Visa fullständig version : Hjälp med upplägg (Viktminskning)
Hej,
Har precis börjat träna för att tappa 5-10 kg
Ålder: 26
Vikt: 75 kg
Längd: 174 cm
Vad jag skulle behöva lite hjälp med är mitt upplägg hur jag ska nå mitt mål.
Så här ser min träning ut just nu;
- 5 Dagar i veckan
- Kör 1 timma på roddmaskin (ca 1 mil) och varvar in lite löpmaskin (10-20 min)
Vad är det bästa att stoppa i sig direkt efter träning om man kör viktminskning? Eller skall man vänta tills man kommer hem och tar sin vanliga måltid?
Så här äter jag just nu;
- Frukost: 1 dl fil (osaka) & hemgjord mussli (fullkorn 4 sädesslag med goji bär, solroskärnor, krossade linfrön, russin, hasselnötter och aprikoser) med lite ekologisk honung på toppen
- Lunch: Nutrilett shake (VLCD)
- Middag: Vanliga måltider (storlek mindre på portionerna) med pasta/ris/potatis/quinoa, grönsaker och fisk/kött (inga feta såser)
- Kvällsmat: Nutrilett shake (VLCD)
Hur verkar detta? Gör jag några klassiska misstag? :em:
Får jag först och främst lov att fråga dig om du är av det kvinnliga eller manliga könet?
JakeShaft
2010-06-08, 13:47
Tror att du skulle må bra av att få i dig lite mer protein. Åtminstone mer än 1g/kg.
kanske slänga in ett mellanmål med avocado/tonfisk/makrillfile?
Eddie Vedder
2010-06-08, 13:56
kanske slänga in ett mellanmål med avocado/tonfisk/makrillfile?
Vill du ha protein är makrill och tonfisk bra val men inte avokado. Till frukost skulle jag välja ägg om jag vore du. Lite fil och müsli med honung tycker jag är ett dåligt val i en så kalori- och proteinsnål kost.
Langster
2010-06-08, 14:00
man
Då får du ingen hjälp! :D
Det klassiska misstaget du verkar göra är att du tror dig äta "nyttigt" men har ingen aning om hur mycket energi du får i dig.
Räkna kalorier, se till att ligga på underskott. Det är det enda som funkar. Vad du äter spelar mindre roll. Men det är helt klart fördelaktigt att äta saker som man blir mätt av.
Ett annat klassiskt misstag du gör är att bara träna kondition. Träna styrketräning åtminstone hälften av passen istället. Mer muskler=mer energiförbrukning=snabbare viktnedgång. Konditionsträning bränner en hel del kalorier, men är inte mer effektivt än lättare aktiviteter såsom promenader. Är ditt mål att gå ner snarare än att få bättre kondition så rekommenderar jag promenader i större utsträckning än konditionsträning. Det är helt enkelt lättare att motivera sig till promenader och att vara så pass konsekvent med dem att man orkar ta sig ner till den vikt man vill till.
Frukost: 2 ägg & macka med tonfisk/makrill
Det kanske är bättre? :)
Langster
2010-06-08, 14:05
Och förresten, angående vad du ska äta efter träningen. Om du bara vill gå ned i vikt så går det bra att äta när du kommer hem.
Eller så tar du en av de där nutrilett-målen direkt efter träningen.
Eller något annat protein eller EAA tillskott.
Det är absolut bra att få i sig något proteinrikt direkt efter träningen. Men de kalorierna måste också räknas så du får själv bestämma om du vill ta de kalorierna från resten av maten, eller äta mer övrig tid på dagen.
Då får du ingen hjälp! :D
Det klassiska misstaget du verkar göra är att du tror dig äta "nyttigt" men har ingen aning om hur mycket energi du får i dig.
Räkna kalorier, se till att ligga på underskott. Det är det enda som funkar. Vad du äter spelar mindre roll. Men det är helt klart fördelaktigt att äta saker som man blir mätt av.
Ett annat klassiskt misstag du gör är att bara träna kondition. Träna styrketräning åtminstone hälften av passen istället. Mer muskler=mer energiförbrukning=snabbare viktnedgång. Konditionsträning bränner en hel del kalorier, men är inte mer effektivt än lättare aktiviteter såsom promenader. Är ditt mål att gå ner snarare än att få bättre kondition så rekommenderar jag promenader i större utsträckning än konditionsträning. Det är helt enkelt lättare att motivera sig till promenader och att vara så pass konsekvent med dem att man orkar ta sig ner till den vikt man vill till.
Ska börja kolla upp lite bättre, körde mest på magkänsla (pun intended)
När det kommer till träningen så kör jag i ett lugnt tempo med en bra puls så att jag ligger i "fettbränningszonen" så det borde vara samma som att promenera?
Langster
2010-06-08, 14:25
Ska börja kolla upp lite bättre, körde mest på magkänsla (pun intended)
När det kommer till träningen så kör jag i ett lugnt tempo med en bra puls så att jag ligger i "fettbränningszonen" så det borde vara samma som att promenera?
Typ. Kör det som känns bra, det du orkar hålla på med utan att bli uttråkad eller utmattad av till den grad att det går ut över ditt övriga liv.
Fettförbränningszoner är bara en myt dock, det spelar ingen roll vart kalorierna du bränner kommer från.
Min spontana tanke är att det är väldigt lite mat på väldigt mkt cardio.
Typ. Kör det som känns bra, det du orkar hålla på med utan att bli uttråkad eller utmattad av till den grad att det går ut över ditt övriga liv.
Fettförbränningszoner är bara en myt dock, det spelar ingen roll vart kalorierna du bränner kommer från.
Syftade på % av min max puls :)
WHITEFOLKS
2010-06-08, 17:01
Ja men även det är en "myt". Du får i princip samma resultat med högre/lägre intensitet så länge antalet kalorier använda är samma.
Syftade på % av min max puls :)Fortfarande mycket missvisande, kcal in vs kcal ut gäller :)
För att få i dig lite mera protein: istället för smöret på brödet kan du lägga kvarg istället, smaksatt med tonfisk eller räkor. Alt. Örter, vitlök osv! Blir väldigt gott, speciellt om man tycker om mackor sådär annars :)
För att få i dig lite mera protein: istället för smöret på brödet kan du lägga kvarg istället, smaksatt med tonfisk eller räkor. Alt. Örter, vitlök osv! Blir väldigt gott, speciellt om man tycker om mackor sådär annars :)
ojdå, läste inte tråden så noga, såg nuförst att du inte äter bröd :gen:
men ett tips: börja dagen med en skiva fullkornsbröd med kvargpålägg ;)
lycka till med viktminskning :) uppdatera med resultat osv!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.