Visa fullständig version : ABCDE _ Metoden ... mina resultat
Tja, tänkte bara fråga om nån annan provat ABCDE-metoden?
Och hur kör ni i såfall? Och vilka resultat har ni fått?
Jag kör så här: först så äter jag MASSOR i 12 dagar, men nyttigt
så klart. :eating: Och jag styrketränar alla dagar TUNGT :bpump:
Sen har jag en diet period på 12 dagar då jag äter lite mindre än
normalt, styrktränar bara varannan dag, och prommenerar
mycket, springer också intervall träning dom dagar jag inte
styrketränar.
Vilar en dag ... börjar om.
Har kört 1 ät, 1 deiet, 1 ät och är nu inne på en diet (dag 2)
Mina resultat
-----------------
Start:
2003-09-06
Vikt: 63,9kg
Längd: 174 cm
Mått vid naveln: 80 cm
Biceps: 33cm
----------------------------------
2003-09-08 -> 2003-09-20
Efter 12 dagars ätning och träning:
Vikt: 66,4kg (+2,5)
Mått vid naveln: 81 cm (+1)
Biceps: 34cm (+1)
2003-09-20 -> 2003-10-02
Efter 12 dagars diet:
Vikt: 64,6kg (-1,8)
Mått vid naveln: 79,5 cm (-1,5)
Biceps: 34,5cm (+0,5) <- på diet perioden ;)
Period 1 Totalt
Vikt: +0,7Kg
Navelmått: -0,5cm
Biceps: +1,5cm
Styrka: ++
2003-10-02 -> 2003-10-14
Efter 12 dagars ätning och träning:
Vikt: 68,4kg (+4)
Mått vid naveln: 83 cm (+3,5)
Biceps: 35,5cm (+1)
2003-10-14 -> 2003-10-26
Efter 12 dagars diet:
pågår ...
Period 2 Totalt
Vikt:
Navelmått:
Biceps:
Styrka:
Jo och om ni inte gissat det så är jag ganska ny på styrketräning,
men det känns som om jag hittat nått jag trivs med. Passar mig
bra att träna i perioder. När man äter längtar man till å äta
mindre. Och när man äter lite längtar man till och äta mer. Alltid
nått att se fram emot.
Så är mina resultat normala?
Bra/dåliga?
Nått jag borde tänka på?
Synpunkter?
/Micke (Växande :) )
Styrketräna inte alla tolv dagarna under tunga perioden, det lär sluta illa.
Samma sak under mindre mat perioden, träna inte varje dag. Kroppen måste vila.
Fortsätt gärna att posta dina resultat, det ska bli väldigt intressant att följa. Många snackar om den dieten i teorin men det verkar vara få som verkligen testar den.
Jag tycker det inte är några problem att träna 12 dagar under "ätar perioden" har delat upp kroppen så att det tar 4 dagar att gå igenom hela, dvs, ex bröst blir 3 ggr på 12 dagar, är det för mycket?
Under diet perioden delar jag kroppen på 2 dagar, men kör inte ben då för jag kör intervall och promenerar mycket då. Och om jag körde ben skulle jag inte orka intervall träningen. Styrketräningen kör jag bara varannan dag under dieten.
Jag skulle nog slänga in lite mera vila under ätarperioden också.
Hur mycket kalorier äter du under bulk respektive deffperioden?
Fortsätt posta dina resultat och kör hårt!
shirunai
2003-10-15, 20:33
3bröstpass på tolvdagar, tjaaaa det låter mycket jag kör 2pass på 16-18dagar
Försöker att inte räkna så mycket på kalorerna, men jag ligger nog på 3500-4000kcal på ätar perioden, och ca 2000 under deff perioden. Ganska mycket efter som jag inte är värst stor ... än:cool:
Får fundera på det där med vila, känns så konstigt att vräka i sig massa mat en dag och inte fara på gymmet och pumpa, men men, ska fotsätta posta mina resultat och se vad det blir av allt.
Är också nyfiken om nån annan provat ABCDE? Hur har det gått för er? Tycker +2,5cm biceps på 36 dagar e fint. Om det fortsätter så vem vet vart det slutar.:hbang:
Stämmer in i kören om mer vila. Träna var annan dag under ätertiden och kankse var tredje under dieten.
Jag är ingen expert på kalorier, men verkar det inte vara lite väl stor skillnad på 2000 och 3500-4000? Att ligga ca 500 under vid dieten är bättre, då går du inte ner för mycket.
Inte för att vara någon glädjedödare, men alla ökar mycket den första tiden... Man får in tekniken, etc, etc.
Poängen är att du ska träna svinhårt under bulkperioden. 5-6 dar per vecka tungt med få reps.
Det är under deffperioden du återhämtar dig. Då tränar du lätt 3 dagar i veckan, sk underhållsträning samt att du kör mycket aktiv vila, dvs morgonpromenader 5-6 dar i veckan.
Det är i stort sett vad metoden går ut på.
Testade själv för några år sedan men jag ökade jättemycket i styrka på 6 veckor vilket reuslterade i att min svaga leder inte pallade trycket. De muskulära resultaten var jag nöjd med, men jag hade nog velat fortsätta i minst 6 veckor till. Har tyvärr inga siffror.
Kör hårt!
Mvh
William
Dina resultat beror nog en del på att du är färsk skulle jag tro. Speciellt att du ökat under dietperioden. Man ökar bra i början vad man än gör. Men det betyder ju inte att ABCDE inte fungerar för dig och det är bra att du gillar träningen och att ABCDE passar dig! :thumbup:
Jag testade lite ABCDE på sommarn, 2 bulkperioder och 1 deffperiod mellan. 12 dar vardera. Men det gick inte bra, lade på mig för mycket fläsk för jag åt så mycket skräpmat. :smash:
Men jag ökade bra både i styrka och muskelmassa. Hittar inte mina anteckningar där jag skrivit upp ökningarna men jag var nöjd. Jag var inte färsk på styrketräning utan hade tränat i ganska exakt ett år mer eller mindre, ca 6 månader seriöst och regelbundet 3ggr/vecka.
Enligt ABCDE-dietens skapare T. Åkerfeldt ska den nya "versionen" av ABCDE-programmet bestå av 12 dagar bulk med 40% kaloriöverskott. 16 (!) dagar deff med 10% kaloriunderskott.
Jag har faktiskt funderat på att göra om det, men äta bättre denna gång. Jag får bra resultat på min vanliga hederliga bulk just nu, så det dröjer nog ett tag innan jag kör. Dumt att ändra på nåt som fungerar. Då jag börjar stagnera så får jag väl fundera på att köra, för själva ABCDE upplägget gillar jag också, passar mig också att träna i perioder.. Återkommer naturligtvis med en utförlig journal då jag testar!
Har du någon koll på hur din fettprocent ligger och hur den utvecklas? Har du tagit "före" bilder ("före och efter")?
Har testat ABCDE-dieten och tycker den funkar bra. Jag låg ungefär på +500 kcal under "bulkperioden" och -500 kcal under "deffperioden" och tränade som normalt dvs 4 dagar i veckan.
Fett % har jag inte så stor koll på, funkar det bra å mäta med en kaliper? eller vilken metod ska man använda sig av? Det går inte och räkna ut nått vettigt värde utan nån sorts mät utrustning?
Använder mig av mått runt magen vid naveln för att hålla koll på fettet. Det ökar när jag äter och minskar ungefär lika mycket när jag deffar. Men jag ökar i vikt och styrka, så 12 dagar verkar räcka för att ta bort "fettet" man lagt på sig under 12 dagars ätande.
Räknar att jag gör av med ca 2500 kcal en vanlig dag, så jag äter (ca) 2000 på deit och 3500-4000kcal på ätar tiden. Så jag ligger -500 under diet eller +1000-1500 när jag vräker i mig.
Som jag har förstått ABCDE metoden gäller det att verkligen äta MYCKET under ätar prioden så att kroppen hela tiden anser sig ha råd att bygga muskler. MYCKET = minnst 1000kcal mer än +/- 0. För då frigörs massa tillväxthormon och dylikt.
Har lagt upp en tränings journal nu, på rätt ställe åxå. ;) Så ag kommer att uppdatera den efter som.
Originally posted by Micke_B
Fett % har jag inte så stor koll på, funkar det bra å mäta med en kaliper? eller vilken metod ska man använda sig av? Det går inte och räkna ut nått vettigt värde utan nån sorts mät utrustning?
Jag använder själv kaliper för att kunna följa med hur mycket fläsk jag lägger på mig och hur mycket jag deffar bort. Jag tycker det är en billig och bra metod. Inte 100% exakta mätningar, men ändå helt ok. Jag beställde min kaliper från paulun. En "accu-measure".
Nja, man kan nog inte räkna ut nåt vettigt värde utan att göra mätningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.