handdator

Visa fullständig version : Första dagen med keto och hungrig trots 2600 kcal

Jägermeister
2010-06-21, 21:17
Som rubriken lyder är jag på första dagen med en ketogen diet vilket gör att jag bara ätit ca 16 g kolhydrater under dagen. Jag räknar mina kalorier och försöker landa nånstans runt 2500 give or take.

I vanliga fall när jag kör IF och har ätit mitt kvällsmål brukar jag vara supermätt men idag känner jag fortfarande en sugande hunger trots allt fett jag ätit. Ska väl tilläggas att jag ligger lägre på proteinfronten än jag gör när jag äter normalt (2g per kg mot 2,5 - 3) vilket nu motsvara ung 30 E%.

Jag har även varit och tränat grappling 2 h precis innan. Kan detta och att jag då troligen gjorde av med mkt av glukogenet jag hade kvar göra att jag känner såhär. Och ska jag lyssna på kroppen och äta några ägg till eller härda ut?

eriksvensson
2010-06-21, 21:54
Ät tills du är mätt, så kände jag det i början med vid en ketogen diet, det går 'över'.

Erik

Rickard
2010-06-21, 21:55
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=05475768-d056-4691-958f-db633775d9ed

Jägermeister
2010-06-21, 22:00
tack för svaret! Jag hann faktiskt klämma i mig lite improviserad näst intillkolhydratfri vaniljsås medan jag väntade på svaret :) så jag har redan följt ditt råd.
Dock trots att jag nu ligger närmare 3k kcal idag, och det är mer än jag ätit på många dar, känner jag mig fortfarande inte mätt :S (dock ska jag sluta äta :D )

Nyfiken på varför, eftersom både fett och protein ska mätta mycket bättre än kolhydrater och att jag innan verkligen inte låg på någon högkolhydratkost (kanske 80g per dag).

Edit: Såg ditt svar Rickard efter att jag postat

internethjälten
2010-06-21, 22:05
broccoli

Jägermeister
2010-06-21, 22:10
internethjälten; bra idé, tyvärr har jag fyllt mitt kolhydratsintag för dagen (bland annat med brocolli), men jag beslöt att kanske ligga lite högre idag så jag drog i mig lite ost (vilket faktiskt mättar väldigt bra)

Psyla
2010-06-21, 22:18
Ett glas olja kanske?

Prova koka lite ägg.

eriksvensson
2010-06-21, 22:21
En sak som mättar sjukt bra är färs (fläskfärs på 24% fett). Käkar jag 250 gram av det med lite bearnaisesås så står jag mig på det i minst 10 timmar, skönt att slippa tänka på maten då. :) Ägg är relativt kalorisnålt och mättar också väldigt bra om du inte vill få i dig för mycket energi. Ser hellre att du äter något som inte bara fyller ut (så som broccoli) för risken är då att du blir 'hungrig/sugen' snart igen.

Ost är för övrigt en av mina favoriter så bra val där!

Erik

Jägermeister
2010-06-21, 22:32
hehe.... jag åt faktiskt 500 g 18% nötfärs för två timmar sen, och det var det som mättade så överraskande dåligt. Men jag antar att mitt tips till nån som ska börja skulle vara att avsluta dagen med äggen o osten så man har tagit höjd för det i matplaneringen. För att äta 6 kokta ägg måste mätta vem som helst (om inte annat göra det så tråkigt att äta)

Medusa
2010-06-21, 22:36
låter extremt hälsosamt att trycka i sig 3000 kcal från fett och protein :D not.. hur mår hjärtat osv?? jag har noll koll så därför frågar jag, rent spontant känns det inte särskilt smart om man verkligen vill prestera .. är förmodligen helt ute och cyklar dock!

mikaelj
2010-06-21, 23:42
låter extremt hälsosamt att trycka i sig 3000 kcal från fett och protein :D not.. hur mår hjärtat osv??

http://kostdoktorn.se/vetenskap kan du klicka dig vidare från.

isterbuk
2010-06-22, 07:50
hehe.... jag åt faktiskt 500 g 18% nötfärs för två timmar sen, och det var det som mättade så överraskande dåligt. Men jag antar att mitt tips till nån som ska börja skulle vara att avsluta dagen med äggen o osten så man har tagit höjd för det i matplaneringen. För att äta 6 kokta ägg måste mätta vem som helst (om inte annat göra det så tråkigt att äta)

Åt 500g 18% nötfärs med några äggvitor i förra veckan och jag blev förvånad över att det mättade så pass dåligt jag med.

j.t
2010-06-22, 12:14
800g tacofärs med ost grönsaker och sås mättar bra!

Grandmaster
2010-06-22, 14:16
Som rubriken lyder är jag på första dagen med en ketogen diet vilket gör att jag bara ätit ca 16 g kolhydrater under dagen. Jag räknar mina kalorier och försöker landa nånstans runt 2500 give or take.

I vanliga fall när jag kör IF och har ätit mitt kvällsmål brukar jag vara supermätt men idag känner jag fortfarande en sugande hunger trots allt fett jag ätit. Ska väl tilläggas att jag ligger lägre på proteinfronten än jag gör när jag äter normalt (2g per kg mot 2,5 - 3) vilket nu motsvara ung 30 E%.

Jag har även varit och tränat grappling 2 h precis innan. Kan detta och att jag då troligen gjorde av med mkt av glukogenet jag hade kvar göra att jag känner såhär. Och ska jag lyssna på kroppen och äta några ägg till eller härda ut?

Kör ordentlig keto med 80% fett och 20% protein och kolhydrater (éx 15%/5% eller 20% protein och nära noll kolh).

Ligger du i gråzonen blir det bara ett jävelskap. Med 30% protein äter du för lite protein för att det ska mätta riktigt bra, men tillräckligt mycket för att det ska hindra ketos, särskilt om det är första gången på keto (man kommer undan med högre protein senare enligt mångas erfarenheter inkl mina).

Sedan tycker jag en ketogen diet är ett riktigt uselt val i kombination med grappling men det är en annan sak.

Jägermeister
2010-06-22, 14:31
Kör ordentlig keto med 80% fett och 20% protein och kolhydrater (éx 15%/5% eller 20% protein och nära noll kolh).

Ligger du i gråzonen blir det bara ett jävelskap. Med 30% protein äter du för lite protein för att det ska mätta riktigt bra, men tillräckligt mycket för att det ska hindra ketos, särskilt om det är första gången på keto (man kommer undan med högre protein senare enligt mångas erfarenheter inkl mina).

Sedan tycker jag en ketogen diet är ett riktigt uselt val i kombination med grappling men det är en annan sak.

Jag provar "anabolic diet" så det är en cyklisk diet, inte ren keto.
Men hur blir det med musklerna om man ligger så lågt som 20% protein? Rent kostmässigt är det ju enklare att ligga på 20 80 så är det fördelaktigare gör jag hellre det :D

Grandmaster
2010-06-22, 15:36
Jag provar "anabolic diet" så det är en cyklisk diet, inte ren keto.
Men hur blir det med musklerna om man ligger så lågt som 20% protein? Rent kostmässigt är det ju enklare att ligga på 20 80 så är det fördelaktigare gör jag hellre det :D

Ligger du på underskott och någorlunda låg bf% så ryker musklerna åt helvete. Men du kommer iallafall inte vara så hungrig under tiden.