Visa fullständig version : Goodbye Hultsfred!
Grottmannen
2010-06-29, 22:15
Yes, nu stänger dem. Har väl vart på väg åt helvete ett par år nu.
Lite surt att dem gör det med så kort varsel, bara någon vecka eller så innan festivalen ska vara. Kan det vara för att de vill pumpa in så mycket pengar i företaget som de kan hämta ut innan de konkar?
Skönt att dom äntligen ger upp.
rajjan_dammit
2010-06-29, 22:22
Om man tror att man kan headlina en festival med Scissor Sisters är det väl lika bra att lägga ner, antar jag.
Upptaget
2010-06-29, 22:23
Jävligt trist, skulle boka biljetter dit nu ikväll men helt plötsligt så stod det att det var slutsålt, men sen så fick man ju reda på detta så det var ju förklaringen..
Surt för dom som bokat redan, lär inte vara så stor risk att det blir några pengar tillbaka inte..
De har ju inte levererat sedan 2005 sådär. Hann dit 7 gånger å andra sidan. En del av min uppväxt helt enkelt.
Eddie Vedder
2010-06-30, 06:17
För högt pris, för hög konkurrens. Då går det åt pipan.
Hultsfred har, i mina ögon, inget särskilt att komma med som typ Metaltown, Sweden Rock och Peace & Love. De är ju lite mer nischade och lockar mer för många inbitna. Känns som Hultsfred helt tappat bredden och bara slängt in random halvartist och försökt locka med massa "före-dettingar" och halvkända artister.
Arf Pingvin
2010-06-30, 07:26
Stadsfestivalerna har tagit över. Nu har snart varenda lite större stad en egen festival. Folk är bekväma. Vill inte bo på en leråker. Restiden till hultsfred är inte heller att leka med, det är riktigt omständigt att ta sig dit.
Yes, nu stänger dem. Har väl vart på väg åt helvete ett par år nu.
Det har inte direkt varit så att de gått med stor vinst flera år i rad tidigare heller, det har ofta varit ett förhandlande med kommunen om att kunna rädda festivalen.
Stadsfestivalerna har tagit över. Nu har snart varenda lite större stad en egen festival. Folk är bekväma. Vill inte bo på en leråker. Restiden till hultsfred är inte heller att leka med, det är riktigt omständigt att ta sig dit.
Läget är en nackdel, inte minst för att de inte kunnat växa utan begränsningarna eller välja när de har ska hålla festivalen.
Eddie Vedder
2010-06-30, 07:42
det är riktigt omständigt att ta sig dit.
Kan ditt boende i Luleå göra problemet aningen större för dig än den som bor i, låt säga, Jönköping?:D
Nej men skämt åsido, skogarna i Småland är döden att resa igenom och in mot Hultsfred är det knappast optimal för att tusentals bilar ska tränga sig in för festivalen.
Ett exepmel på en festival som gått riktigt bra är Putte i Parken som går i Karlskoga (mina hemmatrakter). Där har man mycket bra parkeringsmöjligheter och bättre transprotmöjligheter till och från området. Så rent praktiskt funkar den bättre än Hultsfred och det är nog knappast en nackdel.
prOtotype
2010-06-30, 07:45
Fortfarande lite tråkigt.
Har några av mina bästa musikminnen därifrån. Men det var ju några år sedan.
Färskingar som inte vill resa ;)
Själv åker jag till Portugal för att gå på festival i augusti! de e hardkåår
Skulle faktiskt vara rätt kul att gå igenom alla större svenska festivaler och göra en lista på framgångsfaktorer...
Tror för övrigt att festivaler är lite av en modegrej och att det krävs en väldigt snäv målgrupp för att lyckas hålla igång i mer än 10 år. Annars faller festivalen ur modet och folk går någon annanstans.
Arf Pingvin
2010-06-30, 09:17
Kan ditt boende i Luleå göra problemet aningen större för dig än den som bor i, låt säga, Jönköping?:D
Det finns inga vettiga anslutningar att ta från någon större ort, ska man flyga är det kalmar som är närmast, tåg funkar tror jag men var väl svindyrt och bussen från sthlm tar 5-6 timmar nånting. Skitdrygt. Enklast för att ta sig till Sonisphere(i hultsfred förra året) var att hyra en bil på arlanda när vi var 4 st som delade. Ensam hade det blivit dyrt. Åka bil är inget problem för en norrlänning, åker med husvagn till Getaway Rock. Det är väl 70 mil eller nåt.
Färskingar som inte vill resa ;)
Pfft, får resa för varenda spelning man vill se.
Eddie Vedder
2010-06-30, 09:23
Pfft, får resa för varenda spelning man vill se.
Å andra sidan har du ju Raised Fist på hemmaplan så klaga inte. ;)
rajjan_dammit
2010-06-30, 09:33
Sen såklart det faktum att de bokar dels de artister som har en jättepopulär låt som spelas på radio 150 ggr om dagen. Ska de upp på scen så sticker ju folk efter att de fått höra den låten. Typ Gnarls Barkley.
Dels bokar de in artister som säkert är jätteduktiga men som enbart creddiga musikjournalister och kulturvetare hört talas om. Typ Erykah Badu.
Sen står arrangörerna och kliar sig i huvudet och undrar varför ingen vill betala 1700 spänn för att se en massa skitband.
Eddie Vedder
2010-06-30, 09:53
Typ Gnarls Barkley.
Haha! Det var det året jag var på Hultsfred. Jag var aldrig på just den konserten men tydligen var "Crazy" (eller vad den heter) näst sist och avslutningslåten hans (då) nya singel. Inte många som stannade och lyssnade på sista. :D
rajjan_dammit
2010-06-30, 09:56
Haha! Det var det året jag var på Hultsfred. Jag var aldrig på just den konserten men tydligen var "Crazy" (eller vad den heter) näst sist och avslutningslåten hans (då) nya singel. Inte många som stannade och lyssnade på sista. :D
Hehe, just det faktum att de måste vänta med hiten tills sist i konserten för att folk inte ska gå säger väl en del om bandets potential som liveband.
Kan man kruta av sin största hit redan första eller andra låten, då är man ett bra liveband. :hbang:
Eddie Vedder
2010-06-30, 09:58
Kan man kruta av sin största hit redan första eller andra låten, då är man ett bra liveband. :hbang:
Etablerade band har ju ofta både typiska öppningslåtar och avslutningslåtar. Den ultimata öppningslåten för mig är och förblir "Here To Stay" med KoRn.:hbang:
Kanske dags att ta bort Spotify-reklamen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.