Visa fullständig version : Festivalmat!
sandstorm
2010-06-08, 17:33
Tja! Nu börjar sommaren komma igång på allvar, och därmed alla festivaler! Då jag iår är lite extra fattig tänkte jag se om någon har grymma tips på festivalmat. Några kriterier:
* Förhållandevis billigt
* Kan tillagas/förberedas på plats ELLER hålla sig ofarligt i tält ett par dar
* Lagom mättande och tillåter lagom mycket festivalröj
* Osv, ni fattar grejen
Eftersom tråden är i allmänt kanske ni kan räkna ut att jag inte bryr mig om opti-mat speciellt mycket. Tänker alltså inte räkna kalorier!
Några tips? Konserver? Knäckebröd?
Wille005
2010-06-08, 17:35
Öl
Check Förhållandevis billigt
Check Kan tillagas/förberedas på plats ELLER hålla sig ofarligt i tält ett par dar
Check Lagom mättande och tillåter lagom mycket festivalröj
Annars hittar du langos i närmaste vagn.
Jockefoten
2010-06-08, 17:37
Hultsfred fyra årsedan.
Tappade reskassan första dagen (2000kr). Och som stolt smålänning så vägrade jag ta ut mer pengar.
Levde en helt vecka på hembränt och vitt bröd. Gick ner 10kg :D
Tompisch
2010-06-08, 17:37
Ravioli i konserv är ju ett måste på festivalen
Andy.da.wohoo
2010-06-08, 17:41
Tonfisk i äkta optianda.
En kylväska kvarg.
En låda EAA/proteinpulver.
Och en burk Rage, för att hålla trycket uppe :)
sandstorm
2010-06-08, 17:54
Öl
Check Förhållandevis billigt
Check Kan tillagas/förberedas på plats ELLER hålla sig ofarligt i tält ett par dar
Check Lagom mättande och tillåter lagom mycket festivalröj
Annars hittar du langos i närmaste vagn.
Tänker lite samma sak om egenjäst vin (Rulles 7-dagars, hur bra som helst) så det får kanske bli en kombo? Langos är gott, men kostar ju massor :(
Scratch89
2010-06-08, 17:59
Tar du med dig ett stormkök så kan du ju steka/koka rätt så enkla grejer. Köttfärs och liknande är ju rätt opti, om du har en kylväska. Annars finns det ju konserver med köttfärssås, ravioli och sånt.
WHITEFOLKS
2010-06-08, 18:10
Rostade sojabönor och jordnötter :D
Wille005
2010-06-08, 18:16
Tänker lite samma sak om egenjäst vin (Rulles 7-dagars, hur bra som helst) så det får kanske bli en kombo? Langos är gott, men kostar ju massor :(
Kör på't.
Annars kan du alltid koka linser och ta med tonfiskburkar.
Du kan inhandla några kilo lövbiff och göra ett redigt lass beef jerky hemma, finns en tråd om det här på Kolozzeum.
forslund
2010-06-08, 19:12
http://shop.rtwfood.co.uk/ekmps/shops/rtwfood/images/real-turmat-chicken-curry-99-p.jpg
Real Turmat. Kostar mycket per förpackning (runt 70-80 kr), jämfört med 50-60 kr för konkurrenter, men helt klart värt det då de är överlägset godast.
Finns på välsorterade friluftslivsbutiker. Motsvarande produkter från andra (som är sämre, enligt mig) finns ofta på stadium/intersport etc.
Koka upp vatten -> häll i påsen. Rör om, vänta 5 minuter. Klart. Ät rakt ur påsen och njut.
Finns i massvis av blandningar. Kyckling curry, kyckling med sötsur sås, chili con carne, spagetti bolognese etc...
De är vakuumförpackade så behöver ej hållas nedkylda eller liknande. Använder alltid dessa vid vandringar på sommaren och de är som sagt värda varenda krona. Påsen är dessutom brännbar ifall man så önskar (bra på vandringar i alla fall).
Annars finns ju det gott om burkmat som är goda. Ravioli, spenatsoppa, ärtsoppa, gulaschsoppa osv. Bara komplettera med en proteindrink om man nu ska optinoja lite.
hahavaffan
2010-06-08, 19:34
Förra sommaren när jag och några polare paddlade kanot i Rönne Å, tältade och drack öl åt jag gulaschsoppa på burk. Svingott när man är full och hungrig. Bara öppna burken och ställ den intill lägereld/eld och njut när den fått upp ätbar temperatur. Du kan ju även köra på andra konserver typ ravioli, och kombinera med knäckebröd. Mer behövs fan inte, se på Jockefoten för praktexempel i överlevnad :D
de festivaler jag har varit på har det varit relativt nära till antingen coop forum, eller ica maxi vilket gjort livet enkelt. Man går typ och plockar upp en grillad kyckling eller något liknande.
Till frulle lite nybakat bröd och valfritt pålägg. atlernativt yoghurt.
Om du ska ha något med dig som håller så är det väl konserver (tonfisk, makrill, kättbullar i gräddsås som gäller).
Makrill är inte bara en konserv. Det är en god optikonserv. Annars håller ister rätt bra i rumstemperatur har jag för mig.
Vita bönor i tomatsås med lite salt i är inte helt tokigt faktiskt, dessutom blir du kung i tältet.
chrilledude
2010-06-08, 21:46
Vita bönor i tomatsås med lite salt i är inte helt tokigt faktiskt, dessutom blir du kung i tältet.
Han blir snarare ensam i tältet. ;)
Jag kommer ta med proteinbars osv, nej inte för att det är protein, utan för att det är enkelt att käka och man slipper laga något. Annars finns det väl stånd och sånt där? Fast det är dyrt.
sandstorm
2010-06-09, 14:47
Var och inhandlade en burk med 800g Euroshopper-ravioli för en tia idag och slevade in mig ett par tuggor direkt ur burken. Det blir opti med lite grillkrydda! :D
Ravioli i konserv
Det var det första jag tänkte på.
Annars så är inte försvarets "grönpåsar" med frystorkad mat helt tokiga. Finns i många rätter, endel godare än andra. Men det mest praktiska är ändå att dom tar lite plats och behöver inte vara i kyla. Bara tillsätta varmt vatten och käka ur påsen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.