handdator

Visa fullständig version : bästa sätt att laga kycklingfile utan extra fett/kcal?

benacii
2010-06-09, 22:34
som rubrike säger. hur lagar ni kyckligfile för att slippa extra onödigt fett? koka ni den? ugnen eller stek i panna?:cool:

dykarn
2010-06-09, 22:49
du får nog definiera onödigt fett

Buck
2010-06-09, 23:05
Jag kör i ugn, tycker det är svårt att lyckas steka bra utan stekfett.

benacii
2010-06-09, 23:08
du får nog definiera onödigt fett

men typ som olja,margarin

Joe Hardgainer
2010-06-09, 23:09
Teflonpanna eller andra med nonstickbeläggning

Anabolismus
2010-06-09, 23:16
grillade den med en basic marinad.

benacii
2010-06-09, 23:19
grillade den med en basic marinad.

jo grillen känns som det ultimata men det är ju inte altid vädret stämmer med kycklingsuget *gah!*

Degpekka
2010-06-09, 23:19
Hur mkt fett tror du verkligen fastnar på själva kycklingen? Finns nog andra saker som är enklare att dra ner på då. :)

benacii
2010-06-09, 23:25
heh ingen aning? brukar käka min kyckling som den är. lite chilikrydda och chilisås (ytterst lite) med t.ex en vitkåls sallad med grönsaker oh keso

Fredrik_S
2010-06-10, 00:01
lättaste sättet är att ta den direkt från frysen och lägga 2 kg på en plåt och sen in i ugnen på 200 grader i 45 minuter. kräver ingen förberedelse eller uppting eller förstekning eller kryddning.
Det blir saftigt och gott. Sen har man bara kyckling fileerna i en bunke i kylen tar när man behöver...

Fast vadå onödigt fett, man måste ju äta fett, så lagar man på mitt sätt får man tillsätta fett efteråt i form av sås eller om man steker på lite grönsaker i lite olja tex

chrilledude
2010-06-10, 00:17
Stek i wokpanna(teflonpanna) med vatten.

Såhär gör jag:
Skär kycklingen i små bitar.
Koka kycklingen i teflonpannan, vattnet ska täcka kycklingen.
När det inte är rött längre i mitten så kan du hälla av nästan allt vatten och steka, eller så äter du bara den när den är kokt som jag. Sen krydda eller vad man vill.

Fett brukar rinna ur kycklingen till och med, gör även samma med köttfärs, tror i alla fall att en del fett åker bort då. :)

OneManArmy
2010-06-10, 05:36
ugn enligt fredriks lära eller koka skiten.
Om nom nom :P

supremo
2010-06-10, 05:45
heh ingen aning? brukar käka min kyckling som den är. lite chilikrydda och chilisås (ytterst lite) med t.ex en vitkåls sallad med grönsaker oh keso

Men är det verkligen gott med rå kyckling?:cool:

vicarious
2010-06-10, 06:59
lättaste sättet är att ta den direkt från frysen och lägga 2 kg på en plåt och sen in i ugnen på 200 grader i 45 minuter. Kräver ingen förberedelse eller uppting eller förstekning eller kryddning.
Det blir saftigt och gott. Sen har man bara kyckling fileerna i en bunke i kylen tar när man behöver...

+1!

Bendermannen
2010-06-10, 10:01
lättaste sättet är att ta den direkt från frysen och lägga 2 kg på en plåt och sen in i ugnen på 200 grader i 45 minuter. Kräver ingen förberedelse eller uppting eller förstekning eller kryddning.

Fast vadå onödigt fett, man måste ju äta fett, så lagar man på mitt sätt får man tillsätta fett efteråt i form av sås eller om man steker på lite grönsaker i lite olja tex

+1!

++1!

Buck
2010-06-10, 10:22
Aha tur att hans ugn är bättre än min då x)

benacii
2010-06-10, 11:45
skitbra tips! ska jag defenitivt prova ikväll :naughty:

Skrollovicz
2010-06-10, 11:52
Hur gör ni med kryddningen, ni som steker i ugn? Man måste väl marinera kycklingen med diverse tillsatser för att den inte ska bli skittråkig?

vicarious
2010-06-10, 12:58
Hur gör ni med kryddningen, ni som steker i ugn? Man måste väl marinera kycklingen med diverse tillsatser för att den inte ska bli skittråkig?

Inte alls. Skaffa någon god grillkrydda eller kör med curry. Jag gillar att köra citronpeppar på också. Det viktigaste för att få kycklingen god är att ta ut den i tid och inte låta den bli för torr.

Torr kyckling = kass.
Saftig kyckling = win.

Fredrik_S
2010-06-11, 10:45

Nej
Jag steker ofta på wokgrönsaker tillsammans med den färdiga kycklingfilen som jag plockar fram ur kylen och delar lite snabbt i pannan. Tar bara några minuter och där häller jag på soja cayennepepparsås och anndra kryddor efter smak tex grillkrydda eller örtaromat..

_Larre_
2010-06-11, 19:30
lättaste sättet är att ta den direkt från frysen och lägga 2 kg på en plåt och sen in i ugnen på 200 grader i 45 minuter. kräver ingen förberedelse eller uppting eller förstekning eller kryddning.

Ska nog göra samma sak, jag. Käkar ju kyckling varje dag så man slösar ju bara tid på att stå och tina och steka.

F.W.Y.H
2010-06-11, 22:40
Ska nog göra samma sak, jag. Käkar ju kyckling varje dag så man slösar ju bara tid på att stå och tina och steka.

Ta ut nästa dags kyckling när du lagar middag, då behöver du inte vänta. Då får du saftig på kyckling på riktigt och inte nå jävla frysbakat fnöske.

juulia_
2010-06-11, 22:43
Grilla den! :)

jonne_15
2010-06-27, 20:33

Måste du inte tina upp kycklingen innan du lägger in den i ugnen? För att skära bort allt brosk/fett och om det skulle vara nått blodigt etc.

kjell33
2010-06-27, 20:39
Måste du inte tina upp kycklingen innan du lägger in den i ugnen? För att skära bort allt brosk/fett och om det skulle vara nått blodigt etc.

Han menar antagligen filéer.

jonne_15
2010-06-27, 20:51
Han menar antagligen filéer.

Det vet jag. Men ibland kan det vara en del fett/brosk och även lite blodigt på vissa ställen ju.

Fralleee
2010-06-28, 16:21
I ugnen i någon kastrull med lock som tål värmen och voila, torr kyckling är inte längre något problem.

Anton Fräs
2010-07-14, 07:36
Tinade filéer (i varmvatten om man glömt ta fram dem dagen innan)

In i kall ugn satt på 200 grader, 50 minuter senare är det perfekta för mig.

Lovisa
2010-07-14, 15:53
Hel kyckling lagar jag i lergryta. Blötlägg grytan i ca 20 min (leran måste vara fuktig). Lägg i kycklingen, på med kryddor. Jag kör grillkrydda / vitlök / vitlökspeppar / citronpeppar efter humör och tillgång.

Ställ in grytan i micron på 3/4 effekt. Kör 30 min till att börja med. Om den känns färdig (köttet släpper från benen) är det bara att plocka ut den, annars kör lite till, kanske 5-10 minuter, tills köttet är genomstekt.

Tag upp kycklingen och tranchera / rensa.

I botten på grytan ligger nu en simmig gegga, som är rätt fet. Den som gillar smak och inte har något emot fett, tar tillvara denna buljong för sås eller liknande. Om man låter den svalna, blir det ett fast gelé. Lätt att frysa in i bitar, för att sedan att använda som såsbas efter behov.

bear.flowertwig
2010-07-18, 17:01
Hel kyckling lagar jag i lergryta. Blötlägg grytan i ca 20 min (leran måste vara fuktig). Lägg i kycklingen, på med kryddor. Jag kör grillkrydda / vitlök / vitlökspeppar / citronpeppar efter humör och tillgång.

Ställ in grytan i micron på 3/4 effekt. Kör 30 min till att börja med. Om den känns färdig (köttet släpper från benen) är det bara att plocka ut den, annars kör lite till, kanske 5-10 minuter, tills köttet är genomstekt.

Tag upp kycklingen och tranchera / rensa.

I botten på grytan ligger nu en simmig gegga, som är rätt fet. Den som gillar smak och inte har något emot fett, tar tillvara denna buljong för sås eller liknande. Om man låter den svalna, blir det ett fast gelé. Lätt att frysa in i bitar, för att sedan att använda som såsbas efter behov.

Intressant. Lergryta möter mikro låter som något av en kulturell krock :D

Har varit lite sugen på att skaffa lergryta för mer traditionell matlagning, det här gav ytterligare ett gott skäl :thumbup:

bear.flowertwig
2010-07-18, 20:35
Koka kycklingen i teflonpannan, vattnet ska täcka kycklingen.
När det inte är rött längre i mitten så kan du hälla av nästan allt vatten och steka, eller så äter du bara den när den är kokt som jag. Sen krydda eller vad man vill.

Just testat. Funkar bra och blev saftigare än när jag brukar steka direkt. :thumbup: Dessutom slipper man kycklingfiléer som börjar svettas så mycket i stekpannan att de blir kokta snarare än stekta.

Fredrik_S
2010-07-18, 23:08
Det vet jag. Men ibland kan det vara en del fett/brosk och även lite blodigt på vissa ställen ju.

Spelar ingen roll om det är några gram brosk/fett/blod. Det är försvinnande lite i det stora hela och ofarligt att äta.

jonne_15
2010-07-19, 16:05
Spelar ingen roll om det är några gram brosk/fett/blod. Det är försvinnande lite i det stora hela och ofarligt att äta.

Tack för svar, satt och väntade på det :) Okej det var ju bra att höra. Det är morsan som lurat i mig att man måste ta bort det och hon envisas med att man helt enkelt ska göra det. Ibland har vi fått några fula bitar med ganska mycket blod på och hon har sagt att det kan vara "farligt" och ohälsosamt att äta det. Men vad har du för superugn egentligen?:P Jag lägger in 2-3 kycklingfiléer som är tinade i ugnen och det tar 45 minuter tills de är färdiga. Du lägger in hela 2kg FRYSTA i 45 minuter. Jag vill också ha en sån ugn! :)

macsacre
2010-07-19, 17:00
Koka sedan steka. Efter jag kokat den så spolar jag bort fettet som blir kvar på den, funkar skit bra.

Eddie Vedder
2010-07-19, 18:59
Koka sedan steka. Efter jag kokat den så spolar jag bort fettet som blir kvar på den, funkar skit bra.

Varför gör du det? Du har ju svårt att gå upp i vikt säger du?

Snobbe
2010-07-19, 19:34
Men han vill ju inte gå upp i fett;)

kaer
2010-07-19, 19:34
Gissar att man nog kan minska ner på fettet som är i det här receptet, jag gör det inte, jag är inte rädd för lite fett =)

http://www.tasteline.com/Recept/Fannys_ortkyckling_allt_i_ett

Hursomhelst så är det där så sjukt gott och väldigt lättlagat.
(jag tar bort skinnet på kycklingklubborna)

Elso
2010-07-29, 22:55
Jag har märkt skillnad på om man tinar kycklingen långsamt sköljer den i kallt vatten, (jag väljer att även putsa) och sedan torkar av filéerna med hushållspapper, därefter klappa in kryddor salt, peppar curry/citronpeppar/grillkrydda/etc.

Smakar så mycket mer av kryddorna!