Visa fullständig version : Varför är jag facking pigg?
Klockan är snart 2 och jag sitter här framför datorn och är klarvaken fast jag vet att jag måste upp tidigt imorgon och jobba. Jag ligger back ett antal timmars sömn och när jag vaknar på morgnarna är jag sjukligt trött men inte kvällstid inte, nejdå.
Jag har två dagar kvar till semester och en någorlunda hektiskt tid framöver inplanerad så det kanske spelar in. I övrigt har jag inte druckit kaffe sedan i morse och ätit bra. Intressant hur snedvriden hjärnan kan bli. jag tycker ändå att tröttheten borde påverkas mer av fysiska egenskaper såsom hur hårt man jobbat, hur mycket man tänkt, vad man ätit, druckit och motionerat.
Däremot verkar någon form av positiv stress som så att sömnbehovet minskar vilket gör det knivigt att komma i säng i tid. Någon som har några tips?
Jag satt precis och blundade och försökte somna genom att räkna skopor med EAA som plockas upp ur en oändlig burk men det gjorde mig nästan mer sugen på att träna än att sova.
Har inga tips, har precis samma problem själv. Prov i morgon som jag inte har pluggat på (men det verkar så lätt så det går nog bra) och sedan ledigt i fyra veckor, är kanske därför jag är uppe i varv.
Henchman
2010-07-08, 01:24
När du ligger i sängen så spänn dina muskler i någon sekund och slappna av. Börja med vaderna, sen låren, mage osv. Kör igenom kroppen på detta vis något varv. Det brukar hjälpa mig att slappna av.
Har inga tips, har precis samma problem själv. Prov i morgon som jag inte har pluggat på (men det verkar så lätt så det går nog bra) och sedan ledigt i fyra veckor, är kanske därför jag är uppe i varv.
:O
du kan ju inte gå i skolan nu? de e fan juli ...:(
:O
du kan ju inte gå i skolan nu? de e fan juli ...:(
Yrkesskola, vi har även bara två veckors sommarlov egentligen men vi får visst ett par veckors egenstudier med. Bara bra dock, utbildningen är så kort så det är bara onödigt med massa lov, bättre att få skiten avklarat så man kan börja jobba! :)
hahavaffan
2010-07-08, 03:55
Jag somnade 05:00 igår typ, och är vaken nu. Så jag ska nog inte ge dig några tips :(
Medelåldern gör sig påmind
Tack.. :cryout:
Är 24 den nya medelåldern alltså?
medelåldern gör sig påmind
:d
shut teh face
2010-07-08, 06:51
Så där kan det bli ibland. Bättre att lägga sig i sängen, man får lite "sömn" även om man inte somnar.
shadowfire
2010-07-08, 07:28
huga vad jag känner igen den känslan... har exakt samma fenomen, alltid superpigg runt midnatt, trots fysisk ansträngning, trots att jag dragit ner på koffein, trots att jag kanske bara sovit 4 timmar natten innan osv.
Sedan är jag som mest knackad på eftermiddagarna 16-18 istället... lägger jag mig på soffan direkt efter jobbet så snarkar jag inom 1 minut.
huga vad jag känner igen den känslan... har exakt samma fenomen, alltid superpigg runt midnatt, trots fysisk ansträngning, trots att jag dragit ner på koffein, trots att jag kanske bara sovit 4 timmar natten innan osv.
Sedan är jag som mest knackad på eftermiddagarna 16-18 istället... lägger jag mig på soffan direkt efter jobbet så snarkar jag inom 1 minut.
Så var det för mig förr. Släpade fötterna efter mig. Somnade så fort jag kom hem, kravlade mig in i fåtöljen.
Drog ner på träningen och stressade mindre på jobbet och i livet. Det gjorde susen.
maaherra
2010-07-08, 07:35
Var länge sedan jag sovit så här mycket som när jag tagit en fem dagars ledighet från träningen. Så.. chilla.
Jag satt precis och blundade och försökte somna genom att räkna skopor med EAA som plockas upp ur en oändlig burk men det gjorde mig nästan mer sugen på att träna än att sova.Naturligtvis, man måste ju räkna får för att somna :smash:
Är det något som stressar dig kroniskt (för tillfället?), liksom dygnet runt? Det måste ju inte nödvändigtvis vara en stor sak. Tänk efter noga (vilket jag vet att du är duktig på :)) en liten faktor som kanske verkar obetydlig kan vara avgörande för att du aldrig kan koppla av helt. Tala ut mangs!
Eller så har Allan rätt.
Ja, så kanske det är, ha ha. Dock är jag fortfarande morgontrött och har aldrig behov av att sova middag så jag räknar med att den riktiga medelåldern fortfarande är en bit bort.
Det skall sägas att efter tråden igår gick jag och lade mig och somnade hyffsat omgående. Till och med utan banandragning för de som undrar.
Det var bara det att när jag satt uppe på kvällen fanns det så mycket andra saker jag hellre ville göra än att sova och jag kände mig piggelin.
Imorse var det en börda att gå upp igen men nu när jag väl är uppe är det ok.
Som jag sade håller jag på att avslutar jobbet inför semestrarna och det är mycket som skall falla på plats, jag antar att det kan stressa mig något då jag redan vet at tdet finsn saker som jag inte har tid/möjlighet att avsluta på ett bra sätt innan.
Sedan skall jag ut och resa inom kort så lite funderingar och planering kring det tar energi. Som grädde på moset har jag ordnat med en heldag med grabbgänget nu till helgen, blir en hel del trixande med mat, dryck, aktiviteter, lekar, logistik etc.
Sedan har jag två rum som håller på/skall renoveras där hemma, detta är dock inget som stressar mig utan det får göras när jag har tid över och vädret är kass.
Som sagt, det händer en hel del just nu samtidigt som jag egentligen bara vill bada, sola och titta på film.
Har också liknande problem. Är alltid trött på hela förmiddagen och ofta en bit in på eftermiddagen också, om jag gått upp tidigt (vilket jag ju förstås gör). Undantaget är om jag dricker kaffe direkt på morgonen, en vana jag började med för några veckor sen, men nu verkar jag få huvudvärk av det så jag får väl sluta antar jag :P
Mot kvällen piggnar jag till som mest och är pigg tills jag ska/måste/tvingar att gå o lägga mig.
Har märkt att i perioder där jag kan sova till klockan 9 så behöver jag lägre mängd sömn (6-7 timmar) men ska jag upp t ex klockan halv sex behöver jag gå o lägga mig klockan 20 för att vara pigg dagen därpå.
Shit asså kommer ihåg när jag hade grova sömnproblem.
Hade det varje söndagkväll då jag måndag och tisdag hade praktik på skoltid.
Fyfan va hemskt, somnade typ inte föränns kl 03:00 och upp 05:00 skit pigg, sen runt 9-10, fyfannnnnnnnnnnnnnn, slocknade så fort jag stod still.
Riktigt riktigt riktigt hemskt! Kunde inte somna pga att jag fruktade att inte kunna somna vilket gjorde det ännu värre. Var rädd för att försova mig och missa bussen te praktiken.
Dagar då jag inte behövde gå på någon praktik sov jag bort utan problem.
Riktigt hemskt!
Jag avskyr att planera in semestern, bättre ta dagarna som de kommer och känner man för att resa iväg lr göra saker e det skönare att göra det helt spontant än att ha det inplanerat långt i förväg.
shadowfire
2010-07-08, 11:09
Längtar redan nu till eftermiddagens powernap. Finns inget bättre.
Raklång i soffan med musik på i bakgrunden, nybryggt kaffe i köket och kattjäveln spinnandes vid benen. Tar max 1 min för mig att somna in, oftast 30-45 sek bara (typ 2-3 gäspningar). Så gott när man vaknar till 10-20 minuter senare och är plötsligt rejält piggare, fylld med energi osv. Då åker kaffet fram.
Helt klart en av dagens höjdpunkter.
Du menar när man vaknar i soffan 4 timmar senare o inser att nattens sömn blir facked :D
shadowfire
2010-07-08, 11:40
Du menar när man vaknar i soffan 4 timmar senare o inser att nattens sömn blir facked :D
lägg armen utanför soffan med husnycklarna i handen... problem solved :)
Som jag sade håller jag på att avslutar jobbet inför semestrarna och det är mycket som skall falla på plats, jag antar att det kan stressa mig något då jag redan vet at tdet finsn saker som jag inte har tid/möjlighet att avsluta på ett bra sätt innan.
Sedan skall jag ut och resa inom kort så lite funderingar och planering kring det tar energi. Som grädde på moset har jag ordnat med en heldag med grabbgänget nu till helgen, blir en hel del trixande med mat, dryck, aktiviteter, lekar, logistik etc.
Sedan har jag två rum som håller på/skall renoveras där hemma, detta är dock inget som stressar mig utan det får göras när jag har tid över och vädret är kass.
Som sagt, det händer en hel del just nu samtidigt som jag egentligen bara vill bada, sola och titta på film.
Du har redan lokaliserat problemet. Jag själv har samma problem som du, när det händer för mycket, sker förändringar i livet eller om jag bara har mycket att tänka på så kan jag inte sova. Det är för mycket som snurrar i huvudet. Trots att jag känner mig trött så blir jag inte sömnig. Sedan går allt över i stress för att jag inte kan somna och vet att jag måste upp om 5 timmar.... 4 timmar.... 3 timmar.. Osv.
Enda lösningen på problemet är att ta hand om det som gör dig stressad. Du kanske måste acceptera att du inte hinner avsluta allt på rätt sätt innan semestern.
Be om hjälp med att fixa grabbhelgen, eller ta 15min och sätt dig och skriv ner allt som ska fixas, så går det snabbare att ordna. En inköpslista osv.
Vad är det som snurrar i huvudet ang resan? Försök att slappna av och se resan som något roligt och inte som ett orosmoment. Även här är listor bra. Vad behöver packas? Vad behöver göras innan?
Jag är en stressad person och har alltid 5 miljarder saker som snurrar i huvudet på mig. Minsta problem och jag kan inte sova. Det som funkar bäst för mig är listor, att få ner problemet på att papper, beta av allt som går att beta av och få ett hum om hur stort problemet verkligen är. Detta gäller så klart bara förändringar och saker som måste fixas. Andra saker som stressad upp mig får skrivas ner i dagbok och analyseras sönder.
Längtar redan nu till eftermiddagens powernap. Finns inget bättre.
Raklång i soffan med musik på i bakgrunden, nybryggt kaffe i köket och kattjäveln spinnandes vid benen. Tar max 1 min för mig att somna in, oftast 30-45 sek bara (typ 2-3 gäspningar). Så gott när man vaknar till 10-20 minuter senare och är plötsligt rejält piggare, fylld med energi osv. Då åker kaffet fram.
Helt klart en av dagens höjdpunkter.
Klarar man att powernappa är det ju guld efter jobbet. :thumbup:
shadowfire
2010-07-08, 11:56
...Jag är en stressad person och har alltid 5 miljarder saker som snurrar i huvudet på mig. Minsta problem och jag kan inte sova. Det som funkar bäst för mig är listor, att få ner problemet på att papper, beta av allt som går att beta av och få ett hum om hur stort problemet verkligen är. Detta gäller så klart bara förändringar och saker som måste fixas. Andra saker som stressad upp mig får skrivas ner i dagbok och analyseras sönder.
Har fått det tipset innan att avbryta allt man gör 15-30 min innan läggdags och sätta sig i en stol/soffa eller ngt och fundera. Tänk klart först, sedan gå till sängs. Jag lever livet i 240 knyck hela vägen fram till sängen, sedan när jag lagt mig då börjar jag koppla av - och tänka. Tankeverksamheten kan ge mig allt från svettningar till ståfräs till magont beroende på vad jag har att grubbla på. Ett utmärkt sätt att ligga vaken och vända o vrida sig i lakanen en timme eller två.
Har fått det tipset innan att avbryta allt man gör 15-30 min innan läggdags och sätta sig i en stol/soffa eller ngt och fundera. Tänk klart först, sedan gå till sängs. Jag lever livet i 240 knyck hela vägen fram till sängen, sedan när jag lagt mig då börjar jag koppla av - och tänka. Tankeverksamheten kan ge mig allt från svettningar till ståfräs till magont beroende på vad jag har att grubbla på. Ett utmärkt sätt att ligga vaken och vända o vrida sig i lakanen en timme eller två.
Har testat den, även testat att gå en promenad innan sängdags och sedan bara slappna av i en halvtimme innan man väl bäddar ner sig själv.
Det hjälper dock inte om man är som jag, stressad i skallen :D
Att sitta och inte göra någonting är som att be om att grubbla. Bättre för mig att kolla på film/serier tills jag däckar. Lyssna på musik (Dimmu Borgir - Sorgens Kammer :thumbup: ) Eller läsa en tråkig bok. Jag måste lura hjärnan liksom.
+1 *rolleyes*
Att ha en rutin kring sänggående hjälper alltifrån den obstinata treåringen till den obstinata medelålders mannen, just att hjärnan lullas in sänggående-mode. Man får öva lite på att tex stänga av datorn en stund innan, läsa tills man somnar (vansinnigt effektivt för mig) eller köra avslappningsövningar.
Att ha en rutin kring sänggående hjälper alltifrån den obstinata treåringen till den obstinata medelålders mannen, just att hjärnan lullas in sänggående-mode. Man får öva lite på att tex stänga av datorn en stund innan, läsa tills man somnar (vansinnigt effektivt för mig) eller köra avslappningsövningar.
Får man fråga vem du syftar på här? :D
Valvanto
2010-07-08, 13:35
VARNING!!!!! LÄS INTE TEXTEN NEDANFÖR OM NI HAR PROBLEM MED ATT SOVA!!
Om ni inte vill somna, så tänk på hur eran tunga ligger i munnen. Tamejfan omöjligt för mig att somna då. Bara forsar saliv hela tiden, så fort man rör den. Usch! Tänkte bara dela med mig av detta, för ingen nytta alls :D
Får man fråga vem du syftar på här? :D
Känner man sig träffad kan man ta åt sig. ;)
VARNING!!!!! LÄS INTE TEXTEN NEDANFÖR OM NI HAR PROBLEM MED ATT SOVA!!
Om ni inte vill somna, så tänk på hur eran tunga ligger i munnen. Tamejfan omöjligt för mig att somna då. Bara forsar saliv hela tiden, så fort man rör den. Usch! Tänkte bara dela med mig av detta, för ingen nytta alls :D
*gah!* hur skall jag kunna somna ikväll nu, Tack så jävla mycket! ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.