Visa fullständig version : Semester - tips på resemål
Jag och tjejen har planerat att ta en veckas semester utomlands och jag undrar därmed om tips angående resemål.
Vi har tänkt oss något lugnare ställe (inget partyställe drällandes med 18-åringar) som har utflyktsaktiviteter, fin strand etc.
Tackar för tips!
Alanya är fint den här tiden på året!
Tack, fler förslag?
Jag gillade både Cypern och Kreta sist jag var där och på båda dessa kan ni få en lugn och avkooplande semester med fint väder, utflykter etc.
Framför allt Kreta har några riktigt fina stränder.
Nordenator
2010-06-28, 11:22
Jag tyckte södra frankrike var riktigt mysigt. Vi började i Marseille eftersom TGV-tåget visst inte stannade där vi ville. Marseille är Frankrikes näst största stad, och efter att ha varit i London, Paris, Dublin och så så vi var inte toksugna på mer storstad just då. Aix-en-Provence och Avignon var två lite mindre, lugnare orter med innerstäder av den äldre sorten och små mysiga fik och hela paketet. I Nice som inte heller är speciellt långt bort finns det lite mer liv och rörelse samt lite mer stränder i och med att det är vid kusten. Från Nice är det lätt att ta sig vidare till till exempel Monaco bara över dagen. Vi åkte buss och tåg mellan alla dessa orter. Det är inte speciellt långt, och hotell/hostel fanns även utan bokning i förväg.
Nordenator > Kunde nån av er franska? Tänkte om det är helt kört om man bara kan engelska..
Nordenator
2010-06-28, 12:11
Nordenator > Kunde nån av er franska? Tänkte om det är helt kört om man bara kan engelska..
Det var inga problem utan franskakunskaper. Ingen av oss kunde något språk förutom engelska flytande. Däremot kan det vara bra att ha med någon litteratur om man inte planerat vistelsen i förväg. Vi hade ingenting bokat i förväg, så då man gled in med tåget i en stad hade vi redan koll på vart vi skulle gå för att hitta boende och så. Europe on a Shoestring (Lonely Planet) var minst sagt hjälpsam då man tågluffade.
edit: Eller ja, inga problem är väl en viss förenkling. Tågstationen i Marseille var intressant, men det löser sig alltid på något vis. Det finns alltid mer än en människa att ta kontakt med, så det är inte hela världen om man stöter på någon med bristande engelskakunskaper.
Arnesson
2010-06-28, 12:45
Kroatien, flyg till Split sen ut på öarna t ex Hvar.
Inga sandstränder men väldigt mysigt :thumbup:
Brickhead
2010-06-28, 12:59
+1
var ett tag sen jag var där men jag gillade det stället
ThisIsTheOne
2010-06-28, 13:31
Vad får det kosta?
Jag rekommenderar Marmaris framför Alanya.
Som nämnt är Kreta fint.
Jag själv jobbar där i sommar.
Är det något du undrar så är det bara att fråga på..
Jag hade nog hellre valt typ grekiska övärlden eller Kroatien framför Turkiet. Visst är Turkiet varmt och billigt, men så jättefint är det inte. Båtluffa i Grekland hade jag själv velat göra.
Nordenator
2010-06-28, 14:40
Jag var inte heller speciellt imponerad av Turkiet. Känns rent generellt rätt smutsigt. Jag är helt klart sugen på en ny tur till Frankrike, Italien eller möjligtvis Kroatien någon gång framöver. Krigar lite med mitt intresse av att fara till Belgien och dricka klosteröl samt vara en vecka eller två i Skottland för att titta natur och dricka wirrepinne.
Men södra Frankrike var fint i alla fall. Jag tycker om trånga gator med klängväxter och allmän mysfaktor :)
http://neodym.se/avignon.jpg
Gillar inte Turkiet, åtminstone inte på sommaren. På tok för varmt, och antingen är det försäljare eller fetbleka skandinaver man stöter på. Svenska sommaren duger fint för mig, kanske att jag skulle kunna tänka mig att åka till Istanbul i maj/september eller så så man slipper värme och turister, det verkar vara en riktigt häftig stad.
Förresten, är det några här som har tågluffat? Det lutar mot att stanna hemma i sommar, men en 3-veckors tågluff genom central- och östeuropa lockar. Med en budget på ca 7000-8000 kr hade man klarat sig rätt hyfsat i 3 veckor, vilket får sägas vara billigt. Planen då är Warzawa - Krakow - Prag - Wien - Budapest - Bukarest - Sofia - Aten sedan något flyg från Aten till Köpenhamn. Får se hur det blir med jobbmöjligheter i sommar och om det ens finns någon som vill följa med på en sådan resa. I och med att det är just 3 veckor blir det svårt att lägga in kommande år eftersom jag som nyutexaminerad då inte kommer ta så mycket semester. Sista chansen vs brist på pengar och resesällskap?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.