handdator

Visa fullständig version : Om jag bara hade-tråden

Potatiskillen
2010-06-04, 20:00
Ibland så händer det säkert för oss alla människor att man jämför varandra, vilket kan både vara bra och dåligt.

Då jag var liten så avundades jag över dem som hade fått en medalj från sportevenemang, det var något fint och unikt. Vi hade skolmästerskap varje höst där de bästa fick en medalj i varsin årsklass, det var allt från kast med liten boll till höjdhopp. Jag fick ingen medalj, men jag kämpade tydligen inte efter en sådan. Jag avundades enormt då jag fick se dem som fick gå upp på prispallen för att ta sin medalj, man smågrät lite den kvällen. Det var svårt, det var något speciellt och hederligt tyckte jag. Jag trodde att det var omöjligt att få sådant med andra ord, aldrig någonsin!

Då tänkte jag "Om jag fick en medalj från en sport så skulle jag vara nöjd", att få en kollektiv medalj från innebandy/fotboll räknades inte.

Jag minns då jag var 16-år och började träna thaiboxning, jag vann min första match efter tre månaders träning. Fasiken vad nöjd jag blev då, men idag så är det lite "Ahh, vadå!?"

Iaf, jag tror att det sitter många folk därute som vill bli smal/stark/grövre/smartare/snyggare och ja, hela listan är lång.

Många tänker nog säkert "Om jag bara gick ner fem kilo så kommer jag att vara nöjd ett bra tag" eller "Om jag bara blir snyggare så kommer jag att bli attraktiv"

Men vart går gränsen? Alla som har "uppnått" dessa kriterier tänker ju inte på det där särskilt mycket, då pratar vi om människor som har examen/jobb/partner/barn/hus/rest mycket/vunnit många evenemang.

Ni lär ju säkert känna till många som har uppnått saker som ni också skulle ha velat eller vill göra, men för dem så är det bara "ah,vadå!?"

Just nu så småavundas jag killar som kan få tjejer enklare, så................om jag bara hade mer självkänsla så hade jag blivit lyckligare, och då är jag slank/smart/stark och kreativ :)

Kek
2010-06-04, 20:04
Av egen erfarenhet vill man bara ha mer när man väl fått igenom sina "om jag ända hade..." så brukar inte tänka så mycket i de banorna utan försöker leva i nuet och njuta utav det jag har så gott det går.

Potatiskillen
2010-06-04, 20:06
Av egen erfarenhet vill man bara ha mer när man väl fått igenom sina "om jag ända hade..." så brukar inte tänka så mycket i de banorna utan försöker leva i nuet och njuta utav det jag har så gott det går.

Precis, efter att ha skaffat en flickvän så är det inte så säkert att jag kommer att må bättre. Då blir det snarare "om jag inte hade haft en flickvän" ;)

Kek
2010-06-04, 20:08
Precis, efter att ha skaffat en flickvän så är det inte så säkert att jag kommer att må bättre. Då blir det snarare "om jag inte hade haft en flickvän" ;)

Exakt ;) tyvärr så är väl våra hjärnor utvecklade på något konstigt sätt så vi aldrig känner oss till freds med våran livssituation. Just nu känner jag att mitt liv skulle vara komplett med ett jobb och en egen lägenhet men kommer nya mål efter att jag fixat det med största sannolikhet.

Potatiskillen
2010-06-04, 20:09
Tänkte mest på dessa rockstjärnor som knarkar ihjäl sig, för oss så tror vi att de borde vara lyckliga. Liksom att få allt som de vill i princip.

mela
2010-06-04, 20:11
Tänkte mest på dessa rockstjärnor som knarkar ihjäl sig, för oss så tror vi att de borde vara lyckliga. Liksom att få allt som de vill i princip.

Kan ju hända att de är lyckliga men måste ta till droger för att klara av allt arbete rent "fysiskt" också.

Det enda "om jag bara hade" som jag kan komma på är: Om jag bara hade lite bättre disciplin...

Mestalla
2010-06-04, 20:13
Edit: Jag e seg idag och läser inte riktigt

ceejay
2010-06-04, 20:16
om jag bara

hade cash
var snyggare
ökade fortare på gymmet
var solbränd
kunde sjunga
kunde spela instrument
...

list goes on ;)

krappen
2010-06-04, 20:21
Om jag ändå hade

haft lättare för att skapa kontakter
haft lättare för att behålla de kontakterna
en egen lägenhet
pengar
högskoleutbildning
jobb
kunnat dra tillbaka tiden några år

Ingen är perfekt! gäller bara att göra det bästa av situationen och försöka bättra sig

Mestalla
2010-06-04, 20:21
Ceeeeeeeeejaaaaaaaaaaaay! Hade du kommit till mig någongång när jag bjöd på bira så hade jag kunnat lösa lite av dina problem.

Currenthill
2010-06-04, 20:23

Prova Buddhism :naughty:

Kek
2010-06-04, 20:23
Ceeeeeeeeejaaaaaaaaaaaay! Hade du kommit till mig någongång när jag bjöd på bira så hade jag kunnat lösa lite av dina problem.

Alkohol och eller random drug of choice brukar iaf tillfälligt lösa alla "om jag bara hade"-problem :thumbup:

Kek
2010-06-04, 20:25
Prova Buddhism :naughty:

hehe, skulle nog inte kunna följa deras way of life mer än 1 vecka. Inte äta kött, inte bruka alkohol/andra droger ansvarslöst eller ha sexa runt för mycket etc etc etc..

Currenthill
2010-06-04, 20:25
Alkohol och eller random drug of choice brukar iaf tillfälligt lösa alla "om jag bara hade"-problem :thumbup:

Återigen. Meditation är billigare. :thumbup:

Mestalla
2010-06-04, 20:26

Hahaha sant, men jag tänkte mer på längre sikt.

Kek
2010-06-04, 20:27
Återigen. Meditation är billigare. :thumbup:

Beror på, jag blev rådyng gratis igår kväll så det var helt okej. Sen kan man ju alltid kombinera de båda :naughty:

Potatiskillen
2010-06-04, 20:29
Fast om man har uppnått en sak så känner man sig glad för stunden, oftast så tror man att man kommer att må bättre på en lång tid.

nmanradnävna
2010-06-04, 20:33
Om jag ändå hade

haft lättare för att skapa kontakter
haft lättare för att behålla de kontakterna
en egen lägenhet
pengar
högskoleutbildning
jobb
kunnat dra tillbaka tiden några år

Ingen är perfekt! gäller bara att göra det bästa av situationen och försöka bättra sig

Instämmer på samtliga punkter.

Currenthill
2010-06-04, 20:33
Beror på, jag blev rådyng gratis igår kväll så det var helt okej. Sen kan man ju alltid kombinera de båda :naughty:

Point taken. :D

Potatiskillen
2010-06-04, 20:57
Tror att alla i slutändan vill förstärka nya kontakter och pengar.

skeletron
2010-06-04, 22:14
Hoppas nästan en sån här deppig och meningslös tråd låses, fixa det ni vill ha istället för att jämra er för det...

mini
2010-06-04, 22:20
Jag försöker sluta vilja ha saker bara sådär, för om jag inte jobbar för dem vill jag ju inte ha det tillräckligt mycket. Inget kommer gratis.

stevebc
2010-06-04, 22:23
Inte för att moralisera, men jag kan inte komma på nånting alls. Självklart har jag gjort misstag, men ju mindre jag tänker på dessa och blickar framåt desto bättre mår jag.

Man måste inte älta för att lära sig av dem. Ofta kommer lärdomen per automatik, vare sig man vill eller ej.

mangs
2010-06-05, 11:50
De saker jag kämpat för och uppnått känns roligare än de saker jag fåt nästintill gratis. De saker som jag tar för givet uppskattar jag nog inte tillräckligt förrän jag eventuellt får klara mig utan dem.

Ofta är det resan mot målet som är det roliga och om man når det direkt så försvinner ju den känslan.

Jämför med två personer som börjar träna Bengtpress och målet är att ta 100kg. Om de ene gör det efter tre veckors träning kommer det inte bli något speciellt minne för livet. DÄremot för den andre personen som kämpat och kämpat och stött på motgångar men som efter sju svåra år äntligen lyckas pressa vikten. Vilken person av dessa tror du är stoltast och lyckligast över sin prestaion?

Givetvis kan en person som har lätt för en sak ständigt flytta fram målen men ibland går ju inte det.

Jag har slutat titta på andra för att jämföra utan jag sätter upp det liv jag vill leva och styr mina mål i den riktningen. Istället för att gå och tycka synd om sig själv eller tänka vad man skulle göra om man uppnått målet så mobilisera kraft för att nå dit. Bättre att försöka och misslyckas än att i efterhand veta att man inte gjort något åt situationen.

Bahir
2010-06-05, 12:16
5Ip1Luw_WQc

mojoo
2010-06-05, 13:17
Handlar väl lite om att vara nöjd med de man har. Om man inte skulle avundas eller inte vilja ha vissa grejer så skulle nog inte världen gå runt tror jag. Ingen skulle köpa nåt, skulle stå rätt stilla. Ingen skulle vilja bli bättre. Så på något sätt är de väl bra att alla är så köptokiga och aldrig RIKTIGT nöjda tyvärr. Och kan lova dig, de som har bra utseende/jobb/får-lätt-tjejer och verkar perfekta har ju svagheter så klart. De är säkert inte lika starka som dig *flex*! Alla egenskaper eller svagheter syns ju inte. Du har definitivt egenskaper som dom vill ha vice versa.