handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk i biceps av frontböj!

Danne2k
2010-06-02, 13:46
Det är inte första gången nu som jag har ganska hård träningsvärk i biceps efter att ha kört knä och frontböj igår.

Har precis börjat med övningarna så jag kör frontböj ganska lätt med 40 kg och kör armarna i kors.

Jag antar att jag spänner biceps onödigt mycket då jag är sjukt ovan med övningen men jag kanske ska prova att hålla händerna längre ner mot armbågen, för nu håller jag dom upp emot axlarna vilket gör att biceps såklart kontraheras.

Ska dessutom köra rygg idag så störande med träningsvärk i biceps men jag antar att det inte är någon större fara om jag värmer upp ordentligt.

Åsikter/tips?

fiskebulle
2010-06-02, 13:52
Du kanske ska testa att byta grepp när du kör frontböj. Alltså händerna utanför axlarna och armbågarna framåt.

Danne2k
2010-06-02, 13:58
Du kanske ska testa att byta grepp när du kör frontböj. Alltså händerna utanför axlarna och armbågarna framåt.

Ja kanske, om jag har rörligheten i handlederna för det..

Jag kör som jag gör bara för att jag fick det visat för mig när jag fick en instruktion i knä/frontböj..

Pjotor
2010-06-02, 14:31
Du kan prova att hålla stången som i slutet av en frivändning, d.v.s. så att den vilar på främre deltoideus och med fingrarna utanför axlarna.

HulkH
2010-06-02, 15:57
Du kan prova att hålla stången som i slutet av en frivändning, d.v.s. så att den vilar på främre deltoideus och med fingrarna utanför axlarna.

håller med pjotor, tror det kmr hjälpa mycket, då borde inte biceps kunna jobba så mycket.

Danne2k
2010-06-02, 20:25
Ska exprimentera lite vid nästa böjpass, tack!

Gick för övrigt hur bra som helst att köra rygg idag trots en jävla bicepsträningsvärk, kanske betyder att jag äntligen har lärt mig dra med ryggen istället för biceps? :D

Pjotor
2010-06-02, 20:46

Gick för övrigt hur bra som helst att köra rygg idag trots en jävla bicepsträningsvärk, kanske betyder att jag äntligen har lärt mig dra med ryggen istället för biceps? :D

Det låter onekligen som det. Bra jobbat!

Danne2k
2010-06-02, 21:31
Hmm, känns ändå inte som jag har helt 100%ig teknik vid chins alla gånger, men å andra sidan så har jag inte kört det alltför länge heller..

Dock så borde det ju kännas i biceps om jag drog med dom eftersom träningsvärken var såpass hård, så jag antar att jag gör något rätt.

Härligt, då har vi kommit fram till 2 bra slutsatser i denna tråd ;)

z_bumbi
2010-06-03, 07:05

Jag hoppas du inte har kopplat bort biceps från ryggträningen, iofs är ryggresningar en bra övning men det blir lite tradigt i längden att bara köra det för ryggen.
Att man har träningsvärk behöver däremot inte hindra att man kan prestera med musklerna.

Danne2k
2010-06-03, 12:13
Jag hoppas du inte har kopplat bort biceps från ryggträningen, iofs är ryggresningar en bra övning men det blir lite tradigt i längden att bara köra det för ryggen.
Att man har träningsvärk behöver däremot inte hindra att man kan prestera med musklerna.

Hm, det är väl ganska svårt att koppla bort dom HELT?
Känns iaf inte som att det tar speciellt mkt i biceps vid breda chins, men däremot tar det i biceps vid pullups och liknande övningar.

prOtotype
2010-06-03, 12:18
Hm, det är väl ganska svårt att koppla bort dom HELT?
Känns iaf inte som att det tar speciellt mkt i biceps vid breda chins, men däremot tar det i biceps vid pullups och liknande övningar.

Även om man inte ska göra huvudjobbet med dom så ska inte biceps kopplas bort i chins/pullups.

z_bumbi
2010-06-03, 12:30
Även om man inte ska göra huvudjobbet med dom så ska inte biceps kopplas bort i chins/pullups.

Det är omöjligt att koppla bort biceps i de övningarna så klarar man av övningarna så behöver man inte vara så orolig för att det ska ha skett. :)

Om biceps är den svagaste länken så kan man känna av det i biceps (några set curls i veckan kan ibland ändra så att man inte känner något i biceps i de vanliga ryggövningarna)
Är biceps starkare än övriga muskler så behöver man inte känna av det i biceps.
En del får inte träningsvärk i vissa muskelgrupper om de inte verkligen satsar på att få det.
Kör man högreps så kan känna av "mjölksyran" snabbare i vissa muskler men det här är också en träningsfråga.
För biceps finns det också den faktorn att den påverkar greppet så om man förändrar greppet så kan det innebära att man känner mer eller mindre.
Sen har också olika övningar olika inverkan på biceps, både belastning och belastningens längd dvs vilka hävstänger biceps får.

Jag är inte emot att man försöker lära sig att man ska dra med ryggen men då främst för att det oftast betyder att man kör en bättre rörelse för hela kroppen och inte för att man ska "koppla ur" biceps då det istället i praktiken gör att man blir svagare. Det är lite som att koppla ur triceps ur en bänkpress då det man då oftast snarare är ute är att få bröstmusklerna att arbeta mer men att försöka bibehålla triceps inblandning.

z_bumbi
2010-06-03, 12:34
Vad gäller frontböjen så brukar man spänna sig i många muskler när man kör nya övningar och för att hålla upp armbågarna kan jag tänka mig att man spänner biceps lite mer än man behöver. Gissningsvis går det över "av sig självt" antingen för att biceps blir vana eller för att du blir van vid övningen och därför kan slappna av lite mer.

Robban
2010-06-03, 13:32
Det märks tydligt om man får pump i biceps eller inte då man kör rygg. Det kan skilja flera cm då en arm pumpas upp. Ska man dessutom träna biceps i samma pass så märks det ännu tydligare.