Visa fullständig version : Feministiskt Initiativ eldar upp 100.000:-. Vad tycker du?
young_george
2010-07-06, 15:08
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/fi-eldar-upp-100000-kronor-1.1133442
– Jag vill få upp frågan högt på den politiska dagordningen och att politikerna, inte bara vi, ska diskutera hur vi ska komma till rätta med lönesdiskrimineringen, säger Schyman, ledaren för FI
Genialsikt! Helt lysande.
De skulle inte kunna köpa sig ens 10% av den mediatiden för 100.000kr
De hamnar i massor av löp, får göra massor av intervjuer. Det är värt så sjuuukt mycket mer än 100.000
Att få ut sitt budskap i alla media samtidigt, hamna övers på nyhetshemsidor. Få igång samtalet i fikarummen, mycket korkade saker har de gjort och sagt, men det här var fan helt genialiskt.
Argument som, "de borde bränt låssaspengar" "de borde skänkt till välgörenhet" osv faller på att om FI ger 100.000 till ett barnhem i afrika så ger det en TT-notis på sidan 12, om ens det.
Herr Oberst
2010-07-06, 15:12
Men det verkar ju som om alla tappar respekten (om man ens haft någon) för F! och GS genom detta
shut teh face
2010-07-06, 15:12
Bryr mig inte alls. De försöker köpa uppmärksamhet, klart det lyckas. Jag tycker dock det är konstigt att folk ens vill diskutera detta. Det är inte ens intressant, eller konstigt, eller fel för den delen.
Pengarna gjorde iaf ingen skada mot någon person när de bara brann upp....
Efter att ha hört lite argument för det hela tycker jag det var en smart idé.
Likväl är det en olaglig handling, du får inte medvetet förstöra pengar...
Fel.
Det finns idag ingen lagreglering som säger att det är förbjudet att förstöra svenska sedlar & mynt.
[...]
Tidigare har det dock varit olagligt att förstöra pengar. Lagen om att förstöra rikets mynt försvann omkring 1980 eller något eller några år före dess. Riksbanken gav även då ut sedlar & mynt som betalningsmedel men då var sedlar & mynt rikets egendom och allmänheten hade dispositionsrätt till sedlarna & mynten.
Enar Olofsson, Sveriges Riksbank
http://www.faktoider.nu/pengar.html
Pudzianovski
2010-07-06, 15:30
Tycker det är rätt dåligt! Lägg pengarna på nåt vettigt :thumbup:
Fast när jag såg på danska hollywoodfruar igår och de brände 30 000 dollar på en klänning typ så..tja....världen är weird! *popcorn*
Sundsarn
2010-07-06, 15:31
Hoppas verkligen att det blir juridiska reprimander för detta! Smart drag ur mediasynpunkt men tragiskt med tanke på att detta visar bara ännu mer vilken värdelös frontfigur för jämlikhet Schyman är. Tvi!
Edit: är det inte längre olagligt att förstöra pengar? Märkligt.
Ignatius72
2010-07-06, 15:36
Det sägs ju att alla publicitet är bra publicitet, så ur den aspekten så var det väl fiffigt. Men någonstans så tror jag trots allt att de skrämde bort ytterligare någon marginalväljare. Så snart är de nere på noll.
young_george
2010-07-06, 15:39
Det är billigt PR, men frågan är om det är bra PR.
Jag tror inte man får några nya väljare på detta. De frälsta har redan bestämt sig, och andra tycker nog att det är ganska respektlöst?
Fast när jag såg på danska hollywoodfruar igår och de brände 30 000 dollar på en klänning typ så..tja....världen är weird!
Ja, men sådan löjlig oansvarigt förväntar man sig av B-kändisar, inte seriösa politiker. Jag förväntar mig att inte Ann Anka räknar med några röster i valet.
Heh, bra uppmärksamhet blev det för de pengarna iaf. Som Thomas Mazzetti sa (en av grundarna bakom reklamfirman som stod bakom pengarna):
– Svenska bilbranschen bränner 8 miljoner i Almedalen på att köpa champagne och de får nog inte lika mycket media.
http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/fi-brande-upp-100-000-kronor_4958211.svd
Tycker det är överjävligt respektlöst. Tänk vad många väljare i Sverige 1000kr extra spelat roll för. Då väljer man istället att elda upp 100000kr.
Hade man köpt en uppslagssida i SVD eller vad som helst hade ju i alla fall pengarna inte eldats upp utan stor del hade kommit tillbaka till stat och kommun genom skatt. Nu blev det bara en liten hög eldat papper. Idioter.
young_george
2010-07-06, 15:45
Tycker det är överjävligt respektlöst. Tänk vad många väljare i Sverige 1000kr extra spelat roll för. Då väljer man istället att elda upp 100000kr.
Hade man köpt en uppslagssida i SVD eller vad som helst hade ju i alla fall pengarna inte eldats upp utan stor del hade kommit tillbaka till stat och kommun genom skatt. Nu blev det bara en liten hög eldat papper. Idioter.
För 100.000 får man kanske en halvsida (enligt FI själva, jag vet inte vad det kostar), nu har man fått förstanyheter lite överallt. T.ex. Aftonbladet och uppmärksammats lite överallt i internationell media. Så mängden uppmärksamhet är klart större, men frågan är väl om den är bättre eller inte.
young_george
2010-07-06, 15:48
Är Fi:s metod ett bra sätt att visa på orättvisa löner?
Ja (5.8 %)
Nej (94.2 %)
Totalt har 116.292 personer röstat.
Snodde resultaten från Aftonbladet.
Vad är det med folk? Är det bara jag som tycker att det är rätt att män tjänar mer än kvinnor i vissa fall?
t.ex
en kvinnlig polis och en manlig, såklart mannen ska ha mer betalt, just pga att i 99% av fallen så är en man mycket starkare en än kvinna och kan på så sätt göra ett mycket bättre jobb.
Samma sak med t.ex lagerarbete, en man klarar av att bära mycket mer etc etc.
Sen finns det ju självklart jobb där fysiken inte spelar någon roll och då är det imo inte en snack om saken, samma lön för samma arbete.
Tro inget om mig nu, jag har absolut inget emot kvinnor men jag tycker självklart att man ska få bättre betalt om man utför ett arbete bättre än någon annan.
Lelle Pelle
2010-07-06, 15:50
Är Fi:s metod ett bra sätt att visa på orättvisa löner?
Ja (5.8 %)
Nej (94.2 %)
Totalt har 116.292 personer röstat.
Snodde resultaten från Aftonbladet.
Dvs, 94,2% av Aftonbladets läsare är för fattiga för att förstå det komiska i det hela.
Ruskigt smart. Kanske den smartaste och mest talande manifestationen jag sett på flera år i sverige. Folk blir jävligt upprörda över att så mycket pengar bara brinner och kopplingen till det F! står för är inte långsökt.
Lol, vem fan bryr sig? De ansvariga kommer ta eventuellt straff och det är allt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad
För 100.000 får man kanske en halvsida (enligt FI själva, jag vet inte vad det kostar), nu har man fått förstanyheter lite överallt. T.ex. Aftonbladet och uppmärksammats lite överallt i internationell media. Så mängden uppmärksamhet är klart större, men frågan är väl om den är bättre eller inte.
Jo, alltså rent mediamässigt så är det ju rätt genialt. Dom får ju uppmärksamhet. Men som jag tidigare skrev så tycker jag det är respektlöst.
Tanken med att elda pengarna enligt Schyman var ju för att bevisa poängen med "Jag hoppas att alla som är provocerade av att vi eldat pengar blir lika provocerade av att kvinnor förlorar 100 000 kronor i minuten så länge vi fortsätter att ha lön efter kön, svarar partiledaren."
Skall man vara riktigt finurlig så kan man ju komma med frågeställningen "dom ställer sig och eldar upp skiten, då kan det ju inte betyda så mycket?" :smash:
Det är väl egentligen inte så annorlunda med de som vaskar på krogen. Beställer jag diskret in ett svindyrt glas konjak för några tusenlapar och sitter och läppjar på är det ingen som reagerar men om jag istället beställer in några billiga flaskor skumpa och ber dem högljutt och bordust att vaska hälften då kommer flickorna hänga på mig i klasar.
Uppmärksamhet är viktigt så där har ju FI lyckats. bara tragiskt att det skall behöva komma genom detta istället för genomtänkt politik.
De ville ha uppmärksamhet och det fungerade. Nästa gång folk hör om dem kommer de att lyssna lite mer "just det det var dem som eldade pengar vad har de nu hittat på...". ...och sedan lyssna på deras argument inför valet. De kan absolut få ett par röster på grund av det. Kanske.
young_george
2010-07-06, 15:54
Vad är det med folk? Är det bara jag som tycker att det är rätt att män tjänar mer än kvinnor i vissa fall?
t.ex
en kvinnlig polis och en manlig, såklart mannen ska ha mer betalt, just pga att i 99% av fallen så är en man mycket starkare en än kvinna och kan på så sätt göra ett mycket bättre jobb.
Sen finns det ju självklart jobb där fysiken inte spelar någon roll och då är det imo inte en snack om saken, samma lön för samma arbete.
Tro inget om mig nu, jag har absolut inget emot kvinnor men jag tycker självklart att man ska få bättre betalt om man utför ett arbete bättre än någon annan.
Eh va? Jag kan avslöja för dig att lugna poliskvinnor mycket oftare kan avledia fysiskt våld än stöddiga polismän som går in med vev direkt, detta om något borde ju premieras extra, då det sparar samhället otroligt mycket pengar.
Vad har du för källa på att poliskvinnor gör ett sämre jobb? I de polisyrken som kräver extra fysisk styrka finns inga kvinnor.
Eh va? Jag kan avslöja för dig att lugna poliskvinnor mycket oftare kan avledia fysiskt våld än stöddiga polismän som går in med vev direkt, detta om något borde ju premieras extra, då det sparar samhället otroligt mycket pengar.
Vad har du för källa på att poliskvinnor gör ett sämre jobb? I de polisyrken som kräver extra fysisk styrka finns inga kvinnor.
Uhm vänta, försök skicka in en snygg polis kvinna som ska lugna ned ett brinnande rosengård.
Tro det eller ej, men ett gripande/användande av våld är nödvändigt ibland. Och kvinnor är mycket svagare, kolla bara videon "fjortisar fritar sin vän". Kvinnan kunde inte ens hålla borta små fjortis/bond pojkar.
...
Inser du hur pengar fungerar? De gav ju i princip bort pengarna till alla som redan har svenska kronor, de försvann icke. Detta kommer såklart riksbanken ta hänsyn till i nästa räntejustering (som om 100 000 spelar nån roll i sammanhanget, lol) vilket påverkar hur mycekt pengar som trycks och därmed försvann problemet. Ok att man principiellt tycker att detta är dumt, men att säga att detta skadar någon är inte så vettigt.
young_george
2010-07-06, 15:59
Uhm vänta, försök skicka in en snygg polis kvinna som ska lugna ned ett brinnande rosengård.
Tro det eller ej, men ett gripande/användande av våld är nödvändigt ibland. Och kvinnor är mycket svagare, kolla bara videon "fjortisar fritar sin vän". Kvinnan kunde inte ens hålla borta små fjortis/bond pojkar.
Källa på att männen klarade jobbet bättre än kvinnorna i Rosengård?
Klarade männen att hantera fjortispojkarna där? Förresten behöver du nog lite större underlag än n=1.
all publicitet är inte positiv, givetvis har FI nu fått enorm uppmärksamhet, men den allmänna åsikten (utifrån olika polls) verkar vara att detta är fel och onödigt tramsigt.. detta är vad dom kommer bli associerade med och ihågkomna för en tid framöver, oavsett vad dom har gjort innan..
vem var Peter Eklund
Katrina
BP
Hallandsåsen
:D
helt klockrent att dom skjuter sig själva i foten på detta sättet..
anton2000
2010-07-06, 16:04
Hon har tagit vaskningen till en helt ny nivå helt enkelt. Grymt stekigt att bränna 100k på någon minut..
Källa på att männen klarade jobbet bättre än kvinnorna i Rosengård?
Klarade männen att hantera fjortispojkarna där? Förresten behöver du nog lite större underlag än n=1.
ok, kvinnor är lika starka som män och hanterar alla situationer exakt lika bra, ENLIGT DIG. Men jag har lönerna som bevis på min sida. Vill du ge bort lite av din lön till din kvinnliga kollega som tjänar mindre än dig, be my guest. ;)
young_george
2010-07-06, 16:17
ok, kvinnor är lika starka som män och hanterar alla situationer exakt lika bra, ENLIGT DIG. Men jag har lönerna som bevis på min sida. Vill du ge bort lite av din lön till din kvinnliga kollega som tjänar mindre än dig, be my guest. ;)
Nej, du hävder att kvinnor inte klarar att hantera polisyrket lika bra som män. Alltså ligger bevisbördan på dig. Jag är villig att acceptera det om du klarar att lägga fram några som helst bevis.
Än så länge ser jag inga.
Om de istället hade eldat upp Gudrun Schyman offentligt, då hade de vunnit min röst! :thumbup:
Nej, du hävder att kvinnor inte klarar att hantera polisyrket lika bra som män. Alltså ligger bevisbördan på dig. Jag är villig att acceptera det om du klarar att lägga fram några som helst bevis.
Japp, och jag står fast vid det. Sist jag kollade de fysiska kraven för polisyrket så var de lägre för kvinnor än män, säger det dig något?
Handlingen är lika tragisk som deras politik, uppmärksamhet eller ej
Jävla ripoff ifrån KLF http://en.wikipedia.org/wiki/K_Foundation_Burn_a_Million_Quid
Fast de spelar inte med såna struntsummor =)
Smart sätt att få mediauppmärksamhet såklart, men tycker inte har ett dugg med deras sak att göra, så jag är lite kluven.
young_george
2010-07-06, 16:26
Japp, och jag står fast vid det. Sist jag kollade de fysiska kraven för polisyrket så var de lägre för kvinnor än män, säger det dig något?
Ja, att man värderar fysisk styrka ganska lågt bland alla kvaliteter som en polis bör ha.
Vad säger det dig?
Deceiver85
2010-07-06, 16:27
http://images.encyclopediadramatica.com/images/8/8f/Attentionwhore.jpg
Dansande Draken
2010-07-06, 16:29
Upp till bevis nu då. Vilka studier visar att män och kvinnor på samma arbetsplats, med samma erfarenhet och med samma arbetsuppgifter, har olika lön?
Herr Oberst
2010-07-06, 16:31
Ganska kul att vissa i ena stunden kan hylla Schyman för hennes bål för att sekunden senare döma ut SD som populister
Dansande Draken
2010-07-06, 16:33
Ja, att man värderar fysisk styrka ganska lågt bland alla kvaliteter som en polis bör ha.
Vad säger det dig?
Anser du att manliga och kvinnliga poliser har likvärdiga icke-fysiska egenskaper (som är relevanta för deras arbetsuppgifter)?
young_george
2010-07-06, 16:34
Ganska kul att vissa i ena stunden kan hylla Schyman för hennes bål för att sekunden senare döma ut SD som populister
Jag förstår inte, på vilket sätt är detta populism?
Jag kanske har missförstått ordet populism, men för mig är det att skifta åsikter för att tillfredsställa en tillfällig strömning inom folkets åsikter, inte att göra ett PR-stunt.
Varför tycker du detta är populism?
Löneskillnader på grund av kön är ju rätt gammalt, något som grävs fram hela tiden och ska plåga män i alla dagar. Jag menar, om en kvinna kommer till ett lönesamtal och vill ha en lön på 21 000 istället för 20 000 men arbetsgivaren tycker inte att hon ska ha det. Då är det ju klart att det inte är för att hon är kvinna. Den skillnad i lönerna vi har i Sverige beror på att de yrken som är mansdominerande är bättre betalda än yrken med liknande utbildning som är kvinnodominerande. Detta beror rätt och slätt på marknaden, inte på någon slags påhittat könskamp. Sedan att kvinnor generellt sett har sämre lön inom mansdominerande yrken beror ju förståss på att de är just mansdominerade och att män generellt sett har bättre förutsättningar för sådana yrken, aka yrken som kräver fysisk kraft som t ex byggjobbare, brandman, polis eller militär. Kvinnor kvoteras in på polis- och brandmansutbildningarna med lägre krav på fysisk styrka än männen och på samma gång ska de ha samma lön, något har gått fel känns det som...
Ignatius72
2010-07-06, 16:37
Polisyrket är ju mångfacetterat. Men i yttretjänst så kan man ha 100% män i tjänst men inte 100% kvinnor.
young_george
2010-07-06, 16:38
Anser du att manliga och kvinnliga poliser har likvärdiga icke-fysiska egenskaper (som är relevanta för deras arbetsuppgifter)?
Jag tror att polisernas chefer har vett nog att sätta rätt person på rätt uppgift. Det skiljer sig ganska markant över dessa två grupper för att säga att manliga poliser har en fysik och kvinnliga har en.
Precis som svaga snubbar inte hanmar i instatstyrkan kan enstaka starka kvinnor klara uppgifter som inte svaga killar klarar.
Vilka uppgifter tilldelas poliskvinnor i allmänhet som de inte klarar att hantera pga sin underlägsna fysiska styrka?
upp till bevis nu då. Vilka studier visar att män och kvinnor på samma arbetsplats, med samma erfarenhet och med samma arbetsuppgifter, har olika lön?
anser du att manliga och kvinnliga poliser har likvärdiga icke-fysiska egenskaper (som är relevanta för deras arbetsuppgifter)?
+1
young_george
2010-07-06, 16:41
Polisyrket är ju mångfacetterat. Men i yttretjänst så kan man ha 100% män i tjänst men inte 100% kvinnor.
Jag ser inte hur detta förändrar något. Alla människor passar inte på alla yrken, men de som passar gör det, oavsett kön. Tills jag har sett bevis för det så tror jag inte att okvalificerade kvinnor tilldelas yttre tjänst bara för att de är kvinnor.
Som jag skrev i den andra tråden. Jag förväntar mig att ett partis marknadsstrategi är att vinna röster och marknadsandelar. Deras kärnmålgrupp må tycka detta är ett bra vis att visa skillnaderna men som det är idag är denna målgrupp för smal för de skall gå hela vägen. Om de då skall flörta med sekundärmålgruppen är detta inte rätt väg och gå.
Att få uppmärksamhet - smart drag. Fokus på frågan - tveksamt! Hur många har diskuterat löneskillnaderna idag jämfört med hur korkad man är som bränner pengarna?
Fokus har inte hamnat på löneskillnaderna utan själva kampanjen.
Vad säger det dig?
Nej, det säger att kvinnor behöver mindre fysisisk styrka pga att dom är ett underlägset kön jämfört med män.
Upp till bevis nu då. Vilka studier visar att män och kvinnor på samma arbetsplats, med samma erfarenhet och med samma arbetsuppgifter, har olika lön?
Studier? Say what? Kolla första sidan, säger det inte tillräckligt? :D
Ignatius72
2010-07-06, 16:46
Jag ser inte hur detta förändrar något. Alla människor passar inte på alla yrken, men de som passar gör det, oavsett kön. Tills jag har sett bevis för det så tror jag inte att okvalificerade kvinnor tilldelas yttre tjänst bara för att de är kvinnor.
Det tror inte jag heller. Men faktum är att kvinnor är inkvoterade. Är du dessutom invandrad kvinna så är du dessutom inkvoterad jämfört med andra kvinnor. Det är en uttalad målsättning. Det vore ju högst anmärkningsvärt om inte det påverkade kvaliten. Jag är dock övertygad om att många kvinnor är bättre än många män. Överhuvudtaget så borde antagningen till polishögskolan reformeras men det är kanske en annan fråga.
Mao, om kvinnor och män hade "tävlat" om samma platser så hade det varit extremt mycket färre kvinnor på polishögskolan.
MasterChief
2010-07-06, 16:54
Kan inte Reinfeldt kontra med att bränna upp 9 miljarder som en mottattack mot rödgrönas kreativa statistik i budgeten?
För övrigt är det en bra "mediakupp" men samtidigt går det ju emot vad ett sådant parti rimligtvis borde stå för. Så alla ser det bara som ett billigt mediatrick och då faller ju idén som ett korthus.
Vet inte vad jag ska rösta på, det var ett effektivt sätt att få publicitet, men det var korkat, och det finns kanske bättre sätt att göra det på med samma budget.
Det tror inte jag heller. Men faktum är att kvinnor är inkvoterade. Är du dessutom invandrad kvinna så är du dessutom inkvoterad jämfört med andra kvinnor. Det är en uttalad målsättning. Det vore ju högst anmärkningsvärt om inte det påverkade kvaliten. Jag är dock övertygad om att många kvinnor är bättre än många män. Överhuvudtaget så borde antagningen till polishögskolan reformeras men det är kanske en annan fråga.
Mao, om kvinnor och män hade "tävlat" om samma platser så hade det varit extremt mycket färre kvinnor på polishögskolan.
+1 Mycket bra.
Kan inte Reinfeldt kontra med att bränna upp 9 miljarder som en mottattack mot rödgrönas kreativa statistik i budgeten?
För övrigt är det en bra "mediakupp" men samtidigt går det ju emot vad ett sådant parti rimligtvis borde stå för. Så alla ser det bara som ett billigt mediatrick och då faller ju idén som ett korthus.
Äger reinfeldt 9 miljarder? I så fall lovar jag att rösta på honom om han bränner dom.
På vilket sätt går det emot vad F! står för? Har du svårt att se symboliken mellan pengar som utan grund hamnar i fel fickor och pengar som brinner? F! synliggjorde plötsligt vilka enorma summor som inte kommer svenska kvinnor till godo, fastän de borde det. Jag tycker F! borde vara tydligare med att använda det i retoriken, för jag tyckte det var jävligt slående.
...
Inser du hur pengar fungerar? De gav ju i princip bort pengarna till alla som redan har svenska kronor, de försvann icke. Detta kommer såklart riksbanken ta hänsyn till i nästa räntejustering (som om 100 000 spelar nån roll i sammanhanget, lol) vilket påverkar hur mycekt pengar som trycks och därmed försvann problemet. Ok att man principiellt tycker att detta är dumt, men att säga att detta skadar någon är inte så vettigt.
Jag vet inte hur eller vad du läste in i mitt inlägg som fick det hela till att jag säger att det skadar någon?
Finns mycket som inte skadar folk som är bra korkat ändå. Ibland dom sakerna hamnar nog att elda pengar.
Jag vet inte hur eller vad du läste in i mitt inlägg som fick det hela till att jag säger att det skadar någon?
Finns mycket som inte skadar folk som är bra korkat ändå. Ibland dom sakerna hamnar nog att elda pengar.
Men förstår du att det är samma sak att bränna pengar och att ge bort dem, dvs att värdet finns kvar? Hur är det då korkat?
Jens.Andersson
2010-07-06, 17:34
Hon skulle kastat ut dem i publiken.
"Få se om ni är lika jävla pengakåta som alliansen!!"
När alla sedan slänger sig på marken efter sedlarna bryter hon ihop och går av scenen.
CrazyJoeDavola
2010-07-06, 17:37
Nästa steg efter vaska?
Men förstår du att det är samma sak att bränna pengar och att ge bort dem, dvs att värdet finns kvar? Hur är det då korkat?
hur kan man spendera uppeldade pengar? specifikt de 100 000 kronorna..
Nästa steg efter vaska?
aska? :D :naughty:
Jag förstår vad du menar och hur det fungerar, ja. I det sammanhanget är 100000kr så gott som obefintliga pengar. Men jag kan inte riktigt hålla med dig om att bränna pengarna är samma sak som att ge bort dom.
För någon som där emot saknar 1000kr varje månad eller att donera det till en hjälporganisation, då är helt plötsligt 100000kr väldigt mycket, och det är det jag tycker är respektlöst.
Sheogorath
2010-07-06, 18:18
aska? :D :naughty:
:bow:
Vaska skumpan och aska kokset! That's how we roll...
Nelson81
2010-07-06, 18:27
:bow:
Vaska skumpan och aska kokset! That's how we roll...
lul :D
Troligen något helt normalt för Gudrun. Är det någonting som gamla alkisar kan bra så är det att bränna pengar.
Wille005
2010-07-06, 18:36
Hatar dom där jävla kvinnorna, går inte att bli dummare.
t.ex blabla
samma lön för samma arbete.
Ja? Så varför skulle en manlig polis få mer i lön än en kvinnlig polis, som fullföljer sina uppgifter lika bra? Fullföljs arbetsuppgifterna korrekt så är det högst irrelevant om den manliga polisen vid sidan om yrket råkar prestera bättre i bänkpress än den kvinnliga polisen.
Ja? Så varför skulle en manlig polis få mer i lön än en kvinnlig polis, som fullföljer sina uppgifter lika bra? Fullföljs arbetsuppgifterna korrekt så är det högst irrelevant om den manliga polisen vid sidan om yrket råkar prestera bättre i bänkpress än den kvinnliga polisen.
Nu handlade det inte om bänkpress. Och just i polisyrket så utför männen sitt arbete nästan alltid bättre än kvinnor, i mitt tyckte.
MasterChief
2010-07-06, 19:03
Så för att sammanfatta händelsen:
Män tjänar pengar. Kvinnor får pengar av män (F! fick t.ex nyss en miljon av Benny Andersson). Kvinnor bränner pengar.
Tja, allt är som vanligt.
Bänkpress som exempel på hur egenskaper, olikheter i personlighet osv, inte spelar någon roll för lönesättningen när arbetsuppgifterna fullgörs.
Okej.
Ganymedes
2010-07-06, 20:50
Fientligt Initiativ heter det. Och Gudrun Avskyrman heter hon. Smart marknadsföring, moraliska poäng på många saker, men herrejävlar vilket idiotparti. De är som SD, men byt ut invandrare mot män. BÅDE svenska och utländska.
Även om deras tanke är god tycker jag det är ren jävla idioti.
panzerpig
2010-07-06, 21:47
Smart och billig reklamkupp av dom.
En polares kommentar: "Jag har ju sagt att kvinnor inte kan handskas med pengar"
filmjölk
2010-07-06, 22:30
Skulle vart ett mkt bättre statement att ge dom pengarna till en ensamstående arbetande lågavlönad mamma. Eller varför inte såhär? 100 000 kronor, en ensamstående lågavlönad kvinna, en ensamstående lågavlönad man, ge mannen 60 000 och kvinnan 40 000.
Glada människor som får pengar, och påvisa orättvisan genom att ge mannen mer, och påtala detta.
hur kan man spendera uppeldade pengar? specifikt de 100 000 kronorna..
Genom att spendera andra pengar av samma valuta. Värdet på svenska kronan höjdes proportionerligt när pengarna förstördes. Pengarna gavs alltså bort till alla som redan har SEK. Som i sin tur spenderar pengarna, redan i denna stund.
Inte så avancerat egentligen.
Tycker man ska se folk som individer, inte man och kvinna. Ge lön efter arbetsinsats.
Jag förstår vad du menar och hur det fungerar, ja. I det sammanhanget är 100000kr så gott som obefintliga pengar. Men jag kan inte riktigt hålla med dig om att bränna pengarna är samma sak som att ge bort dom.
För någon som där emot saknar 1000kr varje månad eller att donera det till en hjälporganisation, då är helt plötsligt 100000kr väldigt mycket, och det är det jag tycker är respektlöst.Ja, så kan man se det. Men i ett större perspektiv är pengar inte något annat än prislappar på de tillgångar vi äger. Pengar i sig har inget värde utan våra tillgångar, och det var inte de senare hon eldade upp. Det är ungefär som att elda upp prislappen till en pryl.
Bänkpress som exempel på hur egenskaper, olikheter i personlighet osv, inte spelar någon roll för lönesättningen när arbetsuppgifterna fullgörs.
Okej.
Hi Sherlock :)
Det sägs ju att alla publicitet är bra publicitet, så ur den aspekten så var det väl fiffigt. Men någonstans så tror jag trots allt att de skrämde bort ytterligare någon marginalväljare. Så snart är de nere på noll.
+1
Men kan även vara plus minus noll, solklart fler får de inte för uppmärksamheten tror jag iaf.
t.ex
Man kan ju också vända på ditt lite ologiska resonemang och hävda att ett yrke kräver en viss arbetsinsats. Kvinnans genomsnittligt mindre muskelmassa kommer ju då att resultera i att kvinnan gör en större kroppslig ansträngning eller får lägga mer träning på att kunna göra samma arbete och därför borde tjäna mer.
Jag tycker att det är ett smart PR-trick, men har inte mycket till övers för FI sedan tidigare, och inte heller nu.
Hur gick det för de manliga poliserna i Rosengård, inte utkämpar väl de också en reträttstrid mot upploppsmakare? "Den mjuka linjen" är det arbetssätt våra poliser har blivit instruerade och beordrade att använda, oavsett kön. Man skjuter inte demonstranter (det skjuts för lite :)).
Jag är också av åsikten att det kan vara mindre lämpligt att en kvinna på 65 kg ska kunna plockas av sitt tjänstevapen av buset, eller att en kvinna på 65 kg kanske kan misslyckas med att bära ut ett offer ur en brinnande lägenhet när det finns gott om grabbar på 100 kg+ som lämpar sig bättre styrkemässigt som poliser och brandmän. Jag är emot att könskvotering sker till dessa yrken.
Men jag gillar inte dina invalida argument helt enkelt :)
Oavsett vad jag tycker om F! som parti så tycker jag att det var ett klockrent och ett väldigt ekonomiskt sätt att visa skillnaderna i löner på. Här får även männen ta del av att vara utan kakan.
Samtidigt så ger de ut en signal om att pengar inte är allt :)
Det var ett bra sätt att få publicitet men som många säger så skrämmer hon väl snarare bort väljare. Sen att hävda att de andra valkampanjerna kostar mer men dessa pengar går ju ut i näringslivet.
bertbert
2010-07-07, 12:17
Så för att sammanfatta händelsen:
Män tjänar pengar. Kvinnor får pengar av män (F! fick t.ex nyss en miljon av Benny Andersson). Kvinnor bränner pengar.
Tja, allt är som vanligt.
Alternativt: att rösta på Gudrun Schyman leder till kapitalförstöring!
Antar att det var ett feministiskt initiativ att bränna de där pengarna.
Leifallan
2010-07-07, 16:11
haha humorn är på hög nivå iaf!
Nog får dom publicitet alltid men dom kommer inte vinna ett skit på den, tvärtom!! :smash:
Röstade idiotiskt på alla plan vilket inte stämmer riktigt men tyckte det övervägde de andra alternativen med råge...
Jag tycker att statsmissionen borde fråga sig hur många munnar miljardbonusar, som delas ut lite här och där, skulle kunna mätta..
Sjukt smart,, 100.000 kr ger dig en halvsides notis i en valfri kvällstidning,,
nu har fi lyckas hamna på förstasidan med "bara " 100.000kr,, otroligt genialiskt ...
Hamsterkakan
2010-07-07, 17:00
om gudrun visat fittan plakatfull mitt i presskonferensen hade de fått lika mycket "uppmärksamhet". Fast gratis.
sant, , nyheten verkar även ha nått utomlands med,,
jag personligen kan inte se någon skillnad ifrån att elda upp pengarna (skänkta för endamålet) för att på publisitet .. eller att betala 8 ggr så dyrt för samma pr,,
Bryr mig inte. Är väl bara flator som röstar på FI ändå :D
Gör nu inte detta till en relevant diskussion om löneskillnader FFS, då har Gudrun vunnit.
MERA SLAGORD! BRÄÄÄÄÄÄÄÄN SCHYYYMAN!
spoonchest
2010-07-07, 19:36
Detta ger inspiration åt andra människor som inte vill vara sämre. Vaska ftw!
http://imgs.sthlmsfinest.com/blogEntryImages/49157.jpg
Begår man inte ett brott när man förstör pengar eller har jag bara drömt det?
spoonchest
2010-07-07, 19:40
jag har också en svag förnimmelse av det. varför vet jag egentligen inte..
"– Det är inte olagligt att förstöra sedlar och mynt. Tidigare har det varit olagligt att förstöra mynt, till exempel borra hål i dem, men det är det inte längre. När pengarna har gått ut från Riksbanken är de den enskilde personens egendom och då får man göra vad man vill med dem, säger Susanne Meyer Söderlind, pressekreterare på Riksbanken."
Mazetti, en av killarna som låg bakom pengarna, gör en jäkligt bra poäng tycker jag
http://svt.se/2.35188/1.2070514/skank_fp_s_valbudget_till_fattiga_smaflickor?lid=p uff_2024198&lpos=lasmer
Studio totals Tomas Mazetti i öppet brev till Birgitta Ohlsson:
"Skänk FP:s valbudget till fattiga småflickor"
Publicerad 8 juli 2010 - 13:00
I måndags lät jag Feministiskt initiativ bränna upp 50 000 av mina sparpengar för att visa på hur orättvist samhället är. En av dem som blivit upprörd är du, Birgitta Ohlsson.
Du föreslog på Facebook där vi är vänner att jag borde ha använt pengarna till att rädda livet på "400 småflickor i ett fattigt land från akut undernäring".
Det är hård kritik från någon jag gillar. Därför vill jag bemöta den.
Jag jobbar med reklam. Vi är en liten byrå men har fått mer internationell uppmärksamhet än de flesta andra svenska byråer tillsammans.
En genomsnittlig kampanj för att lansera ett varumärke kostar 5-20 miljoner. Inte konstigt att jag ibland får pengar över. I detta fall 50 000.
Jag stod inför ett val. Jag kunde fortsätta som de senaste åren. Resa och äta ute. Festa. Kanske renovera mitt badrum. Om jag gjort det har jag svårt att tänka mig att du på din Facebooksida skulle skrivit att jag hellre borde skänkt bort pengarna.
Jag misstänker att anledningen till att du inte skulle klagat över den saken är att det är exakt dina egna prioriteringar. Trots att du med din EU-lön tjänar betydligt mer än mig har du valt att prioritera en mångmiljonlägenhet på Östermalm och semestrar.
Du kunde och kan skänka pengarna till det projekt du nämner och med dina egna ord: räddat fyrahundra småflickor. Men du gör det inte. Du prioriterar dig själv.
Precis som varenda svensk gör när han eller hon köper en platt-tv, en båt, en handväska eller allt annat som kanske inte är direkt livsnödvändigt.
Är jag upprörd över detta? Okej, det är inte det mitt idealsamhälle. Men jag har mycket svårt att moralisera över hur andra lever sina liv. Om de väljer att köpa husbil, platt-tv eller tama giraffer som de matar med sparris är det deras sak.
Jag använde mina pengar för att uppmärksamma den bisarra orättvisan i att kvinnors arbete är lägre värderat.
Nu är nyheten spridd över världen. Genom internationell media från BBC till Washington Post har hundratals miljoner människor har hört om orättvisorna. Alla som vet något om PR vet hur mycket detta är värt.
Då plötsligt blir du ilsken. Förklarar att just dessa pengar borde jag använt till något annat.
Inte de pengar jag köpt bil för. Inte de jag supit bort. Inte dina egna pengar heller, de miljoner du om en månad kommer att lägga på att tapetsera Sverige med ditt eget ansikte. De pengarna borde inte gå till att rädda småflickor.
Nej, just de 50 000 som användes för att väcka debatten om kvinnors lägre löner borde gå till det.
Nå, nu är det i alla fall gjort och mina pengar för tillfället slut. Jag föreslår därför att du använder 100 000 av folkpartiets valbudget till någon form av välgörenhet.
Jag tänker spara till en giraff.
I många länder är det så dock.
jag har också en svag förnimmelse av det. varför vet jag egentligen inte..
Jag tror det blev lagligt på 80-talet :)
Sheogorath
2010-07-08, 19:51
Mazetti, en av killarna som låg bakom pengarna, gör en jäkligt bra poäng tycker jag
http://svt.se/2.35188/1.2070514/skank_fp_s_valbudget_till_fattiga_smaflickor?lid=p uff_2024198&lpos=lasmer
Så fruktansvärt bra.
Lasse Kongo
2010-07-08, 20:00
Sjukt bra skrivet!
1. Totalt fel sätt att belysa problemet.
2. Patetiskt att förstöra monetära pengar.
Lasse Kongo
2010-07-08, 20:22
1. Totalt fel sätt att belysa problemet.
Som sagt om du sparar ihop 50 000 så ska väl du fan få göra vad du vill för dem, eller ska någon annan bestämma det tycker du?
WHITEFOLKS
2010-07-08, 20:32
Ja precis, du ska väl få välja om du vill ge de till vilket kön du vill? eller hur var det nu..
MasterChief
2010-07-08, 20:53
Ja precis, du ska väl få välja om du vill ge de till vilket kön du vill? eller hur var det nu..
Ibland får man in en sådan episk touché att det kommer skrivas romaner om dem. Detta var en sådan. :bow:
Jag tycker att Gudrun inte verkar ha alla hästar i stallet. Hon får onekligen enormt mycket uppmärksamhet för detta, men hennes feministskitbudskap lär ju inte direkt vara det man talar om i första hand. Med andra ord, fail Gudrun....
Men hon har ju lyckats med vad hon ville, alla debatterar ju nu. Dumt men smart.
Inte helt fel att vaska 100 000. Det är stekigt.
spoonchest
2010-07-08, 22:43
Det hade varit skönt att se de göra detta framför ett gäng hemlösa.
Fi"-Vi gör detta för att visa att världen är orättvis."
Hemlös "-Jaha, ok. soft."
Han har en poäng i det han skriver, MEN att köpa något för pengar man tjänar ökar möjligheterna för någon annan att tjäna pengar. Pengarna går ut i näringslivet och inte bara bränns upp.
Om jag för 50 000 skaffar nytt badrum, får försäljaren, tillverkaren, han som gör jobbet pengar som i sin tur t ex köper mat där mataffären, uppfödaren får pengar och så går det runt.
Det hade varit skönt att se de göra detta framför ett gäng hemlösa.
Dert finns iofs ganska mycket i Almedalsspektaklet som man i så fall hade velat se respektive aktör göra framför ett gäng hemlösa.
pragmatist
2010-07-09, 06:51
Att elda pengar håller ner inflationen. Mer eldning = lägre boräntor. :thumbup:
bertbert
2010-07-09, 06:57
Men det är ännu mer patetiskt att förstöra icke-monetära pengar111???
Han har en poäng i det han skriver, MEN att köpa något för pengar man tjänar ökar möjligheterna för någon annan att tjäna pengar. Pengarna går ut i näringslivet och inte bara bränns upp.
Om jag för 50 000 skaffar nytt badrum, får försäljaren, tillverkaren, han som gör jobbet pengar som i sin tur t ex köper mat där mataffären, uppfödaren får pengar och så går det runt.
Men det där argumentet håller ju inte. Det måste man ju ta fram för att man först bestämt sig för att det är fel, och sen letar argument i efterhand, känns det som. 100 000 är ju ingenting i sammanhanget. Verkligen ingenting.
Du tror inte hela nyheter har skapat mervärde hööögt över vad det hade skapat om pengarna hade lagts på att renovera ett badum? Jag tänker lösnummerförsäljning, annonspengar för nätbilagorna (långt utanför Sverige) etc.
bertbert
2010-07-09, 06:58
Jag gillar Mazettis argumentation, och skrattade högt när jag läste slutklämmen:
Jag tänker spara till en giraff.
Du tror inte hela nyheter har skapat mervärde hööögt över vad det hade skapat om pengarna hade lagts på att renovera ett badum? Jag tänker lösnummerförsäljning, annonspengar för nätbilagorna (långt utanför Sverige) etc.
Köper detta rakt av, helt rätt.
Även om samma effekt varit om hon dragit ner byxorna och visat en lösballe och sagt nu borde hon få mer i lön =)
Köper detta rakt av, helt rätt.
Även om samma effekt varit om hon dragit ner byxorna och visat en lösballe och sagt nu borde hon få mer i lön =)
Haha, ja där snackar vi lösnummerförsäljning :D
Jag gillar Mazettis argumentation, och skrattade högt när jag läste slutklämmen:Var det bara jag som inte förstod den? Tyckte även texten var bra och blev därför så förvånad över det. På tal om absurda grejer att göra med pengar eller?
WHITEFOLKS
2010-07-09, 13:44
Det är väl mer att vad han använder pengarna till ska inte behöva vara logiskt för någon annan.
Problemet blir väl att binda samman ett tänk där man ska få använda pengar precis hur man vill och samtidigt säga att man borde få lika mycket betalt oavsett kön.
bertbert
2010-07-09, 13:56
Var det bara jag som inte förstod den? Tyckte även texten var bra och blev därför så förvånad över det. På tal om absurda grejer att göra med pengar eller?
Det är en utvikning av detta:
Precis som varenda svensk gör när han eller hon köper en platt-tv, en båt, en handväska eller allt annat som kanske inte är direkt livsnödvändigt.
Är jag upprörd över detta? Okej, det är inte det mitt idealsamhälle. Men jag har mycket svårt att moralisera över hur andra lever sina liv. Om de väljer att köpa husbil, platt-tv eller tama giraffer som de matar med sparris är det deras sak.
Sparrisnotan lär bli hög.
Var det bara jag som inte förstod den?
Har du blivit helt förfranskad?:MrT:
Har du blivit helt förfranskad?:MrT:Nejdå. Hade bara missat att han i artikeln nämnde inköp av sparris till giraffer som exempel på något onödigt att lägga pengar på. Så slutklämmen såg helt bisarr ut.
miss_incorrigible
2010-07-12, 11:49
Kan de inte bara skaffa sig ett liiiiiivvvv-h?! (och ge mig pengarna) *grr*
hejhopp79
2010-07-12, 11:50
Jag tyckte det var ett helt ok sätt att uppmärksamma ett stort samhällsproblem; att halva vår befolkning ständigt blir diskriminerade.
Vilken jäkla moralpanik folk får kring detta. Är det värre än att lägga 100 000 på en halvsida i DN? Geez.
Ignatius72
2010-07-12, 14:18
Jag tyckte det var ett helt ok sätt att uppmärksamma ett stort samhällsproblem; att halva vår befolkning ständigt blir diskriminerade.
Vilken jäkla moralpanik folk får kring detta. Är det värre än att lägga 100 000 på en halvsida i DN? Geez.
Är det diskriminering att vilja jobba på dagis istället för på byggen? Är det diskriminering att folk med ambitioner får bättre positioner?
Är det diskriminering när en kvinna löneförhandlar sämre än en man?
hejhopp79
2010-07-12, 14:20
Är det diskriminering att vilja jobba på dagis istället för på byggen? Är det diskriminering att folk med ambitioner får bättre positioner?
Är det diskriminering när en kvinna löneförhandlar sämre än en man?
Öhhh, trollar du eller?
Kvinnors roller är ju inlärda och skapade av män som historiskt sett dominerat samhället i alla tider. De är inte "av naturen" sämre på att löneförhandla, de har inte mindre ambition eller oförmögna att jobba på byggen. Det är helt enkelt ett resultat av mäns överordning och kvinnors underordning i ett historiskt perspektiv. Sorgligt men sant
Ignatius72
2010-07-12, 14:23
Öhhh, trollar du eller?
Kvinnors roller är ju inlärda och skapade av män som historiskt sett dominerat samhället i alla tider. De är inte "av naturen" sämre på att löneförhandla, de har inte mindre ambition eller oförmögna att jobba på byggen. Det är helt enkelt ett resultat av mäns överordning och kvinnors underordning i ett historiskt perspektiv. Sorgligt men sant
Är kvinnor hopplösa offer som inte, trots ovanstående visdom, kan ta sig ur detta? Även om man direkt och indirekt blir inkvoterade till utbildningar och jobb?
hejhopp79
2010-07-12, 14:27
Är kvinnor hopplösa offer som inte, trots ovanstående visdom, kan ta sig ur detta? Även om man direkt och indirekt blir inkvoterade till utbildningar och jobb?
Det är lika mycket upp till män att förändra situationen.
Ignatius72
2010-07-12, 14:34
Det är lika mycket upp till män att förändra situationen.
Är kvinnor hjälplösa offer?
Är du omedveten om historia och kultur?
Som sagt om du sparar ihop 50 000 så ska väl du fan få göra vad du vill för dem, eller ska någon annan bestämma det tycker du?
Va? Nej verkligen inte. Fortfarande en patetisk reklamkampanj.
Men det är ännu mer patetiskt att förstöra icke-monetära pengar111???
Mmm det blir häftigt när jag slår ihop "monetära tillgångar" och "pengar".
Ignatius72
2010-07-12, 14:46
Är du omedveten om historia och kultur?
Nej.
Ett exempel från verkligheten. Jag ska anställa två personer, jag fastnar för en man och en kvinna, de har ungefär samma bakgrund både vad gäller utbildning och arbetslivserfarenhet och kommer att ha liknande arbetsuppgifter. Mannen begär 15% mer i lön än kvinnan. Blir kvinnan diskriminerad om jag inte ger henne samma lön som mannen?
Nej.
Ett exempel från verkligheten. Jag ska anställa två personer, jag fastnar för en man och en kvinna, de har ungefär samma bakgrund både vad gäller utbildning och arbetslivserfarenhet och kommer att ha liknande arbetsuppgifter. Mannen begär 15% mer i lön än kvinnan. Blir kvinnan diskriminerad om jag inte ger henne samma lön som mannen?
Om de utför samma arbete så anser jag att du som arbetsgivare ska basera lönen på annat än "han bad om det och hon gjorde det inte". Sedan hur lagar och regler kring det ser ut vet jag inte. Hur skulle du själv som arbetsgivare motivera lönen? Vad anser du att lönen ska spegla?
hejhopp79
2010-07-12, 14:50
Jag förstår inte vart du vill komma.
hejhopp79
2010-07-12, 14:52
Om de utför samma arbete så anser jag att du som arbetsgivare ska basera lönen på annat än "han bad om det och hon gjorde det inte".
Precis. Att män tar för sig mer än kvinnor i regel är också inlärt, så självklart har du som chef i det läget ett samhällsansvar att ge dem lika lön.
WHITEFOLKS
2010-07-12, 14:58
Så man ska betala mer än vad något kräver för rättvisans skull?
Du har aldrig varit med om att någon får påökt utan att "kräva" det? Eller att någon inte fått allt den "krävt"?
hejhopp79
2010-07-12, 15:08
Ja det är väl klart som fan.
WHITEFOLKS
2010-07-12, 15:09
Om de utför samma arbete så anser jag att du som arbetsgivare ska basera lönen på annat än "han bad om det och hon gjorde det inte". Sedan hur lagar och regler kring det ser ut vet jag inte. Hur skulle du själv som arbetsgivare motivera lönen? Vad anser du att lönen ska spegla?
Det var det här jag hänvisade till.
Givetvis ska man ju inte få mer betalt bara för att man har snopp. Om det inte är ett arbete som kräver snopp dvs men de är nog ganska få.
WHITEFOLKS
2010-07-12, 15:11
Ja det är väl klart som fan.
Ok.
Blir intressant för prissättningar och marknader i allmänhet om detta tänkande appliceras.
Ok.
Blir intressant för prissättningar och marknader i allmänhet om detta tänkande appliceras.
Och det blir intressant löneutveckling om arbetstagaren alltid själv får välja sin lön.
WHITEFOLKS
2010-07-12, 15:26
Och det blir intressant löneutveckling om arbetstagaren alltid själv får välja sin lön.
Jag förstår inte riktigt hur du kopplar det till att männen ber om en högre lön. Det är ju inte samma sak som att de sätter den.
Ignatius72
2010-07-12, 15:26
Det är ett anställningsförfarande med individuellt löneanspråk. Något som är ohyggligt vanligt förekommande och en förhandlingsfråga. Det är helt fritt att både bli anställd och säga upp sig.
Jag förstår inte vart du vill komma.
jag märker det. I min värld är inte kvinnor hjälplösa offer. Jag är fullt övertygad om att de tänker och tar beslut som de tycker är bra för dem. jag tror inte att kvinnor som stannar hemma med sina barn gör det på andra bevekelsegrunder än att de vill det. jag tror att kvinnor som väljer undersköterskeyrket framför byggnadsarbete för det för att de vill det.
Precis. Att män tar för sig mer än kvinnor i regel är också inlärt, så självklart har du som chef i det läget ett samhällsansvar att ge dem lika lön.
Det finns massor med män som tjänar sämre än kvinnor, som har sämre arbetsvillkor och som tar för sig sämre. Alla män tjänar inte bättre än alla kvinnor. Är det rättvist? Eller vem blir diskriminerad?
Ignatius72
2010-07-12, 15:29
Hur tänkte du nu? Att man begär och får är till att börja med två olika saker. Tillgång och efterfrågan en annan.
Det är ett anställningsförfarande med individuellt löneanspråk. Något som är ohyggligt vanligt förekommande och en förhandlingsfråga. Det är helt fritt att både bli anställd och säga upp sig.
Vad anser du att lönen ska spegla?
Hur tänkte du nu? Att man begär och får är till att börja med två olika saker.
Exakt.
WHITEFOLKS
2010-07-12, 15:41
Lönen speglar den ersättning som arbetsgivaren anser är kostnadseffektiv för det arbete som ska utföras.
Ignatius72
2010-07-12, 15:43
Lönen är ersättning för det som arbetstagaren utför. Lönens storlek baseras på tillgång och efterfrågan.
När en arbetstagare ställer sina lönekrav så utgår jag ifrån att de lägger sig på en nivå där de uppfattar sig vara nöjda om de får den.
Tror du kvinnor anger en lön som de kommer att bli missnöjd med? Ger du mer betalt till den kvinnliga kioskägaren ifall hon har lägre pris än sin manliga kollega?
Ger du mer betalt till den kvinnliga kioskägaren ifall hon har lägre pris än sin manliga kollega?
Jag är inte hennes arbetsgivare om jag förstår ditt exempel.
Jag tror att vi inte kommer att vara ense om detta varför jag troligen lämnar ämnet därhän.
Ignatius72
2010-07-12, 15:58
Jag är inte hennes arbetsgivare om jag förstår ditt exempel.
Jag tror att vi inte kommer att vara ense om detta varför jag troligen lämnar ämnet därhän.
Om man följer tanken att den kvnnliga kioskägaren tar ut ett pris hon är nöjd med så betalar jag det. Precis som jag utgår ifrån att den kvinnliga arbetstagaren begär en lön hon skulle bli nöjd med om hon blev anställd. Jag frågar vare sig kioskägaren eller arbetstagaren om det verkligen inte är så att de vill ha högre lön/mer betalt.
Det finns förövrigt föer "orättvisor" än manligt/kvnnligt. Ska vi kompensera för allt?
hejhopp79
2010-07-12, 16:04
Alltså, man ska nog hålla könsroller på ett strukturellt samhällsplan åtskilt från ekonomiska diskussioner. Visst kan de överlappa men i grund och botten är det olika saker.
Ignatius72
2010-07-12, 16:27
Alltså, man ska nog hålla könsroller på ett strukturellt samhällsplan åtskilt från ekonomiska diskussioner. Visst kan de överlappa men i grund och botten är det olika saker.
Vilka strukturella problem är det du ser?
hejhopp79
2010-07-12, 16:31
Vilka strukturella problem är det du ser?
Att kvinnor diskrimineras p g a könsrollen som män tilldelat dem historiskt sett och som leder det in i vår tid.
Ignatius72
2010-07-12, 16:37
Att kvinnor diskrimineras p g a könsrollen som män tilldelat dem historiskt sett och som leder det in i vår tid.
Jo, jag förstår att du tycker det. Kan du möjligen vara lite mer specifik?
hejhopp79
2010-07-12, 19:12
Specifik?
Att kvinnors "roll" blivit att vara passiva, undergivna, känslomässiga osv. Dessa egenskaper har ansetts kvinnliga, p g a att män bestämt det. Generellt sett såklart. Att kvinnor då i dag är resultatet av vad män bestämt ska gälla för uppförande och beteende för män respektive kvinnor gör att kvinnor inte tar för sig lika mycket som män. Vilket med andra ord inte är kvinnornas fel, utan männens.
Förstår du hur jag menar?
Sheogorath
2010-07-12, 19:22
Specifik?
Att kvinnors "roll" blivit att vara passiva, undergivna, känslomässiga osv. Dessa egenskaper har ansetts kvinnliga, p g a att män bestämt det. Generellt sett såklart. Att kvinnor då i dag är resultatet av vad män bestämt ska gälla för uppförande och beteende för män respektive kvinnor gör att kvinnor inte tar för sig lika mycket som män. Vilket med andra ord inte är kvinnornas fel, utan männens.
Om kvinnor verkligen hade varit så patetiska som du framställer dem hade de sannerligen förtjänat att vara förtryckta. Nu är det lyckligtvis inte så illa ställt.
Ignatius72
2010-07-12, 19:28
Specifik?
Jag förstår att vi träffar olika slags kvinnor. Kanske socialisterna skulle sticka färre offerkoftor och komma in i matchen istället.
hejhopp79
2010-07-12, 19:30
Om kvinnor verkligen hade varit så patetiska som du framställer dem hade de sannerligen förtjänat att vara förtryckta. Nu är det lyckligtvis inte så illa ställt.
Jag har ingen aning om hur du tycker att jag framställer kvinnor som patetiska? De är svagare fysiskt, vilket gjort de till männens tjänare mer eller mindre. Förutom de senaste decennierna har kvinnor haft det väldigt svårt genom historien.
hejhopp79
2010-07-12, 19:30
Jag förstår att vi träffar olika slags kvinnor. Kanske socialisterna skulle sticka färre offerkoftor och komma in i matchen istället.
Jag pratar om övergripande strukturer och socialisation. Jag tror vi pratar på olika upplösningsnivåer eller något.
Ignatius72
2010-07-12, 19:57
Jag pratar om övergripande strukturer och socialisation. Jag tror vi pratar på olika upplösningsnivåer eller något.
Du pratar om kvinnor som om de vore efterblivna och totalt oförmögna att ta hand om sig själva. Det går dock hand i hand med vad som verkar vara din världsbild. Staten måste gå in och kontrollera, förbjuda och bestämma över alla som inte förstår.
hejhopp79
2010-07-12, 20:00
Du pratar om kvinnor som om de vore efterblivna och totalt oförmögna att ta hand om sig själva. Det går dock hand i hand med vad som verkar vara din världsbild. Staten måste gå in och kontrollera, förbjuda och bestämma över alla som inte förstår.
Har ingenting med staten att göra, utan om att skapa medvetenhet kring frågan.
Jag röstade dessutom på moderaterna i förra valet, så jag vet inte riktigt vad du pratar om angående staten.
Ignatius72
2010-07-12, 20:04
Jag röstade dessutom på moderaterna i förra valet, så jag vet inte riktigt vad du pratar om angående staten.
Du argumenterar som en tvättäkta kommunist.
hejhopp79
2010-07-12, 20:07
Du argumenterar som en tvättäkta kommunist.
Jaha du, om du vill ha det så för att behålla din världsbild intakt så be my guest. Någon kommunist är jag definitivt inte.
Vilka bra källor finns det att läsa inom området?
Nu argumenterar visserligen inte hejhopp79 särskilt bra för sin sak, men jag tycker nog även att Ignatius72 et consortes kan skippa försöken att framställa sig själva som typ den objektiva sanningens försvarare mot offerkoftestickande grinollar.
Ignatius72
2010-07-12, 21:04
Nu argumenterar visserligen inte hejhopp79 särskilt bra för sin sak, men jag tycker nog även att Ignatius72 et consortes kan skippa försöken att framställa sig själva som typ den objektiva sanningens försvarare mot offerkoftestickande grinollar.
Känner du igen dig i Hejsanhoppsans kvinnobeskrivning? jag vet ingen kvinna som gör det. Inte ens feministerna-de pratar gärna om andra kvinnor de också. De kvinnorna som inte förstår, blir utnyttjade av det patriarkalasystemet osv.
hejhopp79
2010-07-12, 21:50
Vilka argument är dåliga menar du? Dessutom är det inga argument i egentlig mening utan en (historisk) beskrivning av samhället vad gäller könsroller. Det är ingen rocket science i grund och botten och jag tror nog vi alla kan hålla med om att kvinnor varit andra klassens medborgare under stora delen av mänsklighetens existens.
Att män och kvinnor sedan har olika biologiska förutsättningar är förstås givet. Jag skulle aldrig argumentera för att kvinnor t ex ska vara brandmän OM de inte klarar av stränga krav på fysik. Däremot är många synsätt och åsikter kring vad en "man" och "kvinna" är, baserat på det vi socialiserats in i av samhället och vad detta samhälle lärt sig av tidigare generationer. Vår tid är inte inkapslad i enbart sin egen tid och är inte fri från tidigare idéer och koncept utan är ett resultat av historien, på alla tänkbara sätt. Alltså har vår förståelse av mäns och kvinnors plats i samhället sitt ursprung i att t ex kvinnor inte fått rösträtt i Sverige förrän i början av 1900-talet, vilket säger en hel del om hur män sett på kvinnor fram tills bara för en kort tid sedan.
Jämställdhet är att respektera skillnader mellan könen biologiskt sett och självklart se till individuella skillnader mellan människor (oavsett kön). Men jämställdhet är huvudsakligen att förstå vilka förhållningssätt vi har till vårt eget kön och det andra könet och vilka orättvisor och ojämlikheter som finns enbart baserat på en historisk syn på män och kvinnor och vad de är och inte är. En syn som i mångt och mycket är "påhittad" av män, eftersom vi uppenbarligen levt i ett patriarkat mycket länge. Vi tillskriver män och kvinnor så mycket epitet, men dessa är till högsta del socialt konstruerade, i e könsroller och är inga biologiska faktum.
Jag är ingen "feminist", enligt majoritetens syn på vad det innebär. Tydligen är alla feminister butchiga kvinnor med hår under armarna eller något liknande. Jag är för jämlikhet, kort och gott. Det borde handla mer om individ än denna ständiga uppdelning i två poler; man och kvinna. Vi är mer olika på individ-plan än denna dualistiska uppdelning tillåter oss vara. Det är dags att ta till vara på det och gå in i ett nytt årtusende med en större medvetenhet. För att nå detta större fokus på individ istället för kön, krävs det dock att det finns en kunskap och medvetenhet om vad våra könsroller innebär och vad vi lärt oss att vara som man och kvinna.
hejhopp79
2010-07-12, 21:54
Vilka bra källor finns det att läsa inom området?
Sociologisk forskning etc
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.