handdator

Visa fullständig version : Nu är det allvar

keeprunning
2010-06-16, 21:52
Postar det första inlägget i min journal här, då det ju är efterlysning på input:

Nu är det dags. Efter att ha lagt av med elitidrott för fem år sedan har kroppsvikten ökat från 74 - 96 kg samtidigt som kroppslängden ökat från 185 - 191 cm. Jag är nu 21 år. Varje år görs en satsning på att återigen leva med träningen för att uppnå den goda formen jag en gång befann mig i. Varje gång skiter det sig efter ca 3 månader.

Om jag tvingar mig själv att skriva en journal tillgängligt för andra som är into träning och inte har gett upp hoppas jag att jag lyckas. Att starta en blogg är lite patetiskt i mitt fall.

Min ambition är att uppdatera ett par gånger i veckan med text och bild för att helt enkelt inte kunna ge upp.

Läget nu då? Ja, trots att 96 kg ger ett BMI som pekar på övervikt lyckas jag absolut visa upp en helt OK kroppsform med kläder på. Endast en idiot skulle hävda att jag är fet men det krävs nog tyvärr det samma för att bli imponerad av min kropp. Benen överdimensionerade i form av stora lår med mycket muskler. Bra grundträning och skäms absolut inte över tyngden på vikterna i gymet. Förmodligen är det enda som krävs stenhård disciplin och deff för att min kropp ska se bra ut. Eftersom att jag är före detta idrottare har jag höga krav på min kropp för att jag ska trivas. Och jag skiter i att random Svensson tycker att den är OK.

Upplägg:
Träning:
Måndag: Löpning intervallträning kombinerat med kroppsviktstyrketräning (1h) och simning (30min)
Tisdag: Gym (45 min)
Onsdag: Löpning intervallträning kombinerat med kroppsviktstyrketräning (1 h)
Torsdag: Simning (30 min) och gym (45 min)
Fredag: Löpning - lång runda (45 min)
Lördag: Gym (45 min)
Söndag: Fotbollsträning (Oftast flera timmar)

Kost:
Frukost - Lunch - Middag med två mellanmål. Dra ner på kolhydraterna och öka protein. Mellanmålen består av ägg, makrill eller yoghurt.

Godis totalförbjudet men om det råkar hända ändå blir nästa måltid helt kolhydratfri förutom grönsaker. Är ofta bortbjuden på middagar (då kräver jag inget dietanpassat och äter mycket sparsamt med efterrätt) och käkar då helt enkelt kolhydratfritt resten av dagen.

Alkohol max en gång i veckan, innebär lugnare träning dagen efter och helst inte alls i anknytning till gym. Kan därför innebära att gymet skippas på lördagar.

Bild kommer på måndag.

Så, vad säger ni. Visst ska det här funka??? Nån input?

HulkH
2010-06-16, 23:30
Kör på fifan :)

FIXA bild snabbare ;) :D

har du gymmat förut? isf hur länge?

keeprunning
2010-06-17, 07:43
Kör på fifan :)

FIXA bild snabbare ;) :D

har du gymmat förut? isf hur länge?

Ja, nu jävlar!

Som sagt har jag gymmat i princip varje år de senaste fem åren, men bara ett par månader åt gången. Brukar ta träningsprogram inriktade på förbränning från nån PT på nätet. Har alltså inte fått in den riktiga stilen än men är ingen man garvar åt på gymet. Under simkarriären lärde jag mig att göra de flesta fria-vikt-övningar utan att få ryggskott.

Jag tänkte köra vidare lite på som jag gjort förut och helt enkelt köra på: http://www.stadium.se/traningstips/program/muskelokning-1 och göra om pass 1. Jag kommer inte träna benen så mycket mer än att hålla dem i trim. Lårmusklerna är som sagt ganska långt före de andra delarna av kroppen :(

keeprunning
2010-06-17, 07:53
Här är lite bilder. Som sagt inte så illa man kan tänka sig med tanke på vikten. Men nu ska det bli mycket bättre!

vicarious
2010-06-17, 07:56
Härligt med en till journal :thumbup: Tyvärr hamnade den i fel del av forumet, någon moderator lär flytta den =)

keeprunning
2010-06-17, 09:43
Mycket riktigt är det ursprungligen en journal, den finns här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=150064

Skriver där i fortsättningen och vänder mig till denna sida för mer konkreta fettisrelaterade inlägg.