handdator

Visa fullständig version : Sopranos, lämna vapen på mordplatsen

o.z.z
2010-07-18, 22:19
Kollar igenom några säsonger av Sopranos. Har sett att de i många mord-scener bara släpper vapnet på mordplatsen. Finns det nån logisk förklaring till varför någon skulle göra detta i verkligheten? Eller är det bara nått de kommit på för serien?

Mental
2010-07-18, 22:25
Ju längre du bär mordvapnet med dig ju större risk att ertappas med det antar jag? Om du inte lämnat spår på vapnet kan man lika gärna dumpa det på platsen. Annars måste man ta en omväg för att dumpa mordvapnet. Bara släppa på vägen hem leder väl polisen i rätt riktning annars.

stevebc
2010-07-18, 22:25
Jag vet inte om det är jätteviktigt att få bort mordvapnet, men det jag vet är att de flesta i den serien inte är några större ljushuvuden. Skulle det vara en katastrof att slänga vapnet och springa iväg beror det nog på rollfigurens dumhet snarare än en miss hos manusförfattarna. Se avsnittet om "heminredaren från Tjeckoslovakien" t ex :D.

He was an interior decorator! - Oh really, I thought his apartment looked like shit.

Russians? They're not all bad. - How 'bout the Cuban Missile Crisis? Cocksuckers flew four nuclear missiles into Cuba, pointed them right at us. - That was real? I saw that movie, I thought it was bullshit.

Morrris
2010-07-18, 22:27
Michael Corleone får en uppmaning om att slänga mordvapnet på platsen innan han skjuter turken i den första gudfaderfilmen.

o.z.z
2010-07-18, 22:32
Ju längre du bär mordvapnet med dig ju större risk att ertappas med det antar jag? Om du inte lämnat spår på vapnet kan man lika gärna dumpa det på platsen. Annars måste man ta en omväg för att dumpa mordvapnet. Bara släppa på vägen hem leder väl polisen i rätt riktning annars.
Borde ju vara ganska stor risk att åka dit på DNA spår. Speciellt om man lämnar vapnet på just mordplatsen.

stevebc
2010-07-18, 22:32
http://www.slate.com/id/2167566

o.z.z
2010-07-18, 22:37
Jag vet inte om det är jätteviktigt att få bort mordvapnet, men det jag vet är att de flesta i den serien inte är några större ljushuvuden. Skulle det vara en katastrof att slänga vapnet och springa iväg beror det nog på rollfigurens dumhet snarare än en miss hos manusförfattarna. Se avsnittet om "heminredaren från Tjeckoslovakien" t ex :D.

Känns som att det måste finnas nån slags förklaring till varför de gör som de gör. Eftersom det inträffar ganska ofta i serien. Skulle vara intressant att veta om de baserat just detta fenomen från verkliga händelser.

o.z.z
2010-07-18, 22:42
http://www.slate.com/id/2167566
ahh:thumbup:

Rahf
2010-07-19, 06:20
De har förmodligen polisen på lönelistan, så det är ett problem mindre. Pistolerna brukar i vissa fall vara preparerade (likt Michael Corleones) så att de inte kan spåras.

Michael Corleone får en uppmaning om att slänga mordvapnet på platsen innan han skjuter turken i den första gudfaderfilmen.

I fallet Gudfadern, tänk på att det utspelar sig under 40-talet, tekniken var inte så värst avancerad på den tiden.

*Edit* Skrev jag nu före jag läste länken :furious:

hultman
2010-07-19, 09:55
Det är inte så smart. Angående att inte vilja bli ertappad med en pistol så kan man få fram krutstänk ändå som binder dig vid skjutningen. Jag skulle aldrig ta den risken! DNA's a bitch dessutom.

stevebc
2010-07-19, 12:20
Känns som att det måste finnas nån slags förklaring till varför de gör som de gör. Eftersom det inträffar ganska ofta i serien. Skulle vara intressant att veta om de baserat just detta fenomen från verkliga händelser.Tja, de kanske kopierar allt rakt av från Gudfadern för att det är coolt. Finns ju en hel del "gangstas" bara i Sverige som kör det stuket rakt av med många grejer, kanske utan att tänka.

Osten80
2010-07-19, 12:22
Se avsnittet om "heminredaren från Tjeckoslovakien" t ex :D.

Haha, jag börjar skratta så fort jag ens tänker på det avsnittet.

HulkH
2010-07-19, 12:28
om det inte finns några fingeravtryck eller liknade på är det som nån nämnde, troligtvis lättare att dumpa vapnet direkt.

hultman
2010-07-19, 12:33
om det inte finns några fingeravtryck eller liknade på är det som nån nämnde, troligtvis lättare att dumpa vapnet direkt.

Nä. Snuten brukar ofta lista ut vem som sålt vapnet, hanterat det vidare och till slut vem som använt det. Det är mycket bättre om de aldrig hittar något vapen, då vet de inte exakt vad som använts och vem/vilka som är inblandade. Det här är inte USA, det finns inte vapen överallt som ingen vet varifrån de kommer. Risken är också mycket stor att man lämnar fingeravtryck eller DNA på vapnet.

Ska man skjuta någon så ska man förbli osedd och gömma både vapen och sig själv mycket snabbt efter att skotten avlossats.

redbrigade
2010-07-19, 15:26
Dom inhyrda juggarna har väl lämnat sina vapen på platsen här i Sverige? Självklart så använder man en pistol som inte kan spåras och som enbart har hanteras med handskar, gör man det rätt och inte har någon koppling till mordet så är det svårt för polisen är sätta ditt personen. Men det är väl en sak som enbart proffs gör.

WHITEFOLKS
2010-07-19, 15:57
Det finns minst en situation där personerna som utför dådet är inhyrda från italien och lämnar landet direkt efter.

Då kan de nog lika gärna lämna vapnen på plats.

hultman
2010-07-19, 16:05
Dom inhyrda juggarna har väl lämnat sina vapen på platsen här i Sverige? Självklart så använder man en pistol som inte kan spåras och som enbart har hanteras med handskar, gör man det rätt och inte har någon koppling till mordet så är det svårt för polisen är sätta ditt personen. Men det är väl en sak som enbart proffs gör.

Det finns minst en situation där personerna som utför dådet är inhyrda från italien och lämnar landet direkt efter.

Då kan de nog lika gärna lämna vapnen på plats.

Det finns väldigt få vapen som inte kan spåras. Hur får de in vapnen i Sverige alt. hur får de tag på sina vapen i Sverige? Snuten bedriver en ganska intensiv spaning (både olaglig och åklagargodkänd) och den inrangerar allt från telefonavlyssning till speglad datortrafik och klassisk buggning. Någonstans på vägen brukar man fastna i nätet, särskilt om man har att göra med beställare av mord. Kommer man i kontakt med yrkesmördare från utlandet så är man ju sällan en duvunge själv. Och om man nu är det så brukar man ha svårt att hålla käften efteråt, varefter folk brukar ha svårt att hålla käften om det till polare och snuten om de blir lovade straffrabatt...

marst060
2010-07-19, 17:57
om de blir lovade straffrabatt...

Finns inget som heter straffrabatt i Sverige.

redbrigade
2010-07-19, 18:09
I just det fallet som jag tänkte på som har dom inte gripit någon om jag kommer ihåg rätt och det var en jugoslavisk pistol som användes, vilket måste vara ganska svårt att spåra så här efter kriget. Nej självklart är det inga duvungar men det var väl inte sådana som diskuterades? Syftade på inhyrda mördare från andra länder som lämnar vapnet och sedan landet.

Sedan kommer det en del vapen från Irak som inte kan vara så lätta att spåra, polisen kan alltid bedriva spaning men det finns alltid sätt att undvika deras radar.

stevebc
2010-07-19, 20:33
Finns inget som heter straffrabatt i Sverige.Det borde ju vara oerhört effektivt för att sätta dit de högsta hönsen. Borde man inte samarbeta mer med poliser i länder som har mer erfarenheter av organiserad brottslighet för att ta itu med den i Sverige? I USA har de ju ofta (eller är det bara på film?) strafflättnader för underhuggare som tjallar. Jag menar, varför skulle de annars snacka. Känns som det är skitsamma om en vilsen 17-åring får 5 eller 8 år i finkan, medan det han säger kan avgöra huruvida ledarna åker dit.

hultman
2010-07-19, 20:40
Finns inget som heter straffrabatt i Sverige.

Nej. Inte officiellt, men fråga vilken gammal räv som helst och du märker rätt fort att det är skillnad på teori och praktik. Det är MYCKET vanligt att snuten lockar med att tappa bort bevis/se åt annat håll och det är MYCKET vanligt att folk nappar. En stor del av alla "anonyma tips" är golningar, och vem fan golar utan anledning? Alla vet att "straffrabatt" inte är en godkänd arbetsmetod bland blåhattarna men den används likt förbannat.

redbrigade:

Jo, det går att få tag på vapen som ingen kan spåra. Men varför skulle man vilja lämna dom på brottsplatsen? Jag kan inte komma på en enda fördel med det. Det är bara riktigt FTW:s som gör sånt :D

kjell33
2010-07-19, 21:07
Det värsta som kan hända är att du grips med ett mordvapen på dig. Blir nog svårt att övertyga domstolen att du "hittat" det. Krutstänk och liknande är lättare att bli av med genom att byta kläder och bränna de du använde vid mordet.

hultman
2010-07-19, 22:27
Det värsta som kan hända är att du grips med ett mordvapen på dig. Blir nog svårt att övertyga domstolen att du "hittat" det. Krutstänk och liknande är lättare att bli av med genom att byta kläder och bränna de du använde vid mordet.

Om du blir gripen i närheten av brottsplatsen så är det kört oavsett. Genom uteslutningsmetoden (och du har definitivt lämnat någon form av DNA om de letar noga) och bevissäkring kommer de att fastställa flera kedjor av bevis. Som sagt, du MÅSTE komma undan fort och de första minutrarna/timmarna är viktigast. Att lugna ned sig, tänka igenom en eventuell historia/alibi/prata med alla inblandade och gömma vapnet är mycket viktigt. För övrigt så är det ganska svårt att bli av med krutstänk och har du inte haft handskar kan det sitta länge på händerna.

Om man är en van yrkesmördare (det finns inte många i Europa) så kan man säkert planera så att man kan lämna vapnet på plats men då kan man nog lika gärna ta det med sig. Jag vet åtminstone en yrkesmördare ("kompis mammas kompis killes farbrors sons kompis kompis...") som aldrig skulle kunna tänka sig att lämna vapnet. Men som alltid är det tur/oförutsedda händelser som avgör vilken metod som är bäst. Ibland kan det vara bättre att smula clostridium botulinum i maten, ibland funkar basebollträet bäst.

-squat-
2010-07-23, 22:59
Russians? They're not all bad. - How 'bout the Cuban Missile Crisis? Cocksuckers flew four nuclear missiles into Cuba, pointed them right at us. - That was real? I saw that movie, I thought it was bullshit.

Det där avsnittet sändes idag, så underbart bra när dom jaga killen genom skogen. :laugh: