Visa fullständig version : Hur bakar man det perfekta brödet?
_Robbie_
2010-06-15, 16:25
Jag har försökt flera gånger baka ett gott luftigt och krispigt bröd. Men det blir alltid segt och kompakt... Hur lyckas man egentligen få den där krispriga utsidan och saftiga, luftiga insidan?
Hur gör du i nuläget? Det tog säkert mig något år innan jag började få in snitsen ordentligt. Man lär sig av sina misstag helt enkelt :) Några tips:
-Temperatur på degspadet högst 37 grader
-Minst 50% vetemjöl
-Knåda minst 10 minuter i maskin
-Låt jäsa till minst dubbel storlek
-Hög värme när brödet sätts in i ugnen
En skvätt socker eller sirap (även om det inte står i receptet) blandat i degspadet där man rör ut jästen brukar sätta fart på jäsningen.
Superior
2010-06-15, 17:05
Heta tips för ett sprödare/krispigare yta.
Ställ in en skål med vatten, pensla brödet med vatten och eller släng i lite vatten i botten på ugnen i slutskedet av bakningen så det ångar.
Luftigheten handlar i stor del om gluten, bearbeta degen för att få mer/starkare gluten som kan hålla luften kvar i brödet.
Vik gärna degen till form så får du mer gluten och därmed mer luftigt bröd och använd gärna bröd/jäskorg under sista jäsningen.
Läs mer på Pain de Martin (http://paindemartin.blogspot.com/), en grymt bra blogg för brödbakare.
Luftighet handlar också en del om vilket mjöl man använder. Det är svårt att få till ett luftigt bröd av hundra procent superultramegafullkornsgrovmjöl och liknande. En viss mängd vetemjöl brukar vara bra för konsistensen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.