Visa fullständig version : Nationaldagen idag!
Potatiskillen
2010-06-06, 14:00
Ingen tråd har skapats om detta ämne, är alla rädda för att fira den eller vadå? *gah!*
Degpekka
2010-06-06, 14:02
Förmodligen är alla ute och firar...*rolleyes*
Potatiskillen
2010-06-06, 14:03
Knappast, vänsterblocket lär vara ute och tystna ner dem och alla är SD anghängare idag enligt dem.
Andy.da.wohoo
2010-06-06, 14:15
Länge leve Sverige! Länge leve Svenska folket!
Verbatim
2010-06-06, 14:16
Jag firar. Till en början tänkte jag inte fira, vänsterblocket sa åt mig att det är fult att fira (party!) nationaldagen, och det lät vettigt, men sedan slog det mig.
Man måste slåss, för sin rätt, att festa.
eBShN8qT4lk
Huffo the A-LagaRe
2010-06-06, 14:23
Länge leve Sverige och Norden!
Hurra för Sverige! (hade glömt bort att det var nationaldagen, pinsamt ;):em: )
Oj, det hade jag helt glömt bort. Vad gör man på nationaldagen? Har aldrig firat den innan eller gjort något speciellt.
Oj, det hade jag helt glömt bort. Vad gör man på nationaldagen? Har aldrig firat den innan eller gjort något speciellt.
Vi är väl ganska dåliga på att fira våran nationaldag. Förra året söp jag skallen av mig men är söndag i år såattttehhh blir väl att sitta hemma och kolla på den svenska flaggan ute på balkongen eller något.
Eddie Vedder
2010-06-06, 14:39
Vad gör man på nationaldagen?
"Vänsterblocket" går tydligen ut och aktivt tystar ner den i alla fall. Åtminstone enligt Potatiskillen, kanske något han lärt sig på Facebook.
Wille005
2010-06-06, 14:39
Tog ett varv kring hötorget med en kemtvättat sverigeflagga.. skämt o sido så hade jag helt glömt bort det. Vi svenskar skiter i våran dag, eller vågar vi inte fira den?
Arne Persson
2010-06-06, 14:41
Verkar finnas många högerextremister i vårt kära grannland Norge...
Vi är väl ganska dåliga på att fira våran nationaldag. Förra året söp jag skallen av mig men är söndag i år såattttehhh blir väl att sitta hemma och kolla på den svenska flaggan ute på balkongen eller något.Fast nu är det söndag så det blir svårt att använda det som ursäkt för att få ha kul.
"Vänsterblocket" går tydligen ut och aktivt tystar ner den i alla fall. Åtminstone enligt Potatiskillen, kanske något han lärt sig på Facebook.Haha.
Verbatim
2010-06-06, 14:54
Har precis varit uppe och köpt mig lite läsk, stötte på ett gäng vänster som hängde i lokala centrum (indeed, jag bor på landet), de ville stoppa mig ifrån att fira. Så det blev slagsmål, men det är lungt, jag vann, jag slogs för min rätt att festa.
eBShN8qT4lk
tommie-92
2010-06-06, 14:58
Nationaldag hit eller dit. Det är en vanlig söndag, punkt slut.
Vad är det med alla gällande nationaldagen? Varför skulle någon invandrare vilja stoppa firandet av en sådan dag? Förstår mig inte på denna "rädsla" ni har för att bli kallade rasister.
Ska lätt bära med mig en enorm jefla Bosnien flagga på flaket när jag tar studenten, och jag förväntar mig att minst 1 svensk gör samma sak!
WOHOO!
Stort grattis du underbara rike vid namn Sverige, du är fantastiskt!
XlHaschCX2s
Gråt, Svea, vad du mist, men skydda, vad du äger!
Från Sundets rika strand längst upp till fjällhög nord,
där lappen flyttar kring sin frihet och sin hjord,
vad skogbekrönta berg, vad fält, med skördar prydda!
Ur Esaias Tegnérs Svea
Eddie Vedder
2010-06-06, 15:05
Förstår mig inte på denna "rädsla" ni har för att bli kallade rasister.
Vem pratar du om? Jag förstår snarare inte din och Potatiskillens reaktion. Det finns ingen tradition av att fira Nationaldagen helt enkelt, det faller sig naturligt att man inte tänker på det.
Ingen kallar någonsin någon för rasist för att den personen firar Nationaldagen. Men det är inget aktivt avståndstagande heller.
MangeByggarn
2010-06-06, 15:05
Är gymmen öppna vanligtvis under nationaldagen?
en typisk kolo-fråga
Jävligt fina bilder där Nixon!
Largoplz
2010-06-06, 15:11
Är gymmen öppna vanligtvis under nationaldagen?
en typisk kolo-fråga
Mitt är tvärstängt, mina ben får länga tills imorrn med att få veta att de lever...
Vem pratar du om? Jag förstår snarare inte din och Potatiskillens reaktion. Det finns ingen tradition av att fira Nationaldagen helt enkelt, det faller sig naturligt att man inte tänker på det.
Ingen kallar någonsin någon för rasist för att den personen firar Nationaldagen. Men det är inget aktivt avståndstagande heller.
Finns flera grupper på bland annat FB som på något höger vägrar bli kallade rasister för dom firar denna dag. Jag undrar överlag varför människor är rädda för att bli kallade rasister.
Lasse Kongo
2010-06-06, 15:18
Eh... nae, det är Sveriges nationaldag, idiot.
Själv har jag firat med sol och bad och picknick med nära och kära.
Ha en underbar nationaldag alla svenskar :hbang:
Ställde mig upp imorse, loggade in på youtube, startade en instrumental only version av nationalsången och sjöng.
Det kan jag ge Sverige för att ha gett mig ett så pass bra liv en värld som den här. Det är ren tacksamhet för vårt fina land.
tommie-92
2010-06-06, 15:23
Själv har jag firat med sol och bad och picknick med nära och kära.
Uppenbarligen bryr du dig om Sveriges nationaldag, det gör inte jag.
Potatiskillen
2010-06-06, 15:29
Fick just höra att min bror var nära på att ta självmord igår , han körde i rattfylla och han blev säkert rådissad av en tjej som tyckte att han var fet :(
Vad fan händer med världen?
Men men, det är ju ALLTID synd för tjejerna i dagens samhälle.
Ursäkta för Off-topic.
Uppenbarligen bryr du dig om Sveriges nationaldag, det gör inte jag.
Och varför känner du dig då manad att klicka på en tråd som är tillägnad nationaldagen?
Tack Lasse, detsamma.
Faktiskt inte. Nationaldagen är numera helgdag, och eftersom den i år infaller på en söndag innebär det att vi får ta ut en ledig dag när vi vill istället! Wooo!
Ha den äran Sverige.
King Grub
2010-06-06, 15:35
Ingen tråd har skapats om detta ämne, är alla rädda för att fira den eller vadå? *gah!*
Kom inte ihåg att det var Nationaldagen. Ointressant.
Lasse Kongo
2010-06-06, 15:37
Kom inte ihåg att det var Nationaldagen. Ointressant.
Tillräckligt intressant för att skriva den kommentaren iaf ;)
King Grub
2010-06-06, 15:40
Det var ett svar på förstainlägget.
en stor stark
2010-06-06, 15:40
Tillräckligt intressant för att skriva den kommentaren iaf ;)
Ts frågade varför det inte fanns någon tråd om nationaldagen, då får man väl svara att det är p.g.a. att man inte är intresserad av att fira nationaldagen. Jag förstår inte vad som är så konstigt.
Jockefoten
2010-06-06, 15:55
Kommer nog väcka mer uppsyn kommande år då den infaller en måndag.
Firar istället den inofficiella nationaldagen nämligen Midsommar.
TommyBoy
2010-06-06, 16:16
Självklart firar jag. Sill, nubbe och gott sällskap.
Att vara nationalist är definitivt inte synonymt med rasism.
Tänkte inte ens på det. Blir en helt vanlig dag (med regn).
Fick ett stort vänsterblock över mig när jag klev utanför dörren i förmiddags, så inget firande för min del.
Eller som C.E.J. skrev: "Tänkte inte ens på det. Blir en helt vanlig dag" (fast med strålande sol).
Gick och la mig kl 08.40 på morgonen efter nattjobbet. Fick ett sms kl 12 " Öl på bakgården nu" gick upp tog på mig paltorna, gick ut, tog en, två, tre, fyra öl, flagghissning, gladpunk, kubb, sola, fem, sex, sju öl, badminton, åtta, nio öl.
Nu dusch sedan trerätters middag med snaps och mer öl. Perfekt nationaldag.:thumbup:
En lustig trend jag märkt är att många av mina bekanta som försöker chilla och säga "Nationaldagen, blöh, bara en vanlig dag" får också frispel om man inte firar midsommar :)
Är Kolo likadant?
Eddie Vedder
2010-06-06, 17:24
Finns flera grupper på bland annat FB som på något höger vägrar bli kallade rasister för dom firar denna dag.
Det var onödigt gjort med tanke på att ingen kallar dom rasister för det. Om jag skulle ha en middag med min familj där vi hissar flaggan och skålar för nationaldagen, tror du vi blir kallade rasister då?
Nej givetvis inte. Men i Sverige finns ju ingen konkret tradition i just Nationaldagen. Vi är stolta över vårt land men har ingen given dag med så stort värde. Ingen dag då vi t.ex. slagit oss ur ett förtryck eller liknande.
Det är som Halloween, en dag vi tagit till oss och man kan fira om vi vill men vars firande inte har någon fast plats i kulturen. Och det har inget att göra med att vi skäms eller inte vill uppfattas som rasister.
Det verkar mer viktigt att få klaga över att folk INTE firar (och hitta på orsaker som inte stämmer) än hur viktigt det är att fira.
En lustig trend jag märkt är att många av mina bekanta som försöker chilla och säga "Nationaldagen, blöh, bara en vanlig dag" får också frispel om man inte firar midsommar :)
Är Kolo likadant?
Midsommar är en riktig tradition medan nationaldagen är i princip ingenting. En helt normal reaktion.
firar med en 3,5a och ett gympass
Midsommar är en riktig tradition medan nationaldagen är i princip ingenting. En helt normal reaktion.
Det är väl så.
Jag personligen har ingen större tradition knuten till midsommar, mer än att man kanske åt middag med mormor och morfar, något som i vår familj ändå skedde rätt ofta :)
Det finns något lustigt med att starta en tråd på ett internetforum och beklaga sig över att ingen firar nationaldagen med grundat i att ingen har suttit framför datorn och startat nationaldagstrådar.
Att det sedan skrivs i den vanliga stilen "Öh, det är ingen som har startat en tråd idag på interwebs, firar ni inte nationaldagen eller? Är ni rädda för att bli kallade rasister. Vanligt folk, vänstern, alla är PK, negerboll osv." är kanske inte så förvånande
Eh... nae, det är pingst, idiot.
Eh... nae, det är fettisdag, idiot.
Eh... nae, det är andra advent, idiot.
Eh... nae, det är kanelbullens dag, idiot.
Eh... nae, det är menlösa barns dag, idiot.
Gabriel174
2010-06-06, 17:57
Sverige är nog det bästa landet som finns.
Vore opti med lite mer värme bara :D
Ändrade planer. Avnjuter nationaldagen genom att dra ut till landet och avnjuta den svenska naturen med lite öl, herb och gott käk!
Gick och la mig kl 08.40 på morgonen efter nattjobbet. Fick ett sms kl 12 " Öl på bakgården nu" gick upp tog på mig paltorna, gick ut, tog en, två, tre, fyra öl, flagghissning, gladpunk, kubb, sola, fem, sex, sju öl, badminton, åtta, nio öl.
Nu dusch sedan trerätters middag med snaps och mer öl. Perfekt nationaldag.:thumbup:Sånt här är också rätt dumt, men väldigt trevligt. Det blir som sagt en ursäkt för att få ha kul, lite som födelsedagar, midsommar osv. Nu har jag iofs aldrig gjort det här på just nationaldagen, men väl andra dagar enbart för att de har ett speciellt namn i almanackan.
Fick just höra att min bror var nära på att ta självmord igår , han körde i rattfylla och han blev säkert rådissad av en tjej som tyckte att han var fet :(
Vad fan händer med världen?
Men men, det är ju ALLTID synd för tjejerna i dagens samhälle.
Ursäkta för Off-topic.Med all respekt, säg åt din bror att ge fan i att köra rattfull oavsett. Vore synd om något så litet som en diss från en tjej får en att göra en sådan sak. Bättre då att "lära sig" hur man skakar av en sådan diss.
eh... Nae, det är pingst, idiot.
Eh... Nae, det är fettisdag, idiot.
Eh... Nae, det är andra advent, idiot.
Eh... Nae, det är kanelbullens dag, idiot.
Eh... Nae, det är menlösa barns dag, idiot.
Bra där!
prOtotype
2010-06-06, 19:29
Jag firade med första träningspasset efter ett uppehåll. Sen frisbeekastning bland firande i stadsparken. Det jag tyckte var lite konstigt var att dom hade bla turkisk folkdans på scen.
Scratch89
2010-06-06, 19:35
Firar inte. Firade däremot att en vän fyllde år idag! Det var trevligt.
Svenska Flaggans Dag kommer alltid att vara Svenska Flaggans Dag;
hur mycket man än försöker pimpa opp den.
Fira gamla Swerighe på midsommar istället. :)
Midsommar är ju rätt unikt för oss då de flesta andra kristna länder lobbat bort hedniska högtider som den.
Var ute och åkte båt vi har alltid flagga uppe då! Fast idag var vi ute med morsan och hennes gubbes båt då går vi under denna flagg.
http://i46.tinypic.com/xpn1jt.jpg
Jag besökte slottet och såg på uppvisningar de hade där. Fick även ett par riktig bra bilder på kungafamiljen från nära håll. :)
Har hissat 6 flaggor.
Ingen kallade mig för rasist. :thumbup:
Wille005
2010-06-07, 00:11
Har hissat 6 flaggor.
Rasist!
Firar inte. Firade däremot att en vän fyllde år idag! Det var trevligt.
Varför inte? Är du någon sorts kommunist eller?
Har hissat 6 flaggor.
:thumbup:
Sånt här är också rätt dumt, men väldigt trevligt. Det blir som sagt en ursäkt för att få ha kul, lite som födelsedagar, midsommar osv. Nu har jag iofs aldrig gjort det här på just nationaldagen, men väl andra dagar enbart för att de har ett speciellt namn i almanackan.
Nu var det ju bekvämt nog en bartömning och avtackningsmiddag på min förening samma dag som nationaldagen, därav trerätters middag och ölen. Annars hade dagen nog firats med kubb, flagghissning och grillat. Bara för att Norge och en del andra länder firar genom att gå man ur huse och vifta med flaggor betyder det ju inte att svenskar måste fira på samma sätt. Att fira genom att samlas, prata och bara njuta av livet som vi lever tycker i alla fall jag är ett bra sätt att fira nationaldagen och det faktum att vi lever i ett land som Sverige där man faktiskt har chansen att samlas prata och njuta av livet, det är inte överallt i världen man har chansen till det.
Som jag ser det så hedrade jag och mina vänner nationaldagen på ett ypperligt sätt.
Firade med att festa med en massa utlänningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.