handdator

Visa fullständig version : ang bulk

myrhus
2010-06-15, 23:43
Fråga 1: Är bulk nödvändigt för en optimal muskeltillväxt?
Fråga 2: Hur många kalorier+ bör man ligga på under en normal bulk, utan att bli alldeles för...fettig? ;D
Fråga3: Om vi utgår ifrån att man ligger på ett ungefärligt överskott på 500kcal. Hur många kilo motsvarar det i tex månaden?

samsung
2010-06-16, 07:39
1: Definera optimal? Alla är olika men en långsiktig bulk med lågt överskott kommer förmodligen ge bra styrkeökningar om du sköter kost/träning/vila ändå. Sen om en grisbulk ger bättre styrkeökningar kortsiktigt är mycket möjligt med tanke på de stora överskottet, dock behöver inte detta betyda mer muskler.
2: Defninera normal bulk? För vissa är en normal bulk en uppgång på 5 kg medans andra 15 kg, givetvis beror detta på din nuvarande kroppsvikt. Väger du 70 är 7-8 kg bulk ganska mycket medan en som väger 100+ mer "normal"
3: 500kcal överskott per dag kommer ge en uppgång på cirkus 2 kg i månaden då ca 7000kcal är 1 kg.

King Grub
2010-06-16, 09:38
3: 500kcal överskott per dag kommer ge en uppgång på cirkus 2 kg i månaden då ca 7000kcal är 1 kg.

Det handlar om viktuppgång här, inte viktnedgång. Det kostar mer energi att gå upp ett kilo i vikt.

Och hur mycket man går upp, går inte att säga i förväg. En mängd faktorer påverkar, från oxidativ kapacitet hos muskelfibrerna till hur stor del av viktuppgången som består av fettfri massa respektive fettmassa. Och det skiljer sig dramatiskt från individ till individ. Vissa kan öka i vikt bestående till 50% eller mer av fettfri massa från överätninge, medan andra i princip bara blir fetare.

prOtotype
2010-06-16, 09:40
Fråga 1: Är bulk nödvändigt för en optimal muskeltillväxt?
Fråga 2: Hur många kalorier+ bör man ligga på under en normal bulk, utan att bli alldeles för...fettig? ;D
Fråga3: Om vi utgår ifrån att man ligger på ett ungefärligt överskott på 500kcal. Hur många kilo motsvarar det i tex månaden?

1. För att gå upp så snabbt som möjligt i muskelmassa så kommer du behöva lägga på dig fett. Sen om resultatet i slutändan blir bättre eller sämre iom att du sen ska göra dig av med fettet också är en annan sak. För snabb viktuppgång är inte hälsosamt.

2. Det kommer variera, många blir aktivare och förbränner mer. Börja med ett måttligt ökning (ca 500, felmarginalen kan vara några hundra kcal åt varje håll) och om du inte går uppåt i den takt du önskar så är det dags att öka. Jag behöver tex utöka mitt energiintag med över 1kkcal från vad jag normalt äter för att gå upp i vikt.

Väg dig varje morgon vid samma tid, ta ut ett snitt över veckan och jämför det med veckan innan, går det för snabbt eller för långsamt så får du korrigera.

Hur mycket du kan gå upp utan att bli fet handlar ganska mycket om hur du redan nu ser ut, hur mycket fett du har och hur mycket möjlighet du har till att öka i muskelmassa.

samsung
2010-06-16, 12:32
..

Okej då lärde jag mig något nytt. Så det finns med andra ord några ungefärliga siffror på hur mycket 500kcal överskott ger i kroppsvikt / månad?
Men jag nämnde inget om fett/muskler% av uppgången, utan mer att ca 500 skulle ge 2 kg.

Sen är de väl som så att ju lägre bf du har i grunden är de väl mest troligt att överätandet blir fettfri massa till större del i början, men avtar ju högre bf du får? Ingen källa bara en teori (kan iof förklaras med vätska o tryck vilket många förklarar som "muskler")

King Grub
2010-06-16, 12:37
Det stämmer, förutsatt att man inte har haft mycket kroppsfett tidigare. Om man "bantat" bort kroppsfett, är det också kroppsfett man lägger på sig vid en överätning, även om man vid överätningens början har låg kroppsfettnivå.

samsung
2010-06-16, 12:44
Okej men om man alltid varit smal med genetiskt lågt kroppsfett, sedan grisbulkat och lagt på sig en del späck, deffat bort, då borde anlagen ligga kvar för fettfri massa?

King Grub
2010-06-16, 13:05
Nej, viktnedgång i form av fettvikt skapar förutsättningar för framtida fettviktsökningar vid överätning. Har man en gång ätit sig fet, har man permanent försämrat sitt fortsatta utgångsläge.

Körhårt
2010-06-16, 17:59
Nej, viktnedgång i form av fettvikt skapar förutsättningar för framtida fettviktsökningar vid överätning. Har man en gång ätit sig fet, har man permanent försämrat sitt fortsatta utgångsläge.

:cryout:*gah!*

myrhus
2010-06-16, 20:14
Det finns ingen motsvarande den räkneformel som finns för deff?

Wildhuss
2010-07-04, 08:53
Tänkte då bara som ny på forumet fråga, vad räknas som att man tidigare haft "högt" kroppsfett? Har nyligen börjat styrketräna seriöst efter 6 månaders boende utomlands med surf varje dag. Är 177 cm lång och vägde cirka 77 kg innan resan och har genom mycket aktivitet gått ner till cirka 62 kg. Har inte märkt hur mycket jag tappat förrän jag kommit hem och vill nu bulka, men vill göra en kontrollerad bulk då jag inte ser något syfte i att dra på mig en massa onödigt fett utan vill ha en lagom viktökning under längre period med maximalt med muskler och minimalt med fett. Vill börja bulka i ungefär 6 månader och undrar om 1 kg i månaden skulle vara lagom för mig för att undvika för mycket fett kontra muskelmassa, eller överskattar jag min tidigare vikt och BF så att jag egentligen skulle kunna gå upp lite snabbare med relativt bra balans mellan fett och muskler?

kjell33
2010-07-04, 09:02
Det finns ingen motsvarande den räkneformel som finns för deff?

Nej.

Jag citerar king grub:

"Det handlar om viktuppgång här, inte viktnedgång. Det kostar mer energi att gå upp ett kilo i vikt.

Och hur mycket man går upp, går inte att säga i förväg. En mängd faktorer påverkar, från oxidativ kapacitet hos muskelfibrerna till hur stor del av viktuppgången som består av fettfri massa respektive fettmassa. Och det skiljer sig dramatiskt från individ till individ. Vissa kan öka i vikt bestående till 50% eller mer av fettfri massa från överätninge, medan andra i princip bara blir fetare.
"

HyunJin
2010-07-04, 11:03
Det stämmer, förutsatt att man inte har haft mycket kroppsfett tidigare. Om man "bantat" bort kroppsfett, är det också kroppsfett man lägger på sig vid en överätning, även om man vid överätningens början har låg kroppsfettnivå.

Dum fråga kanske men varför har du två citationstecken runt "bantat"? Är det annorlunda om man "deffar" bort kroppsfett?

En annan dum fråga är vad som händer om man "bantar" eller "deffar" ner sitt kroppsfett men samtidigt lägger på sig muskelmassa under samma period? Består fortfarande en ev framtida viktuppgång av, till största delen fett?

King Grub
2010-07-04, 11:06
Att medvetet "banta" eller "deffa" ner sig i vikt är inte enda sättet att förlora kroppsfett, även om det är det vanliga för oss. Vid ofrivillig svält fungerar mekanismerna på samma sätt.

Ondskapelsen
2010-07-04, 11:09

En fråga på detta:
Hur funkar detta?
Har det att göra med antalet fettceller som ökar vid överätning men aldrig kan minska? Eller har det många fler faktorer?

Jag kollade bara igenom Supersize me-studien från Linköpings Uni lite hastigt för ett tag sen men minns inte riktigt hur de var :).
Att man förändrat sitt anlag för att lägga på sig fett när man en gång varit fet; det vet jag. Men jag förstår det inte :).

Wildhuss
2010-07-04, 12:02
Med risk för att tjata, men hur skulle min kropp reagera på en bulk med de förutsättningarna jag nämnt ovan? Blir jag mest fettig? King Grub du verkar ha koll på läget, har känt mig för stor tidigare och vill inte dit igen! Vad skulle en lagom takt för min viktökning vara ungefär?

Ondskapelsen
2010-07-04, 12:38
Med risk för att tjata, men hur skulle min kropp reagera på en bulk med de förutsättningarna jag nämnt ovan? Blir jag mest fettig? King Grub du verkar ha koll på läget, har känt mig för stor tidigare och vill inte dit igen! Vad skulle en lagom takt för min viktökning vara ungefär?

Om du en gång varit fet kommer nog större delen av din viktökning vara i fett. Men såklart kommer även en del vara fettfri massa. Dock har du inte samma förutsättningar som en nybörjare på 10% kroppsfett.
Men en lagom takt är vad DU tycker är en lagom takt.

Som någon sa: Väg dig varje morgon i 3 veckor vid samma tid och kolla dig i spegeln. Går det för fort? Står du still i vikt?

Wildhuss
2010-07-08, 18:12
När du säger att den största delen kommer bestå av fett, ungefär vilken fördelning muskler/fett talar vi om i procent?