handdator

Visa fullständig version : Hur nyttig är denna kakan?

ajsen
2010-06-17, 18:08
Har på sistone blivit helt beroende av denna "kakan" och jag tänkte höra ifall det är något fel att äta denna flera gånger i veckan? Näringsvärdet för hela kakan blir 2189 kalorier, 189g Protein, 98g Fett, 121g Kolhydrater. Det enda "onyttiga" är väl honungen men hela kakans GI lär vara helt okej med tanke på allt fett och havregrynen?

Förövrigt så kan jag säga att det bara är att blanda allt detta till en smet och sedan in i ugnen i 12 min på 180 grader om någon annan vill smaka, har även postat den i matlagnings-delen.

Mvh

165g Proteinpulver (Vanilj eller Choklad - Kassein)
75g Havregryn
100g Jordnötssmör
250 ml Skummjölk eller 30g Minimjölk
75g Osaltade jordnötter
40g Honung
5g Kanel

WHITEFOLKS
2010-06-17, 18:22
Det är inget fel på ingredienserna i den kakan och om du inte bara äter bara det så ser jag inga som helst problem.

ajsen
2010-06-17, 18:26
Det är inget fel på ingredienserna i den kakan och om du inte bara äter bara det så ser jag inga som helst problem.

Låter för bra för att vara sant men det är nog sant i detta fallet. Den ultimata kakan *drool*

skivan
2010-06-17, 18:39
Lät gott:D Ska testas.

cero
2010-06-17, 18:40
Optimalt för grisbulk!

ajsen
2010-06-17, 18:47
Lät gott:D Ska testas.

Gör det, se upp så att du inte käkar upp hela kakan på en gång bara :D Som jag..

Optimalt för grisbulk!

Jag antar det. Ingen grisbulk här inte dock :D

Obs glömde skriva en viktig sak i första meddelandet. Lägg till vatten efter att du lagt i allt i en skål tills smeten blivit seg! Någon mod får gärna ändra detta!

cero
2010-06-17, 18:59
Ajsen, en nackdel med detta kan ju vara att du får i dig större delen av ditt kalori behov på en gång och då kan det ju finnas risk att missa att få i sig en del viktiga vitaminer/mineraler från andra livsmedel som man oftast äter med en lite mer balanserad kost.

ajsen
2010-06-17, 19:13
Ajsen, en nackdel med detta kan ju vara att du får i dig större delen av ditt kalori behov på en gång och då kan det ju finnas risk att missa att få i sig en del viktiga vitaminer/mineraler från andra livsmedel som man oftast äter med en lite mer balanserad kost.

Jo det har jag också tänkt på, men jag käkar vitamintillskott så det borde vara okej.

Eddie Vedder
2010-06-17, 19:33
Att en så stor andel av ditt fettintag utgörs av fett från jordnötter är ingen höjdare.

YTS
2010-06-17, 19:51
Att en så stor andel av ditt fettintag utgörs av fett från jordnötter är ingen höjdare.

Vad ser du som ett problem med jordnötts fett? Lågt n-3?

Eddie Vedder
2010-06-17, 20:03
Vad ser du som ett problem med jordnötts fett? Lågt n-3?

Hög andel omega-6 och minimalt med omega-3. Den ytterst minimala mängd som finns är ju dessutom alfa-llinolensyra som inte alls konverteras särskilt effektivt vilket du vet.

JoeyP
2010-06-17, 20:14
Om man kör jordnöttsmör + omega3 kapslar vad tycker du om det Eddie?

Eddie Vedder
2010-06-17, 20:16
Om man kör jordnöttsmör + omega3 kapslar vad tycker du om det Eddie?

Jordnötens fettsammansättning blir ju inte bättre. Men viss blir det totala intaget mer balanserat.

Men överhuvudtaget tycker jag att en kost med bara de två fettkällorna innehåller en obalanserad mängd fleromättat fett. Men så tokigt äter du förhoppningsvis inte.

Dreas
2010-06-17, 22:51
Jag tycker det ser ut som en fin kaka, ta och dela den i tio delar så har man ju en trevlig proteinbar att ta efter passet ;)

Fredrik_S
2010-06-18, 10:53
Jo det har jag också tänkt på, men jag käkar vitamintillskott så det borde vara okej.

Vitamintillskott innehåller på sin höjd ca 20 vitaminer + mineraler.
Naturlig blandad kost innehåller tusentals mikronutrienter som vi inte kartlagt eller känner till funktionen hos.
Hur alla tusentals ämnen påverkar kroppen och hur samspelet är mellan dem är som sagt inte kännt. Men att hoppas på att de 20 ämnen med kartlagda funktioner ska räcka är nog att hoppas på lite för mycket.

Anton Fräs
2010-06-18, 11:49
Usel fettsammansättning. Inget man ska leva på eller ens ha som bas i sin kost skulle jag vilja påstå.

ajsen
2010-06-18, 12:41
Vitamintillskott innehåller på sin höjd ca 20 vitaminer + mineraler.
Naturlig blandad kost innehåller tusentals mikronutrienter som vi inte kartlagt eller känner till funktionen hos.
Hur alla tusentals ämnen påverkar kroppen och hur samspelet är mellan dem är som sagt inte kännt. Men att hoppas på att de 20 ämnen med kartlagda funktioner ska räcka är nog att hoppas på lite för mycket.

Okej I hear you, men jag äter ju inte bara denna kakan på en dag, finns plats för över 1500 kalorier utöver kakan (för mig iaf) och det var lite det jag syftade på. Vitamintillskott+resten av kaloriintaget lär täcka det mesta i samma utsträckning som vanlig mat skulle?

Usel fettsammansättning. Inget man ska leva på eller ens ha som bas i sin kost skulle jag vilja påstå.

Främst valnötter men också cashews har ju en bättre fettsammansättning, vore det en idé att byta ut de 75g nötterna mot det? Hur mycket bättre blir kakans helhet då? Sen så kan man ju fixa jordnötssmör med andra nötter om det nu är så pass.

Mvh!

cero
2010-06-18, 12:53
Okej I hear you, men jag äter ju inte bara denna kakan på en dag, finns plats för över 1500 kalorier utöver kakan (för mig iaf) och det var lite det jag syftade på. Vitamintillskott+resten av kaloriintaget lär täcka det mesta i samma utsträckning som vanlig mat skulle?

Beror ju på vad dom 1500 kalorierna består av för mat. Jag antar att du vill komma undan lätt med alla kalorier utan att behöva fixa ihop 6 olika måltider, men mitt tips är att kanske göra en lite mildare version av kakan som kanske innehåller 1000kcal istället. På så sätt får du en rejäl boost men riskerar heller inte att missa annat nyttigt från en "vanlig" kost - det bästa från två världar. :D

Fredrik_S
2010-06-18, 15:43

Främst valnötter men också cashews har ju en bättre fettsammansättning, vore det en idé att byta ut de 75g nötterna mot det? Hur mycket bättre blir kakans helhet då? Sen så kan man ju fixa jordnötssmör med andra nötter om det nu är så pass.

Mvh!

Alla nötter har i rätt kass fettsammansättning. Så nötter över huvudtaget är något man kanske borde äta med begränisning.

Valnötter har extremt hög andel fleromättade och då är det omega 6 framförallt och den del omega 3 är inte DHA eller EPA som vi så gärna vill ha utan alfalinolen
Cashew har mycket mindre mängd fleromättat men det den har är nästan bara omega 6.

Ingen av nötterna hjälper direkt till att balansera ut omega 3(dha och epa)/omega6 halten.

Eddie Vedder
2010-06-18, 15:47

Mvh!

Sötmandel och kokosfett skulle nog passa i kakan tror jag. Då kan du skära ner på både jordnötter och jodnötssmör tror jag. Dessutom kan du ju tillsätta kakao som både ger en mer balanserad fettsammansättning och god smak.

I ditt övriga matintag rekommenderar jag att du käkar nöringsrika saker som fet fisk, ägg, broccoli, spenat och mjölkprodukter exempelvis.

ajsen
2010-06-18, 17:16
Alla nötter har i rätt kass fettsammansättning. Så nötter över huvudtaget är något man kanske borde äta med begränisning.

Sötmandel och kokosfett skulle nog passa i kakan tror jag. Då kan du skära ner på både jordnötter och jodnötssmör tror jag. Dessutom kan du ju tillsätta kakao som både ger en mer balanserad fettsammansättning och god smak.

I ditt övriga matintag rekommenderar jag att du käkar nöringsrika saker som fet fisk, ägg, broccoli, spenat och mjölkprodukter exempelvis.

Högst intressant. Men samtidigt som dessa tips uppskattas så tror jag att kakan skulle tappa sin goda smak om man ändrar allt detta (dock så ska jag prova det, kommer update). Det är blandningen med jordnötssmör, mjölk, kanel och proteinpulvret som utgör den goda smaken misstänker jag.

Tänkte prova att ha i mer havregryn och inga extra nötter samt mindre honung för att kompensera havregrynens kolhydratmängd.

Jag tycker att ni svarat bra på hur nyttig kakan är men en liten följdfråga är då hur pass viktig denna fettsammansättningen egentligen är i ens liv? (Hittade inget när jag googlade) Om man äter denna kakan 1-2 gånger i veckan (originalrecept) så rubbas väl inte allt så att säga? Dessutom äter jag fiskolja tillskott och jag äter många av de saker du skrev Eddie, allt förutom broccoli vilket jag försöker bli bättre på! :thumbup:

Mvh!

z_bumbi
2010-06-18, 17:50
Du behöver ju inte ändra något i kakan så länge du bara äter en del av den per dag istället för att basera en stor del av ditt dagsintag på att bara äta kakan.

Fredrik_S
2010-06-21, 00:04
Jag tycker att ni svarat bra på hur nyttig kakan är men en liten följdfråga är då hur pass viktig denna fettsammansättningen egentligen är i ens liv? (Hittade inget när jag googlade) Om man äter denna kakan 1-2 gånger i veckan (originalrecept) så rubbas väl inte allt så att säga?

Mvh!

Du säger att du behöver ca 3600 kcal per dag, kakan är på 2100 kcal
1-2 kakor i veckan är 8-16% av din totala kost isådana fall.
Det är nog ingen fara på taket. :)

Men som sagt, skulle gärna äta lite mindre itaget, men jag vet hur det är, det är omöjligt att spara på något gott.
Kan själv inte ens köpa hem jordnötssmör längre då burken alltid tar slut första dagen.

Hejnomax
2010-06-21, 20:09
Så honung är inte onyttigt?

Har undvikit att glaza kött mm med honung, onödigt?

Eddie Vedder
2010-06-21, 20:32

Är socker onyttigt enligt dig?

Om ja så är honung onyttigt. Om nej så är det inte det. Skillnaderna mellan honung och vanligt socker är så minimala att de är helt irrelevanta.

ajsen
2010-06-21, 20:49

Har undvikit att glaza kött mm med honung, onödigt?

Kakan FUNGERAR utan honung (har provat) alltså blir den inte äcklig utan smakar helt okej, saknar dock det lilla sticket av sött men det finns en del sötma i kakan ändå (från allt sötningsmedel i pulvret). Så det är ju upp till dig om du vill skippa det eller inte.

Hejnomax
2010-06-21, 21:07

Om ja så är honung onyttigt. Om nej så är det inte det. Skillnaderna mellan honung och vanligt socker är så minimala att de är helt irrelevanta.

Tack för svar! Bombar på med en fråga till. Är ev onyttig påverkan honung/socker mindre om det åker ner i magen tillsammans med annat. Som tex i denna kakan?

Och ajsen det låter verkligen som en nice kaka. Tål inte jordnötter bara :(

Eddie Vedder
2010-06-21, 21:11
Är ev onyttig påverkan honung/socker mindre om det åker ner i magen tillsammans med annat. Som tex i denna kakan?

Nej

Hejnomax
2010-06-21, 21:21
Nej

Tack igen!

ajsen
2010-06-21, 21:46
Kan uppdatera tråden med att jag har provat kakan med valnötter istället för jordnötter och det smakade verkligen inte gott så spara er den tiden. Ska prova att göra en version utan honung och de extra jordnötterna, så opti det bara kan bli :P

Sen ska jag även testa det du skrev Eddie ang sötmandel och cocos samt kakao :thumbup:

benacii
2010-06-22, 12:00
kan någon posta en bild på kakan?

ajsen
2011-05-16, 19:34
Mmmm.. Ett år sen jag gjorde denna kakan sist. Nu sitter jag o tuggar i mig massor :D Den är OTROLIGT god även med jordgubbs proteinpulver.. Slutar aldrig att förvånas över denna kakan asså!

Jag halverade mängden honung och la i sötningsmedel istället samt skippade jordnötterna helt (fortfarande jordnötssmör i). Om jag orkar så laddar jag upp två bilder senare :)

Här kommer dagens ingredienser, mycket gott. Kan bara rekommendera! Fin ratio dessutom, kan göras till proteinbars eller bara ätas direkt ur formen som vissa andra gör.. (A) Har hittills provat med proteinpulver av smakerna: Jordgubb, vanilj, mocha chocolate, choklad (godast)

100g Jordnötssmör
75g Havregryn
165g Proteinpulver
20g Honung
25g Skummjölk
5g Kanel
Lite sötningsmedel (5g?)

Total 1588,6 KCAL 168 P 60 F 83,75 K

Morrris
2011-05-16, 19:48

Det MÅSTE finnas någon väsentlig skillnad. Alla de där bina som flyger och samlar nektar och matar sina små bibarn med det. NÅGOT måste det vara värt.

Tänk på bina, Nicklas!

StarkaUlf
2011-05-16, 20:09
Mmmm.. Ett år sen jag gjorde denna kakan sist. Nu sitter jag o tuggar i mig massor :D Den är OTROLIGT god även med jordgubbs proteinpulver.. Slutar aldrig att förvånas över denna kakan asså!

Jag halverade mängden honung och la i sötningsmedel istället samt skippade jordnötterna helt (fortfarande jordnötssmör i). Om jag orkar så laddar jag upp två bilder senare :)

Här kommer dagens ingredienser, mycket gott. Kan bara rekommendera! Fin ratio dessutom, kan göras till proteinbars eller bara ätas direkt ur formen som vissa andra gör.. (A) Har hittills provat med proteinpulver av smakerna: Jordgubb, vanilj, mocha chocolate, choklad (godast)

100g Jordnötssmör
75g Havregryn
165g Proteinpulver
20g Honung
25g Skummjölk
5g Kanel
Lite sötningsmedel (5g?)

Total 1588,6 KCAL 168 P 60 F 83,75 K

Vilken tycker du var godast då? :)
Den med jordnötter+dubbel mängd honung, eller den utan jordnötter+halverad mängd honung? :)
Blir det samma jordnötssmak i kakan? :)

willtjam
2011-05-16, 20:32
Tänk på att aminosyrorna i proteinpulvret förstörs vid upphettning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=909681&postcount=10

whalle
2011-05-16, 20:36
Hur gick det med kokosfett och mandelversionen?

ajsen
2011-05-16, 22:05
Jordnötssmöret tar över smaken på ett mycket bra sätt, sen kmr proteinpulvrets smak och kanelen typ. De smakar ungefär likadant oberoende på mängd honung, möjligtvis lite annan konssitens om du har 45g honung vs 20 men liten skillnad..

willtjam: detta har jag tänkt på.. Jag e osäker på hur mycket det faktiskt gör dock, den e i ugnen i 12 minuter, körde 30 min idag för att jag glömde den men märkte ingen större skillnad på ytan (inga bruna märken eller svarta för den delen, bara krispigt)

whalle: Det kanske kommer i sommar när jag har tid :p Prova du!

ajsen
2011-05-16, 22:08
http://img860.imageshack.us/img860/8886/20110516193411.jpg

http://img198.imageshack.us/img198/2559/20110516200723.jpg

Före, efter ;) Mums

vicarious
2011-05-16, 22:08
Vilket proteinpulver? Vassle/kasein eller bland?

ajsen
2011-05-16, 22:20
Vilket proteinpulver? Vassle/kasein eller bland?

Idag blandade jag faktiskt men vanligtvis kör jag kassein, verkar funka lika bra med båda

StarkaUlf
2011-05-17, 19:37
Jordnötssmöret tar över smaken på ett mycket bra sätt, sen kmr proteinpulvrets smak och kanelen typ. De smakar ungefär likadant oberoende på mängd honung, möjligtvis lite annan konssitens om du har 45g honung vs 20 men liten skillnad..

willtjam: detta har jag tänkt på.. Jag e osäker på hur mycket det faktiskt gör dock, den e i ugnen i 12 minuter, körde 30 min idag för att jag glömde den men märkte ingen större skillnad på ytan (inga bruna märken eller svarta för den delen, bara krispigt)

whalle: Det kanske kommer i sommar när jag har tid :p Prova du!

Okej härligt, älskar smaken av jordnötssmör :D
Prövat att ha i proteinpulver med chokladsmak eller vanilj? Borde kunna fungera också :)