handdator

Visa fullständig version : Hjälp!

Rillish
2010-06-17, 23:44
Information
Ålder: 18
Längd: 185 centimeter.
Vikt: 115 kg.

Det är så att jag nu har planerat att försöka gå ner så mycket som jag kan under sommaren, har 10 veckor ledighet (sommarlov). Så nu har jag tänkt ta tag i problemet (övervikten) och gå på nån sorts diet under sommaren, men somliga säger att det är svårt att gå på diet under sommaren, för att det är mycket fester m.m. Min målvikt vill jag ska vara runt 90-95kg.

Jag har gjort upp en eget diet plan (läst mycket på forumet) och skulle behöva feedback på den.

Frukost: 250g kvarg
Träning: 4km promenad.
Lunch: Omelett - 2 ägg med grönsaker.
Träning: Cykling: 20 minuter + hantlar övningar 15x2 (4kg har också 10kg)
Mellanmål: Ett äpple eller en banan.

Middag: 250g kvarg.

Hur mycket tror ni att jag kan gå ner under dem här 10 veckorna om jag följer denna plan?

Är min dietplaner bra eller dåliga? Kommer jag gå ner i vikt för fort? Kom gärna med synpunkter

Traash
2010-06-17, 23:59
Om du nu prompt ska köra så lågt intag av kalorier så rekommenderar jag VLCD-diet istället, då får du åtminstone i dig alla nödvändiga näringsämnen. Jag tvivlar starkt på att du får i dig alla viktiga näringsämnen på bara 2 ägg, halvliter kvarg och ett äpple.

TehSaxo
2010-06-18, 00:07
Om du nu prompt ska köra så lågt intag av kalorier så rekommenderar jag VLCD-diet istället, då får du åtminstone i dig alla nödvändiga näringsämnen. Jag tvivlar starkt på att du får i dig alla viktiga näringsämnen på bara 2 ägg, halvliter kvarg och ett äpple.

+ Att du kommer vara hungrig hela tiden :x

Rillish
2010-06-18, 00:11
Vad ska jag kompensera det hela med? Då jag är ny på det här området kan jag inte allt, och därefter frågar dem som är kunniga vilket är ni.

Kanske man ska ta skinkstek med något till middag, eller kanske kyckling med ris?

Skulle behöva all sorts hjälp med min dietplan, lägg gärna till saker som är bra för min viktminskning.

powderdog
2010-06-18, 00:13
Det där är extremt lite mat (ca 600kcal?)!

Nu är jag trött och orkar inte göra ett längre inlägg, men detta är mina spontana åsikter och tankar:

Jag tror du kommer få det väldigt svårt att hålla en sådan tråkig och extrem diet mer än ett par veckor. En något långsammare diet skulle vara lättare att hålla, mer hälsosam och ge ett bättre slutresultat.

Angående kosten så tycker jag som sagt att det är på tok för lite, men om du nu ska vara så extrem så rekommenderar jag att du lägger till 10g omega 3 per dag och några doser med EAA, så att du får i dig lite essentiella fetter och aminosyror. Förövrigt skulle jag nog slänga in en multivitamin tablett per dag. Dessutom är det extremt lite protein per/kg.

Testa att kör PSMF ett par veckor och kickstarta din diet på det sättet.

Med tanke på att du är ganska kraftigt överviktig nu så tror jag nog att en viktnedgång på 15-20kg under dessa tio veckor är ett mål som går att nå, men det kommer kräva stor disciplin från din sida!

Lycka till

Mvh

Traash
2010-06-18, 00:20
Låt säga att TS lider av 30 kg övervikt så kan han ändå inte förbränna mer än runt 2000 kcal fett per dag. Och räknar jag rätt så hamnar han med lite aktivitetsfaktor inräknat runt 3000 kcal i dagsförbränning. Dvs han kan gott äta 400 kcal till utan att gå ner långsammare.

Dock rekommenderar jag TS att äta åtminstone runt 1500 kcal per dag. Viktminskningen går inte så mycket långsammare jämfört med hans planerade diet, men däremot så kommer psyket att må så mycket bättre. Och då är också risken att misslyckas betydligt mycket mindre.

Edit: Lite förslag på måltider då:

frukost: 500g kvarg (350kcal)

Lunch: 250g 10% nötfärs (typ köttfärssås t.ex.) med grönsallad (runt 600 kcal)

Middag: 400g kycklingfile tillsammans med grönsallad och några droppar dressing (runt 500 kcal)

TehSaxo
2010-06-18, 00:36
TS = Trådskapare (för dig som är ny här på forumet) :)

Rillish
2010-06-18, 00:39
:thumbup: Tack för alla svar, så en diet som vore bättre för mig är följande:
____
Tabletter och vitaminer:
10g omega 3 per dag.

Frukost: 500g kvarg

Middag: 500g kvarg (kan hända att jag äter kyckling med ris och sallad någon dag.

Spelar det någon roll hur mycket vatten jag dricker under dagen?
Läst att kanel ger en bättre fettförbränning, så skulle det vara okej att tillägga det till kvargen?
Kan man dricka 1-2 koppar kaffe varje dag utan att dieten förstörs?
_________
powderdog @ vad är EAA?

Rillish
2010-06-18, 00:43
TS = Trådskapare (för dig som är ny här på forumet) :)

Spelat ganska mycket spel, så är ganska van med forum förkortningar.

Det är så att jag ska 'storhandla' på lidl imorgon, så därför jag skulle jag behöva hjälp med svetsa ihop dieten så snabbt som möjligt.

TehSaxo
2010-06-18, 00:46
:thumbup: Tack för alla svar, så en diet som vore bättre för mig är följande:
____
Tabletter och vitaminer:
10g omega 3 per dag.

Middag: 500g kvarg (kan hända att jag äter kyckling med ris och sallad någon dag.

Spelar det någon roll hur mycket vatten jag dricker under dagen?
Läst att kanel ger en bättre fettförbränning, så skulle det vara okej att tillägga det till kvargen?
_________
powderdog @ vad är EAA?

EAA ÄR: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Glöm inte multivitamin tabletten, kanel kommer inte öka förbränningen märkvärt.
Här kan du läsa mer om kanel och dess effekt på bl.a fettförbränning: http://traningslara.se/blogg/kanel-nyttigt-gott-och-underskattat/

Traash
2010-06-18, 00:49
Det ser bra ut, även om jag fortfarande tycker att du kan äta lite till. Självklart får du ta kanel på din kvarg, även om fettförbränningen troligtvis bara ändras marginellt.

Drick när du är törstig och mellan måltider om du känner dig småhungrig. Det kan hålla hungern i schakt i nån timme.

Rillish
2010-06-18, 01:00
Så det blir att inhandla Kolozzeum - EAA, och TehSaxo du sa något om multivitamin tabletter. Har du något tips om vad för tablett man ska inhandla? (berocca?)

Rillish
2010-06-18, 01:05
Tabletter och vitaminer:
Kolozzeum - EAA (hur mycket ska jag ta?)
10g omega 3 per dag.
Multivitamin tablett (sort?)

Middag: 500g kvarg.

Hur mycket sömn behöver jag, för att allt ska fungera?
Tänkte också på festandet, drar man och festar nån kväll struntar man i ölen och tar vodka istället för att få massa fett av ölen?

TehSaxo
2010-06-18, 01:05
Så det blir att inhandla Kolozzeum - EAA, och TehSaxo du sa något om multivitamin tabletter. Har du något tips om vad för tablett man ska inhandla? (berocca?)

Multi Fx från GV brukar jag köra på, även EAA FX (GV's egna). Kolozzeum EAA smakar blä har jag för mig. GV är en förkortning btw.

Edit: gonatt

Rillish
2010-06-18, 01:08
Tack för alla svar, blir att inhandla det flesta imorgon och beställa några grejer :)

Rakanichy
2010-06-18, 01:37
Ät riktig, nyttig middag varje dag är mitt tips. Kyckling, fullkornsris/quinoa och någon go sås kanske senapskvarg? :) Försök få upp kalorierna lite, va smart dock , lägg till mättande saker. Du kan ju köra stora lass kycklingwok, det gör jag under deff. Funkar jättebra!

Traash
2010-06-18, 07:27
Tänkte också på festandet, drar man och festar nån kväll struntar man i ölen och tar vodka istället för att få massa fett av ölen?

Om du tar din viktnedgång på allvar skulle jag föreslå att du tar ett par vita månader. Det kommer underlätta otroligt mycket.

Vanligtvis dricker man ju inte bara alkohol när man festar, utan troligtvis äter du större middag än vanligt, tilltugg till akoholen och kanske även en kebabtallrik efteråt.

Men om du nu måste festa, så kör på vodka blandat med lightläsk. Det borde fungera.

Edit: Dessutom är du ganska cool om du dyker upp på festen med ett flak energidricka istället :)

powderdog
2010-06-18, 10:45
Vanligtvis dricker man ju inte bara alkohol när man festar, utan troligtvis äter du större middag än vanligt, tilltugg till akoholen och kanske även en kebabtallrik efteråt.

Bakfyklle pizzan är ju en klassiker:)

Dagen efter att du druckit så har inte kroppen som prioritet att bränna fett, utan att få ur giftet (alkoholen) ur kroppen och du bränner väldigt mkt mindre fett samtidigt som du äter ganska mycket! Vilket givetvis inte är en situation man vill hamna i.

Nu är du troligtvis några år yngre än mig då du har sommarlov (avis), min rekommendation är att du skippar allt hårt festande i sommar förutom midsommar kanske (så ska jag göra), och satsar på din viktnedgång istället. Kommer tillbaks till skolan 20kg lättare och drar då på fest vägandes endast 95kg och kanske får doppa lite:D

benacii
2010-06-18, 10:47
är mycket protein till middag (kyckling/fisk etc) med mindre mängd kolisar (potatis/ris) på med grönsaker. du blir mätt och käkar nyttigt. kvargen kan du ta som ersättning för t.ex godis/glass ;) käka havregrynsgröt/wasa sport på morgonen. långsamma kolisar som håller dej mätt längre.

benacii
2010-06-18, 10:50
och satsar på din viktnedgång istället. Kommer tillbaks till skolan 20kg lättare och drar då på fest vägandes endast 95kg och kanske får doppa lite:D

+1:hbang:

mattilainen
2010-06-18, 11:09
Kommer tillbaks till skolan 20kg lättare och drar då på fest vägandes endast 95kg och kanske får doppa lite:D

Dessa tankar älskar vi! Lycka till!

Rillish
2010-06-18, 11:14
Vore rätt häftigt att komma tillbaks -20kg.

Har läst massa om att bulka osv. Efter jag har gått ner i vikt kan man börja bulka då (september)? vill bli starkare än jag är idag efter dieten :P tänkte också man också kanske ska ta och fixa en bild journal? ger ju mer motivation och feedback + andra som är intresserade kan ta lära av min tråd.

TehSaxo
2010-06-18, 12:12
Vore rätt häftigt att komma tillbaks -20kg.

Har läst massa om att bulka osv. Efter jag har gått ner i vikt kan man börja bulka då (september)? vill bli starkare än jag är idag efter dieten :P tänkte också man också kanske ska ta och fixa en bild journal? ger ju mer motivation och feedback + andra som är intresserade kan ta lära av min tråd.

Bra idé.

Om du inte gymmat förut kommer du öka ganska mycket i styrka trots att du dietar. Om du ska ha kolhydrater till maten så föreslår jag potatis, det innehåller minst kcal/100g av potatis/ris/pasta och mättar bäst tycker de flesta.

Jag brukar skära potatisen till klyftor/pommes, slänga allt i en bunke och ha på kryddor, rör runt sen in i ugnen utan olja eller något i cirka 15 min(beror på storleken, känn efter när de är i ugnen) på 250 grader. Blir skitgott. :)

Pineapple
2010-06-18, 13:15
Kan man dricka 1-2 koppar kaffe varje dag utan att dieten förstörs?
Svart kaffe ger inga kalorier så drick på du (går även bra att dricka light drycker).

Rillish
2010-06-18, 14:11
Tack för tipsen och för alla svar!

Blir ut på en promenad nu 4km, vart lite senare än förväntat men var och stor handlade idag! Hur många paket kvarg tror ni det är?;)

http://data.fuskbugg.se/skalman01/CIMG9666.JPG

TehSaxo
2010-06-18, 14:40
Tack för tipsen och för alla svar!

Blir ut på en promenad nu 4km, vart lite senare än förväntat men var och stor handlade idag! Hur många paket kvarg tror ni det är?;)

http://data.fuskbugg.se/skalman01/CIMG9666.JPG

20.

2 koppar kaffe 30-45 min innan dina promenader är bra förresten. :) Koffein höjer förbränning. ;)

Rillish
2010-06-18, 15:48
32 st faktiskt.

Tråkigt nog började det spöregna under promenaden, men vem har sagt att lite regn skadar? Än så länge en lyckad dag :)

TehSaxo
2010-06-18, 15:49
32 st faktiskt.

Tråkigt nog började det spöregna under promenaden, men vem har sagt att lite regn skadar? Än så länge en lyckad dag :)

Hoppas du kollade bäst-före datumet. :)

Rillish
2010-06-18, 15:56
Såklart jag gjorde det, men tack ändå.

Ska starta en information & bild journal imorgon eller senare idag _/ med mätningar m.m

powderdog
2010-06-18, 20:03
Härligt att se att du satsar på din diet! 16kg kvarg borde räcka ett tag:) Det går förövrigt utmärkt att frysa kvarg, så datum behöver du inte oroa dig för.

Rillish
2010-06-18, 20:13
Kommer ju käka 1kg kvarg per dag, så uträknat att det kommer räcka 16 dagar :P

TehSaxo
2010-06-18, 20:47
Kommer ju käka 1kg kvarg per dag, så uträknat att det kommer räcka 16 dagar :P

Blanda med fun light! :)
Jag provade med 1 matsked kvarg och en del sötningsmedel, samt en skvätt lätt mjölk för att den inte skulle vara så torr, sjukt gott blev det! :)

Rillish
2010-06-18, 21:32
Det här kanske låter sjukt, men jag gillar kvarg haha. Gillar konsekvensen och smaken.
Och skulle man vilja lyxa till det lägger man till lite grillkrydda eller kanel :D

TehSaxo
2010-06-18, 21:48
Det här kanske låter sjukt, men jag gillar kvarg haha. Gillar konsekvensen och smaken.
Och skulle man vilja lyxa till det lägger man till lite grillkrydda eller kanel :D

Du är inte ensam. ;) Sjukt äckligt utan att lägga till ngt tkr jag dock.

benacii
2010-06-18, 22:53
ääh käften och ät direkt ur burken! sen på med spenat så bliru riktig man!

Nox
2010-07-27, 17:56
ääh käften och ät direkt ur burken! sen på med spenat så bliru riktig man!

Lol xD Han är en riktig man redan! Mowhahah!