handdator

Visa fullständig version : Heightgrowth

shady144
2010-07-18, 12:48
Hej

Jag började träna för 2 år sedan. jag började lugnt tills min grundstyrka ökade, efter ungefär 1 år så började jag kör tungt och jag började känna att min rygg började göra ont och svida, smärtan höll på i några månader. Jag trodde att jag hade skadat ryggen så att jag inte kunde växa längre. Men innan jag ens började med styrketräning så besökte jag sjuksköterskan på skolan och hon hade ett diagram över min längd och hon kunde analysera hur mycket jag hade växt och hur mycket jag skulle växa. Hon anade att jag skulle växa till ungefär 174 cm, vilket jag är ungefär nu. När jag började träna så bulkade jag mycket, jag gick upp i vikt, förut så vägde jag 85, nu har jag deffat ner till 73kg. Men är det så att ju mer massa man har så blir det svårt för kroppen att växa på grund av att massan är tyngre? För ett par dagar läste jag runt på nätet om olika tillskott för att växa några cm till i längden. De har bevisat att man kan växa med olika forskningar, resultat, diagram osv. en produkt som kallas Heightgrowth, funderar på att beställa en sådan, det står att det är bäst om man använder det om man är mellan 16-35 år. Ska man gå på sånt eller är allt falskt?
Eftersom man inte får länka här så är det lite svårt för er att tro på den här produkten men den lyckades locka mig iallafall.

Ålder: 17
Längd: 174
Vikt: 73

WHITEFOLKS
2010-07-18, 12:57
Jag skulle inte lägga pengar på det. Chansen att något som du får köpa i affär ger dig den effekten du vill är lite mindre än 0 :)

Sjoba
2010-07-18, 13:05
174cm är väll inte så farligt?
Jag är 17 år och 170cm, 75-77kg. Har växt 4cm de senaste 2 åren och kommer troligtvis inte växa mer. Tänk på oss som är korta på riktigt :)

Tror inte att sådana produkter är att lita på, jag hade inte litat på något annat än det läkare rekommenderar. Och någon sådan rekommendation tror jag inte att du får.

King Grub
2010-07-18, 13:06
Scam.

zydar
2010-07-18, 13:20
Men är det så att ju mer massa man har så blir det svårt för kroppen att växa på grund av att massan är tyngre?

EEEhh?
Blir väl tvärtom isåfall, lättare att växa om kroppen för energi o skit.
Är dina gener som bestämmer hur lång du blir, o mixtra inte med massa skit tillskott.

Sniggel
2010-07-18, 13:21
Du är med stor sannolikhet färdigvuxen och det lär inte finnas något som får dig att växa mer i nuläget. Möjligt att tillväxthormon hade funkat om du varit yngre tonåring och fått det utskrivet(?), men oavsett är det verkligen inget man vill ta om man inte har allvarliga problem med längdtillväxten.

? - rätta mig om jag har fel.

hariiis
2010-07-18, 18:36
Det har väl med att göra att det finns något i benen (väldigt osäker) typ tillväxtzoner som gör att när det är färdigutvecklat finns det inte någon chans att man växer mer oavsett vad för tillväxthormon du tar osv.

Nu är jag säkert långt ute i skogen och cyklar men jag har för mig något liknande.

Sniggel
2010-07-18, 19:45
Det har väl med att göra att det finns något i benen (väldigt osäker) typ tillväxtzoner som gör att när det är färdigutvecklat finns det inte någon chans att man växer mer oavsett vad för tillväxthormon du tar osv.

Nu är jag säkert långt ute i skogen och cyklar men jag har för mig något liknande.

Epifysplattor har jag för mig att de heter. De "stängs" efter en förutbestämd tid som står "programmerad" i generna. De kan även stängas om de utsätts för trauma, t ex styrketräning.

(sarkasm, ville bara se om jag kunde få nån reaktion från Arne P :p)

shady144
2010-07-18, 19:53
Men är det inte så att om man ligger på kalorieunderskott, dvs när man deffar, vilket jag håller på med just nu. kan inte det göra så att man växer långsammare eftersom man trycker inte i sig mycket mat. Kan en ortoped kolla om man har skadat ryggen?, eftersom jag förklarade ju att jag började träna tungt och fick smärtor i nedre delen av ryggen och det gjorde ont i månader, det kan nog ha varit tung träning som gjort att jag inte har växt mer. Mina kompisar som gick i min klass i årskurs 9 har växt ungefär 5 cm mer än vad jag har gjort och de styrketränar inte.

Sniggel
2010-07-18, 20:08
Så länge du inte blir undernärd bör inte tillväxten hämmas, den är prioriterad och kroppen tar av den energi (t ex fettdepåer) den kan hitta efter det att byggstenar, näring och energi använts till tillväxt (och andra viktiga prioriterade kroppsfunktioner).
Proteinbrist kan leda till utebliven tillväxt. Men då ska man ligga väldigt lågt, förmodligen nånstans lägre än 40g protein om dagen om jag skulle göra en vild gissning.

För några decennier hade vi lägre medellängd i Sverige så viss undernäring kan säkert påverka, men jag vet inte var gränsen går. Gissar på att om du väljer tillräckligt nyttiga livsmedel i din deff bör inte din tillväxt hämmas, samt att du inte ligger väldigt lågt i kalorimängd eller tränar som en galning.

Jämför din längd med dina föräldrars och fråga dem i vilken ålder de var färdigväxta. Där får du en bra fingervisning om hur lång du kommer att bli, men en viss avvikelse kan förekomma.
Själv var jag färdigvuxen när jag var 17 och blev lika lång som min farsa.