Visa fullständig version : Varför kan träningsnivån skifta så rejält?
Hamsterkakan
2010-06-06, 21:03
Vissa dagar så kan träningen gå åt helvete... medans en annan dag med lika mycket sömn, mat osv så kan det vara helt otroligt bra när vikterna bara flyger upp!
Vad beror detta på? Eller är jag den ända som drabbats av detta fenomen?
Andy.da.wohoo
2010-06-06, 21:15
Bra dag med trevliga människor = bra psyke = bra pass.
Dålig dag med otrevliga människor = sämre psyke = sämre pass.
Någonting sådant.
Det är så många olika faktorer som spelar in att det blir svårt att peka ut något exakt som inte stämmer. Men oftast som du redan skrivit så beror det på sömn och mat.
clinteastwood
2010-06-06, 21:24
det mesta sitter i huvudet!
som clintan
det gäller att vilja från början av passet.
ViktorLarsson
2010-06-06, 21:35
Har jag inte en mental styrka att trycka upp ett visst antal reps så går det inte heller. Har nog aldrig presterat speciellt bra en dag jag inte är motiverad.
/Peace.
allt handlar om en sak, tryck. bra tryck = passet går bra. dålig dag med tryck = passet går bra. dåligt psyke med tryck = passet går bra.
allt bra men inget tryck = dåligt pass
slutsats: få upp trycket
mvh
allt handlar om en sak, tryck. bra tryck = passet går bra. dålig dag med tryck = passet går bra. dåligt psyke med tryck = passet går bra.
allt bra men inget tryck = dåligt pass
slutsats: få upp trycket
mvh
Håller med om detta, det svårgreppade trycket bestämmer nästan allt för mig.
Visst, ibland kan man sega upp den där sista med viljestyrka då man bara ger upp andra pass. Men trycket känner man av vid första böjen, och det gör en sån djävulsk skillnad.
Ganska roligt hur folk fastställer diverse anledningar till att ett pass går dåligt.
Dagsformen varierar oavsett om varje dag ser identisk ut, lev med det.
Hamsterkakan
2010-06-06, 23:41
Men varför, Psyla?
Men varför, Psyla?
Det finns tusentals olika mekanismer som konstant pågår i kroppen...jag vet inte :D
Det är så många olika faktorer som spelar in att det blir svårt att peka ut något exakt som inte stämmer. Men oftast som du redan skrivit så beror det på sömn och mat.
Och ibland har man ett grymt pass trots lite eller ingen sömn/mat.
Jag kanner inte av det dar sa ofta faktiskt, bara om jag tranar utan att ha vilat tillrackligt.
Dom gangerna det har gatt kasst sa har det suttit i huvudet. "Trycket" sitter ocksa bara i huvudet tror jag (sa lange som man tranar under normala forhallanden)
Nan haller inte med? Ok... Kommer som exempel ihag vid ett flertal tillfallen hur mycket mer mitt tryck har okat nar en snygg tjej kommit in i lokalen. Pa fler an ett stalle dessutom...
... slip of tongue! :Virro :D
Om det går sådär ofta anser jag det vara dags att lägga om träningen.
Att något pass ibland går kasst är inte så märkvärdigt, speciellt inte om sömnen varit oregelbunden och motivationen skiftat, men kan man inte längre generellt förutse åt vilket håll det kommer gå är det nåt som är fel.
Fredrik_S
2010-06-07, 03:18
ett par dl stekta havregryn med lite fett och kakao nån timme innan passet så har man banne mig tryck
Håller inte med om att det inte kan gå bra om man inte är motiverad eller har en bra inställning inför ett pass. Jag kan ha helt grymma pass en riktig skitdag i övrigt då jag är trött som fan och har sovit dåligt. Och så kan det vara åt andra hållet med såklart. Jag har slutat att förvänta mig någonting nu för tiden, de är bara att köra på.
Det har med kaloriintag och sömn att göra, iaf för mig. Jag håller konstant sömn och konstant kaloriintag varje dag och har samma tryck under varje pass. Om jag slarvar så skiter det sig.
Langster
2010-06-07, 08:48
Jag vet ALDRIG i förväg hur passet ska gå. Perfekta förberedelser med mat, vila och kosttillskott kan sluta i ett riktigt skitpass medans de sämsta möjliga förutsättningarna med ingen sömn alls och ingen mat på ett dygn kan få en att slita som en hungrig varg. Och tvärtom förstås.
Men trycket är avgörande som någon skrev... faktiskt.
Men när och varför det infinner sig på den där sjuka nivån som gör att man aldrig vill sluta träna vet jag inte.
Det har med kaloriintag och sömn att göra, iaf för mig. Jag håller konstant sömn och konstant kaloriintag varje dag och har samma tryck under varje pass. Om jag slarvar så skiter det sig.
Kaloriintag är såklart nyckeln till bra tryck och energi. Sömn är inte alls lika kritiskt dock har jag märkt. Äter jag dåligt en helg ger det nästan garanterat ett dåligt pass på måndagen, men sömn påverkar inte alls lika mycket. Att jag kan uppleva riktigt bra pass efter en helg med dålig sömn och en del festande har jag utan tvekan kaloriintaget att tacka för. Men att det skulle vara psykiskt stämmer bara inte. Allt kan kännas skit, vill inte träna öht, går man ner och kör igång och har ett grymt bra tryck, känner hur endorfiner och skit sprudlar i kroppen så känns allt fantastiskt bra igen helt plötsligt och hela dan är räddad. Psykisk inställning är överskattat! :D
Langster
2010-06-07, 09:25
Kaloriintag är såklart nyckeln till bra tryck och energi. Sömn är inte alls lika kritiskt dock har jag märkt. Äter jag dåligt en helg ger det nästan garanterat ett dåligt pass på måndagen, men sömn påverkar inte alls lika mycket. Att jag kan uppleva riktigt bra pass efter en helg med dålig sömn och en del festande har jag utan tvekan kaloriintaget att tacka för. Men att det skulle vara psykiskt stämmer bara inte. Allt kan kännas skit, vill inte träna öht, går man ner och kör igång och har ett grymt bra tryck, känner hur endorfiner och skit sprudlar i kroppen så känns allt fantastiskt bra igen helt plötsligt och hela dan är räddad. Psykisk inställning är överskattat! :D
Håller med. Nästan så att det omvända är sant också, har jag haft en "bra dag" så avslutar jag den ofta med ett deprimerande träningspass. Efter en vanlig bra dag alltså, en jättebra dag då precis allt flyter på innebär oftast ett bra träningspass också.
När man är sliten och less på livet brukar passen bli jävligt bra av någon anledning.
Fredrik_S
2010-06-07, 11:11
De få dåliga pass man har tycker jag beror på att man helt enkelt inte skärper sig och vandrar iväg i skallen och går hem.
Är man off i huvudet och off i kroppen så tycker jag man kan bota det med lite längre uppvärmning och/eller köra många övningar med aningens lättare vikter och sikta på pumpträning istället.
Är jag off kör jag gärna runt 4 set på 12-20 reps. Det går inte att misslyckas med pumppass. Värre är det väl om man följer ett progressivt program där det är meningen att man ska göra ett exakt antal reps på en exakt vikt, då kan man ha dåliga dagar.
Ibland kan det tillochmed bero på en sådan sak som musiken!
Vissa låtar kan ge en rejält motivation och kick, medans andra verkligen kan försämra resultatet.
Därför brukar jag ha med mig egen musik så jag slipper höra på den dagliga inneflugan a la Britney, Hej Hej Monika eller liknande. :)
Har aldrig lyckats träna bra till "Hit me baby one more time" eller "Oops i did it again".
Däremot Roy Jones Jr "Can't be touched" funkar för det mesta!
Vissa låtar kan ge en rejält motivation och kick, medans andra verkligen kan försämra resultatet.
Därför brukar jag ha med mig egen musik så jag slipper höra på den dagliga inneflugan a la Britney, Hej Hej Monika eller liknande. :)
Har aldrig lyckats träna bra till "Hit me baby one more time" eller "Oops i did it again".
+1
Ibland funderar jag över hur folk ens kan försöka lyfta vikter till R&B och annat tjafs..
Tung hiphop och aggressiv musik tack*flex*
Scratch89
2010-06-07, 11:26
Kwon, glöm inte alla dance/tranceremixer av schagerlåtar och gamla tryckare!
Jag kan ha en riktigt dålig dag, vara helt ovillig att träna,inge sug, inge glid, inget någonting etc osv
Men kör den här låten igång så slingrar man sig lätt in i en maskin alt under en skivstång av bara rytmen/takten!
acKvD-C70_U
Kan tillochmed göra grodhopp av bara farten!
En annan låt i never deny!
phYhvvgit4c
En tredje som alltid följer med i bagaget! Denna låt får mig alltid på bättre humor samt får träningssuget alltid på TOPP!
6j1Xb_2v7No
Jag tror knappast att man kan tänka sig till ett bättre pass genom motivation, etc..
von huff
2010-06-07, 11:42
Under bulkperioderna har jag inte gjort många dåliga pass.De dåliga passen har isåfall berott på att jag har haft bråttom eller tänkt på nåt annat och inte har lyckats fokusera på träningen
kwon e detta nåt du kanske skulla gilla på gymet http://www.youtube.com/watch?v=NAP4ReFTjmo
kwon e detta nåt du kanske skulla gilla på gymet http://www.youtube.com/watch?v=NAP4ReFTjmo
Verkligen! Hur visste du?
HELA Rocky 4-soundtracket har jag i Mp3-spelaren!
Lyssna och känn hur pulsen ökar och hur du vill bli så fyllig att du spräcker tröjan enbart genom att flexa!
bu00RiPjaa4
BOOM!
THIS MEANS WAR! (on my biceps!)
BVCOdAGhejo
MangeByggarn
2010-06-07, 17:30
Roy Jones - Can't be Touched... Sätt på denna mästerverk så ska du se att 50kg hantlarna flyger upp som flugor.
Gabriel174
2010-06-07, 17:39
Dålig dag -> dåligt pass
Bra dag -> bra pass
typ
Cerberus
2010-06-07, 17:58
jag tror det har med hur bra hjärnan skickar elektriska signaler och koordinerar rörelser o göra. Verkar inte ha någon relation alls till hur mycket jag äter, har haft mina bästa pass när jag deffat riktigt hårt(=stort kcal-underskott) och de sämsta passen om jag varit glykogen-laddad(också haft bra pass här).
Märker i mina första set om det kommer bli ett bra eller sådär-pass. Händer nästan aldrig att jag har riktigt kassa pass dock. Har hänt ofta att jag haft kass ork och inte varit pepp men farsan tvinga dit mig o vips, massa nya PB o värsta trycket.
eller kanske är det guvernören som spökar? http://www.thefactsaboutfitness.com/news/cent-gov.htm ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.