Logga in

Visa fullständig version : Rinkebyborna eldar upp sin egen stadsdel, vad ska man göra?

Sidor : 1 [2]

coxie
2010-06-11, 07:55
Det förändrar dock inte mina grundprinciper.

http://memegenerator.net/Successful-Married-Frog/ImageMacro/710079/Successful-Married-Frog-Son-I-am-disappoint.jpg

ha:cl
2010-06-11, 08:00
Du, förvånad skulle du bli om du hade mitt jobb för en vecka. Av 100 samtal till spridda randomiserade adresser i Stockholm med omnejd går minst 20 stycken inte att genomföra ens på enklaste svenska pga "språkliga problem".

Jag tycker att vi borde kunna ställa krav på de som kommer hit. Är det för mycket begärt att de ska lära sig Svenska?

z_bumbi
2010-06-11, 08:36
Du vet inte vad rasist är eller?

Ordet används väldigt ofta, och nästan lika ofta i situationer där det inte är befogat, som här.

Man är inte rasist bara för man tycker att det är invandrarnas fel att det är som det är.

Då är man tyvärr bara blind för problemet, men rasist? Nej.

Jo jag vet vad en rasist är, jag vet också vad rasism är. Jag är inte heller blind för problemet men jag väljer helt klart en annan linje än de mer rasistiska varianterna på vad man kan göra åt problemet. Om du vill kalla det främlingsfientlig, rädsla för förändringar eller för den delen rädsla för islam att skylla på invandrarna istället får rasism så får du göra det.

Visste att rasistanklagelsen snart skulle komma. Jag är inte rasist, jag bor numera granne med en afrikansk familj och vi kommer överens alldeles ypperligt! Jag trivs med dem och skulle aldrig vilja ha tillbaka de som bodde där tidigare, vilket var en svensk familj.

Tittar jag på mitt bostadsområde saknar inte det något, möjligtvis är förbindelsen till centrum halvdålig då vi har ungefär 5 km dit, bussar går självklart, även cykelvägar. Flera andra bostadsområden har precis samma avstånd. Vi har fritidslokaler, stora grönområden, restauranger, massvis med affärer mm mm. Jag skulle påstå att det område jag bor på har mer av detta än något annat område utanför centrum. Så att det skulle vara något som saknas i en stadsdel som anses vara sämre än alla andra är skitsnack!

Jo det är rasism.

Nej det är inte skitsnack och det är något som upprepar sig i flertalet områden, både i Sverige och utomlands. Sker det sen en förändring (som inte behöver betyda att området som sådant byggs om) så kan förhållandena ändras. Du skrev ju själv att du valde området eftersom det var lätt att få bostad där, så hur tror du någon som inte riktigt kan språket, saknar kontaktnät och dessutom har ont om pengar väljer ut sin bostad?

Edit: Rasism som att det är fel på den gruppen av människor dvs invandrarna.

tsp
2010-06-11, 08:40
Jag tycker att vi borde kunna ställa krav på de som kommer hit. Är det för mycket begärt att de ska lära sig Svenska?

Problemet blir ju att "de" hamnar i invandrartäta områden, bor alltså med mestadels folk som talar deras språk. Dessutom svårt att få jobb, så mest kretsar livet kring närmiljön. Svårt att lära sig svenska som det är då. Men visst, jag håller med om att ett test i svenska borde göras efter ett par år.

Hur funkar det med SFI-kurser idag? De är inte obligatoriska eller?

Khyron_
2010-06-11, 14:48
Problemet blir ju att "de" hamnar i invandrartäta områden, bor alltså med mestadels folk som talar deras språk. Dessutom svårt att få jobb, så mest kretsar livet kring närmiljön. Svårt att lära sig svenska som det är då. Men visst, jag håller med om att ett test i svenska borde göras efter ett par år.
De får bo var de vill om man skulle ändra på det så börjar vänster + journalisterna att gnälla.

--

http://playrapport.se/video/2036641
Någon mer än jag som tror att Johan heter något annat i verkligheten?

tsp
2010-06-11, 15:36
De får bo var de vill om man skulle ändra på det så börjar vänster + journalisterna att gnälla.

--

http://playrapport.se/video/2036641
Någon mer än jag som tror att Johan heter något annat i verkligheten?

ööööööööööööhhh eeeeeeeeeeeeeeeeeeehh vi har ju ingen lokal!!

2010-06-11, 23:37
Jo jag vet vad en rasist är, jag vet också vad rasism är. Jag är inte heller blind för problemet men jag väljer helt klart en annan linje än de mer rasistiska varianterna på vad man kan göra åt problemet. Om du vill kalla det främlingsfientlig, rädsla för förändringar eller för den delen rädsla för islam att skylla på invandrarna istället får rasism så får du göra det.

Kom igen, nu får det räcka.

Om du vill kalla det främlingsfientlig, rädsla för förändringar eller för den delen rädsla för islam att skylla på invandrarna istället får rasism så får du göra det.

Jag har, säkert tre gånger, påpekat att varken Jimmie Åkesson eller jag anser att det är fel på invandrarna, utan det är fel på den invandringspolitik vi för.

Och rädsla för förändringar. Hur får du det till att vara ett problem hos mig? Jag är för en bunt förändringar vad gäller invandringspolitiken, men dom kanske du har missat i din iver att få mig till rasist?

Men du är väl som den klassiske vänsterdrivne, slänger ur dig rasist så fort det börjar hetta till.

anton2000
2010-06-11, 23:47
Hur funkar det med SFI-kurser idag? De är inte obligatoriska eller?

Som jag har förstått det är dom inte obligatoriska. Men man får pengar om man går på kurserna. Dock finns det inga krav att lära sig någonting så att gå samma nybörjarkurs om och om igen i flera år är således lönsamt.

2010-06-11, 23:51
Som jag har förstått det är dom inte obligatoriska. Men man får pengar om man går på kurserna. Dock finns det inga krav att lära sig någonting så att gå samma nybörjarkurs om och om igen i flera år är således lönsamt.

Och detta är det ingen som reagerar över? Vad fan är vi för några...

anton2000
2010-06-12, 00:02
Och detta är det ingen som reagerar över? Vad fan är vi för några...

Det är ju rasistiskt att reagera. Och man vill ju inte vara rasist/nazist. Dom som går kurserna för tionde gången måste tycka att svenskarna är helt blåsta :smash:

Mr.Sarkastisk
2010-06-12, 00:12
Det är löjligt hur rädsla plötsligt förvandlas till rasism i detta land. Varför inte vakna upp och lösa problemen på ett demokratiskt och rättvist sätt?
Det är svårt att kunna tolka och lösa problem utan att veta bakgrunden till det hela. För att lösa något så måste man troligen gå långt tillbaka och klippa av tråden redan från första början, där den är som tunnast.

Vad har han för bakgrund? Hur ser den ut? Vad är orsaken till att han agerar så?

Att med stereotyper och raster försöka gissa sig till saker och ting duger inte.

saab900
2010-06-12, 12:28

Så funkar det.

Tänk om högskolan fungerade likadant. Den nya tidens socialbidrag för ungdomar som varken vill studera eller jobba men ändå få 7300 skattefritt/månad.

BillyButt
2010-06-19, 18:21
Att vara rasist verkar vara ett större problem för det verkar nämligen göra att man ser allt i en dimension.

Är man rasist för att man säger som det är?

hejhopp79
2010-06-19, 18:26
Man får börja med att inse att integrationen gått åt helvete som nummer ett och som nummer två att kraftigt begränsa invandring ett bra tag framåt, tills man löst problemen med människorna som redan befinner sig i vårt land.

Jag tror dessvärre det är nära på en omöjlighet att integrera särskilt muslimer. Östasiater och sydamerikaner etc brukar inte vara problem för de är mer lika oss i kultur och samhällsstruktur.

Intressant intervju med en dansk psykolog om muslimer och livsåskådning. No defeat, no surrender typ oavsett situation.

http://frontpagemag.com/2010/05/05/among-criminal-muslims/

hejhopp79
2010-06-19, 18:31
Är man rasist för att man säger som det är?

Nej, definitivt inte.

Och just däri ligger problemet med den svenska debatten. Vi har ett fegt klimat och är konflikträdda i folksjälen nuförtiden, vilket gör att man gärna håller sig innanför normerna. Att bli osams och hamna i konflikt är något av det värsta svensken kan tänka sig nowadays.

Rasism har ingenting med invandringspolitik att göra. Det är löjligt och naivt att koppla ihop dem två, då det visar att man inte tänkt efter. Man MÅSTE lära sig att skilja på politik och etik i Sverige.

2010-06-19, 20:34
Nej, definitivt inte.

Och just däri ligger problemet med den svenska debatten. Vi har ett fegt klimat och är konflikträdda i folksjälen nuförtiden, vilket gör att man gärna håller sig innanför normerna. Att bli osams och hamna i konflikt är något av det värsta svensken kan tänka sig nowadays.

Rasism har ingenting med invandringspolitik att göra. Det är löjligt och naivt att koppla ihop dem två, då det visar att man inte tänkt efter. Man MÅSTE lära sig att skilja på politik och etik i Sverige.

Iof rätt bra skrivet.

BillyButt
2010-06-20, 15:00
Det skulle vara intressant att höra från er som är positiva till massinvandringen vad ni tycker att den tillför Sverige?

F.W.Y.H
2010-06-20, 15:20
Det skulle vara intressant att höra från er som är positiva till massinvandringen vad ni tycker att den tillför Sverige?

"Vem skulle städa?"
"Vem skulle du beställa din kebab av?"

Eller nått annat tröttsamt..

Herr Oberst
2010-06-20, 17:26
Sverige måste varit ett dåligt land före massinvandringen. Då fick vi ingen mat och ingen som städade. Buss eller taxi kunde vi heller inte åka då det inte fanns några chaufförer

kaeru
2010-06-20, 18:13
Och då är Rinkeby bara början på brandvågen.
Förra året brann mer än 1000 bilar upp, nästan 1,5 skola varje dag brann upp helt eller delvis, och detta i Sverige år 2010.
Fattar man inte att när man importerar folk från konfliktländer så importerar man också konflikterna, eller iaf de kulturella mönster som skapar konflikter(stamsamhälle, inget förtroende för staten, etniska enklaver, etc).

Nåja Svensson får väl säga från den 19:e September, det kommer jag göra iaf.
Skönt att se att det finns vettiga människor här på K.

130kg finsk sisu
2010-06-20, 18:25
Invandring eller inte så bör man lära svenska ungdomar vikten av arbete.