Visa fullständig version : Lägga golvvärme?
BigForre
2010-07-15, 09:51
Det började med att jag skulle förlänga hallen en bit i nya lyan, men lyckades inte hitta rätt bränning som matchar de "gamla klinkersplattorna". Är därför i tagen att hitta nya plattor och byta ut den snuttan också. Men när jag ändå är i tagen känns det nästan snålt att inte lägga in golvvärme. Fördelar är att det är förbannat skönt, håller golvet torrt på vinterna och känns som ett nästan maniskt försäljningsargument ibland. Eller så är det bara jag som har fått för mig att det är en liten investering som enkelt betalar tillbaka sig då man ska sälja.
Är det någon som har erfarenhet av val av golvvärme? Några tipps inför bygget?
I've got nuthin.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article221002.ab
Elvärme måste installeras av en behörig elektriker. Vattenburen värme får du däremot dra själv.
Med det sagt så skulle jag välja elvärme framför vattenburen, eftersom du kan få det varmt om fötterna året om. Vattenburen värme är okej om du har vattenburen värme i bostaden i övrigt, men nackdelen blir att cirkulationsvattnet vanligen inte värms upp så mycket på sommaren. Visserligen behövs det då inte lika mycket värme... Har du en bostad utan så mycket värmeförluster så fungerar vattenburet i princip lika bra som elvärme.
Vattenburet bygger dock mer än elvärme dock, och jag *tror* att det ställer högre krav på ett golv med bra fall. Elvärme bygger en dryg centimeter, medan vattenburet bygger det dubbla eller mer.
Oavsett vilket system du väljer så är det klart att du ska ha golvvärme!
Tillägg: elvärme är mycket dyrare än vattenburet. Har du stora ytor så kan det vara värt att räkna lite på kostnaderna.
Vi valde elvärme i vårt badrum, trots fjärrvärme i huset, men badrummet är bara 3 kvm stort.
shadowfire
2010-07-15, 13:12
Bra inlägg av Pjotor och +1 på båda, tänkte precis skriva om driftskostnaden men nu kom det också. :)
inkopplingen på vatten värmen ska göras av behörig person.nerläggning av slangen kan man göra själv men du får då ingen garanti heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.