handdator

Visa fullständig version : Glömt kött framme en dag

Tom Warrior
2010-06-24, 11:37
Glömde ett kilo fläskkarré framme igår och upptäckte det nyss. Köpte det djupfryst igår, i en tillsluten plastförpackning, som det har legat kvar i. Vad tror ni om statusen för detta kött? Jag har ingen större koll på dylikt alls, egentligen. Går det att äta? Vad händer med köttet när dylikt sker? Vad ska jag göra? Rädda mig. Har så'n jävla ångest och skräck över detta att jag snart kräks. *spy*

ceejay
2010-06-24, 11:38
Den har väl tinat upp lagom till nu kanske? :)

Tom Warrior
2010-06-24, 11:44
Den har väl tinat upp lagom till nu kanske? :)Självklart. Var nog upptinat efter 5-6 timmar eller nå't... 24 timmar har det ju stått framme nu, ca.

Rickard
2010-06-24, 11:47
Jag skulle nog ätit det.

MrMacke
2010-06-24, 11:47
Självklart. Var nog upptinat efter 5-6 timmar eller nå't... 24 timmar har det ju stått framme nu, ca.

Luktar den illa? Om nej, tillaga ordentligt och hoppas på det bästa ;) Har alltid funkat för mig *flex*

svass
2010-06-24, 11:49
Det skall inte vara någon fara. Lukta på det, om det inte luktar surt så är det bara att tillaga och äta.

jürgenbremen
2010-06-24, 11:53
Det är nog lungt.

Tom Warrior
2010-06-24, 11:54
Låter ju fantastiskt detta. Om det nu är så att det luktar surt, vad kan hända om jag äter det isf? Jag kräks, får magproblem, etc? Eller blir min mage populerad av en parasitpopulation som förstör hela mitt näringsupptagningssystem och får mig att gå under så småningom? Ungefär vilka krafter har jag att göra med?

hahavaffan
2010-06-24, 11:55
Det skall inte vara någon fara. Lukta på det, om det inte luktar surt så är det bara att tillaga och äta.Imho luktar allt fläskkött som inte är färskt surt och allmänt illa.

krellik
2010-06-24, 11:55
Mört och fint och fantastisk måltid.

Eller lite rännskita.

Bara att hålla tummarna, luktar det på något sätt illa så släng skiten.

Tom Warrior
2010-06-24, 11:56
Mört och fint och fantastisk måltid.

Eller lite rännskita.

Bara att hålla tummarna, luktar det på något sätt illa så släng skiten.

Jag äter hellre upp det och får lite magproblem än slänger det. Alltså, är det rent ut sagt farligt att äta det? Isf undviker jag det. Men om det bara ger lite smärta äter jag det.

krellik
2010-06-24, 11:57
Imho luktar allt fläskkött som inte är färskt surt och allmänt illa.

Ingen parfym man skulle vilja ha på sig kanske, men äter man det ofta så kan man kanske skilja på hur det luktar normalt och nån liten annan lukt...

Numse
2010-06-24, 11:58
Jag åt en bit halvrått kött förra sommaren och blev ordentligt magsjuk i 5 veckor. Inte samma sak som ifall du steker upp ditt kött, men ja.. värt att tänka på

Tom Warrior
2010-06-24, 12:00
Jag åt en bit halvrått kött förra sommaren och blev ordentligt magsjuk i 5 veckor. Om du vill riskera det för 70 spänn (?) så kör på :)

Fy fan, det undviker jag ju helst. Vore mycket nedsligt. Men jag ska ju tillaga det väl, inte så att jag äter massproducerat sunkmatbutiksfläskkött rare/rått.

mela
2010-06-24, 12:04
Tillaga det nu och frys sedan in den lagade maten, om du inte kan äta upp allt idag/imorn. Du känner direkt när du öppnar förpackningen om det är oätligt.

Numse
2010-06-24, 12:05
Inte värt att chansa några veckors magsjuka för 70 spänn :)

Tom Warrior
2010-06-24, 12:06

Så risken för magsjuka finns alltså trots att jag tillagar köttet rejält?

vicarious
2010-06-24, 12:06
Tillaga det ordentligt så bör det inte vara några problem.

mela
2010-06-24, 12:07

Nu är det ju iofs inte tal om halvrått kött, utan upptinat kött som legat framme några timmar.

vicarious
2010-06-24, 12:09

Några veckors magsjuka? Snälla nån. Knappast så att alla fall av personer som ätit kött som legat framme resulterar i flera veckors magsjuka bara för att du åkte på nåt.

Om det skulle ha vuxit till några bakterier där så är sannolikheten stor att de dör vid tillagningen ändå. Det finns vissa endosporbildare som kan överleva och vissa som kan producera toxiner som tål värme men sannolikheten är ändå inte särskilt stor.

Burn pig burn, som sagt - tillaga det ordentligt :D

Riktig magsjuka orsakas oftast av virus förövrigt.

krellik
2010-06-24, 12:09
Du får ju naturligtvis steka igenom skiten av bara helvete och ingen kan garantera dig någonting, livet är fullt av mer eller mindre kontrollerade risker.

Donner
2010-06-24, 12:18
Fan vad alla är pjalliga. Jag är jävligt glömsk av mig så glömmer titt som tätt att ställa in mat/kött. Äter det alltid ändå och har ALDRIG åkt på magsjuka.

Numse
2010-06-24, 12:25
Nu är det ju iofs inte tal om halvrått kött, utan upptinat kött som legat framme några timmar.

Inte samma sak som ifall du steker upp ditt kött, men ja.. värt att tänka på

________

Några veckors magsjuka? Snälla nån. Knappast så att alla fall av personer som ätit kött som legat framme resulterar i flera veckors magsjuka bara för att du åkte på nåt

True, jag överdrev en aning :) men jag hade inte ätit det ändå. Jag är väl lite harig

vicarious
2010-06-24, 12:30
________

True, jag överdrev en aning :) men jag hade inte ätit det ändå. Jag är väl lite harig

Det verkar så :)

Jag äter nog det mesta :D

Mental
2010-06-24, 12:33
Jag skulle inte riskera magen såhär innan midsommar av snålhet. Jag hade kastat det och förbannat min glömska. Sedan hade jag gjort korv och stuvade makaroner för att trösta mig

Kwon
2010-06-24, 14:07
Jag hade ätit det, senast jag hade magsjuka var när jag käkade skumt krubb när jag var i Asien.

Men som sagt, dumt å riskera (en hel midsommar) om man inte är van vid skumt krubb.

tjabon
2010-06-24, 14:15
Har lite noja för att köpa färskt kött såhär i värmen.

Var typ 30-40 grader i bilen (ingen AC) och stekande sol.
Jag har 20 min. bilresa till affären. Köpte bara djupfryst.
Iofs. kan man skaffa en kylväska el. dylikt, men det verkar jobbigt ..:)

Gabber
2010-06-24, 14:19
Men människa det kommer absolut inte hända ett skit om du lagar den korrekt, som vanligt. Varför skulle den göra det?

Allt bäst före och vacumförpackningar har skrämt slag på folket här, stex/grilla skiten, ta en öl och njut av att du vågat äta den efter flera sidor poster på forum.

Jag har ätit såhär många gånger, uppe på berget har vi slaktat och hängt upp djur och sett flugor på skiten och ätit det på kvällen, i för sig typ 10-12 h men i 40 graders värme och flugor.

Skit i allt och ät, tror värmen tar kol på det mesta i bakteriform ändå.

Berguven
2010-06-24, 14:19
Fan vad alla är pjalliga.

Är det verkligen den bild du får då du läser tråden?

Värt att tänka på i sammanhanget är att Karré kan tillagas ordentligt utan att bli torrt.

Gabber
2010-06-24, 14:20
Har även en regel som jag lever med, ju räddare man är och ju mer man tänker på det desto snabbare kommer det drabba dig. Det funkar så för mig tyvärr och jag har fått det bevisat för mig genom åren.

Skit i allt och njut att det äntligen är varmt ute för fan...

Numse
2010-06-24, 14:25
Bear Grylls, killen med stålmage <3 :D

T3AC93iq7gw

Haha, jag älskar den här killen. Les Stroud är väl lite mer realistisk dock :)

qSw7uwx3Mrc

tsp
2010-06-24, 14:26
Ojoj, har folk i alla tider haft frysdiskar och vakuumförpackat kött? Eller har man tidigare i historien kanske faktiskt dödat ett djur, släpat det genom skogen, övernattat ute och fortsatt släpa det genom skogen hem till byn, låtit det ligga ännu en stund, styckat det, hängt det ute att torka, käkat = inte dött?

Tror inte du behöver oroa dig så mycket över detta faktiskt..

Pudzianovski
2010-06-24, 14:30
Ojoj, har folk i alla tider haft frysdiskar och vakuumförpackat kött? Eller har man tidigare i historien kanske faktiskt dödat ett djur, släpat det genom skogen, övernattat ute och fortsatt släpa det genom skogen hem till byn, låtit det ligga ännu en stund, styckat det, hängt det ute att torka, käkat = inte dött?

Tror inte du behöver oroa dig så mycket över detta faktiskt..

Tidigare i historien var väl medellivslängden typ 35 år eller nåt också :D

Grottmannen
2010-06-24, 14:33
Tsp, saken är väl då att på den tiden gjorde man så rätt ofta och byggde säkerligen upp en resistens mot bakterierna som förekom i köttet. Detta är då bara min uppfattning, vet inte om det finns studier på detta som bevisa min teori.

Numse
2010-06-24, 14:35
:) svårt att jämföra "låta fläskfilé ligga framme i 24 timmar, som man inte har en aning om när den slaktades eller hur den behandlats" med "döda ett djur, stycka upp det snabbt i tunna stycken och röka det"..

På den tiden då man åt köttet rått så hade vi förmodligen ett helt annat immunförsvar/tarmflora som lät oss göra det utan att bli för dåliga.

Eddie Vedder
2010-06-24, 14:37
Tidigare i historien var väl medellivslängden typ 35 år eller nåt också :D

Medellivslängden säger inget i sammanhanget men nog tror jag att människan drabbats av ansenliga mängder rännskita genom historien.:D

Jag tinar alltid kött i rumstemperatur under natten och sedan ligger det ofta upptinat i 3-4 dagar innan jag käkat upp allt. Jag är noga med att tillaga ordentligt och är försiktig med kontaminering.

Tom Warrior
2010-07-21, 14:12
Köttet blev bränt som fan! Råkade glömma det i ugnen en timme extra när jag var ute o röjde o gjorde ärenden på sta'n! Men tro inte att jag lämnade ugnen på i ensam lägenhet! Givetvis hade jag en bekant som var i lägenheten hela tiden. Denna bekant var dock ignorant, och gjorde inget åt att mitt kött blev helt jävla sönderbränt!

EDIT: Jag blev förbannad, men tog inte ett snack med den jäveln!
EDIT: Jag åt inte köttet.

Vunnis
2010-07-21, 14:33
Du kom nog på den ultimata vägen att gå för att inte bli magsjuk!
Bränn köttet och släng det - fiffigt!

Ungrim
2010-07-21, 14:46
Hmmm... Nästan en månad sen du glömde framme köttet så det är nog bra att du inte åt.