handdator

Visa fullständig version : Sälja bilen men köparen postar inte den "gula lappen"

Assazel
2010-06-22, 14:39
Hej,

Vi antar att en person från tex polen vill köpa ens bil. Han ger dig pengarna och tar med den blåa och gula lappen för att registrera bilen i Polen. Men vi antar att han inte postar ägarbytet utan bilen står fortf på mig. Hur illa kan det sluta? Jag ställer ju av bilen eftersom jag sålt den, men vad händer om han krockar den i Polen eller på väg dit?

Mental
2010-06-22, 14:56
Det är säljaren som skickar in uppgiften om ägarbytet väl?

prOtotype
2010-06-22, 15:01
Det är säljaren som skickar in uppgiften om ägarbytet väl?

Som säljare skulle jag aldrig låta köparen åka iväg med lapparna. Man postar dom själv. Du behöver inte ställa av bilen, all hantering av det inkl försäkringar sköts automatiskt när ägarbytet registreras hos bilregistret

Mental
2010-06-22, 15:04
Yes, köparen ska ha ett underskrivet och daterat kvitto som sin säkerhet, och säljaren skall ha överlåtelselappen med namnteckning och personnummer osv som han skickar in. bäst för alla parter.

Väljer man att göra på något annat sätt så är det lite som att ****** utan kondom, funkar oftast, men är ju osäkrare och om motparten ljuger eller är en jävla klant får man svampar i trumpeten ;)

Jpn
2010-06-22, 15:20
Alla fordon jag har sålt så har det varit jag som har postat in ägarbytet.

Andy.da.wohoo
2010-06-22, 15:27
Jag tror minsann att ansvaret ligger hos både köpare och säljare, men det känns säkrast att som säljare se till att den faktiskt kommer iväg.

Assazel
2010-06-22, 15:35
Tydligen behöver köparen ägarbeviset i Polen för att slutföra överföringen. Sen skickar han plåtarna tillbaka. Har ringt och stämt av att det är så man gör den "snabba vägen", annars fixar man tillfälliga skyltar. Men frågan är ändå vad som händer om han krockar bilen med mig som ägare 4 månader efter köpet tex? dvs om jag fortf är ägare.

Quint
2010-06-22, 16:01
Vet väl inte säkert, men gissningsvis åker väl du på det.

Brorsan gjorde så när han sålde sin förra bil, köparen lovade att skicka in papprena, vilket aldrig hände, resultatet var att min bror fick en stor bunt p-böter eftersom det var han som stog som ägare på bilen när den som hade köpt den envist parkerade fel hela tiden.

Bullen!
2010-06-22, 21:22
DU ska ta lapparna. Inte köparen.

Och om han redan har dina lappar och du sitter och svettas med ågren så kan du skrota biljäveln då det är du som är ägare på den. Då lär polacken va den som svettas den.

agazza
2010-06-22, 21:38
Händer nåt så blev den ju stulen? lätt som en plätt

saab900
2010-06-22, 22:21
Man postar ägarbytet tillsammans. Säljaren riskerar ju att få en massa parkeringsböter osv, och köparen riskerar ju att säljaren anmäler bilen stulen beroende på vem som tar lappen. Jag undrar i ditt fall om man inte kan "avregistrera" bilen före export. Mina gula lappar har i alla fall en ruta märkt "export". Låter konstigt att han måste ha ägarbeviset i Polen. Låt honom i sådana fall köpa bilen av dig, skicka in ägarbytet, och så får han vackert vänta med att regga den i Polen tills han fått det nya ägarbeviset, i sitt namn.

Zetor99
2010-06-23, 02:34
Jag skulle nog hellre sälja bilen till typ Finland eller något annat land med lite tryggare trafik än just Polen, men det är just av sådana här orsaker som ni skriver ett kvitto på affären. Lapparna behöver han, ja, så de kan du verkligen inte behålla (beställ nya ifall han vägrar avregistrera bilen/inte skickar papprena tillbaka till dig, beroende på hur ni kommer överens, men ge honom en rimlig tidsrymd att få igång processen, t.ex. i Finland går det inte alltid på en eller två dagar med all den otroliga fordonsbyråkrati vi har...), men om du har påtagliga skäl att misstro köparen kan du alltid skruva loss plåtarna, de är inget han behöver väl framme i Polen...

Sedan är det ju inte ditt problem ifall han råkar krocka utan plåtar, vore ju smartast att ta med egna, polska. Var beredd på att han kan behöva bilens tillverkningsnummer för att köpa egna skyltar/försäkring.

spoonchest
2010-06-23, 09:22
jag som säljare anmäler ägarbytet i Sverige. Vill han registrera den i Polen är det hans problem, och jag har svårt att tro att det inte skulle underlätta för honom om bilen redsan stod på honom när han kommer till Polen.