Visa fullständig version : Häftigaste landskapen?
Om ni ska nämna ett par ställen i världen, där ni varit, som ni anser har de absolut häftigaste/mäktigaste landskapen - vilka ställen skulle ni säga?
Jag lägger dels mitt bud på de franska alperna, får en att känna sig patetisk.
Sedan nu också där jag var nyligen i Vang Vieng, Laos. Även om bergen inte var så gigantiska så gjorde vegetationen och floder det jävligt grymt.
Planerar inför semestern och vill ha tips =P
Jag har alltid haft en förkärlek till nevadaöknen. :)
tossefar
2010-05-31, 19:34
Österlen.
wintersnowdrift
2010-05-31, 19:35
Den svenska fjällvärlden är fantastiskt.
//Kristin
Nån fjord i Norge, nära havet, känna havets kraft. Lodräta bergväggar i olika färger. Vilda djur som knatar omkring, våren där är sanslöst vacker med meterhöga snödrivor uppe på bergen och små pårlande bäckar och vattenfall.
Jag skulle nog säga Alplandskapet
Angel falls, fysatan vad mäktigt!
chrilledude
2010-05-31, 19:42
Italien när det var en groooov dimma, var så jävla snyggt. Saknar Italien. :(
EDIT: Kanske inte riktigt landskap, men w/e.
Grand canyon eller Australien och barriärrevet. Otroligt imponerande på olika sätt
Har ni sett Härskarringen-trilogin?
Protip: Nya Zeeland.
So far. Grand Canyon... Får se vad Sequoia har att erbjuda till hösten...
Har inte varit ute och rest så mycket men det var grymt att åka över de norska fjällen i somras när vi körde bil från Alta till Nordkapp.
Nevadaöknen helt klart.
Rätt så fint landskap i Norrbotten också, inne i inlandet.
This thread is worthless without pics, given the fact that I am too lazy to Google locations on my own.
Joe Hardgainer
2010-05-31, 19:52
Ågatan en stökig lördagkväll......nee men alperna förra sommaren var riktigt magiskt en klar morgon när solen gick upp. Typsikt "stanna tiden" tillfälle.
Alaska är underbart vackert, mycket i USA är, just pga. sin mångfald.
Cabo San Lucas (Lands End) Baja California Mexico, bara öken och stora kaktusar fast riktigt mäktigt som faan då solen sakta sjunker ner i stilla havet.
New Hampshire, Maine, Upstate New York Lake Placid. Riktigt fina stater i USA, Mäktigt med alla färgerna i träden på hösten.
Arjeplog på sommaren och fisket där, fint landskap.
Rapadalen i Sarek är också riktigt mäktigt att ta sig igenom.
Bourgogne i Frankrike, riktigt fint med alla vinodlingar och gamla slott.
Skotska högländerna, någon?! Pro!
Den svenska fjällvärlden är fantastiskt.
//Kristin
Grand canyon eller Australien och barriärrevet. Otroligt imponerande på olika sätt
Har ni sett Härskarringen-trilogin?
Protip: Nya Zeeland.
Alla e grymt fina, men måste nog säga att Grand canyon är amazing :)
Får plusetta norska fjällen. Bergen i kombo med fjordarna är underbart.
Åka runt på Anderna i Sydamerika va mäktigt
Hade velat ta en bilsemester genom Norge och alla fjordar i sommar, med frugan och hunden. Men det går inte, då Norge har förbud mot vår hundras. Tråkigt, då jag hört det ska vara väldigt vackert.
EDIT: Glömde svara på själva frågan. Lite tråkigt också, men hittills så tycker jag franska och italienska alperna varit jävligt fint. Annars har vi ju våran skärgård i Roslagen/Sthlm. Och Finska skärgården är jäkligt fin också.
MasterChief
2010-05-31, 21:29
Jag lägger dels mitt bud på de franska alperna, får en att känna sig patetisk.
Varför det? Du är kanske universums mest komplicerade konstruktion. En fantastisk levande varelse av ofattbar komplexitet. Och du tycker att du är patetisk jämfört med lite sten (och då pratar vi verkligen småsten; räcker att du tittar nedåt på marken du står på så ser du en betydligt större bumling)? :)
OnT: Jag har alltid gillat böljande gröna landskap. Tänk Västergötland.
Jag fick en gång ett sådant där riktigt hallelujah moment i Schweiz att jag började böla. En lindrigt nykter osten utanför en pittoresk alpstuga på en illgrön sound of music-sluttning med snövita bergstoppar en bit därifrån, och en sagolik sjö nedanför mig blev lite för mycket. Just då var det det finaste jag någonsin sett. Ett par timmar senare fick jag dessutom rädda livet på en skön norsk gubbe. Det var överhuvudtaget en skum resa, men fint var det.
Jag fick en gång ett sådant där riktigt hallelujah moment i Schweiz att jag började böla. En lindrigt nykter osten utanför en pittoresk alpstuga på en illgrön sound of music-sluttning med snövita bergstoppar en bit därifrån, och en sagolik sjö nedanför mig blev lite för mycket. Just då var det det finaste jag någonsin sett. Ett par timmar senare fick jag dessutom rädda livet på en skön norsk gubbe. Det var överhuvudtaget en skum resa, men fint var det.Fräckt! En sådan upplevelse vill jag också vara med om.
Emmagen Creek Waterhole, Cape Tribulation, Australien.
Bilder gör inte platsen rättvisa.
http://farm1.static.flickr.com/107/271261110_265858407c.jpg?v=0
Min röst går också till Norge
http://www.mctouring.se/mctour/images/stories/norge/norge_640_39.jpg
http://www.preikestolen.org/webutleie/bilder/smaal/Preikestolen-folk.jpg
http://www.mostinterestingfacts.com/wp-content/uploads/2010/03/most-dangerous-roads-in-the-world-Trollstigen.jpg
Nelson81
2010-06-01, 06:41
Piranhas böjröv
Har bara rört mig inom Europa än så länge men några favoriter är:
Pyrenéerna, från Spanien upp mot Andorra
Alperna, Schweiz-Italien
kustlandskap vid italienska och franska rivieran
Fabregas
2010-06-01, 07:43
Solnedgång i Key West var så fint så man nästan blev religilös, och även hela resan ut dit från fastlandet för den delen!
Annars gillar jag Stockhoms skärgård starkt, och även Bohuslän är en favorit..
bertbert
2010-06-01, 07:45
Seqoia national park, Kalifornien
Delar av högplatån i Colorado
Schweiziska alperna
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.