Visa fullständig version : Kvargglass
Tjena!
Alla som känner mig vet att jag är en "gottegris", som vi säger i Österbotten, dvs. man tycker om sötsaker :D
Och vem tycker inte om glass speciellt nu då det är sommar? jusst nu så försöker jag deffa, men det går si så där. hehe.:em:
Räknade ut att det skulle bli ca. 9000 kalorier/månad ifall man åt en glass varje dag. Hoppas jag inte gjorde någon ledsen nu, tyvärr så är det sant...
Men! Ifall glassen var av kvarg så är det ju en annan femma ;)
kvargglass a là nam (ett experiment som jag inte är helt nöjd med så hoppas någon annan tar sig friheten att ändra och sedan dela med sig av receptet):
1.Mixa/vispa ihop lätt kvarg(250g eller enligt behov, men i mitt fall använde jag upp hela burken: 250g) med din favoritfrukt eller smaksätt enligt tycke(i mitt fall använde jag frysta jordgubbar). Kan vara allt från blåbär till banan eller alternativt: choklad, vanilj, kaffe osv. eller varför inte lite smaksatt proteinpulver?
2.Vispa/mixa ihop de två ingredienserna till en härlig smet. Ifall du använder dig av sura frukter/bär så kan du söta smeten med lite honung eller sötningsmedel( eller socker ifall man inte är så noga med deffen). Nu har du en härlig porös smet. Det viktiga är att smeten inte är "vattnig", om så, ta mer kvarg.
3. häll smeten i något helst med lock, lägg glassen i frysen och låt den stå där i ca. 2timmar men! titta till den då och då och rör om lätt, ifall man inte vill ha isglass :P
Resultat: en god och protein rik glass, nu behöver du inte ha ångest i sommar för att äta glass!
(OBS. är ny här på kolozzeum så jag vet inte ifall någon redan har skapat en liknande tråd, annars ber jag om ursäkt)
http://1.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/SltfNRSa2mI/AAAAAAAAAHA/945XwPJmOcY/s320/fairing_glass.jpg
Här har du en roligare glass, helt gratis -> http://www.andreazengstrom.se/2009/07/fairgin-glass.html
tigerofsweden
2010-06-08, 21:06
http://1.bp.blogspot.com/_INeRt7V-kNo/SltfNRSa2mI/AAAAAAAAAHA/945XwPJmOcY/s320/fairing_glass.jpg
Här har du en roligare glass, helt gratis -> http://www.andreazengstrom.se/2009/07/fairgin-glass.html
Ser jävligt smarrig ut *drool*
Ser jävligt smarrig ut *drool*
som fan :)
Sir väldigt gott ut! skall definitivt prövas ;)
Tack Andreaz!:thumbup:
champion
2010-06-08, 21:26
O, oj, oj :cool:
Finns det fler recept på glass tro? Som är nyttiga? Är ett glassmonster.
O, oj, oj :cool:
Finns det fler recept på glass tro? Som är nyttiga? Är ett glassmonster.
säkert finns det;) man kan ju själv experimentera fram och testa osv.!
eller så gör du som min kompis, för varje glass han äter så straffar han sig själv med 100 situps :D
Davitian
2010-06-09, 15:10
Snackar vi om "roliga" glassar eller nyttiga med lite kalorier? 400kcal var inte o leka med. Och hur många har "Fairing Sloow Protein vanilj" liggande hemma?
Ge grabben en chans
Snackar vi om "roliga" glassar eller nyttiga med lite kalorier? 400kcal var inte o leka med. Och hur många har "Fairing Sloow Protein vanilj" liggande hemma?
Ge grabben en chans
Nu vet jag inte riktigt varför du blev upprörd över att jag ville ge personen i fråga ett nytt recept att testa?
Roligare glass i det här fallet är att det blir mer "glass" än när du gör glass på kvarg.
Hur många som har Fairing Sloow hemma vet jag inte. Jag har det och jag testade att göra glass på det vid flera tillfällen förra året. Det här är det godaste receptet jag kom fram till. Förövrigt funkar det säkert med något annat vanilj kassein pulver, men det har jag inte testat.
Att göra glass på kvarg blir "isigt" och inte så glassigt/krämigt, vilket jag inte riktigt gillade.
chrilledude
2010-06-09, 15:30
Ge grabben en chans
Men herregud, då testar man med ett annat proteinpulver då? Skadar ju inte att han visar upp sitt recept.
500g Kvarg
4g Sötningsmedel
4g Vaniljessens
Blanda allt, låt stå i frysen en stund.
Något som jag tycker funkar bra, påminner om mjukglass.
Räknade ut att det skulle bli ca. 9000 kalorier/månad ifall man åt en glass varje dag. Hoppas jag inte gjorde någon ledsen nu, tyvärr så är det sant...
Det beror ju lite på vilken glass man väljer att äta. Väljer man en Solero Pineapple så landar man ju kring 1800kcal/månad. Så det beror ju lite på vad man väljer.
2.Vispa/mixa ihop de två ingredienserna till en härlig smet. Ifall du använder dig av sura frukter/bär så kan du söta smeten med lite honung eller sötningsmedel( eller socker ifall man inte är så noga med deffen). Nu har du en härlig porös smet. Det viktiga är att smeten inte är "vattnig", om så, ta mer kvarg.[/QUOTE]
Och skillnaden på socker och honung är vad då?
Honung är väl inte direkt sötare per kcal än socker.
Davitian
2010-06-09, 15:54
Men herregud, då testar man med ett annat proteinpulver då? Skadar ju inte att han visar upp sitt recept.
I det här fallet tycker jag att det skadar. Förbättra originalreceptet eller kom med konkreta tips anser jag är mycket bättre, än att såga trådskaparen och länka till ett helt annat recept på en glass, och samtidigt passa på att göra reklam för en fattig produkt som ingen normal personen har.
tigerofsweden
2010-06-09, 16:00
I det här fallet tycker jag att det skadar. Förbättra originalreceptet eller kom med konkreta tips anser jag är mycket bättre, än att såga trådskaparen och länka till ett helt annat recept på en glass, och samtidigt passa på att göra reklam för en fattig produkt som ingen normal personen har.
Skadar? Fattig produkt? Är du seriös eller?
... eller kom med konkreta tips anser jag är mycket bättre...
Det var det jag gjorde.
Så, nu kan vi återgå och låta trådskaparen få fler goda idéer.
mattilainen
2010-06-09, 16:50
Precis nykommen från fragbite tro?
Ge grabben en chans
Ta din tråkiga attityd och lägg dig..400 kcal är ingenting, om du kanske inte ligger på diet.
Fredrik_S
2010-06-09, 16:54
500g Kvarg
4g Sötningsmedel
4g Vaniljessens
jag skulle lägga i någon eller några msk vatten i det där. Bilr bättre konsistens när man lägger i lite vatten till kvargen, iaf den från lidl..
Mixa frysta bär med lite vatten och proteinpulver :) blir lite mer smoothie men man kanske kan köra det i frysen för mer glassigt format!
Symphony Flex
2010-06-09, 17:19
du skriver nåt om glassmaskin. har du en sådan eller går det bra att göra nåt liknande på något annat sätt?
tror ni vassle funkar lika bra som slowprotein dvs kasein?
går det att mixa youghurt, mjölk och vassle och bara frysa? nån som testat?
du skriver nåt om glassmaskin. har du en sådan eller går det bra att göra nåt liknande på något annat sätt?
tror ni vassle funkar lika bra som slowprotein dvs kasein?
går det att mixa youghurt, mjölk och vassle och bara frysa? nån som testat?
Japp, jag kör i glassmaskin. Det går nog bra i frysen också, se bara till att röra om lite då och då.
Vassle funkar inte lika tycker jag. Fördelen med kassein är att det blir tjockt, vilket gör glassen mindre rinnig.
Insulinus
2010-06-09, 17:46
Jag brukar bara ta 40gr Double Pro (20gr vanilj+20gr jordgubb), 2dl mellanmjölk. Vispar ihop eller iaf rör runt och skickar in i frysen i 15min.
Sedan rör jag ner 1tsk vaniljessens och 1msk kakao och vips har man en fruktansvärt god pudding/smoothie.
Vill man kan man ju skicka in den i frysen i ytterligare 10-15min för mer isglasskonsistens.
Schroder
2010-06-09, 18:22
jag vill ha tillgång till artic zero glassen. kan inte alla göra en storsatsning och gå till era butiker och tjata så dom börjar ta in dessa glassar. :) där snackar vi low calorie glass
jag skulle lägga i någon eller några msk vatten i det där. Bilr bättre konsistens när man lägger i lite vatten till kvargen, iaf den från lidl..
Tack för tipset,
Testade 500g Kvarg med 50g Fun Light Strawberry samt 5g rapsolja.
Blev väldigt bra.
Tack för tipset,
Testade 500g Kvarg med 50g Fun Light Strawberry samt 5g rapsolja.
Blev väldigt bra.
Vad händer med glassen när det är rapsolja i den?
Vad händer med glassen när det är rapsolja i den?
Den blev väldigt krämig istället för isig.:thumbup:
Mixa ihop cottage cheese/jordnötssmör/cankao och in i frysen ett tag. Snickersglass.
Mixa ihop cottage cheese/jordnötssmör/cankao och in i frysen ett tag. Snickersglass.
Har kikat efter cankao flera gånger när jag handlat, men var finns den?
Brukar kolla bland sötningsmedlen eller i närheten av den vanliga "oboyen".
+1
Har kollat på Ica Maxi, Coop, Ica Kvantum och "Hajen" utan framgång.
Jag bor på en mindre ort uppe i norr, och där har dom det på COOP Forum bland o'boy och annan chokladdryck. Kan tycka att det bör finnas på dom flesta orter om vi har det här.
karlingen
2010-06-10, 11:41
efter en google-sökning efter cankao tror jag nog att "varan" hittas vid nudlarna!
karlingen
2010-06-10, 11:48
EDIT: Detta var innan jag verkligen insåg att det finns en produkt vid namn "Cankao" xD
Det beror ju lite på vilken glass man väljer att äta. Väljer man en Solero Pineapple så landar man ju kring 1800kcal/månad. Så det beror ju lite på vad man väljer.
2.Vispa/mixa ihop de två ingredienserna till en härlig smet. Ifall du använder dig av sura frukter/bär så kan du söta smeten med lite honung eller sötningsmedel( eller socker ifall man inte är så noga med deffen). Nu har du en härlig porös smet. Det viktiga är att smeten inte är "vattnig", om så, ta mer kvarg.
Och skillnaden på socker och honung är vad då?
Honung är väl inte direkt sötare per kcal än socker.[/QUOTE]
Visst, du har rätt. Det beror på vilken glass man väljer.:)
Och angående honungen så måste man inte söta glassen med honung men själv tycker jag honung är "bättre" i detta fall då den enligt mig är sötare än socker ifall man tar lika mycket av båda( men alla honungar är ju intelika söta ) samt vad jag vet så innehåller honung även oxidanter och andra nyttiga ämnen( stimulerar tillverkningen av nyttiga bakterier) för kroppen ifall man skall tro min hälsokunskapslärare :D
Det är individuellt vad man tycker om honung, själv tycker jag om honung.
Angående tjatet om Andreaz's inlägg av sitt eget recept vill jag bara säga att som en glassälskare är jag bara glad då andra tipsar om andra recept på glass :) testa även receptet men använde gymgrosistens vassle protein pulver med choklad smak, satte även lite extra kakao för att få mera smak, blev inte så lyckat, kanske pga. Jag hade ingen glass maskin :P men gott smakade det ifall vi bortser från utseendet.....
Och jag håller med Andreaz att kvargglass kan bli isglass aktigt.
OBS! Ta inte mitt recept bokstavligt, visst använd socker istället för honung
osv. om ni känner för det.
Kom med mera tips och recept :D själv skall jag nu gå ut och avnjuta en glass i solen, trevlig fortsättning på dagen gott folk!
Förra sommaren körde jag en del på Andys recept och det blir en rejäl laddning glass.
Proteinet jag körde med var BS Diet Fuel vanilj/choklad.
Eller också köper man vanlig GOD glass i affären och mår gott en stund?
Eller också köper man vanlig GOD glass i affären och mår gott en stund?
Hur tänkte du nu? :confused:
Hur tänkte du nu? :confused:
Att man får njuta av en god glass en stund. Visst, kanske inte optiopti. Men tonfiskburken man klämmer lite senare direkt som den är över diskbänken känns mindre tragisk kanske? I alla fall för mig
EDIT: Detta var innan jag verkligen insåg att det finns en produkt vid namn "Cankao" xD
http://www.canderel.pt/images/PT/produits/cankao_p.jpg
Substitut för kakao, mindre kcal.
Att man får njuta av en god glass en stund. Visst, kanske inte optiopti. Men tonfiskburken man klämmer lite senare direkt som den är över diskbänken känns mindre tragisk kanske? I alla fall för mig
Så man dör inte om man äter vanlig glass? :confused:
Grov misstolkning utav allt jag läst på kolo. :em:
Alltså, min glass blir riktigt god om jag får säga det själv :) Bara för att man gör "maten" själv betyder ju inte att den blir mindre god.
Sen kan du blanda i vad du vill i den, som nötter, choklad, bär eller vad som.
Förra sommaren (som var riktigt varm) så brukade jag hälla ner ingredienserna i glassmaskinen innan jag cyklade iväg till gymmet. Körde mitt pass och cyklade sedan hem. Under den tiden han glassen blir klar.
Bara sleva upp i en skål och sätta sig och avnjuta den på balkongen. Tyckte det var lite roligare än att skaka en shake och hälla i mig på 30sekunder.
vicarious
2010-06-10, 12:56
+1
Har kollat på Ica Maxi, Coop, Ica Kvantum och "Hajen" utan framgång.
Finns tyvärr inte på alla butiker. Vi har den på b la ICA Maxi i Umeå men den finns inte på mindre butiker här i stan. Fråga butiksägaren om de kan börja köpa in den? ;)
Den enda nackdelen är att den är väldigt dyr. ca 40kr per paket.
Jag har inget emot att unna mig en glass, men ska man ändå äta ett mellanmål med ~30g protein så kan man ju passa på att lyxa till det lite som Andreaz skriver, istället för att svepa drinken rakt av.
Vispa en äggvita hårt, sen vända i lite kvarg och bär + sötningsmedel som sen får kylas lite i frysen är även det ett helt ok recept.
BobaFett
2010-06-10, 14:06
Det enda som funkar när man pratar om kvarg och glass är att mixa en näve frysta hallon med 250g kesella och fun ligt hallon. Stavmixer funkar bäst. De frysta hallonen gör att kvargen blir kall och glassig i konsistensen.
Att frysa ner kvargen blir isigt och torrt tycker jag *spy*
BobaFett
2010-06-10, 14:11
Ge grabben en chans
Men gå och lägg dig, 400 kcal är helt acceptabelt med tanke på att den innehåller 40g protein. Se det som en måltifd. Tanken är att ta en efterrätt och göra om den till en måltid och det är precis det han gjort. :smash:
Baboom: Vad är det för glassmaskin du kör med? Typ något sånt här? http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/glassmaskin/krups-sorbetierevenisegvs141/105885.3414/
Baboom: Vad är det för glassmaskin du kör med? Typ något sånt här? http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/glassmaskin/krups-sorbetierevenisegvs141/105885.3414/
Exakt en sådan, fast med blå LCD display :em:
Haha åfan.. sweet, grymt sugen på att införskaffa en!
Haha åfan.. sweet, grymt sugen på att införskaffa en!
Tycker nog inte att den är värd pengarna bara. Du måste frysa ner bunken varje gång innan du ska använda den. Så har man liten frys, så tar den alldeles för mycket plats.
Skulle jag köpa en nu skulle jag satta på en elektrisk istället.
Men visst... på sommaren är den uppskattad :)
karlingen
2010-06-10, 15:14
Är inte det en elektrisk sådan då?
Är inte det en elektrisk sådan då?
Jo, sorry. Menade att kylningen skulle vara elektrisk. Här är det bara vispen som är det :)
Nattljus
2010-06-10, 15:21
Jo, sorry. Menade att kylningen skulle vara elektrisk. Här är det bara vispen som är det :)
finns det ens sådana glassmaskiner? jag har bara sett varianten där skålen måste frysas ett dygn innan användning.
karlingen
2010-06-10, 15:23
finns det så hade jag oxå velat veta var man kan hitta en sådan :D
finns det ens sådana glassmaskiner? jag har bara sett varianten där skålen måste frysas ett dygn innan användning.
Tror det ska finnas, men kostar lite mera.
Annars vore det ju schysst med en sån här -> http://www.taylor-company.com/product/s_PDF/s0142.pdf
Superior
2010-06-10, 15:45
Jag måste slå ett slag för isglass.
Kommer ni inte ihåg dom behållarna man hade när man var liten?
En behållare med 5 - 10 glassutgjutningar i och sedan ett lock med en pinne på.
Jag har sett dom bland fyndhörnan på diverse varuhus.
Sen valfri Fun Light saft som man blandar lite starkare, mmmm gooood isglass :cool:
Sen kan man även frysa in saft i iskuber och ha i diverse drinkar (mindre nyttigt men oxå ett somrigt ont :em:).
(Inget protein recept, men glass i högsta grad, eller man kanske kan frysa in Rage´n och äta som isglass?)
Min glass blev inte alls bra. Alldeles isig och smulig.
Jag hade:
200g jordgubbar
500g kvarg
1 msk vaniljsocker
30g krossade mandelflarn
1 msk rapsolja (som någon tipsade om här i tråden).
2-3 msk vatten
Vad gick fel? Jag gick och rörde runt varje timme ungefär. Skulle jag ha skippat vattnet?
fyrkantig_rondell
2010-06-10, 20:46
Jag måste slå ett slag för isglass.
Kommer ni inte ihåg dom behållarna man hade när man var liten?
En behållare med 5 - 10 glassutgjutningar i och sedan ett lock med en pinne på.
Jag har sett dom bland fyndhörnan på diverse varuhus.
Tips! Ikea har sånns där "glassformar" just nu. Var själv och inhandlade det nu i veckan.. :)
Jag fick en idé, som jag dock själv inte kan testa på ett tag.
Detta kräver inte glassmaskin eller proteinpulver:
250g kvarg + 2 tsk sötningsmedel + en skvätt dr. oetkers romarom + en näve russin + röra runt + frysen 10 min = romrussinglass?
Värt ett försök. :)
"Snickersglass"
Skrev om det tidigare, men här kommer iaf bild. Inte kvarg men cottage cheese.
500g cottage cheese
40g jordnötssmör
10g cankao
10g kokosflingor
Mixa allt med stavmixer och låt det kallna i frysen i 15-30 min.
http://i49.tinypic.com/20qb0rd.jpg
Riktigt gott mellanmål.
karlingen
2010-06-11, 10:03
"Snickersglass"
http://i49.tinypic.com/20qb0rd.jpg
Ser faktiskt ut som ren avföring :O
Men smakar säkert kanon :)
Mixa frysta bär med lite vatten och proteinpulver :) blir lite mer smoothie men man kanske kan köra det i frysen för mer glassigt format!
:) brukar själv mixa en smoothie av bär/frukter med proteinpulver och mjölk/vatten samt en tesked kreatin( beroende på om det är viloperiod eller ej) på varma sommar morgnar :em:
Min glass blev inte alls bra. Alldeles isig och smulig.
Jag hade:
200g jordgubbar
500g kvarg
1 msk vaniljsocker
30g krossade mandelflarn
1 msk rapsolja (som någon tipsade om här i tråden).
2-3 msk vatten
Vad gick fel? Jag gick och rörde runt varje timme ungefär. Skulle jag ha skippat vattnet?
vågar nästan påstå att det är vattnet, testa dig fram :) det är ju olika konsistens på olika kvarg, t.ex. så äter jag ehrmans kvarg naturell medan jag knappt kan svälja Lidls kvarg naturellt*spy*
Tror det ska finnas, men kostar lite mera.
Annars vore det ju schysst med en sån här -> http://www.taylor-company.com/product/s_PDF/s0142.pdf
Dom finns, men de jag har sett kostar runt 5000.
Medans de billigaste "vanliga" kostar ~300
Superior
2010-06-16, 20:41
Pektin (http://mat.msn.se/action/subProductGroup;jsessionid=5749F24966FEADF7A143945 206AABCDB?productGroupId3=11610) har en förmåga att få hemgjord glass att bli mindre "isig".
Pektin finns att köpa som syltningssocker i butik eller på apoteket.
Men man kan med fördel använda tex sylt eller marmelad (som har pektin i sig) för att även tillföra en smak till glassen.
Jag vet inte hur detta funkar med kvarg, men kanske är värt ett försök?
Ser rätt smaskigt ut, får testa någon dag :)
500g Kvarg
4g Sötningsmedel
4g Vaniljessens
Låter enkelt och gött. Har aldrig använt mig av sötningsmedel förut, vilket skall man köpa?
StarkaUlf
2012-01-04, 09:58
Låter enkelt och gött. Har aldrig använt mig av sötningsmedel förut, vilket skall man köpa?
Canderel eller hermesetas fungerar utmärkt. Lättströ.
Finns hermesetas i flytande form, vilken jag aldrig själv har prövat.
AndreasBastard
2012-01-12, 22:45
Jag sitter och smider en plan för att tillverka en enkel "anabolic hypertrophy megabooster gladiators ice cream" men det får vänta tills ny dag med ny kcal-ranson. Jag fick en OBH Nordica glassmaskin i julklapp, en sådan med en skål som man har i frysen och en långsamtgående omrörare. Jag tänkte helt enkelt hälla Dalblads protein+ choklad och mjölk i maskinen och se vad som händer. Återkommer med resultatet.
Superior
2012-01-13, 07:26
Jag sitter och smider en plan för att tillverka en enkel "anabolic hypertrophy megabooster gladiators ice cream" men det får vänta tills ny dag med ny kcal-ranson. Jag fick en OBH Nordica glassmaskin i julklapp, en sådan med en skål som man har i frysen och en långsamtgående omrörare. Jag tänkte helt enkelt hälla Dalblads protein+ choklad och mjölk i maskinen och se vad som händer. Återkommer med resultatet.
Ledsen att behöva säga det, men det där kommer inte bli bra.
Iallafall inget som kommer likna glas.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Bara proteinpulver+mjölk tror inte jag heller blir så bra.
Testa istället med t.ex youghurt+mjölk+prottepulver, sen hade jag nog slängt i lite extra kakao med och ev. lite vaniljsocker.
AndreasBastard
2012-01-13, 22:11
Nu är ni ute på tunn is Nils.R och Superior för här kommer resultatet.
Till att börja med så är Dalblads Protein+ Choklad det absolut godaste (och dyraste) proteinpulvret jag smakat, detta påverkar naturligtvis slutresulatet positivt. Jag tog helt enkelt och shakade 2dl pulver med 3dl lättmjölk och hällde i glassfabriken, den fick snurra i 10 minuter innan förtäring. Glassen blev jättegod och ordentligt chokladig, klart över förväntan. Den blev inte isig utan påminde om vanlig glass som börjat tina. Nästa gång kommer jag låta den gå i 15 min istället för fastare konsistens.
Betyg: 4/5 hantlar.
Superior
2012-01-14, 09:36
Nu är ni ute på tunn is Nils.R och Superior för här kommer resultatet.
Till att börja med så är Dalblads Protein+ Choklad det absolut godaste (och dyraste) proteinpulvret jag smakat, detta påverkar naturligtvis slutresulatet positivt. Jag tog helt enkelt och shakade 2dl pulver med 3dl lättmjölk och hällde i glassfabriken, den fick snurra i 10 minuter innan förtäring. Glassen blev jättegod och ordentligt chokladig, klart över förväntan. Den blev inte isig utan påminde om vanlig glass som börjat tina. Nästa gång kommer jag låta den gå i 15 min istället för fastare konsistens.
Betyg: 4/5 hantlar.
Häääärliga tider att det funkade, hade jag aldrig trott det skulle göra.
MEN jag är helt övertygad om att du kommer få en betydligt fylligare konsistens om du använder (som Nils.R skriver) yoghurt+prottepulver.
Ge det en chans iaf ;)
Men ändå glad att det funkade för dig.
bubbaklubba
2013-09-01, 08:21
Jag gjorde glass på mjölk, kvarg, kakao, proteinpulver(chocklad), jordnötssmör.
det blev inte gott. Man måste nog ha något sötningsmedel i .
NÅGON SOM HAR RECEPT PÅ DETTA? Länken funkar inte. :furious:
Hittade!
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/07/fairgin-glass.html
Jag har OBH nordicas glassmaskin, den lite mer "standard" med en blåskål som får stå i frysen och sedan en omrörare till det. När jag försöker göra glass så går det inget vidare då glassen alltid fastnar i botten av frysskålen. Vad gör jag för fel? Stelnar direkt går lixom inte ens att vänta tills den tinar för den hinner aldrig bli glass konstisterad :p
Jag har OBH nordicas glassmaskin, den lite mer "standard" med en blåskål som får stå i frysen och sedan en omrörare till det. När jag försöker göra glass så går det inget vidare då glassen alltid fastnar i botten av frysskålen. Vad gör jag för fel? Stelnar direkt går lixom inte ens att vänta tills den tinar för den hinner aldrig bli glass konstisterad :p
Jag har gjort "riktig" glass (grädde, ägg etc) i exakt en sådan maskin. Det blev samma sak som du beskriver. Tur att den var billig. Efter 4-5 försök med olika varianter så åkte den i soporna.
Peter Hansen
2014-05-08, 18:29
Skulle man ha i pektin eller?
btw Synd att det är svårt att få tag i xantangummi! =(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.