Visa fullständig version : Måste du ha täcke när du sover?
MasterChief
2010-07-10, 19:07
I värmen är denna frågeställning mer aktuell än någonsin. Jag har till min förvåning märkt att folk tydligen fortsätter med täcke i någon form trots närmare 30 grader i sovrummet. Wtf?
"Jo, men jag måste ha ett lakan åtminstone, annars kan jag inte sova" - är ett svar jag hört. Wtf?
Själv är det bara kallingar som gäller i denna härliga värme. Inget annat.
Jag måste ha något som jag kan greppa om och kunna vira benen runt/i. Lite av en snuttefilt-grej skulle man kunna säga. Jag vet även att jag inte är ensam ;).
MasterChief
2010-07-10, 19:12
Jag måste ha något som jag kan greppa om och kunna vira benen runt/i. Lite av en snuttefilt-grej skulle man kunna säga. Jag vet även att jag inte är ensam ;).
Just det ja!. Det verkar vara poängen: Snuttefilten! Man har inte släppt helt om behovet av att snutta med en filt helt enkelt.
shadowfire
2010-07-10, 19:13
Japp, jag måste ha något tygstycke över kroppen. Är det sommar så åker täcket ut och jag sover med påslakanet på bara.
Haha, ja. Jag vill ha en lätt tyngd på min kropp för att kunna sova. Det är nog ett av skälen bakom mina sömnsvårigheter när det är varmt.
Sover med påslakan nu. fungerar skitbra. När jag var i Australien sov jag dock oftast utan nånting på mig, det var så in i helvetes jävla äckelvarmt så det var inte att tänka på. Annars sover jag allra helst med någon form av tyg på mej, eller iaf delar av kroppen.
Fredrik_S
2010-07-10, 19:15
tycker gränsen går något högre typ 32-33 grader nånting... efter det behöver jag inte lakan
men är det bara 28-30 behövs ett lakan
Jockefoten
2010-07-10, 19:17
Självklart kan jag sova utan täcke. När ryssen kommer är det bra att vara förberedd!
Jag måste också ha något över mig. Det hade jag även när det var som varmast när jag reste runt i Thailand och övriga Asien trots att jag sov utan AC/fläkt.
Utan täcke klarar jag men inte utan kalsonger! Min lem fladdrar runt för mkt annars förstår ni.
Funkar vilket som för min del, fast det är bra att ha någon form av täcke över fötterna så inte kattfan kommer åt dem. :D
Lakan duger inte för mig. Det är inte nakenheten det handlar om utan tyngden.
Utan täcke klarar jag men inte utan kalsonger! Min lem fladdrar runt för mkt annars förstår ni.
Den är så liten och tunn att vinden lätt tar tag i den?
Hemma Gymmaren
2010-07-10, 19:25
Funkar inte utan täcke, fan jag kör ett fett täcke i denna värme. Men när man vaknar så är det inte lika varmt som när man somnar, reason?
Funkar inte utan täcke, fan jag kör ett fett täcke i denna värme. Men när man vaknar så är det inte lika varmt som när man somnar, reason?
Tränar du sent? Öppet fönster? Då är det alltid kallare på morgonen av någon outgrundlig anledning :D
jag vill linda mina ben runt ngnting :P eller ha det liggandes på mig. Känns så kefft att ligga utan något.
Måste ha ett täcke över mig så jag är säker om det kommer in monster eller något.
Scratch89
2010-07-10, 19:37
Jag vill ha något som man virar benen runt, annars klibbar de ju ihop.
alltså det går ju att sova utan täcke. Men jag föredrar att ha någonting över mig när jag ska sova. sen under natten sparkar man ju givetvis av täcket.
Men i själva insomningsögonblicket föredrar jag definitivt täcke.
När man sover är man ju ett lätt offer, upplever ett täcke som att det är.. en skottsäker väst ungefär!
Som jag virar kring ett ben... hm.. *jorgen* Smart! :thumbup:
Nja. Sover helst helt naken - stjärnposition.
Luftar, slipper svettigt tyg mot kroppen, etc.
kan bli ett mindre helvete om man fått in mygg dock.
Efter att ha läst tråden kan jag säga att jag inte instämmer med detta om lakan. Lakan fungerar inte alls för mig. det är inte tillräckligt luftigt imo, jag har dock tidigare somrar också sovit med lakan. MEN inför denna sommar började jag sova med enbart täcke (utan påslakan) vilket är 100 ggr bättre i mitt tycke eftersom att det är "luftigare" och inte ligger så tätt inpå kroppen.
Albatross
2010-07-10, 20:01
Måste ha nåt att lägga mellan benen och gnida mig emot.
Måste ha nåt att lägga mellan benen och gnida mig emot.
Jävla signaturmaterialfiske
Nattljus
2010-07-10, 20:03
nä, det går bra ändå. klarar mig utan huvudkudde också.
Ja, påslakan är ett måste*. Utan det och i bara kalsongerna blir det i svalaste laget framåt 3-5 sisådär, när korsdraget och yttertemperaturen gjort sitt med inomhusklimatet.
*undantag skulle kunna vara extrem trötthet eller fylla
Kör alltid enbart påslakan sommar som vinter.
überstarken
2010-07-10, 21:01
Haha, ja. Jag vill ha en lätt tyngd på min kropp för att kunna sova. Det är nog ett av skälen bakom mina sömnsvårigheter när det är varmt.
Samma här! Jag älskar tyngden av ett tjockt täcke men hatar däremot värmen det bidrar till, väldigt jobbigt på sommaren =\
shadowfire
2010-07-10, 21:26
jag vaknar nog rentav om jag blir utan täcke... blir för naket... flashar snasen för myggorna osv.
ja :em:
Jag har svårt att somna utan täcke men sover nog utan utan att märka det om det är för varmt. Jag har tagit av mig hela outfits på vintern när jag sover när det blivit för varmt, så att slänga av sig täcket är enkelt i jämförelse.
Sover naken, utan täcke, på rygg, blicken i taket, armarna rakt ut. benen isär. Inget annat att välja på i denna savann-hetta.
Kan absolut inte sova utan. Känns sjukt fel!
Öppnar alla dörrar och fönster i huset nu på kvällen när det går under
20 grader och vädrar ut.
Tar inte lång tid innan det är 18-20 grader inne. :)
måste ha något att gömma mig i för monstret under sängen
Måste ha, räcker med ett lakan men någonting.
Än så länge har jag inte tagit ur sommartäcket ur påslakanet så jag har fortfarande täcke. Tycker inte att det är så varmt på nätterna.
Måste ha men har börjat bli van utan det? Förut behövde jag ha ett lakan över hela kroppen typ nu kan det räcka med att de bara ligger något på ryggen så kan ja somna enkelt.
mixedskills
2010-07-10, 23:33
Självklart kan jag sova utan täcke. När ryssen kommer är det bra att vara förberedd!
Kolomedlemmen? ...med... lemmen, :laugh: ...Nä, det är väl dags att sova snart, med bara lakan då förstås, men f*n inga svettiga äckliga kalsonger/boxershorts däremot.
Viktor_Balck
2010-07-10, 23:39
Nja. Sover helst helt naken - stjärnposition.
Luftar, slipper svettigt tyg mot kroppen, etc.
kan bli ett mindre helvete om man fått in mygg dock.
Pics or it didn't happen.
Pepparkakssmurfen
2010-07-10, 23:41
....Jag har till min förvåning märkt att folk tydligen fortsätter med täcke i någon form trots närmare 30 grader i sovrummet. Wtf?...
Brukar du knacka på hos folk och be om att få se deras sovrum?
Inga problem att sova utan täcke.. temperaturen avgör
Skall nog ner till 15 grader innan jag börjar tycka att det är behov för täcke.. 15-20 funkar det med tomt påslakan.
Bortser ifrån när man är sjuk...
Iofs det handlar ju lite om kroppsfett och vätskebalans också
+1 Samma här, har inte täcket på mig men tycker det är behagligt att rulla täcket och ha ena benet ovanpå.
Tack för den underbara kommentaren!! :laugh:
+1 Samma här, har inte täcket på mig men tycker det är behagligt att rulla täcket och ha ena benet ovanpå.
Korrekt!
När det är sådär abbans varmt har jag ibland täcke på mig bara på halva sidan. Nu på sistone har jag börjat ha en FELICIA PLÄD (IKEA) på halva mig. Den känns ungefär rätt varm just nu. Plus att lägenheten blir ganska sval av att ha fönstrena öppna hela dagen (solen kommer inte in där, win!) och halvöppna på natten.
Degpekka
2010-07-11, 01:02
Måste inte... men somnar man när det är lagom varmt utan täcke brukar man frysa när man vaknar. Så därför e det skönast att ha täcke upp till midjan när man somnar när det e såhär varmt så man kan dra upp det när det blir kyligare.
Jag kan sova utan täcke, fast det är skönt ha en mellan benen när man sover :)
Grottmannen
2010-07-11, 01:10
Sover i lakanet, som ett mänskligt täcke! Sjukt nice.
Jag vill ha något som man virar benen runt, annars klibbar de ju ihop.Ja, men typ. Det ska vara något där.
Doctor Snuggles
2010-07-11, 06:43
Lakan duger inte för mig. Det är inte nakenheten det handlar om utan tyngden.
Lakan + viktskivor? Allt under 5 kg är för kvinnor.
MasterChief
2010-07-11, 06:54
Brukar du knacka på hos folk och be om att få se deras sovrum?
Kan inte rå för att var och varannan kvinna drar in mig i deras sovrum.
Finska Lejonet
2010-07-11, 10:27
Det här med lakan är jobbigt, gäller att lyckas somna snabbt när man har lagt på det för efter 2 min måste det av igen pga värmen...*mini
Det här med värmen är jobbigt...
Jag måste ha ett rejält täcke ja. Skönt och mysigt.
Och svettigt. Mör och go på morgonen sen.
kalajset
2010-07-11, 10:57
Jag hade röstat "ja" i pollen före denna sommar, nu har jag lärt mig att det går utmärkt utan också. (Men nej, det är inte lika skönt).
Lakan + viktskivor? Allt under 5 kg är för kvinnor.Något sådant ja.
Påslakan på vintern och inget alls på sommaren. Jag är jävligt varm. :(
Nu har jag testat lite mer. Om jag ligger på sidan (vänster) vill jag ha pläden över höften. På mage vill jag ha den över magen. Högersidan är troligtvis samma som vänstersidan, men jag är inte säker.
Täcket har gått i omvänt ide.
Nitrometan
2010-07-12, 08:31
Jag sover utan kläder och täcke.
Skaffa flickvän. ;)
Hon kan sova ovanpå dig.
Jag sover utan kläder och täcke.
T-shirt > inte t-shirt, har jag märkt. Klibbar bara fast i lakanet utan.
Skaffa flickvän. ;)
Hon kan sova ovanpå dig.
Jag & stevebc håller på att fixa det. ;-)
Nitrometan
2010-07-12, 08:51
Jag & stevebc håller på att fixa det. ;-)
Jag blir alldeles varm (*grr27*) inombords när jag ser hjälpsamheten på kolo.
Jag har svårt att somna utan täcke men sover nog utan utan att märka det om det är för varmt. Jag har tagit av mig hela outfits på vintern när jag sover när det blivit för varmt, så att slänga av sig täcket är enkelt i jämförelse.
I retract my prior statement, man kan fan inte ha täcke när det är 30 grader varmt. :cool: Jag tycks somna utan.
Duntäcke året om. Har inte det över mig när det är jättevarmt dock. Antar att det är snuttefiltssyndomet, som någon nämnde inann.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.