handdator

Visa fullständig version : Måltidsersättare för viktminskning nybörjare

corgrath
2010-06-22, 22:55
Hallå alla!

Först och främst är jag osäker om tråden hamnar i rätt forum och för de andra så har jag försökt att söka på forumet på aktuella trådar, men hittar inget.

Det är så att jag är överviktig, och planerar att faktiskt göra något åt det nu genom motionera, osv, osv.

Men eftersom jag arbetar som programmererare, sitter jag still väldigt mycket av dygnet och gör inte av med speciellt mycket energi. Det jag äter gör jag helt enkelt inte av med.

Jag funderar därför att börja med måltidsersättare för att minimera energiintaget få kontroll på matvolymen i takt med motioneringen.

Mycket svammel, men här är frågan :)

Som en nybörjare, kan ni ge tips och rekommendation på måltidsersättare som kan ersätta de större måltiderna som frukost och/eller middag?

Lunch planerar jag äta som vanligt för att inte äventyra intaget av näringsämnen allt för mycket.

All kommentarer och tips/rekommendationer skulle uppskattas! :)

dupper
2010-06-23, 01:16
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=26&products_id=249

Kanske något att titta på. Själv skulle jag hellre påtala det viktiga i att ändra vanor, och måltidsersättare kanske inte är det bästa medlet för det.

Se över din diet och ändra på smågrejer. Ät mer sallad, så blir du mer mätt och kanske inte småäter? Dra ner på onyttigheter etc, begränsa till en dag? Var även försiktig med att äta för mycket.

Jaja, måltidsersättare funkar väl, var noga med att följa rekommendationerna bara.

corgrath
2010-06-23, 08:20
Nästan allting i menyn Måltidsersättare på kolozzeum.com är från Fairing. Är det på grund Kolozzeum är sponsrade eller på grund av produkterna är faktiskt bra?

Någon som har använt Fairing Complete Diet och ge sina åsikter?

Eller om någon annan har ett annat tips?

Sir Anselm
2010-06-23, 08:48
Jag brukar ha Eiselt Metapro hemma för nödlägen, den tycker jag både smakar kanon och mättar länge, blandad med mjölk blir det kanske 350kcal på en portion. 50% protein känns bra också.

Jag vet att denna typ av produkter kan fungera väldigt bra för överviktiga för att få en snabb viktnedgång och därmed få ökad motivation att fortsätta gå ner i vikt. MEN, det är av stor vikt att man börjar jobba med sitt beteende i övrigt, annars kommer denna typ av produkter bara ge en kortsiktig viktnedgång.

corgrath
2010-06-23, 20:26
50% protein känns bra också.

Är detta verkligen bra för viktminskning?

HulkH
2010-06-23, 22:32
Hmmm, är det inte bättre att käka nyttigt och käka koffeintabletter?
(kanske har fel)

Pelle2
2010-06-23, 22:52
Är detta verkligen bra för viktminskning?

Ja why not? Högt proteinintag är viktigt vid viktnedgång om man inte vill se ut som en räka efter:D

corgrath
2010-08-19, 17:58
Jag har börjat köra med Fairing Complete Diet nu, men jag när jag läser på burken ser jag att det 170kcal per måltid, men också 4.5 gram fett.

Är inte 4.5 gram fett per måltid ganska mycket för en måltidsersättare för viktminskning??

Sir Anselm
2010-08-20, 20:22
Jag har börjat köra med Fairing Complete Diet nu, men jag när jag läser på burken ser jag att det 170kcal per måltid, men också 4.5 gram fett.

Är inte 4.5 gram fett per måltid ganska mycket för en måltidsersättare för viktminskning??

Det spelar ingen större roll, jag antar att det är betydligt mer protein och kolhydrater? I slutändan är det kalorierna som räknas....

Pepz
2010-08-20, 21:34
Nästan allting i menyn Måltidsersättare på kolozzeum.com är från Fairing. Är det på grund Kolozzeum är sponsrade eller på grund av produkterna är faktiskt bra?

Någon som har använt Fairing Complete Diet och ge sina åsikter?

Eller om någon annan har ett annat tips?

kan bero på att forumet ägs av fairing.
farirings produkter är verkligen bra kvalitet.

Personligen skulle jag aldrig satsat på en MRP utan hellre på att styra upp kosten. En kycklingfilé med lite aioli tillsammans en bön-broccolisallad är tämligen ekvivalent med en proteindrink och mycket roligare att äta

cero
2010-08-21, 20:00
Bara en spekulation. Om man går ner i vikt genom att käka måltidsersättare, är det inte väldigt lätt att ramla tillbaks på gamla vanor när man väl har nått sitt mål? Låter som ett bättre alternativ att justera sin kost och på så sätt vänja sig vid andra slags matvanor som fortsätter även fast du har nått önskad vikt. Kolla igenom vad du äter och välj de mest fettsnåla alternativen. Lättmjölk, lättsmör, mindre matfett på stekpannan, mycket grönsaker för att fylla ut magen, mat som mättar bra och är magra: kyckling, kvarg, tonfisk osv. Om du har lust kan du skriva ner vad du äter en hel dal så finns det massor med folk här som kan ge dig tips på hur du kan lägga om din kost.

Lovisa
2010-08-22, 09:08
Jag tror att trådskaparens poäng är, att inte riskera att missa viktiga näringsämnen. Personligen gillar jag inte tanken på måltidsersättare. Mat är - som andra skrivit - både bättre och trevligare än konstgjorda "soppor". Men det ställer ju krav på att man vet en del om kost och näring, om man nu måste hålla ett lågt kaloriintag. Vilket verkar vara fallet för TS, som lever stillasittande och förbrukar väldigt lite energi.

På apoteket finns flera olika alternativ och tillverkare. De flesta verkar ha bra näringsvärden. Nackdelen är väl att det är trist - och dyrt.

Dock; TS planerar att äta lunch som vanligt. Är inte just detta en klassisk kalorifälla? Restaurangmat, snabbmat och färdiglagat är ofta rejält fett och felbalanserat ut närings-synpunkt.

Om jag vore TS skulle jag satsa på matlåda - eller äta en matig sallad ute till lunch och en hemlagad middag istället. Då blir det lättare att hålla kolla på kalorierna. Bra sallader är tonfisk, räksallad, västkustsallad eller annat som innehåller mycket protein. Undvik grekisk sallad och ost- och skinksallad t ex, som kan vara rätt energirikt. Och skippa dressingen såklart. Kroppen behöver fett, men det är bättre att du själv väljer både mängd och kvalitet på fettet, när du lagar din mat själv.

Tvärarg
2010-08-22, 11:40
Skit i måltidsersättare lär dig äta mindre och bättre mat bara. Det håller mer i längden än att gå på måltidsersättare och sen tillbaka till vanlig mat. Visst man vill ha en snabb och smidig viktminskning men då är risken större att du lägger på dig en del fläk sen när du slutar med dieten... Mitt tipps är lärd dig äta mer sunt och ät onyttigheter bara en gång i veckan tex börja motionera dagligen, då kan du i princip proppa i dig vad du vill utan att oroa dig :)