handdator

Visa fullständig version : ..och där tog man studenten, nu är man arbetslös

Hamsterkakan
2010-06-05, 15:15
Känns så hopplöst att söka jobb, finns så få att söka.. De tjänster man söker får man inga svar ifrån, eller i sällsynta fall ett nej. Hur gjorde ni efter studenten med jobb? Eller med jobbsökandet i allmänhet?

petah
2010-06-05, 15:21
Jag fick jobb på en gång, på flera ställen. Dröjde dock 2,5år innan det blev något tillsvidare. Bor i en liten stad med ca 20k innevånare. Hur? Jag sökte jobb och tänkte inte att jag aldrig kommer få ett jobb.

Lasse Kongo
2010-06-05, 15:25
Det kanske låter hårt, men livet efter studenten kan vara tufft ibland, men Lasse säger:

Ge dig fan på att skaffa dig ett jobb så kommer du få det, det kanske tar tid, men tids nog får du ett jobb, sätt det som prio 1 hur jävla jobbigt det än är ibland och låt inte surfande på Kolo etc gå före.

Ett nej är ett steg närmare ett ja.

Var stark mentalt.

Lycka till :thumbup:

Columbia
2010-06-05, 15:28
Känns så hopplöst att söka jobb, finns så få att söka.. De tjänster man söker får man inga svar ifrån, eller i sällsynta fall ett nej. Hur gjorde ni efter studenten med jobb? Eller med jobbsökandet i allmänhet?

Garderade mig med studier, vilket alla borde göra. Under sommaren är det nog generellt ganska lönlöst att söka och sen när hösten kom ville jag inte chansa på att bli arbetslös så jag började studera.

Vet inte var du bor, men känner kompisar utan erfarenhet eller kontakter som hankar sig fram. Dom har sökt överallt, ofta direkt via företagens hemsidor. Ofta har dom flera deltidstjänster. Men nu pratar jag Stockholm, som har förhållandevis väldigt låg ungdomsarbetslöshet.

EDIT: Studierna är bra för att söka jobb. Utan relevanta erfarenheter fick jag genom studierna deltidsjobb. Men pluggar du filosofi eller språk så kan det nog vara svårt.

Salus
2010-06-05, 15:29
starta eget!

Rimmon
2010-06-05, 15:30
Alla jag känner som haft den där attityden genom åren har varit utan jobb. Alla som inte grinat och klagat har fått jobb relativt fort.

fiskebulle
2010-06-05, 15:36
Att gardera sig med studier tycker jag låter gaaanska sketchy. Vadå gardera sig? Studera på högskola ska man göra när man vet vad man vill bli. Att bara börja läsa för läsandets skull är väl lite som att gräva sin egen (låne)grav. Om du nu verkligen vill studera, så läs en KY.

En annan har ju inte ens gått ut gymnasiet, jag fick heltidsjobb som sjuttonåring, var arbetslös i typ 3 dagar. Sedan flyttade jag hemifrån en månad senare. Är tjugo år i dagsläget och har precis avslutat mitt första år på Folkhögskola, har jag jobb? Självfallet.

Larsson
2010-06-05, 15:38
Jag fortsatte på samma ställe som jag sommarjobbat tidigare år när jag tagit studenten. Sen på hösten ordnade min pappa ett annat jobb åt mig. Jag är kvar på samma företag idag dock med helt andra arbetsuppgifter.

Columbia
2010-06-05, 15:42
Att gardera sig med studier tycker jag låter gaaanska sketchy. Vadå gardera sig? Studera på högskola ska man göra när man vet vad man vill bli. Att bara börja läsa för läsandets skull är väl lite som att gräva sin egen (låne)grav. Om du nu verkligen vill studera, så läs en KY.

En annan har ju inte ens gått ut gymnasiet, jag fick heltidsjobb som sjuttonåring, var arbetslös i typ 3 dagar. Sedan flyttade jag hemifrån en månad senare. Är tjugo år i dagsläget och har precis avslutat mitt första år på Folkhögskola, har jag jobb? Självfallet.

Ingen tvingar dig att ta lån. Bidraget ligger på 2600 SEK/månad, vilket är ungefär det man får som arbetslös ungdom kan jag tänka mig.

Det visar på ambition och målinriktning inför framtida jobbsökanden om du istället för att ligga hemma ett halvår, har pluggat eller varit väldigt aktiv ideellt.

svennebanan
2010-06-05, 15:56
Ingen tvingar dig att ta lån. Bidraget ligger på 2600 SEK/månad, vilket är ungefär det man får som arbetslös ungdom kan jag tänka mig.

Det visar på ambition och målinriktning inför framtida jobbsökanden om du istället för att ligga hemma ett halvår, har pluggat eller varit väldigt aktiv ideellt.

I så fall misstänker jag att hyran är betald? Annars kan det bli knapert.

Edit: Klart man kan klara sig utan lån men inte utan att jobba och det är väl just att hitta ett jobb som är problemet.

Kek
2010-06-05, 16:03
Lider med dig broder. Sitter i samma båt om en vecka. Har gått o skrivit upp mig på arbetsförmedlingen och lite så i hopp om jobb men får se hur bra det går. Har iofs jobb hos farsan med hyffsad lön och kan nog ringa en snubbe på ett telemarketingföretag o få jobb där men ska se om det finns något annat innan jag tar de som last resort. Ska nog till norge ett par dagar efter studenten och leta lite jobb också.

petah
2010-06-05, 16:10
alla jag känner som haft den där attityden genom åren har varit utan jobb. Alla som inte grinat och klagat har fått jobb relativt fort.

+1

z_bumbi
2010-06-05, 16:33

Att plugga håller jag med om, att kanske förstöra chanserna att läsa en längre utbildning i framtiden genom att ta bidragsdelen bara för att ha något att göra vet jag däremot inte om det är någon direkt höjdare. Där är inte så dyrt att plugga på högskolan så ett ströjobb eller välvilliga föräldrar kan fixa det om man fortfarande bor hemma. Det som kostar är kåravgifter och om man måste resa till och från skolan.

Ska man plugga utan att veta vad man vill bli så välj sådant som är intressant men se också till att det har ett meritvärde för ev framtida jobb. 7,5 hp filosofi, 7,5 hp vikingahistoria och 7,5 hp matlagning gissar jag är sämre i de flesta fallen än att t ex ha läst 15 hp av ett språk även om det senare är färre poäng.

Osten80
2010-06-05, 16:34
Tja, välkommen ut hit till helvetet. :D

svennebanan
2010-06-05, 16:39
Det som kostar är kåravgifter
Inte nu längre va?

mangemani
2010-06-05, 16:46
och ungdomarna tycker det är sååå roligt att sluta skolan och ta studenten,lämna den bekväma och säkra världen bakom sej.
välkomen ut till det riktiga livet... och i det här fallet helvetet;)
bara att söka genom kontakter,söka söka och söka,aldrig ge upp,det ÄR hårt och ont om jobb därute idag.

Kek
2010-06-05, 16:53
och ungdomarna tycker det är sååå roligt att sluta skolan och ta studenten,lämna den bekväma och säkra världen bakom sej.
välkomen ut till det riktiga livet... och i det här fallet helvetet;)
bara att söka genom kontakter,söka söka och söka,aldrig ge upp,det ÄR hårt och ont om jobb därute idag.

Finns nog rätt gott om jobb om man vill jobba. Frågan är ju snarare HUR villig man är att jobba.

Columbia
2010-06-05, 16:54
Att plugga håller jag med om, att kanske förstöra chanserna att läsa en längre utbildning i framtiden genom att ta bidragsdelen bara för att ha något att göra vet jag däremot inte om det är någon direkt höjdare. Där är inte så dyrt att plugga på högskolan så ett ströjobb eller välvilliga föräldrar kan fixa det om man fortfarande bor hemma. Det som kostar är kåravgifter och om man måste resa till och från skolan.

Ska man plugga utan att veta vad man vill bli så välj sådant som är intressant men se också till att det har ett meritvärde för ev framtida jobb. 7,5 hp filosofi, 7,5 hp vikingahistoria och 7,5 hp matlagning gissar jag är sämre i de flesta fallen än att t ex ha läst 15 hp av ett språk även om det senare är färre poäng.

De långa linjerna är på fem år, och studiebidrag har man rätt till i sex år om jag inte minns fel. Men visst, det kan vara ett risktagande.

Min poäng var dock att det alltid ser bättre ut att man åtminstone gjort något än att bara "ligga på sofflocket".

Tror många arbetsgivare gillar att höra att arbetstagarna "jobbar målmedvetet" eftersom många jobb arbetar efter mål och även om det är bullshit kan man exempelvis skriva: "Jag har målet att jobba internationellt i framtiden och har därför läst engelska/spanska/kinesiska på xxx universitet under hösten".

z_bumbi
2010-06-05, 16:55
Inte nu längre va?

Nej det har du rätt i. Då är det ännu enklare att plugga utan bidragsdelen.

dupper
2010-06-05, 16:56
Finns nog rätt gott om jobb om man vill jobba. Frågan är ju snarare HUR villig man är att jobba.

+1.
Kan lova dig att man kan fixa telesäljarjobb ganska lätt, där förbrukar man ju anställda som toapapper ungefär...

Columbia
2010-06-05, 16:57

Du tror att det är människors lathet som är grunden till att ungefär alla västländer har dubblerat sin arbetslöshet de senaste två åren?

I Stockholm tror jag att det du säger stämmer. Inte om du menar närapå heltid, men definitivt åtminstone 15-25 h/vecka. Runt om i landet: Knappast.

xodd
2010-06-05, 16:59
Tog studenten, pluggade i 3 år och började arbeta dagen efter jag tog examen... :)

z_bumbi
2010-06-05, 17:06
De långa linjerna är på fem år, och studiebidrag har man rätt till i sex år om jag inte minns fel. Men visst, det kan vara ett risktagande.

Min poäng var dock att det alltid ser bättre ut att man åtminstone gjort något än att bara "ligga på sofflocket".

Tror många arbetsgivare gillar att höra att arbetstagarna "jobbar målmedvetet" eftersom många jobb arbetar efter mål och även om det är bullshit kan man exempelvis skriva: "Jag har målet att jobba internationellt i framtiden och har därför läst engelska/spanska/kinesiska på xxx universitet under hösten".

Veterinär och läkare är 5,5 år och om man tänker sig en dubbel examen eller faktiskt tycker att man lär sig något på högskolan så blir det lätt ett extra år även på vanliga utbildningar. Det är t ex så att inte alla kurser går varje år, att passar in i det övriga schemat eller att man kommer in då de kan vara fulla. Jag känner också minst en som fick väldiga problem sista åren på veterinärutbildningen bara för att reglerna ändrades så att hon inte var berättigad till stödet (hon har en dubbel examen så det kan ha en inverkan).
Så innan man väljer att plugga så bör man fundera på hur man finansierar det och vilken inverkan det får på ev stöd från andra håll.

svennebanan
2010-06-05, 17:20
Nej det har du rätt i. Då är det ännu enklare att plugga utan bidragsdelen.

Annars så handlar det om 300 kr/termin. Egentligen inga pengar, men det är tvånget och hur kåren spenderar pengara som retar gallfebern på mig.

Hamsterkakan
2010-06-05, 17:36
Kan tänka mig alla jobb utom telefonförsäljare, fy helvete..

Stoltz
2010-06-05, 17:40
Gå till arbetsförmedlingen, skriv in dig, och börja sök. Ta hjälp av jobbcoacher och dylikt.

Loke
2010-06-05, 17:41
Kan tänka mig alla jobb utom telefonförsäljare, fy helvete..

Så tänkte jag också innan jag testade. Önskar att jag hade gjort det tidigare. Det suger att ha som heltidsjobb, men att ha det som alternativ till arbetslöshet när man bor hemma är perfekt.

Körhårt
2010-06-05, 17:42
Tycker inte man kan vara så kräsen när man är arbetslös.. hade jag varit det hade jag kunnat jobba med vadfan som helst för att få in cash.. torka kärringar/gubbar i arslet, teleförsäljning, mcdonalds osv osv.. bara att köra det, man lär sig nåt och utvecklas i sig själv utav alla jobb som finns, det handlar inte bara om lönen IMO. När man tagit studenten så är man fortfarande en snorunge som inte vet nånting om nånting egentligen (talar av egen erfarenhet) men när man börjar jobba så lär man sig galet mycket om livet i sig.

Mitt hetaste tips är dock; Arbetsförmedlingen brukar hålla yrkesinriktade utbildningar: svetsare, vindkraft, lastbilskort osv osv, haka på en sån. Du får bidragspengar och får en utbildning som senare till 99% leder till ett jobb.

Jag gick en sån utbildning för snart 5 år sedan och jag fick världens bästa jobb som dessutom är välbetalt. Kan inte vara gladare! Har dessutom arbetat mig upp från grovis till arbetsledare så allt är möjligt bara man är driven och har viljan och klarar av att ta emot en hel del skit - för det får man ta ibörjan.

just my two cents...

EDIT: Fick ströjobba första två åren efter studenten och det var ett rent helvete, så jag vet hur det är. Och jag vet att det kan vara jävligt tufft att få jobb särskilt om man bor i små orter.

Dav0d
2010-06-05, 17:43
Så tänkte jag också innan jag testade. Önskar att jag hade gjort det tidigare. Det suger att ha som heltidsjobb, men att ha det som alternativ till arbetslöshet när man bor hemma är perfekt.

Framför allt om man hittar rätt telemarketing jobb där man smidigt kan tjäna en 200 kr i timmen. Det är bara rent underbart och önska jag likaså hittade det tidigare när jag tog studenten för många år sedan..:)

rickardptrsn
2010-06-05, 17:50
alla jag känner som haft den där attityden genom åren har varit utan jobb. Alla som inte grinat och klagat har fått jobb relativt fort.

+1

chrilledude
2010-06-05, 17:50
Starta eget, det enda rätta.

Mestalla
2010-06-05, 17:53
Ta truck/travers/osv kort och sök industrijobb, det börjar gå bra igen låter det som och det kommer behövas mycket folk snart.

BillyButt
2010-06-05, 18:03
Starta eget, det enda rätta.

Bra idè! Utan arbetslivserfarenhet och kontakter lär det gå jävligt bra :smash:

Hamsterkakan
2010-06-05, 18:12
Tycker inte man kan vara så kräsen när man är arbetslös.. hade jag varit det hade jag kunnat jobba med vadfan som helst för att få in cash.. torka kärringar/gubbar i arslet, teleförsäljning, mcdonalds osv osv.. bara att köra det, man lär sig nåt och utvecklas i sig själv utav alla jobb som finns, det handlar inte bara om lönen IMO. När man tagit studenten så är man fortfarande en snorunge som inte vet nånting om nånting egentligen (talar av egen erfarenhet) men när man börjar jobba så lär man sig galet mycket om livet i sig.

Mitt hetaste tips är dock; Arbetsförmedlingen brukar hålla yrkesinriktade utbildningar: svetsare, vindkraft, lastbilskort osv osv, haka på en sån. Du får bidragspengar och får en utbildning som senare till 99% leder till ett jobb.

Jag gick en sån utbildning för snart 5 år sedan och jag fick världens bästa jobb som dessutom är välbetalt. Kan inte vara gladare! Har dessutom arbetat mig upp från grovis till arbetsledare så allt är möjligt bara man är driven och har viljan och klarar av att ta emot en hel del skit - för det får man ta ibörjan.

just my two cents...

EDIT: Fick ströjobba första två åren efter studenten och det var ett rent helvete, så jag vet hur det är. Och jag vet att det kan vara jävligt tufft att få jobb särskilt om man bor i små orter.

Tack! Går ner till AF imorgon och frågar om en sådan där utbildning!

Stoltz
2010-06-05, 18:15
Jag gick en sån utbildning för snart 5 år sedan och jag fick världens bästa jobb som dessutom är välbetalt.
Vad är världens bästa jobb och vad är välbetalt? :)

Har dessutom arbetat mig upp från grovis till arbetsledare så allt är möjligt bara man är driven och har viljan och klarar av att ta emot en hel del skit - för det får man ta ibörjan.

Detta är så sjukt sant. Många förväntar sig att få en "större" position direkt, vilket sker relativt sällan om man ser till mängden jobb.
Sen det du säger här, att man ska klara av att ta en del "skit". Problemet är, från min erfarenhet att folk har väldigt låg tolerans för just att bli tillsagda idag :/

Edit: Fungera, jävla quote tags.

slaskanvandare
2010-06-05, 18:19
Plugga in någon yrkesutbildning, där lär man sig något konkret. Jag bankade in en läkarutbildning (klar till jul), har redan nu säkrat jobb efter och samtidigt med utbildningen. Så studier är vettigt!

svennebanan
2010-06-05, 18:25
Plugga in någon yrkesutbildning, där lär man sig något konkret. Jag bankade in en läkarutbildning (klar till jul), har redan nu säkrat jobb efter och samtidigt med utbildningen. Så studier är vettigt!

mmm....alla som vill kommer in på läkarlinjen, det borde han läsa.

slaskanvandare
2010-06-05, 18:39
mmm....alla som vill kommer in på läkarlinjen, det borde han läsa.

Nej men det finns ju andra vettiga utbildningar som man kan gå... gäller bara att tänka lite vad de ger för jobbmöjligheter

Stoltz
2010-06-05, 18:41

Nu vill jag bara passa på att påpeka att många utbildningar behöver inte vara nischade för en särskilt yrkesgrupp för att det ska ge något, det är något som många missar också.

fiskebulle
2010-06-05, 19:17
Nu vill jag bara passa på att påpeka att många utbildningar behöver inte vara nischade för en särskilt yrkesgrupp för att det ska ge något, det är något som många missar också.

Något som ännu fler missar är ju att de läser en linje som är nischad, men som inte har en arbetsmarknad som kan anställa dom. Gör man något sådant så tycker jag nästan man får skylla sig själv.

r3mpuh
2010-06-05, 19:58
Bra idè! Utan arbetslivserfarenhet och kontakter lär det gå jävligt bra

Ja.

Stoltz
2010-06-05, 20:06
Ja.

Det är få som är så natural. Med det inte sagt att det är omöjligt självklart!

BillyButt
2010-06-05, 20:15
Ja.

Ja?

Körhårt
2010-06-05, 23:14
Tack! Går ner till AF imorgon och frågar om en sådan där utbildning!

Lycka till!

Körhårt
2010-06-05, 23:18
Vad är världens bästa jobb och vad är välbetalt? :)

Detta är så sjukt sant. Många förväntar sig att få en "större" position direkt, vilket sker relativt sällan om man ser till mängden jobb.
Sen det du säger här, att man ska klara av att ta en del "skit". Problemet är, från min erfarenhet att folk har väldigt låg tolerans för just att bli tillsagda idag :/

Edit: Fungera, jävla quote tags.

Jag jobbar som linjemontör, varje dag är ett äventyr och det är superroligt, fritt och brett. Man måste kunna ALLT! Därav grym personlig utveckling :)

Vad jag tjänar låter jag vara osagt, men jag har bra grundlön och sen traktamente på det.

Jo det är ju så det är, man måste ha sina hundår där man sliter mer än alla gubbar. När man inte kan bidra med erfarenhet och kunskap så får man bidra med muskler och tålamod istället. Och man måste förstå att erfarenhet oftast väger tyngre än allt annat, åtminstonde i väldigt många yrken.

John M
2010-06-05, 23:19

Bor du i Stockholm kan jag ordna ett jobb till dig - Skicka PM om du vill ha ett arbete.

Currenthill
2010-06-05, 23:34
Bor du i Stockholm kan jag ordna ett jobb till dig - Skicka PM om du vill ha ett arbete.

:thumbup:

chrilledude
2010-06-05, 23:35
Bra idè! Utan arbetslivserfarenhet och kontakter lär det gå jävligt bra :smash:

http://drunkenachura.files.wordpress.com/2009/07/internet-serious-business.jpg

Lasse Kongo
2010-06-06, 00:01
Jag jobbar som linjemontör, varje dag är ett äventyr och det är superroligt, fritt och brett. Man måste kunna ALLT! Därav grym personlig utveckling :)

Vad jag tjänar låter jag vara osagt, men jag har bra grundlön och sen traktamente på det.

Jo det är ju så det är, man måste ha sina hundår där man sliter mer än alla gubbar. När man inte kan bidra med erfarenhet och kunskap så får man bidra med muskler och tålamod istället. Och man måste förstå att erfarenhet oftast väger tyngre än allt annat, åtminstonde i väldigt många yrken.

Typiskt svenskt; man vill helst inte säga vad man tjänar eller röstar på lol

Stoltz
2010-06-06, 00:07

Något fel med att vara svensk, rasistjävel?

von huff
2010-06-06, 08:11
Jag sitter i en liknande sits som du.Blev klar för 1 år sedan som student med lite grundläggande kunskaper i "business".Fick jobb genast, inget fint jobb utan ett lager/försäljningsjobb.Jobbade där i 4 månader till kontraktet tog slut och sen fick man gå.Sen var man arbetslös i 2 månader och fick sedan ett jobb i Lidl.Slutade där efter 5 månader och började jobba på min gamla arbetsplats.Sökte massor av jobb men fick endast ett svar.Tänkte studera i höst men vet ej om jag kommer in så vetefan vad man sen hittar på.Funderar på att skola om mig till elektriker eller nåt bara för att komma ut i arbetslivet men vet inte riktigt=/Iaf gäller det att söka aktivt jag fick bra hjälp av arbestkraftsbyrån som även hade massor av praktikantjobb men orkade inte ta nåt av dem för att det inte skulle ha gett mig nåt alls ekonomiskt

Kek
2010-06-06, 08:36
Du tror att det är människors lathet som är grunden till att ungefär alla västländer har dubblerat sin arbetslöshet de senaste två åren?

I Stockholm tror jag att det du säger stämmer. Inte om du menar närapå heltid, men definitivt åtminstone 15-25 h/vecka. Runt om i landet: Knappast.

För det mesta så är det människors lathet ja. Om man verkligen verkligen VILL jobba så ser jag inga problem med varför man inte skulle kunna flytta till en annan stad eller kanske ett annat land, typ norge för att jobba där. Bor man i en sketen håla kan man inte alltid räkna med att man får jobb där. Kan ju självklart vara svårt som äldre om man har familj men nu pratar vi ju om arbetslösa ungdomar och då är de oftast bara lata och omotiverade och vill hellre att pengarna bara ska rulla in precis som förut.

Körhårt
2010-06-06, 10:06

Vad tjänar jag på att berätta det? Är det relevant överhuvudtaget?

Typiskt svenskt är när man berättar vad man tjänar och folk blir avundsjuka.

Lasse Kongo
2010-06-06, 10:09
Vad tjänar jag på att berätta det? Är det relevant överhuvudtaget?

Typiskt svenskt är när man berättar vad man tjänar och folk blir avundsjuka.

Ja det är klart det är relevant eftersom du skriver att du tjänar så jäkla bra.

Och ja, det är nog ganska typiskt svenskt med att bli avis på att folk tjänar bättre.

Körhårt
2010-06-06, 10:32
Ja det är klart det är relevant eftersom du skriver att du tjänar så jäkla bra.

Och ja, det är nog ganska typiskt svenskt med att bli avis på att folk tjänar bättre.

Jag skrev inte att jag "tjänar så jäkla bra", jag skrev "som dessutom är välbetalt" - det är en jävla skillnad på hur man tolkar det du skrev, och det jag skrev.

Och det är väl knappast relevant för ämnet i sig vad jag tjänar, att jag ens nämnde någonting om lön i frågan var för att påpeka att det går att lyckas även om det känns åt helvete när man går arbetslös, bara man har viljan - ingenting annat.

Stoltz
2010-06-06, 10:33

Åh nej, där tar du väldigt fel. Det där ser jag nog i vartenda västerländskt land som jag besökt.

coxie
2010-06-06, 11:48
Åh nej, där tar du väldigt fel. Det där ser jag nog i vartenda västerländskt land som jag besökt.

Måste flika in en +1 på det och tillägga att avundsjuka i måttliga mängder är bra, det driver folk att förbättra sin vardag.

Adama
2010-06-06, 11:59
Tog studenten, hade sommarlov, flyttade 60 mil hemifrån till högskola och påbörjade it-utbildning. Fest/skola ~ 5 år nått sånt, fick tag på ett nattskift-postsorteringsjobb som jag hade i ~ 7 månader tills jag fick första it-jobbet.

The Somberlain
2010-06-06, 12:04
Om du enbart vill ha ett kneg efter gymnasiet, ta truckkort privat (kostar ett par tusen, beroende på utbildare) och ta anställning inom lager/industri. Själv rekommenderar jag att jobba heltid i minst 1 år innan man ens tänker på högskola.

Har du inte körkort än så ta det.

krellik
2010-06-06, 12:12
Den stora frågan är om trådskaparen är beredd att ta vilket jobb som helst...

Mc-D, etc brukar inte vara några problem om man bara har ett någorlunda vettigt ansökningsbrev och är social inom rimlighetens gränser på anställningsintervjun.
Att palla med det och vara kvar längre än några månader är en annan historia men med lite tempo och inte slösa tid på arbetsförmedlingen kan du säkert vara igång och arbeta och få en chans att visa upp arbetsmoral inom en vecka...

Vill man jobba över något annat och inte tror sig få ett jobb är det bara att göra en lista på arbeten där folk faktiskt får jobb utan erfarenhet, snabbmatsrestauranger, städare, personlig assistent, telesäljare, affärer, etc. Lista samtliga i staden man bor i, gå runt personligen till alla ställen och gör ett gott intryck och lämna in ett ansökningsbrev man gjort en anstränging för varje individuellt stället samtidigt som man gör ett gott intryck. Visa framfötterna och initiativ och man kommer med största sanolikhet att få chansen att visa vad man går för... Sitta och glo efter lediga platser på arbetsförmedlingen är slöseri med tid om man vill komma igång snabbt, det kan man göra sen när det är jobb man har kompetens för och man kommit någon vart.

Three pigs
2010-06-06, 13:53
Jag var arbetslös i lite mer än ett halvår efter att jag tog studenten. När jag väl började förstå hur jag skulle söka jobb (gå direkt till arbetsgivare/ringa istället för att skicka in cv) har jag haft 4 olika jobb utan att vara arbetslös en enda dag.