handdator

Visa fullständig version : Efter tränings käk... Åsikt?

Björn S
2003-10-14, 18:57
1burk tonfisk
~100-150g keso
~50-100g kesella
"lite" rökt skinka (Mycket protein, lite kolisar, lite fett)
Lite ketchup för smaken & den roliga färgen ;)

Ner i en frukostskål och käka ;)

Sen tog jag lite O'boy för lite (snabba) kolisar?
Kunde inte komma på någonting precis sådär för snabba kolisar som jag hade hemma

Är detta okej som lite efter tränings käk?

Har nämligen slut på Protein nu och slängde ihop en liten kul måltid.... Massa olika smaker, trodde det skulle smaka apa men det blev gott :-)

Skall kolla upp nån GI lista efter några bra snabba kolisar man kan mixa ner i nån sån "gryta" ;)

King Grub
2003-10-14, 19:18
Proteinmässigt är det helt okej, men men men: kolhydraterna saknas, som sagt. Fixa till dylika, så är det alldeles utmärkt. Inget snabbt protein som vassle, men byggarna blev stora innan vasslepulver också.

Björn S
2003-10-14, 19:32
Kom inte på någon mat jag hade hemma som hade vassle :-P
Kolisarna blev lite bristande där ja :-( men men, Jag beställde ju vassle som fan från kolozzeum igår så det kommer väl om ett par dagar ;) Sen skall jag ut å köpa lite snabba kolhydrater snarast möjligt (DVS när jag pallar :-P) Drar med nån GI lista för att hitta något som inte är så beroendeframkallande som skumgodis & russin :-P

Tack igen :-)

z_bumbi
2003-10-14, 19:35
Släng i lite pasta i din bunke så får du ju mer kolhydrater i alla fall, kanske några frallor till så får du lite snabbare kolhydrater också.

Det är ju inte så att bara för att man äter långsamma (lågt gi) kolhydrater inte får i sig några snabba utan värdet är ju ett genomsnitt på kolhydraterna som ingår.
Äter man därför en rejäl portion kolhydrater av den långsamma typen så får man ju i sig lagom med snabba på samma gång.
Det tas inte upp lika snabbt som om man skulle dricka en sockerlösning men frågan är om det i de flesta fall gör så extremt stor skillnad.

Oboy är förövrigt en hyfsad källa för kolhydrater efter träningen, vanlig saft lika så.

Björn S
2003-10-14, 19:47
Hur mycket snabba kolisar tycker ni jag skall ta direkt efter träningen? 1g/kg-kroppsvikt eller något i den stilen?

Tänkte inhandla lite müsli, marie-kex, vetebröd & kornflakes (& lite skumgodis & russin bara för att ;))

Fan vá gött det är att äta :-)

King Grub
2003-10-14, 19:49
Originally posted by Feeble
Hur mycket snabba kolisar tycker ni jag skall ta direkt efter träningen? 1g/kg-kroppsvikt eller något i den stilen?

Tänkte inhandla lite müsli, marie-kex, vetebröd & kornflakes (& lite skumgodis & russin bara för att ;))

Fan vá gött det är att äta :-)

Det går ju inte att säga generellt att just 1 gram per kilo kroppsvikt passar alla alltid. Däremot är det en bra utgångssiffra, som man får justera upp eller ner efter passets längd och intensitet och efter vilken eller vilka muskler som har tränats. Ju större muskelgrupp och ju hårdare träning, desto mer glykogen har tömts, vilket motiverar en högre siffra. Ett benpass kräver t ex mer kolhydrater efter passet för att optimera återhämtningen än ett axelpass, hur hårt det än är.

z_bumbi
2003-10-14, 19:50
0,8-1,2 g kolhydrater/kg kroppsvikt.

Björn S
2003-10-14, 20:06
Tack igen ni två.. :-)
Bor ni här eller? Kanske har nån kul tältplats på forumet? :-P

King Grub
2003-10-14, 20:11
Originally posted by Feeble
Tack igen ni två.. :-)
Bor ni här eller? Kanske har nån kul tältplats på forumet? :-P