Visa fullständig version : BF%, vad ska man utgå ifrån?
Hejsan!
Jag har en förhoppningsvis kort fråga, har sökt och inte funnit svar; vid ex. http://www.markazits.com/diet/bmi.php kan man räkna ut BF% var man får två värden. Ett enligt YMCA-formeln och ett annat värde som baseras på BMI. Hur tänker man här? Vad ska man välja för ursprungsvariabel för vilken kroppstyp (antar jag?), eller är det något annat som styr för vilket ursprung för ekvationen som skall tillämpas?
En ekvation att uppskatta kroppsfett får ses som väldigt osäker. Det blir lite av ett schablonvärde för just det BMI värdet och ev åldern.
Tyvärr inget svar direkt på din fråga.
Det är jag medveten om, men ändå - formlerna skiljer sig och därmed så borde man kunna dra någon slutsats?
Vill du har bättre siffra så får du betala. Kostade mig 145kr. För siffran 14.8% :-) Med Tanita bodyanalyser BC-418.
Vill du har bättre siffra så får du betala. Kostade mig 145kr. För siffran 14.8% :-) Med Tanita bodyanalyser BC-418.
Har en Tanita på jobbet. Väger mig ibland, mest för att se om det skiljer mycket från gång till gång. Provar vid lite olika tillfällen. Hittills har resultaten varit bra lika, dock har jag ingen aning om värdena stämmer. En viss felmarginal finns allt med de vågarna.
Har dock legat runt 12-13 BF% varje gång och skulle inte tro det är alltför långt från verkligheten.
Palla betala för en impedansmätning *rolleyes*
Palla betala för en impedansmätning *rolleyes*
Nåja vad gör man ? Tror nog värdet kan stämde ganska bra för mig. Apparaten kostade dem 20,000 kr och någon x-ray hade de inte.
Nåja vad gör man ? Tror nog värdet kan stämde ganska bra för mig. Apparaten kostade dem 20,000 kr och någon x-ray hade de inte.
Tja har man inte något annat i krokarna så visst. Annars är nog en bra kalipermätning att föredra, om man inte vill gå steget längre och fixa en mätning i bod pod.
kalajset
2010-07-01, 12:57
YMCA-formlen har för mig alltid stämt bra överens med impedansvåg vid två olika tillfällen, ett vid ca 14% kroppsfett, och ett annat vid ca 21% kroppsfett.
Du orkar inte jämföra med formeln där, så kanske det är en fingervisning om det stämmer? :)
Okej jag gör en mattematisk utredning, får se vart vi hamnar efter det, kommer nog behöva någon som kan lite mer fysiologi än mig.
Vi antar följande förbestämda preferenser;
- Man
- 18år.
- Är 183 cm lång
- Mål: ha lågt BF%
Generell BF% YMCA-formel för män: BF% = -98.42 + 4.15*midja - .082*kroppsvikt
Generell BF% BMI-formel för män: BF% = (1.2 * Kroppsvikt/längden^2) + (0.23 * Ålder) - 16.2 ,
(BMI = Kroppsvikt/längden^2)
För YMCA används inch och pounds,
För att få cm i inch tar man 0.3937008 * cm
För att få kg i pounds tar man kg * 2.2
För BMI används kg och m som enheter, så där slipper vi omvandlingar.
Då kan vi lite snyggt nu ställa upp det:
YMCA: -98.42 + 4.15*(0,3937008 * cm) - .082*(kg * 2,2)
BMI: (1.2 * kg/m^2) + (0.23 * 18 år) - 16.2
Nu tar vi och undersöker!
YMCA:
Fall 1, vikt varierar för x kg men midjemåttet är alltid 85 cm:
YMCA: -98.42 + 4,15*(0,3937008 * 85) -0,082*(x * 2,2)
Då får vi följande kurva:
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=72699&stc=1&d=1277996747
Fall 2
Vikt är konstant 80 kg men midjemåttet varierar med x cm
YMCA: -98.42 + 4,15*(0,3937008 * x) -0,082*(80 * 2,2)
Då får vi följande kurva:
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=72700&stc=1&d=1277996747
Slutsats 1:
I YMCA vill man antingen behålla samma vikt men ha lågt midjemått eller så vill man behålla midjemåttet och samtidigt öka i vikt.
Nu undersöks BMI-BF% formeln:
Vikten varierar med x kg:
BMI: (1,2 * x/1,83^2) -12,06
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=72698&stc=1&d=1277996699
Slutsats 2:
I BMI-BF% formeln bör man helt enkelt ha så lågt bmi värde som möjligt (dvs. så låg vikt som möjligt).
Rent spontant efter min lilla utredning (om jag nu inte gjort något slarvfel :smash:) känns det som att BMI inte är allt för tillförlitlig då den bara tar hänsyn till vikt! Men, jag är ingen fysiolog så nu över lämnar jag den fysiologiska slutsatsen till de som kan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.