Visa fullständig version : Myter om att sola..
Okej, nu vill jag ha konkreta svar på endel frågor.
Endel oljar in sig eller sprutar på sig vatten för att bli brunare. Kan någon förklara för mig varför det skulle fungera så? Så som jag ser det får du bara en hinna som reflekterar ljus?
Sen finns det folk som då argumenterar emot dessa, med argumentet att oljan börjar koka. Koka! och man bränner sig..
Det säljs även sololja som ska ge en djupare bränna, vad är detta för produkt och vad är det som skulle förändra hudens pigment? Vad jag hittar så innehåller endel cacao, och då är det väl inte direkt ett mirakel att man ser brunare ut.
Jag vill bara gräva ner mig :/
WHITEFOLKS
2010-06-01, 18:18
Säker på att det inte är kokos i? :D
Har det inte att göra med att man "drar åt sig mer solljus" pga reflektionerna som blir från oljan? Ren chansning dock. Men babyolja fungerar, så mycket vet jag!
Nej, oljan är väl till för att huden inte ska torka medan man solar.
Rockhard
2010-06-01, 18:32
Kanske för att huden blir lite stekt. I oljan.
Säker på att det inte är kokos i? :D
jo, men dom mörka oljorna innehåller kakao också.
Har det inte att göra med att man "drar åt sig mer solljus" pga reflektionerna som blir från oljan? Ren chansning dock. Men babyolja fungerar, så mycket vet jag!
Nej reflekterar. Är man vid en sjö tex blir man brunare pga reflektionerna från sjön.
Många förknippar värme och färgämne med brunhet.
Nej, oljan är väl till för att huden inte ska torka medan man solar.
Precis
Kanske för att huden blir lite stekt. I oljan.
ffuuuuuuuuuuu
Teoretiskt sett skulle en olja kunna förändra våglängderna till våglängder som påverkar huden mer.
Teoretiskt sett skulle en olja kunna förändra våglängderna till våglängder som påverkar huden mer.
Ja du har en poäng där men jag skulle tro att ändrar det endel av uv ljuset till den våglängd som gör en "mest" brun så lär våglängden som redan var där, påverkas av oljan till en sämre våglängd också.
Hoppas jag lyckades göra mig förstådd :)
patrikjo
2010-06-01, 19:49
Hur skulle den teorin fungera, rent teoretiskt?
Solljus innehåller redan alla våglängder i det synliga spektrat.
Jens.Andersson
2010-06-01, 19:49
Fast inte till en högre energi och någon större mängd strålar med energi större än UV når knappt jordytan. Om jag förstått det hela rätt så är det väl ämnen
som påverkar hudens melaninproduktion i oljan.
Jens.Andersson
2010-06-01, 19:50
Det är inte det synliga spektrat som gör huden brun.
Endel innehåller iof Betakaroten men kan det tas upp genom huden? Många skyltar om aminosyror. Hur skulle det hjälpa?
rajjan_dammit
2010-06-01, 20:27
Endel innehåller iof Betakaroten men kan det tas upp genom huden? Många skyltar om aminosyror. Hur skulle det hjälpa?
Det vet bara vi som solat indränkta i EsaPro ;)
Pepparkakssmurfen
2010-06-01, 20:29
Sololja med kokosolja(kokossololja?) är effektivt
http://en.wikipedia.org/wiki/Indoor_tanning_lotion
Bumpedi. Dom flesta taning oils verkar ha endel färgämnen, men dessutom som dom påstår, några aktiva ämnen som ska ändra blodflöde osv osv. Någon som har något att tillägga?
Sololja med kokosolja(kokossololja?) är effektivt
Hur och varför?
Jens.Andersson
2010-06-01, 21:06
Ja akta så inte din hud börjar koka.
Vet inte om jag fattar rätt men tänk förstoringsglas. Någonting mellan huden och solstrålarna kan förändra ljusvågorna.
Tja,
http://en.wikipedia.org/wiki/Raman_scattering
till exempel :P
Om vi återgår till detta scenario där jag sköljer min kropp med vatten, jag blir alltså blöt... Detta borde ju då egentligen inte öka mina chanser att bli brunare... Eller?
Rockhard
2010-06-01, 21:38
Man blir ju inte brun genom en glasruta tex.
Om vi återgår till detta scenario där jag sköljer min kropp med vatten, jag blir alltså blöt... Detta borde ju då egentligen inte öka mina chanser att bli brunare... Eller?
Inte av vanligt vatten så vitt jag vet, men saltvatten (t.ex. bad i medelhavet) sägs göra att man blir brunare pga saltet.
Man blir ju inte brun genom en glasruta tex.
Glas är inte vatten ;)
patrikjo
2010-06-01, 22:13
Tja,
Självklart, vad dum jag är. Alla solbadare har väl Ramanspridning i åtanke? :P
Jens.Andersson
2010-06-01, 22:41
Tja,
Nu kommer jag inte ihåg så mycket från kvanten så jag vågar inte säga för mycket,
men anti-stokes är väl väldigt ovanliga samt att det inte fanns lika många otillåtna hopp med anti-stokes som det gjorde för stokes?
Och får den tillräckligt med energi från kväve och syrgas för att kunna bli UV?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.