Logga in

Visa fullständig version : Skateboardtråden! Är jag ensam?

PRound
2010-06-19, 20:54
Hallå där!

Startade denna tråd för att se om jag är ensam om att åka skateboard på detta forum!
Jag har en ganska "annorlunda" livvstil (inte enlig mig, men många andra) Jag blandar ihop allt jag älskar till en enda blandning! Jag älskar att träna (tro det eller ej, men det är så underbart att åka till gymmet, kanske testa en ny övning, eller typ av träning) jag åker skateboard, spelar trummor, gitarr, bas. (kan i stort sett spela allt, ge mig ett instrument och jag lär mig det på en vecka!) och jag gillar även att utföra vocal covers på mina favorit death metal låtar!

Nu tillbaks till ämnet. Min största passion är främst skateboarden, och jag tycker det passar bra ihop med allt annat jag gör. Det är kanske inte så ofta man stöter på en seriös skejtare som även är en seriös muskelbyggare, men i det här fallet så har ni det!
Skulle vara kul om någon här på forumet delar intresset med mig, och kopierar detta isf:

Nuvarande setup:
Plan B bräda, venture superlite truckar, riverfarm hjul (byter till bones 100's om en vecka) pig kullager (byter till bones reds om en vecka)

Nuvarande skor:
Lakai MJ2 select

Favoritåkare:
Guy Mariano, Eric Koston, Sean Malto och Mike Mo!

Favoritfilmer:
Lakai Fully flared

Favoritspots: Stapelbäddsparken i malmö är favoriten, annars ligger trappen i hemstaden ganska fint till!

Hoppas det finns någon med samma intresse, så kanske vi kan diskutera hur träningen funkar ihop med skateboarden och vice versa! Och ni som inte åker skateboard kan också komma med frågor och synpunkter osv :)

Ha det bra!

Pudzianovski
2010-06-19, 20:57
Åkte bräda när jag var 12. Köpte den på Åhlens. Rullade skitdåligt. :thumbup: Tony Hawk var ball då.

tjabon
2010-06-19, 21:00
Kul !
Jag är periodare.
Gammal gubbe som skatat i över 30 år. Tillhörde 1:a generationen som byggde ramper
m.m. Skatade freestyle med Per Holknekt och Lillis Åkesson bl.a.
Skate är kul och bra träning !! Glöm inte hjälmen bara.

PRound
2010-06-19, 21:01
Åkte bräda när jag var 12. Köpte den på Åhlens. Rullade skitdåligt. :thumbup: Tony Hawk var ball då.

Det lät ju, härligt ;) tjusningen är ju att kunna åka snabbt!

Tony Hawk är alltid ball!

PRound
2010-06-19, 21:03
Kul !
Jag är periodare.
Gammal gubbe som skatat i över 30 år. Tillhörde 1:a generationen som byggde ramper

Grymt! alltid kul med veteranare :)
Nejdå, självklart inte ;)

Pudzianovski
Kommer ihåg att jag såg nån film då rätt ofta. Handlade om någon tävling de åkte i en lång backe tror jag. I början av filmen så vaknar huvupersonen och hoppar ut med brädan i fönstret och ner på garaget och ner på marken eller nåt. Nån som vet vad filmen heter?

svennebanan
Kul !
Jag är periodare.

Vad är träningen bra för? Har aldrig åkt.

PRound
2010-06-19, 21:05

Mycket flås och spänst!

Rickard

Koordination, balans och så kommer man ju ut och rör på sig utan att man tänker på det.

PRound
Kommer ihåg att jag såg nån film då rätt ofta. Handlade om någon tävling de åkte i en lång backe tror jag. I början av filmen så vaknar huvupersonen och hoppar ut med brädan i fönstret och ner på garaget och ner på marken eller nåt. Nån som vet vad filmen heter?

Lords of dogtown är det! =)

tjabon
2010-06-19, 21:06

Balans, koordination, fotleder, ben och framför allt ger det en jäkla kondis !!

Virtual1339
2010-06-19, 21:06
Jag har inte mycket att tillägga och så delar jag inte intresse med dig. Och jag kan berätta varför:

Det var så att jag tjatade i lågstadiet (typ 7-10 års ålder) om att få en skateboard. Efter många om och men, så tog farsgubben fram plånboken och pröjsade en bräda åt mig. Gladeligen hemma på gårde satte jag igång med 'skateandet' och 30 sekunder senare hade jag hjärnskaning och två små frakturor i benet och armen. Farsan gjorde skateboarden till bastuved och jag har knappt rört en skateboard efter det..

Ja, där e min skate-story

:D

PRound
2010-06-19, 21:08
Jag har inte mycket att tillägga och så delar jag inte intresse med dig. Och jag kan berätta varför:

Det var så att jag tjatade i lågstadiet (typ 7-10 års ålder) om att få en skateboard. Efter många om och men, så tog farsgubben fram plånboken och pröjsade en bräda åt mig. Gladeligen hemma på gårde satte jag igång med 'skateandet' och 30 sekunder senare hade jag hjärnskaning och två små frakturor i benet och armen. Farsan gjorde skateboarden till bastuved och jag har knappt rört en skateboard efter det..

Ja, där e min skate-story

:D

Ajdå, tråkigt att det skulle bli så!
Det finns många kända åkare som råkar ut för sånt, t.ex. mike mo bröt fotleden när jag skulle göra något (minns inte vad) ner för en ledge. Och det fasar han för att göra idag!

Pudzianovski
2010-06-19, 21:08
Lords of dogtown är det! =)

Nä! Den är ju från 2005. Den jag snackar om såg jag ju runt 1988-1993 ! :D

tjabon
2010-06-19, 21:11
En kraftig bit som åkte skate på 80-90 talet: Hans Göthberg: Vägde 85-90 kg och
en gång när han ramlade blev det hål i plywooden .......

Pudzianovski
2010-06-19, 21:13
Ah! hittade!

http://www.youtube.com/watch?v=6allGZw0-qU

Det var tider det! :D:thumbup:

PRound
2010-06-19, 21:14
Nä! Den är ju från 2005. Den jag snackar om såg jag ju runt 1988-1993 ! :D

konstigt , det du beskriver händer iaf i dogtown :)

En kraftig bit som åkte skate på 80-90 talet: Hans Göthberg: Vägde 85-90 kg och
en gång när han ramlade blev det hål i plywooden .......

haha, det lät härligt!

o.z.z
2010-06-19, 21:15
Slutade åka för några år sen...blev gym o basket istället. Ångrar som fan att jag slutade *grr*

PRound
2010-06-19, 21:16
Ah! hittade!

Underbart :D

Slutade åka för några år sen...blev gym o basket istället. Ångrar som fan att jag slutade *grr*

Det är aldrig för sent att börja igen! :)

Rickard
2010-06-19, 21:17
Ah! hittade!

Den där ser ut att ha potential att vara riktigt bra.
Typ som RAD fast på bräda.

Mjaun
2010-06-19, 22:33
Jag brukade skejta en hel del i yngre år, kunde olla riktigt högt men det var nog det enda jag var säker på. Det är en jävla bra träning dessutom, ångrar lite att jag la av.

D angelo
2010-06-19, 23:14
Coolt att du skejtar.
Själv har jag åkt bräda sen 1985 dock lite mindre nu med 3 barn o fru som tar mycket av min tid. Har skejtat med många grymma personer Matt hensley och H_street teamet i solna 1988 eller 1989 kanske de var. Kareem campbell, Matt munford har jag också åkt med. När gamlafrysen låg vid värtahamnen tror jag det var (bor inte i sthlm) så var vi på demo med mike vallely o Powell&peralta gänget. Många goda minnen från den tiden finns det. Kom ihåg Ali när han var en snorunge o skejta i frysen har han kommit ut från fängelset.?.
Många härliga minnen finns det, har fortfarande en bekant som är sponsrad o kör stenhårt.

young_george
2010-06-19, 23:18
Ja, stackarn muckade för några månader sen.

D angelo
2010-06-19, 23:18
Karemm han har jag skejtat med. :)

http://www.youtube.com/watch?v=dXTJce1MZdk

(hur var koderna kommer inte ihåg).

D angelo
2010-06-19, 23:19
Ja, stackarn muckade för några månader sen.

Är han konstig sen kraschen?. kan han skejta

D angelo
2010-06-19, 23:25
Den här är så grym så den måste bara med
http://www.youtube.com/watch?v=SpLZcgUvvm8

Förlåt mig men det kom en skateboard tråd o jag vart alldeles till mig. :cool:

young_george
2010-06-20, 00:01
Är han konstig sen kraschen?. kan han skejta

Vet inte. Känner bara honom genom "någon som känner någon" så att säga.

PRound
2010-06-20, 11:22
Coolt att du skejtar.
Själv har jag åkt bräda sen 1985 dock lite mindre nu med 3 barn o fru som tar mycket av min tid. Har skejtat med många grymma personer Matt hensley och H_street teamet i solna 1988 eller 1989 kanske de var. Kareem campbell, Matt munford har jag också åkt med. När gamlafrysen låg vid värtahamnen tror jag det var (bor inte i sthlm) så var vi på demo med mike vallely o Powell&peralta gänget. Många goda minnen från den tiden finns det. Kom ihåg Ali när han var en snorunge o skejta i frysen har han kommit ut från fängelset.?.
Många härliga minnen finns det, har fortfarande en bekant som är sponsrad o kör stenhårt.

Låter riktigt grymt!
Häftigt att du har åkt med vallely och peralta!

Chris
2010-06-20, 11:42
4ySIlh23yA0 Gammal skatefilm från när vi åkte för ett antal år sedan. :D Jag som står för alla bails hahaha...

PRound
2010-06-20, 13:09
4ySIlh23yA0 Gammal skatefilm från när vi åkte för ett antal år sedan. :D Jag som står för alla bails hahaha...

Tyckte ni var rätt duktiga faktiskt. Men vad härligt gammalt det ser ut ;)

Kek
2010-06-20, 13:24
Brukar åka ibland faktiskt. Riktigt skoj att dra ut med polare och lite öl och köra lite på något soft ställe. Tyvärr så är det väl bara lite lättare trick som kickflips o lite grinds som jag sätter men är ändå sköönt att leka lite ibland :)

Hemma Gymmaren
2010-06-20, 14:06
Skejtar själv, gillar att köpa pool, bästa enligt mig. Bästa filmen någosin inom skate är Unheard av Bacon skateboards http://vimeo.com/9364743

Min setup är VA skateboard med independet stage 10 truckar, element hjul som är väldigt utslitna och speeddemon kullager. Älskar brädan. Skejtar mest i stockholm stad samt deepvalley.

Wille005
2010-06-20, 14:14
Brukade skejta i vert för ett par år sedan, brukar ta upp brädan ibland igen då främst för street då rampen jag brukade åka i revs för ett tag sedan. Kör på nån blacklabel.

Madame
2010-06-20, 14:58
Jag åkte i högstadiet. Har fått nån sorts revival nu (snart-30-årskis?) och skvalpar i botten på en ramp på bryggeriet ibland. Jag är skitkass, ont gör det när man ramlar också fyffan. Ganska kul ändå ;) :thumbup:

så kanske vi kan diskutera hur träningen funkar ihop med skateboarden och vice versa!

Skateboardåkning är sjukt katabolt, inte bra om man vill bygga stora delts. Däremot blir man snyggare i rampen med ett bra lårsvep :E

tjabon
2010-06-20, 15:09
Jag åkte i högstadiet. Har fått nån sorts revival nu (snart-30-årskis?) och skvalpar i botten på en ramp på bryggeriet ibland. Jag är skitkass, ont gör det när man ramlar också fyffan. Ganska kul ändå ;) :thumbup:

Skateboardåkning är sjukt katabolt, inte bra om man vill bygga stora delts. Däremot blir man snyggare i rampen med ett bra lårsvep :E

http://static2.devote.se/gallery/big/20090915/34c53723020c769a5163a9a06cdb347d.jpg

Något att tänka på nästa gång ?? :D

Bahir
2010-06-20, 15:11
Köpte faktiskt en skateboard av en polare som är rutinerad skejtare, och tänkte försöka börja åka lite igen efter ca 10 års uppehåll.

tjabon
2010-06-20, 15:23
http://www.larsdg.se/robert/ulrik/Skydd.JPG

Något att tänka på nästa gång ?? :D

Nu blev det rätt Madame...

Rickard
2010-06-20, 16:17
Nu blev det rätt Madame...

Bara på med MX-bootsen också så är man redo för det mesta.

Krampus
2010-06-20, 16:38

Finns en bräda i mitt förråd som sagt..

prOtotype
2010-06-20, 16:49
Jag kör longboard istället. Den är lysande som transportmedel och rolig att dansa på. Nu har jag fått tag på skinnställ och ryggskydd så det blir antagligen en backe i veckan där man kommer upp i runt 75km/h

PRound
2010-06-20, 20:55
Jag kör longboard istället. Den är lysande som transportmedel och rolig att dansa på. Nu har jag fått tag på skinnställ och ryggskydd så det blir antagligen en backe i veckan där man kommer upp i runt 75km/h

75km/h!? vad hände med luftmotståndet?

Kek
2010-06-20, 21:06
75km/h!? vad hände med luftmotståndet?

Om det är en bra, asfalterad, lång backe med bra lutning är det nog inga problem att komma upp därikring även om det är jävligt läskigt och man mår skit om man ramlar. Är ju folk som kommit upp i över 100 km i timmen på skateboard och kullagren på longboards är ju skapligt mycket bättre.

joriice
2010-06-20, 21:14
I wish i could. Men jag känner mig lite töntig eftersom jag ine har några kompisar med gemensamt intresse, har börjat lite smått och kan ollie och ibland kickflip eller heelflip, finns inte så mycket bra mark att åka på häromkring och en skateboardpark vägrar jag sätta min fot på förens jag blivit bättre :D

Dr Jones
2010-06-20, 21:16
Skejtade i typ 5 år. Sjukt kul! men sen började jag träna :/

favorit filmen är helt klart lakai fully flared

D angelo
2010-07-02, 19:35
Började min karriär som freestyle åkare på det glada 80 talet.
Rodney Mullen var ledande inom freestyle.

Oh7ogBEJ9NM&feature=related

D angelo
2010-07-02, 19:45
Freestyle finns ju inte längre tänkte posta ett litet klipp på hur de såg ut.

l8ILbKsAF0k

cero
2010-07-02, 19:56
Absolut bästa skate'arn idag? Inte insatt alls men tycker sånt är kul att kolla på.

edit: videon ovan var bland det sjukaste jag sett, helt jävla otroligt att man kan göra så.

D angelo
2010-07-02, 20:11
Danny Way är grym fortfarande.

js40oQFAq80

cero
2010-07-02, 20:21
Grymt, men tycker det var långt ifrån lika imponerande som det förra klippet. De långa hoppen och speciellt höjden var sjukt, men annars tycker jag inte det var något speciellt. Men vad vet jag!

D angelo
2010-07-02, 20:27
Släpper in den här för oss som gillar big wave surfing.
Finns ju ingen surf tråd. :)

pYQQtxb8wv0&feature=related