ej insatta.
Scitec är för övrigt extremt dyrt!
Gå in på prisjakt och sök istället så att du hittar något billigare att testa.
Försök åtminstonde komma ner under 150 kronor kilot. Går att komma nära 110 kr kilot om man köper storpack på vissa webshoppar..
Anders Carlsson
2010-07-24, 05:58
Hur menar du då? Hur skulle de va omotiverat då whey 80 är ett koncentrat & whey 100 ett isolat, har du ngn aning om hur mkt dyrare att producera ett isolat?
Dessutoma är whey 100 ett extremt billigt isolat, för billigt i min mening! Försök hitta billigare i övriga europa....
Kroppen är inte gjord för stora mångder laktos vilket de blir om du använder ett billigt koncentrat, jag har tränat 15 år och provat de mesta former av protein och kommer aldrig gå tillbaks till att använda koncentrat före isolat då jag anser att ett isolat är värt varenda krona mer... funkar bättre för magen oavsett om du är laktoskänslig el inte och inga gaser el ballongmage. Dessutom ett bättre upptag & högre protein-innehåll & du slipper det onödiga fettet i produkten.
Nu gör inte jag reklam för ************* (har aldrig använt just deras isolat) men slår ett slag för vassleisolat framför koncentrat.
Använder själv Metapure Zerocarb från QNT (Fd Isopure, Natures Best)
Laktos är inget problem för oss laktostoleranta. 50 gram eller mer per dygn är inga problem för de flesta med nordiskt ursprung.
Försökte väcka frågan för några veckor sedan. Att vasslekoncentrat innehåller mer, och fler, intressanta korta peptider med möjliga fysiologiska effekter. Mycket tvättas bort vid filtreringen av koncentratet till ett isolat.
Sant eller falskt ?
Anders Carlsson
2010-07-24, 08:47
Laktos är inget problem för oss laktostoleranta. 50 gram eller mer per dygn är inga problem för de flesta med nordiskt ursprung.
Försökte väcka frågan för några veckor sedan. Att vasslekoncentrat innehåller mer, och fler, intressanta korta peptider med möjliga fysiologiska effekter. Mycket tvättas bort vid filtreringen av koncentratet till ett isolat.
Sant eller falskt ?
Håller inte med dig riktigt Sverker, beror på vad du menar med problem?
Jag talar för mig och flera av dom jag hjälpt med dieter och massor av andra isolatanvändare osv och som bytt från koncentrat till isolat, i alla fall har dom upplevt att magen fungerat mkt bättre och en isolatdrink upplevs mkt "lättare" för magen.
Nu pratar jag om personer som inte är laktoskänsliga och inte har "problem" mer än lite gaser osv.
Ang de du säger om att vissa mikrofraktioner kan filtreras bort stämmer till viss del av cissa reningsprocesser av koncentrat till isolat men dom bästa dyraste reningsprocesserna tex "cfm" crossflow microfiltration (Trdemark) så behålls all dessa fraktioner och kan t.o.m få fram större intakta delar av dessa.
Prova själv ett tag att använda isolat och se vad du tycker...
Speciellt stor skillnad då man använder iaf 80 g pulver/dag & mer.
Anders The Peak
2010-07-24, 08:58
Dessutoma är whey 100 ett extremt billigt isolat, för billigt i min mening! Försök hitta billigare i övriga europa..
Nu finns det bättre isolat som har bättre pris utan sommarrea osv..
Jag tror att priset är relativt beroende på utseendet av förpackningen mer än skillnaderna i innehållet.
Är inte crossflow microfiltration vanlig, enkel ultrafiltrering. Fast med mindre porerer i filtret.
Tar längre tid och kräver tunnare lösning att filtrerar. Blir dyrare bara för att det tar längre tid, men är inget hokus-pokus.
Fredrik_S
2010-07-24, 12:38
Jag talar för mig och flera av dom jag hjälpt med dieter och massor av andra isolatanvändare osv och som bytt från koncentrat till isolat, i alla fall har dom upplevt att magen fungerat mkt bättre och en isolatdrink upplevs mkt "lättare" för magen.
Nu pratar jag om personer som inte är laktoskänsliga och inte har "problem" mer än lite gaser osv.
Men exakt hur har magen fungerat mkt bättre om dom inte ens haft problem från början? Har själv aldrig märkt av annat än en stillsam hungerdämpning av en vasslekoncentratdrink (tar ca 60 gram per portion två gånger om dan)
Enda prismässigt vettiga isolatet jag kan hitta är FX:s. Whey-100 är ju nästan dubbelt så dyrt som Whey-80, vilket knappast är motiverat. Alla supermärken med flashig etikett och häftiga beskrivningar som kostar 300+ kr/kg bör man skippa om de inte smakar väldigt bra och man tycker att det är viktigt...
Anders Carlsson
2010-07-24, 15:29
Men exakt hur har magen fungerat mkt bättre om dom inte ens haft problem från början? Har själv aldrig märkt av annat än en stillsam hungerdämpning av en vasslekoncentratdrink (tar ca 60 gram per portion två gånger om dan)
Du måste prova ett isolat själv först för att jämföra. Du fattar mig fel, ska ta ett exempel jag äter både fisk kött o kyckling av dom så märker jag ju klar skillnad på tex fisk och kött magmässigt, fisken är ju betydligt mer lättsmält en en stor köttbit som magen får kämpa mer med matspjälkningsmässigt. Med det inte sagt att jag har problem med att äta kött, förstår du mig bättre nu?
Sverker - mikrofiltrering är en vanlig metod cross-flow är ett trademark protein precis som tex Creapure är det renaste kreatinet! För cfm http://www.sportswhey.com/products_cfm.htm används olika typer av keramiska filter. Precis som för vasslekoncentrat så finns ett antal olika isolat med olika renhetsgrader. Ett vasslekoncentrat kan skilja sig ganska mkt från ett av dom mest orena till dom renaste.
Tror tyvärr i motsats mot vad många andra här inne tror att dom allra billigaste koncentraten hos en del tillverkare innehåller både mer laktos & fett än vad som deklareras.
Hört talas om drybasis & as-if värden?
Det finns ingen lag på att deklarera as-if värden på burkarna utan dom flesta deklarerar drybasis värden.
Dry basis är proteinhalten innan den förpackats i burken precis vid framställning & när pulvret är förpackat i burk sjunker proteinhalten med runt 5 % ibland ännu mer (fukt m.m i kontakt med syre) Det är As-if värdet.
Ngra seriösa tillverkare deklarerar det men dom är få! Sen verkar det va en praxis bland många med ytterligare en felmarginal på 6-10 %...
Med prispressen i Sverige så tvingas nog tvärr många just dra ner på kvaliten då konsumenter i Sverige kräver billigare & billigare protein trots att vi är billigast i hela Europa.
Det finns ingen lag på att deklarera as-if värden på burkarna utan dom flesta deklarerar drybasis värden.
Dry basis är proteinhalten innan den förpackats i burken precis vid framställning & när pulvret är förpackat i burk sjunker proteinhalten med runt 5 % ibland ännu mer (fukt m.m i kontakt med syre) Det är As-if värdet.
Ngra seriösa tillverkare deklarerar det men dom är få! Sen verkar det va en praxis bland många med ytterligare en felmarginal på 6-10 %...
Näringsinnehållet är det inget krav på att deklarera.
Däremot kan det vara intressant att veta hur många procent protein det är i burken. Vi köper en burk på ett kilo och förväntar oss att det ska finnas 800 g rent protein i burken ifall det är deklarerat 80 % proteinhalt.
Proteinhalten i torrvikten är helt ointressant för 99.95 % av konsumenterna i Sverige.
Hur kan proteinhalten sjunka i förpackningarna. Jag trodde att de flesta påsarna var av pollyester och pollyester släpper varken igenom vattenånga eller syrgas.
Burkarna är vad jag kan se gjorda av pollyeten/PE. Visserligen är PE inte absolut tätt men är du säker på att det händer något med pulvret ?
WHITEFOLKS
2010-07-24, 16:43
Du måste prova ett isolat själv först för att jämföra. Du fattar mig fel, ska ta ett exempel jag äter både fisk kött o kyckling av dom så märker jag ju klar skillnad på tex fisk och kött magmässigt, fisken är ju betydligt mer lättsmält en en stor köttbit som magen får kämpa mer med matspjälkningsmässigt. Med det inte sagt att jag har problem med att äta kött, förstår du mig bättre nu?
Sverker - mikrofiltrering är en vanlig metod cross-flow är ett trademark protein precis som tex Creapure är det renaste kreatinet! För cfm http://www.sportswhey.com/products_cfm.htm används olika typer av keramiska filter. Precis som för vasslekoncentrat så finns ett antal olika isolat med olika renhetsgrader. Ett vasslekoncentrat kan skilja sig ganska mkt från ett av dom mest orena till dom renaste.
Tror tyvärr i motsats mot vad många andra här inne tror att dom allra billigaste koncentraten hos en del tillverkare innehåller både mer laktos & fett än vad som deklareras.
Hört talas om drybasis & as-if värden?
Med prispressen i Sverige så tvingas nog tvärr många just dra ner på kvaliten då konsumenter i Sverige kräver billigare & billigare protein trots att vi är billigast i hela Europa.
Du menar "as is" :D
Anders Carlsson
2010-07-24, 16:47
Hinner hända mkt med vasslet innan den smaksätts förpackats o hamnat i förpackningen, det jag menade och där sker förändringen!
WHITEFOLKS
2010-07-24, 16:52
Om man ser rent praktiskt på det så borde det väl vara större chans att saker "händer" med det ju fler steg av rengöring och så man gör?
Vad kan hända med ett vassleprotein ?
Vad jag vet är proteinet mycket stabilt. Det som kan hända är brunfärgningsreaktion mellan proteinet och rester av laktos. En reaktion som är av intresse i rent skummjölkspulver eller rent vasslepulver där mängden laktos är större än mängden protein.
Men kan det inträffa i ett vasslekoncentrat eller vassleisolat ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.