handdator

Visa fullständig version : Vätskefylld och svullen i värmen(?)

HyunJin
2010-07-15, 08:16
Har ett problem som jag upptäckte när jag satt på muggen häromdagen. Det var att mina vader var otroligt uppsvällda och känner vissa dagar detta även i andra delar av kroppen, såsom t.ex händer och fötter.
Jag uppfattar det till ett större problem (om man nu kan kalla det för problem) de dagarna jag arbetar (arbetar stående och i varm miljö).
Blodtryck, allergi och mycket annat har jag också funderat över, men aldrig haft problem med det innan.

Jag har aldrig märkt av svullnaden tidigare och funderar på om det beror på värmen och/eller att vätskeintaget/saltintaget ser annorlunda ut i värmen?

Kan tillägga att jag äter relativt lite kolhydrater och mycket proteiner, äter ca 2 stora mål om dagen, men har inte ändrat något drastiskt alls i kosten sedan jag upptäckte svullnaden.

Någon som upplever samma svullnad och kanske vet vad det beror på?

OneManArmy
2010-07-15, 11:24
Har märkt att mina ringar är redigt svåra att få på/av vissa dagar när det är riktigt varmt.
Så nog sväller kroppen lite allt.

King Grub
2010-07-15, 13:48
Värmeödem. Det är den mildaste formen av negativ värmepåverkan. Vanligt och helt normalt, även hos unga friska. Värmen gör att blodkärlen vidgas, och gravitationen för sedan kroppsvätskor ut i lemmarna.

HyunJin
2010-07-15, 13:56
Värmeödem. Det är den mildaste formen av negativ värmepåverkan. Vanligt och helt normalt, även hos unga friska. Värmen gör att blodkärlen vidgas, och gravitationen för sedan kroppsvätskor ut i lemmarna.

Där dödades den tråden... *cupid*

Är det vätska som omfördelas eller är det vätska som man tillför som huvudsakligen utgör "svullnaden"?

Tolkia
2010-07-15, 16:52
Det är nog mest omfördelning. Att det i ditt fall hamnar så mycket vätska i underben och fötter har att göra med att du arbetar stående - tyngdkraften verkar ju även i kroppen, och om du står ganska stilla så driver inte vadmusklernas arbete vätskan tillbaka upp mot hjärtat. Testa att t.ex. göra lite tåhävningar, vifta på tårna etc. medan du står, om möjligt gå runt lite. Stödstrumpor är också bra.

ViktorLarsson
2010-07-18, 18:28
Hehe. Minns att jag läste en tråd om detta för några dagar sedan. Mätte mina vader nu som jag tycker ser rätt svullna ut och de mäter 43.5cm mot 41.5cm innan.

/Peace.