Visa fullständig version : Doktorera?
Någon här som doktorerar? Vad tycker ni om det?
Har ansökt om en plats och tror mig ha goda chanser att få den. Är mer intresserad av att forska än att arbeta, att lönen inte är så hög bryr jag mig inte mycket om.
Det enda jag är tveksam över är hur jag kommer att känna över att bo kvar på den här orten i 4-5 år till nu när de flesta jag känner flyttar till andra ställen. Är det bara att glömma doktorandstudier på distans? Ex. om jag bor i Stockholm och doktorerar i Linköping?
Någon här som doktorerar? Vad tycker ni om det?
Har ansökt om en plats och tror mig ha goda chanser att få den. Är mer intresserad av att forska än att arbeta, att lönen inte är så hög bryr jag mig inte mycket om.
Det enda jag är tveksam över är hur jag kommer att känna över att bo kvar på den här orten i 4-5 år till nu när de flesta jag känner flyttar till andra ställen. Är det bara att glömma doktorandstudier på distans? Ex. om jag bor i Stockholm och doktorerar i Linköping?
Jag har alltid velat doktorera/forska och skulle ta chansen direkt om den dök upp.
Om man får göra de tpå distans har jag ingen aning om, men det brukar ju vara möjligt att göra utbildningen på annan ort t ex utlandet, om det kan intressera?
Att doktorera på distans är svårt men kan kanske gå. Beror på inriktning, professor, etc. Har en vän som doktorerar inom nationalekonomi som ordnade så han kunde läsa kurser det första året på annan ort än där han doktorerade.
Har själv ca 2,5-3h resväg (tåg+bus, snabbare med bil) till universitet där jag doktorerar (genetik). Fungerar inte för mig. Kommer att flytta närmare så snart som min sambo fått nytt jobb i samma stad.
Jag avråder från att doktorera på distans. Det är klart att det går, men det är onödigt att skapa problem för sig. Man kommer att få nog av det ändå. Det är värdefullt att ha sina handledare inom någorlunda räckhåll.
Har haft några på den institutionen jag doktorerar på som gjorde det på distans. De hade det svårt, man ska ju läsa kurser också och de ges ofta lokalt. Och sen innan nämnts, bra att ha handledaren nära. Jag doktorerar inom tekniskt ämne om det spelar något roll.
Jag gick grundutbildningen i Lund (fysik).
Sen reste jag land och rike runt och kollade upp fysikinstitutioner:
Kiruna(IRF), Uppsala, Miami, Chalmers.
Valet föll till slut på Chalmers. Var där i 4 år och tog en Fil.lic i fysik.
Är du riktigt intresserad, så ska du absolut forska !!!! Det är skitkul, jag lovar.
Ett råd är att INTE forska på distans.
Du missar mycket av den viktiga gemenskapen med kollegor.
pragmatist
2010-06-14, 10:51
Ett råd är att INTE forska på distans.
Du missar mycket av den viktiga gemenskapen med kollegor.
För många är den dagliga "handledning" man får av sina doktorandkompisar minst lika värdefull som den man får från sin egentliga handledare.
För många är den dagliga "handledning" man får av sina doktorandkompisar minst lika värdefull som den man får från sin egentliga handledare.
Kan inte nog understrykas.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.