Visa fullständig version : Avdrag på enskild firma?
Tänkte höra hur det ligger till med avdrag på enskild firma.
Vad räknas egentligen som utgifter för firman.
Uppförande av hemsida och domän, webhotell, lokalhyra samt reklam?
Kan man räkna av allihop, vissa av dom eller bara procent av dom?
Någon som har koll? :confused:
Eddie Vedder
2010-07-10, 07:18
Här kanske någon bra info finns:
http://www.enskildfirma.info/?gclid=CMTS54mn4KICFcQx3wodLgSCwQ
Vad räknas egentligen som utgifter för firman.
Uppförande av hemsida och domän, webhotell, lokalhyra samt reklam?
Kan man räkna av allihop, vissa av dom eller bara procent av dom?
Någon som har koll? :confused:
Ring skatteverket och fråga. Men om allt det du nämner är relaterat till din forma så kan du dra av det.
allt det du säger betalar firman. toalettpapper städ och rengörningsprodukter kaffe duschprylar. behöver du arbetskläder i jobbet så är dagens yrkesklädersbutiker rätt välsorterade*rolleyes*
Okej, tack så mycket för svaren!! :)
Okej, tack så mycket för svaren!! :)
undrar du över fler saker så fråga på.det finns många kryphål och gråzoner vad som går och inte går.jag själv har haft otroligt mycket hjälp av kompisar som varit företagare länge när jag drog igång och det har sparat en jävla massa tid och felsteg.
undrar du över fler saker så fråga på.det finns många kryphål och gråzoner vad som går och inte går.jag själv har haft otroligt mycket hjälp av kompisar som varit företagare länge när jag drog igång och det har sparat en jävla massa tid och felsteg.
Verkligen snällt, Tack! :) (kommer nog dyka upp efter hand)
Håller för fullt på att försöka sätta mig in i det så gott det går.
Har inte ansökt om F-skatt eller FA-skatt antar jag att det är för min del då det kommer vara vid sidan av mitt vanliga arbete.
Har för mig att jag läste att man kan få sänkt egenavgift om man bedriver passiv näringsverksamhet, men hur mycket jobb det kommer bli beror på hur mycket jag kommer sälja..
Behöver man ordna företagslösning via sin bank med en massa olika konton?
Eller räcker det att avsätta ett privatkonto som man kopplar bg till?
Verkligen snällt, Tack! :) (kommer nog dyka upp efter hand)
Håller för fullt på att försöka sätta mig in i det så gott det går.
Har inte ansökt om F-skatt eller FA-skatt antar jag att det är för min del då det kommer vara vid sidan av mitt vanliga arbete.
Har för mig att jag läste att man kan få sänkt egenavgift om man bedriver passiv näringsverksamhet, men hur mycket jobb det kommer bli beror på hur mycket jag kommer sälja..
Behöver man ordna företagslösning via sin bank med en massa olika konton?
Eller räcker det att avsätta ett privatkonto som man kopplar bg till?
du måste ha ett företagskonto men ett samtal med företagsavdelningen så fixar dom det.du kan oxå få check kredit som du kan använda som rörelsekapital med.
egenavgifterna kan jag inte svara på.
TommyBoy
2010-07-11, 03:09
Dra av allt!
Det är inte brottsligt, allt de kan göra är att neka dig avdragen.
MasterChief
2010-07-11, 07:05
Dra av allt!
Det är inte brottsligt, allt de kan göra är att neka dig avdragen.
Men tyst, snälla. Kanske inte helt bra att rekommendera en nybörjare att göra skattebrott som första åtgärd?
Om du vill bli enskild näringsidkare så kommer du lyda under bokföringslagen. Därför rekommenderar jag dig starkt, som den totala nybörjare du är, att söka informationen på rätt ställe.
I alla lägen är Skatteverket den bästa början. Här får du nämligen facit och den kunskap som behövs för att göra rätt. Om du därefter tänjer på gränser genom eget val så är det ju upp till dig. Men lär dig skilja mellan rätt och fel först.
http://www.skatteverket.se/download/18.233f91f71260075abe8800028138/29514.pdf
Men tyst, snälla. Kanske inte helt bra att rekommendera en nybörjare att göra skattebrott som första åtgärd?
Om du vill bli enskild näringsidkare så kommer du lyda under bokföringslagen. Därför rekommenderar jag dig starkt, som den totala nybörjare du är, att söka informationen på rätt ställe.
I alla lägen är Skatteverket den bästa början. Här får du nämligen facit och den kunskap som behövs för att göra rätt. Om du därefter tänjer på gränser genom eget val så är det ju upp till dig. Men lär dig skilja mellan rätt och fel först.
http://www.skatteverket.se/download/18.233f91f71260075abe8800028138/29514.pdf
Stort tack för länken, har varit inne på skatteverket och snurrat en hel del men här var mycket bra info samlat på ett ställe! :)
Tänkte på det där med bokslut, en av mina svågrar fick för sig att någon certifierad måste godkänna ens bokföring vid bokslut även om man ska sköta den själv, är det så?
Jag kan inte hitta att man måste anlita revisor??
Eddie Vedder
2010-07-14, 19:43
Tack Masterchief! Den skrev jag ut på stubben!
Tolkar jag det rätt som att man kan ta ut pengar från sitt företagskonto och redovisa det, egna uttag, men inte beskatta? Alltså skattar man enbart för företagets resultat? På så vis borde man ju kunna sänka resultatet och betala mindre skatt?
Jag förbehåller mig för att jag kan ha fel och vara en total idiot i sammanhanget så don't flame me! :D
MasterChief
2010-07-14, 20:18
Stort tack för länken, har varit inne på skatteverket och snurrat en hel del men här var mycket bra info samlat på ett ställe! :)
Tänkte på det där med bokslut, en av mina svågrar fick för sig att någon certifierad måste godkänna ens bokföring vid bokslut även om man ska sköta den själv, är det så?
Jag kan inte hitta att man måste anlita revisor??
Som sagt, Skatteverkets hemsida är grymt bra:
http://www.skatteverket.se/download/18.2e56d4ba1202f95012080003258/28203_Del1.pdf
Tack Masterchief! Den skrev jag ut på stubben!
Tolkar jag det rätt som att man kan ta ut pengar från sitt företagskonto och redovisa det, egna uttag, men inte beskatta? Alltså skattar man enbart för företagets resultat? På så vis borde man ju kunna sänka resultatet och betala mindre skatt?
Jag förbehåller mig för att jag kan ha fel och vara en total idiot i sammanhanget så don't flame me! :D
Default-läget man ska ha är att Skatteverket arbete syftar till att man inte ska komma undan. Känns något "toppen" så är det förmodligen fel. Ditt företagskonto tillhör enbart ditt företag och saldot på banken ska stämma på öret med saldot på ditt bankkonto i dina böcker. Det innebär att alla uttag och insättningar ska kunnas spåras i dina huvudböcker. Gör du ett uttag från ditt företagskonto och sedan spenderar det på en gainer på gymmet måste du redovisa utlägget via kvittot och boka det Kredit 1930 - bank, Debet "något resultatkonto" och sedan givetvis ingående moms om du kan hävda behovet i din verksamhet ( :D ).
Tar du ut för privata utlägg så ses det som "förtäckt lön" och måste hanteras som det med soc.avg osv.
Eddie Vedder
2010-07-14, 20:20
Default-läget man ska ha är att Skatteverket arbete syftar till att man inte ska komma undan. Känns något "toppen" så är det förmodligen fel. Ditt företagskonto tillhör enbart ditt företag och saldot på banken ska stämma på öret med saldot på ditt bankkonto i dina böcker. Det innebär att alla uttag och insättningar ska kunnas spåras i dina huvudböcker. Gör du ett uttag från ditt företagskonto och sedan spenderar det på en gainer på gymmet måste du redovisa utlägget via kvittot och boka det Kredit 1930 - bank, Debet "något resultatkonto" och sedan givetvis ingående moms om du kan hävda behovet i din verksamhet ( :D ).
Tar du ut för privata utlägg så ses det som "förtäckt lön" och måste hanteras som det med soc.avg osv.
Jag tackar och bockar.
Du nämnde något om "rätt och fel" i ett inlägg tidigare och jag tycker att det där alternativet "gör rätt" lockar ganska bra faktiskt så jag skall sikta på det så gott jag kan. ;)
Tänkte på det Eddie skrev om skatta för resultat.
Skattar man alltid för resultat direkt, eller är det först när man ska ta ut lön till sig själv man skattar för vinsterna i företaget?
Kan jag alltså hoppa över att ta ut lön och istället satsa hela vinsten i att öka på lagret?
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Martin Löwgren
2010-07-15, 09:24
allt det du säger betalar firman. toalettpapper städ och rengörningsprodukter kaffe duschprylar. behöver du arbetskläder i jobbet så är dagens yrkesklädersbutiker rätt välsorterade*rolleyes*
Arbetskläder är inte avdragsgilt. Det är endast skyddskläder som är det har jag fått höra av våran revisor.
Stämmer inte detta?
Arbetskläder är inte avdragsgilt. Det är endast skyddskläder som är det har jag fått höra av våran revisor.
Stämmer inte detta?
mina blåkläder är det iallafall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.