handdator

Visa fullständig version : Känningar i hjärta eller vänster lunga när jag andas - Bör jag träna?

John M
2010-06-07, 22:50
Var till akuten idag och kollade sänkan och EKG. Allt såg normal ut. Men jag har ont när jag andas, antingen i hjärtat eller vänstra lungan. Läkaren sa att jag kan träna, men blir det värre bör jag kolla upp det.

Smärtar fruktansvärt, men jag känner av det.

Läkare har ju haft fel förut...

Någon som har varit med om detta? Bör jag bara ösa på? Tog en vilodag för att jag känner mig lite osäker.

Typsnubbe
2010-06-07, 23:29
Blir det bättre dag för dag?

Motiverade inte läkaren vafan det är som står på?

Testa ut och gå lugnt-->raskare tempo-->jogga-->springa, se hur det är när lungan belastas. Om du ska träna eller inte känner du själv efter.

HulkH
2010-06-07, 23:33
Går du på några kostillskott?

John M
2010-06-08, 03:58
Går du på några kostillskott?

Inga förbjudna.

Det har blivit värre under natten, får nog ta å ringa sjukvården igen.

Kan det vara nåt revben som gått sönder, blivit spricka? Det känns på insidan av bröstkorgen när jag rör mig och andas.

tntballe
2010-06-08, 04:15
Inflammation i/runt revbenen är inte helt ovanligt, kan ju var det du har. Men sånt borde dom upptäcka.

Pjotor
2010-06-08, 07:05
Inflammation i/runt revbenen är inte helt ovanligt, kan ju var det du har. Men sånt borde dom upptäcka.

Inte nödvändigtvis. Man kan ha traumaskador på revben eller närliggande mjukdelar utan att det går att upptäcka annat än utifrån smärtan.

Eftersom det gör ont just när du andas så är det sannolikt att du har fått någon törn mot revbenen. Det kan gå upp till ett par veckor innan man märker av det, vilket gör det lite svårdiagnostiserat. Svullnader kan sitta på ställen som är svåra att trycka på utifrån.

Mitt råd är att träna utan att det gör ont. Ett till besök hos läkaren skadar inte heller, men det bestämmer du själv.

vasslefranmjolk
2010-06-08, 14:22
Jag drabbades av en inflammation i revebensbrosket under en intensiv löpträningsperiod för några år sedan. Smärtan uppstod främst under träning och under skakiga aktiviteter(cykling, bilåkning mm.). Jag gjorde också diverse EKG-mätningar och blodprov som inte visade något avvikande.

Efter någon vecka med kraftiga besvär så fick jag prata med en idrottsläkare som ställde diagnos.

larssonmx
2010-06-08, 17:00
Jag kände som du beskriver för ganska många år sen och va inne på akuten flera gånger och de sa ungefär samma sak till mig. Det blev bara värre och värre och till slut gjordes ett ultraljud och jag hade hjärtsäcksinflammation och det är livsfarligt att träna med.

Så mitt råd är att direkt uppsöka vård igen och tvinga dem att få göra ett ultraljud för de kan vara väldigt allvarliga saker. Hoppas det går bra!

xodd
2010-06-08, 17:21
Ont vid enbart träning tillsammans med djupandning eller är det en konstant smärta vid djupandning?
Upplever du någon svårighet att få luft eller att du lättare blir andfådd?
Har du varit ute o flugit?