handdator

Visa fullständig version : Kasein, Vassle, BCAA, EAA och Glutamine Xplode

Megalodon
2010-06-10, 00:38
Har införskaffat mig följande produkter: Kasein, Vassle, BCAA, EAA och Glutamine Xplode

Hur är det mest optimalt att inta dem under dagen och i vilka mängder?
Min dag kan se ut enligt följande beroende på jobb, hur min träningspolare jobbar osv:

1. Morgonpromenad och träning på kvällen
2. Träning på morgonen och promenad på kvällen
3. Promenad på kvällen
4. Morgonpromenad

Är det något utav tillskotten som jag kan skippa till nästa gång som jag handlar nytt? Känns lite onödigt om det blir "kaka på kaka"

Sjoba
2010-06-10, 00:44
Troligtvis kasein innan du lägger dig, BCAA/EAA i samband med träning och vassle som mellanmål.

BCAA och EAA tror jag är lite kaka på kaka, men det är verkligen inget jag vågar svara på med den stora pågående debatten om eaa vs. bcaa.

macsacre
2010-06-10, 06:47
Kasein, Innan du går och lägger dig.

Vassle, Mellan måltiderna, en del bodybuildare (IFBB pros) rekomenderar en direkt du vaknar och så mellan måltiderna.

BCAA, Det här är det IFBB pros tar och det är bland de tillskotten de rekomenderar starkast och anser vara livsviktig för träning. Det tar du före, under och efter träning.

EAA, En älsklings produkt hos en del, och så känner jag inte till att någon bodybuilder som är PRO som rekomenderar detta. Men det här tar du innan och efter träning, jag skulle nog ta det här före och efter träning och BCAA under träning tsm med druvsocker.

Glutamine Xplode, innan och efter träning, också en produkt som IFBB pros inte kan vara utan, här på kolo är många väldigt negativa mot den produkten men vet ej varför då IFBB pros tar det här. Men sedan så vill väll inte alla bli bodybuilders kanske.

Megalodon
2010-06-10, 09:10
En liten följdfråga som jag kom på

Under semestern när träningen inte alls är lika regelbunden och intensiv, man kanske är runt på olika äventyr. För att då hålla kroppen antikatabol under dagarna och vara säker på att jag får i mig rätt mängd protein.

Hur bör jag då fördela mina kosttillskott?
Det känns lite överkurs att använda alla mina kosttillskott under dagarna då. Vad är mest optimalt hur och när bör jag dricka vad?

1.EAA utspritt under dagen?

2.BCAA utspritt under dagen?

3. Vassledrinkar utspritt under dagen?

4. Kaseindrinkar utspritt under dagen?

5. Glutamine Xplode utspritt under dagen?

Min tanke var att ta BCAA ca 3 gånger per dag och G.X 1-2 gånger per dag. Då jag tycker att de smakar godast, är lätt att ha med sig och inte behöver drickas kallt.

Vad anser ni vara mest optimalt?

Rickard
2010-06-10, 09:27
Att gå runt och tänka så mycket på att vara optimal måste vara det mest katabola. Måste ju skjuta alla stresshormoner i topp osv.

Men ett par intag av BCAA/EAA/Vassle under dagarna kanske kan göra lite skillnad.

King Grub
2010-06-10, 09:29
Enbart kaseinprotein av ovanstående är antikatabolt. EAA, inklusive BCAA, och vassleprotein, är anabolt. Glutamin är varken eller.

Megalodon
2010-06-10, 09:46
Enbart kaseinprotein av ovanstående är antikatabolt. EAA, inklusive BCAA, och vassleprotein, är anabolt. Glutamin är varken eller.

Läste nyligen denna artikeln:

http://www.bodynytt.se/bcaaaminosyror.htm

"Eftersom BCAA både ökar proteinsyntesen (3) och minskar muskelnedbrytningen (2) så får man en bubbel effekt."

BCAA verkar ju vara ett mycket bra alternativ?:thumbup:

King Grub
2010-06-10, 09:53
BCAA minskar inte muskelnedbrytning, annat än kanske vid intag under träning.

Studien man refererar till (2) är en cancerstudie på tumörtransplanterade råttor som får 1 gram leucin per kilo kroppsvikt. Vänligen kolla referenser innan du drar slutsatser; personen som skrivit den artikeln refererar till en studie som handlar om något helt annat.

2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11262583

Sjoba
2010-06-10, 09:56
Läste nyligen denna artikeln:

http://www.bodynytt.se/bcaaaminosyror.htm

"Eftersom BCAA både ökar proteinsyntesen (3) och minskar muskelnedbrytningen (2) så får man en bubbel effekt."

BCAA verkar ju vara ett mycket bra alternativ?:thumbup:

Måhända, men hur står det sig mot EAA som innehåller bcaa och även ofta kostar mindre?

Vincent Vega
2010-06-10, 11:17
Har införskaffat mig följande produkter: Kasein, Vassle, BCAA, EAA och Glutamine Xplode

Hur är det mest optimalt att inta dem under dagen och i vilka mängder?
Min dag kan se ut enligt följande beroende på jobb, hur min träningspolare jobbar osv:

1. Morgonpromenad och träning på kvällen
2. Träning på morgonen och promenad på kvällen
3. Promenad på kvällen
4. Morgonpromenad

Är det något utav tillskotten som jag kan skippa till nästa gång som jag handlar nytt? Känns lite onödigt om det blir "kaka på kaka"

En del olika kombinationer du vill ha svar på där.. hade kört;

EAA varje morgon när du vaknar innan frukost.

EAA innan & efter varje pass.

Snabba carbs á malto/vitargo etc innan gympassen.

BCAA under alla pass gym ink cardio.

Kasein som kvällsprotte.

Vassle kan du köra som mellis och krydda shake's med bcaa (förutsatt att det är osmaksatt bcaa pulver, är det typ xtend bcaa/***** xplode dvs smaksatt hade jag bara använt det dom intra/during workout shakes) alt. göra egna vassle/kasein 50/50 shake's som mellis.

King Grub
2010-06-10, 11:19
Extra BCAA, t ex leucin, till vassle, ger inget extra, så det verkar vara slöseri.

Dreas
2010-06-10, 11:27
Ett tips vore att förstå varför man tar vad innan man köper det...

Kasein innan du lägger dig, har du ätit inom rimlig tid innan sänggående så är det ganska onödigt imo.

BCAA och EAA är kaka på kaka så kör BCAA före och EAA efter eller liknande. Att ta under passet känns onödigt.

Vassle som utfyllnad, mellanmål funkar det bra som ifall du inte får i dig nog med protein ifrån kosten.

Glutamin vet jag endel tar för att de tycker sig få ett bättre immunförsvar av det.

Normala hobbytränare med ett hum om kost klarar sig utan problem med säg EAA och/eller vassle runt passen och möjligen som utfyllnad.

Vincent Vega
2010-06-11, 00:37
Extra BCAA, t ex leucin, till vassle, ger inget extra, så det verkar vara slöseri.

Sa "Jag skulle ha kört;" dvs min åsikt, behöver inte ha belägg för det.

Många strength/bb coacher, erkända namn anser annorlunda. Då dom hög doserar bcaa specifikt leucine under dagen (en stund innan en måltid tex).

Så man kanske inte ska avfärda det totalt bara för att man inte sett en vetenskaplig studie som bevisar effekten än.

Visserligen förstår jag dig på så sätt att man inte kan häva ut sig diverse skit för att hävda "det funkar för mig" utan några som helst belägg men när så många kunniga namn erkänner det känns det lite löjligt att bara avfärda på ditt sätt.

Evilkitty
2010-06-11, 01:49
Visserligen förstår jag dig på så sätt att man inte kan häva ut sig diverse skit för att hävda "det funkar för mig" utan några som helst belägg men när så många kunniga namn erkänner det känns det lite löjligt att bara avfärda på ditt sätt.

Är det ett slöseri så är det. Visst kan du tycka vad du vill men presenteras fakta så är det inget snack om saken. Och om det inte finns någon vetenskaplig studie som visar motsatsen, vad har sagda coacher i så fall för anledning att överdosera? Tyder snarare på deras okunskap än vår.

+1 Dreas

King Grub
2010-06-11, 09:18
Så man kanske inte ska avfärda det totalt bara för att man inte sett en vetenskaplig studie som bevisar effekten än.

Tror du jag skulle ha skrivet det om jag bara tagit det ur tomma luften?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19370045

Psyla
2010-06-11, 09:24
Långsamt protein får du från mat.

Se bara till att få i dig rimliga mängder EAA / BCAA / Vassle på tom mage för att stimulera proteinsyntes.

Vanish
2010-07-02, 18:31
Vassle = typ whey 80?

Crocker
2010-07-02, 18:51
Whey=Vassle ja.

ABtronic
2010-08-02, 16:32
Sticker in en fråga jag med. "Klarar" man sig på Kasein som utfyllnad till EAA, eller fyller Vassle faktiskt ett behov här? Säg att man äter en blandad kost och vill öka proteinintaget under dagen, borde man då inte ha en kontinuerlig tillgång på aminosyror genom att endast ta kasein som mellanmål och helt skippa vasslet? EAA intas givetvis kring träningspasset, och kanske även på morgonen. Har vasslet någon som helt funktion i ett sånt tänk?

Dreas
2010-08-02, 16:36
Sticker in en fråga jag med. "Klarar" man sig på Kasein som utfyllnad till EAA, eller fyller Vassle faktiskt ett behov här? Säg att man äter en blandad kost och vill öka proteinintaget under dagen, borde man då inte ha en kontinuerlig tillgång på aminosyror genom att endast ta kasein som mellanmål och helt skippa vasslet? EAA intas givetvis kring träningspasset, och kanske även på morgonen. Har vasslet någon som helt funktion i ett sånt tänk?Skippa kaseinet och kör på vassle. Långsamt protein får du ifrån maten. Det står några inlägg längre upp precis det jag sa.

WHITEFOLKS
2010-08-02, 16:37
Jag skulle tänka tvärtom.

Du får i dig gott om långsamt protein genom kosten. Det är i princip bara aa/vassle som är snabbt och stimulerar proteinsyntesen.