handdator

Visa fullständig version : Allegrgisk mot mjölkprotein..

El Diablo
2003-10-11, 13:40
.. är jag inte. Men min tjej är det. Hon behöver någon slags måltidsersättare att ta efter träningen då det tar ganska lång tid innan hon är hemma och kan äta en måltid (Jobb, buss osv..). Har letat men bara hitta bars och måltids ersättningar baserade på vassleprotein, och det går ju tyvärr inte.. Några tips? Kolhydrater är ju inga problem i sig och inte proteinet heller, det finns ju soyaprotein osv... men det ska ju vara snabbt och enkelt och helst smaka hyfsat, ni vet hur det är.

En bar hade nog varit bäst, det ger ju lite mat i magen känsla.. Där har ni mitt (hennes) problem. Tips mottages tacksamt.

LunaSpice
2003-10-11, 14:21
Originally posted by El Diablo
.. är jag inte. Men min tjej är det. Hon behöver någon slags måltidsersättare att ta efter träningen då det tar ganska lång tid innan hon är hemma och kan äta en måltid (Jobb, buss osv..). Har letat men bara hitta bars och måltids ersättningar baserade på vassleprotein, och det går ju tyvärr inte.. Några tips? Kolhydrater är ju inga problem i sig och inte proteinet heller, det finns ju soyaprotein osv... men det ska ju vara snabbt och enkelt och helst smaka hyfsat, ni vet hur det är.

En bar hade nog varit bäst, det ger ju lite mat i magen känsla.. Där har ni mitt (hennes) problem. Tips mottages tacksamt.

Är du säker på att det är proteinet hon är allergisk mot när hon dricker mjölk? Vad får hon för symtom? Diarré, magkramp? Isf låter troligen som laktosintolerans. Om inte utan att det verkligen _är_ proteinet så måste man kanske kolla om det är kasein eller vasslet hon är allergisk mot. Eftersom du säger att vassle inte går så antar jag att ni redan har testat med det? Om det ska vara snabbt så är det tyvärr vassle som verkligen är snabbt. Resten av proteinsorterna går på ett ut har jag får mig, dvs. de är _ungefär_ lika snabba. Du kommer nog få ett bra svar dock om Grub ser tråden. Han vet säkert vilket protein som är marginellt långsammare än vassle.

Sverker
2003-10-11, 14:37
Äggviteprotein dvs äggalbumin har samma " fluffiga " struktur som vassle och bör vara lika snabbt.

Hydrolyserat protein förlorar sin allergena effekt. Desto mer det är hydrolyserat, dvs endast korta peptider och fria aminosyror, desto mindre är chansen att något allergent är kvar.

Nu är allergier mot vissa protein som jordnötter, nötter, fisk, mjölk osv allvarliga saker så man skall kontrollera noga och inte chansa.

z_bumbi
2003-10-11, 20:27
Äggprotein + kolhydrater eller varför inte en burk tonfisk och några frallor ?